europatur og pga tour

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
heggiero
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 12 Mar 2011, 21:56
Hcp: 37
Hjemmeklubb: borregaard

europatur og pga tour

Post by heggiero »

sett en del på golf i det siste, og under malasian open ser jeg både mcilroy og kaymer er med, hvorfor spiller ikke de heller valero og tar med seg verdifulle fedex cup poeng, og kan de spille på europaturen når det passer de eller kanskje trenger den selvtilliten de kan få med å spille med golfere på ett lavere nivå?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: europatur og pga tour

Post by veggiss »

jeg bare tipper, men ingen av de er vel fulle medlemmer på pgatouren? da er det et begrenset antall turneringer de kan være med på, og da velger de selvfølgelig bort valero texas open.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: europatur og pga tour

Post by Ichbin »

Jeg tipper at malaysian open har en bedre ranking når det gjelder verdensrankingen enn valero.
Verdensrankingen har mye mere å si enn fedexcup. Man har jo tilsvarende på Europatouren, da heter det road to dubai.

Verdensrankingen blir beregnet ut i fra hvor sterkt feltet er, altså spillernes posisjon på verdenrankingen. I år har europatouren, gjevnt over hatt bedre ranking enn pgatouren faktisk.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
heggiero
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 12 Mar 2011, 21:56
Hcp: 37
Hjemmeklubb: borregaard

Re: europatur og pga tour

Post by heggiero »

jasså...men kan spillere utenfor europa spille i europaturen, eller handler det mer om at europaturen spilles hovedsakelig på europeiske baner
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: europatur og pga tour

Post by Friedman »

Nasjonalitet har ingen ting å si. Man kan opparbeide seg spillerettigheter på ET helt uavhengig av hvor man kommer fra. Navnet kommer av at den ble grunnlagt i England og at flesteparten av turneringene spilles i Europa som du sier. Europatouren har fremdeles hovedkvarter på Wentworth utenfor London.
No laying up
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: europatur og pga tour

Post by stianm »

En spiller kan spille på hvilken som helst tour. European Tour er i ferd med å ta over som den "beste" touren, mange europeiske spillere som har vurdert PGA Tour har valgt å forbli på ET. Mye p.ga økt kvalitet på feltene og mer variasjon på baner da ET spilles på alle kontinentene utenom Antarktika.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: europatur og pga tour

Post by Friedman »

stianm wrote:En spiller kan spille på hvilken som helst tour. European Tour er i ferd med å ta over som den "beste" touren, mange europeiske spillere som har vurdert PGA Tour har valgt å forbli på ET. Mye p.ga økt kvalitet på feltene og mer variasjon på baner da ET spilles på alle kontinentene utenom Antarktika.
Uenig.

Jeg mener at PGA-touren fremdeles er den mest prestisjetunge. Akkurat nå kan man si at nr.1 etc spiller på ET, europeerne har alle majors osv. men jeg synes det er for tidlig å kaste PGA-touren fra tronen ennå. De to overlegent største navnene i golfen er amerikanere som spiller på PGA-touren.
No laying up
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: europatur og pga tour

Post by stianm »

PGA Tour er nok fortsatt den mest presitsjetunge, men jeg tror at innen få år vil ET være den mest prestisjetunge. En av årsakene, kanskje den største, er at ET spilles over hele verden. Bare ta Kina som har en skikkelig golf boom på gang, her er ET presentert i en rekke turneringer. Det samme med andre land i øst Asia.

PGA Tour har besvart ved å ha ha en turnering i Malaysia, men jeg tror det er for lite, for sent.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: europatur og pga tour

Post by furu »

Jeg er veldig enig med deg stianm.

Det jeg håper at ET skal utvikle er et system som faktisk gir nye spillere fra CT og kvalik flere turneringer.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: europatur og pga tour

Post by kevin »

Flere av de beste europeerne har sagt at de satser mest på ET i år, blant annet McIlroy og Westwood. Valero Texas Open er normalt ingen stor turnering siden den er uka etter Masters, og de fleste av de beste deltar sjelden der. Penger er sjelden grunn til valgene de gjør.

Dessuten vil de mest sannsynlig komme med i Fedex cup sluttspillet, og da kan de allivel vinne sammenlagt hvis de presterer godt. Alt avgjøres i de 4 turneringene. Da er det liten vits å spille Valero og andre av de litt mer B-pregede turneringene.

Og det kan være at ET og sponsorer gjerne vil se spillerne når de spiller i Asia, for å promotere toppgolfen og skape interesse. Slik som når Tiger reiste til Kina denne uka for å holde oppvisning og lære ungdommer golf
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: europatur og pga tour

Post by Friedman »

Med fare for å støte noen, så håper jeg vi ikke får LPGA-tendenser på herresiden. Frykter kinesiske spillere som ikke kan engelsk og oppfører seg som roboter. Når det er sagt liker jeg spillere som KJ, YE Yang og de Japanske gutta, men når Kina begynner å dominere i sport er moroa over spør du meg.

The times they are a-changin...
No laying up
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: europatur og pga tour

Post by heikkih »

Bra artikkel om hvordan golfen igjen flytter seg fra å være USA-sentrisk: http://www.thepilot.com/news/2011/apr/1 ... l-Golfers/" onclick="window.open(this.href);return false;

På (lang) sikt så tror PGA European Tour og PGA (of America) Tour kommer til å bli slått sammen til en første tier tour. Men det er mye som må skje før den tid.

På kortere sikt tror jeg man vil se på hvor mange turneringer som må spilles uten å være medlem samt hvor mange man må spille for å lov til å fortsette som medlem.

En av grunnene til at flere Europeere har valgt å si fra seg PGA-medlemskapet er nettopp at USA krever 15 turneringer for det siste, mens Europa har et minimumskrav på 13.

McIlroy, Westwood og Kaymer har alle valgt å si fra seg PGA-medlemskap og FedExCup-poeng for å satse på Race to Dubai, og det viser at de to tour'ene er i ferd med å bli likestilt.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: europatur og pga tour

Post by Friedman »

heikkih wrote:McIlroy, Westwood og Kaymer har alle valgt å si fra seg PGA-medlemskap og FedExCup-poeng for å satse på Race to Dubai, og det viser at de to tour'ene er i ferd med å bli likestilt.
Mens Schwartzel, McDowell, Karlsson, Hanson etc. satser på PGA-touren. Det går litt begge veier.
No laying up
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: europatur og pga tour

Post by stianm »

Karlsson vil fokusere på både PGA Tour og ET denne sesongen.

Ellers er jeg ikke noe redd for at vi skal se noen LPGA tendenser på herresiden, tror herregolf er litt annerledes enn for damegolfsiden. Mye p.ga antall herrespillere i verden kontra damer. Og så kan man sikkert ta for seg kulturforskjell mellom gutter og jenter i endel Asiatiske land, og hvordan de blir variabelt "pisket" fremover.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Post Reply