Reise med golfkøller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Reise med golfkøller

Post by spiderboy »

Jeg drar til Spania om 3 dager, og dette er første gangen jeg prøver meg med køllene på fly.
Reisebag er innkjøpt, av den myke typen. Jeg har pakket inn køllehoder i bobleplast og satt en avsagd hockeykølle midt i bagen for å ta for fallet hvis bagasjegutta skulle finne på å kaste bagen opp ned ut fra flyet. Og så tenkte jeg å skru av hodet på driveren og pakke det i reisebagasjen. Jeg burde med andre ord være safe. Men:
Jeg tar gjerne imot pakketips fra erfarne golfreisere, sikkert noe jeg ikke har tenkt på.
:?:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Reise med golfkøller

Post by Santa »

Har selv reist til Portugal med en sånn myk bag, og det uten å gjøre noe av dette du nevnte her. Kan ikke skjønne annet enn at du er mer enn sikker som det er. Ikke noe stress:-) bare slapp av og nyt turen!!
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Reise med golfkøller

Post by sumo »

har også reist langt med golfkøller. ikke noe problem i det hele tatt, selv med en slik "myk" bag.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Rene
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 27 Mar 2011, 21:27
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Sola Golfklubb

Re: Reise med golfkøller

Post by Rene »

Reiser ofte med "myk" bag. Den har ekstra polstring rundt køllehodene, aldri hatt problemer. Håndtakene er konstruert sånn at det blir unaturlig/vanskelig å kaste den feil ut av f.eks. flyet. Hadde ikke vært bekymret. God tur!
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Reise med golfkøller

Post by spiderboy »

Godt å høre, det er vel bare meg som er litt "skadd" etter å ha sittet og sett på mannskapet på KLM som kastet musikkutstyr, synther og forsterkere ned fra kabinen og ned på trallene på bakken i Tyskland. Det er et par meter ned, og ikke mye av utstyret overlevde turen.

Jeg regner også med at det går greit. :) Gleder meg til 6 herlige dager med golf. Santana er første bane ut, Capobino står på lista sammen med Mijas, Los Naranjas. Har veldig lyst på å spille Finca Cortesin men mulig det er for tett på Volvo Masters til at vi får spille (sjekk ut nettsiden http://www.fincacortesin.com/#/golf/ ) ... Synes påska går veldig sakte akkurat nå :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Reise med golfkøller

Post by veggiss »

Du må spille Al Haurin om du får mulighet, ligger rett ovenfor Mijas. Den banen er helt drøy. En ting du må huske på hvis du reiser med Norwegian er at bagen ikke får veie mer enn 15KG. De driter gjerne i det på Gardermoen, men på returreisen veier de nøye og du må punge ut for overvekt eller kjøpe et ekstra kolli.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Reise med golfkøller

Post by spiderboy »

Al Haurin så fantastisk ut :D Virker som et bra tips, designet av Seve. Nå begynner de plutselig å melde drittvær den uka vi skal nedover, men vi får se hvor mye golf jeg klarer å klemme inn selv om varselet skulle slå til.
Veide bagen etter at jeg så meldingen din. Den veide 22 kilo med 2 dusin baller, 2 par sko, regnklær, alle shortser og piqueskjorter, paraply, osv osv. :lol: Her må det litt ompakking til.....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Reise med golfkøller

Post by veggiss »

Jeg spillte den banen i stiv kuling, og det er den drøyeste opplevelsen jeg har hatt. De har hugd ut banen midt i fjellsiden, så du har lange carry og sinnsyke høydeforskjeller å navigere. Forholdene på selve banen er også fine. Den er nok ikke det beste designet til Seve, men det er definitivt en bane som er verdt å spille.

Santana er også en fin bane. Jeg likte ikke Los Naranjos, definitivt oppskrytt mener nå jeg.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Reise med golfkøller

Post by spiderboy »

Ok, fine tips. Santana har jeg hørt veldig mye bra om, så den er en must-play. Den eneste banen der nede jeg har spilt tidligere er Rio Real. Den var super den, men veldig mye køgåing pga kjipe pensjonister med dårlig tempo. Brukte godt over 5 timer på runden. Når det er sagt var det de sykeste greenene jeg har spilt på noen gang. Så myke at til og med jeg fikk backspin på dem, men likevel tette nok til at ballen rullet som på et stuegulv. Fantastisk!

Ellers så jeg at Alhaurin hadde gressrange...yuhu. Ellers er det en range rett ved der jeg skal bo, med både gress og matter. Trenger litt tilvenning på gress igjen. :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Reise med golfkøller

Post by Golffreak »

En kompis fikk driverskaftet knekt etter en golftur (heldigvis etter hjemreisen), men det du har gjort bør holde. Han hadde også en "myk" reisebag med polstring, men hvis bagen lander feil vei så hjelper det dessverre lite. Skru av driverhodet nå som mange har fått seg justerbare drivere var et godt tips! :). Selv har jeg alltid et gammelt kosteskaft i bagen, og har gjerne tapet grafittskaftene til dette skaftet. Et bra reisecover er også et must, men hardcover blir å ta i og de er litt håpløse å få inn i små leierbiler etc..

Norwegian suger gamle sure sokker når det gjelder golfreiser, ettersom de kun har 15kg til golfbagen og jeg har IKKE opplevd at de har gitt blaffen i dette på Gardermoen! Har bagasjevekt, og tok ut ALT i golfbagen utenom 14 køller. Den veide 18-19kg, da for køller, bag og reisecover. Med andre ord ingen som spiller golf som har satt bagasjereglene her... Det var dyrt å sjekke inn alle golfbagene i mitt reisefølge med overvekt, tok mye tid og unødvendig misnøye på starten av en reise. De veide bagene ned til grammet, for hadde du 150 gram over så måtte du betale overvekt. Selvsagt er jo dette etter at du allerede har sjekket inn den øvrige bagasjen, for de er jo ikke så vennlige å kontrollveie golfbagen for deg ved bagdrop/innsjekkingsskranken. Dama bak skranken på spesialbagasje sa hun ikke jobbet i Norwegian og bare måtte følge deres regler, og da jeg sa at jeg hadde bestilt transport av golfbag og at det ikke stod noe om vekt så henviste hun til en side godt gjemt på Norwegian sin web. Det står INGENTING i bestillingen eller reisedokumentene om dette. Greit nok at de flyr til bra destinasjoner for golf, men tillatt vekt, beinplass (jeg er 1,90), generell kundebehandling og det evinnelige maset på speakeren om salg av tax-free drit etc stinker. Flyturen er et lite helvete man dessverre bare må igjennom, men generelt så er det mer behagelig å fly andre selskaper enn disse lavpris-selskapene. Jeg flyr en del både i jobb og privat, og etterhvert så blir man litt irritert over totalt unødvendig dårlig kundebehandling/åpenbare rip-offs.

Med det sagt, ingenting slår en god golftur til Spania eller Portugal:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Reise med golfkøller

Post by spiderboy »

Min bag veier også over 15 kilo med alle køller på plass, da er det bare pegger og småtteri lommene. Fare for litt overvektbetaling for min del også da.
Norwegian tar vel inn det de taper på billigturene med ekstra syke tillegg og ekstrapriser på tjenester man forventer å få gratis.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Reise med golfkøller

Post by veggiss »

Det pleier å gå greit å få kjøpe et ekstra kolli, i stedet for å betale overvekt pr kilo på golfbaggen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Reise med golfkøller

Post by Smilende Sam »

Jeg har fløyet med køller i mykt reisetrekk i 30 år - uten uhell. Stort sett bare padding inne i headcover og ingenting annet. Har fløyet med store og veldig små og rare flyselskaper - det er uansett samme bakkecrewet for alle selskaper på de fleste flyplasser. TAP lar deg ha golfbag på 20 kg til Lisboa (man må jo ikke ha alt stashet i bag'en.......). Min erfaring er at jo billigere flybillett jo kjipere på golfbagvekt og pris for bag'en. Ikke helt uventet siden flybensinen koster ca. det samme for alle.... Norwegian flyr jeg aldri med de har ikke beregnet plass i setet til menn over 1.82 og når kødden på 1.75 i setet foran lener det fullt bakover så er det på med fallskjerm :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Reise med golfkøller

Post by veggiss »

Smilende Sam wrote:Norwegian flyr jeg aldri med de har ikke beregnet plass i setet til menn over 1.82 og når kødden på 1.75 i setet foran lener det fullt bakover så er det på med fallskjerm :-)
Det er da null problem å booke plass ved nødutgang. Jeg er 1,94 og å fly med de nye flyene til Norwegian er jo storveis :) Er dog enig i at servicen utover det suger pungsvette, men når man er forberedt på at alt koster penger, og de har de beste flytidene i forhold til alternativet dit jeg skal så er valget greit.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Reise med golfkøller

Post by Smilende Sam »

Riktig det veggiss, hvis det fortsatt er plass der når du booker. Sist måtte jeg betale ekstra selv om jeg booket 6 mnd i forveien. Det har blitt et prinsipp å ikke fly med et selskap som kun har plass til meg på 6-12 seter i flyet. Jeg er jo bare normalt høy, ikke en kjempe som deg. Har aldri opplevd at Norwegians ruter er så kule at prinsippet må brytes :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Reise med golfkøller

Post by furu »

Foretrekker TAP eller KLM. Begge er veldig greie med golfbagen. Hos TAP har jeg aldri betalt ekstra, hos KLM betaler jeg €20 hver vei.

Bruker en ganske kraftig reisebag og har en gammel gardinstang i midten :D Ingen problemer så langt. Eneste var den sure kjerringen på Gardermoen som nesten nektet å sjekke inn bagen fordi den var over 15 kilo. Jeg åpnet og viste at det kun var golfutstyr men det var bare akkurat at det gikk bra. Jeg er visst nok ikke den eneste som har fått problemer når vi er på vei hjem og må sjekke inn innenlands på Gardermoen. Ingen problemer i Portugal med samme bagen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Reise med golfkøller

Post by Yorkie »

Har myk reisebag og aldri hatt noe problem med det, men kjøpte en "Stiff-arm" for ett par år siden sånn for å være sikker
http://www.clubglove.com/User/ViewProdu ... oductID=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Reise med golfkøller

Post by veggiss »

Du må alltid betale ekstra for setereservasjon på Norwegian.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Reise med golfkøller

Post by Golffreak »

Ta betalt for å reservere sete er like dumt som Ryanair sin ide å ha kortterminal på dassen på flyet. Lurer på når det kommer et lavpris-selskap, med nye fly og polske piloter, som faktisk baker inn de tierne for setereservasjon og reell vekt for golfbag i prisen. KLM tar vel også bare halve prisen for golfbagen vs. Norwegian. Skulle til USA med ski og støvler, og med Lufthansa var alt inkludert så jeg kunne bare sjekke inn både ski- og støvelbag i tillegg til koffert. Tror dog at golfutstyr koster penger å sende, uvisst av hvilken grunn ettersom ski er gratis..

Seat-pitch (benplass) burde vært et søke- og konkurransevilkår på lik linje med "klasse", bagasjegrenser, måltider og pris. Man vet jo aldri hva man får, og det er det ENESTE som faktisk betyr noe for meg når jeg skal fly. Musikk, hodetelefoner og underholdning har jeg sørget for selv. Mat og drikke er jo enten inkludert eller å få kjøpt.

Jaja, dagens klaging;-). Misunnelig på golfturen din da!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Rene
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 27 Mar 2011, 21:27
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Sola Golfklubb

Re: Reise med golfkøller

Post by Rene »

Jeg har aldri betalt for å ta med golfbag når jeg reiser med KLM. Både i Europa og til Asia. 23 kg maksgrense. En av grunnene til at jeg liker å dra med KLM.
Post Reply