Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Jeg tror at det er et politisk vedtak om at banen ikke kan åpnes før nettene er på plass. :(
Politikere ser ikke forskjell på om det er nett på hull 16 eller om hull 2 er klart for spill. :ugeek:
Politikere ser at det ikke er nett på 16 og dermed kan det ikke spilles på banen. :|
Dette er bare politisk synsing fra min side... :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

I dag satt de opp nett på #1. Nettet til #16 kommer trolig på onsdag......var i hvert fall det jeg hørte. Det er BKK som skal fikse dette så vi kan oppleve at hullet er stengt når banen åpner.

Hadde en tur ut på #9 - #16 i går. Det var overraskende tørt og fint på fairway og til og med i roughen. De har sagt at våt bane var en av årsakene til at de ventet. Er ikke ofte det har vært tørrere enn det er nå.

De henger godt etter på en del prosjekt. På #12 har de sprengt litt men ikke ryddet unna. Vi reagerte litt på at det faktisk er ut til at det fremdeles skal være en haug der de har sprengt. Hvis de legger jord og gress på der de har lagt stein så blir det i hvert fall ikke flatt. #13 blir sikkert GUR i front og på høyresiden i hele år. Det blir skikkelig fint, liker hullet veldig godt nå :D

Jeg syns situasjonen er litt rar. Greener virker å være ok bortsett fra en del mose. Fairwayene er fine. Det er overraskende tørt veldig mange steder. Ja, det er mye dødt gress mange steder men vi kan da ikke vente til alt er 100%? Er årsaken til at banen ikke er åpen at de henger etter med arbeidet på #12, 13 og 16? Og kanskje også andre oppgaver på banen?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Provisorisk tee på #5 gjør at Fana ikke er hcp-tellende for tiden. Vet ikke når de åpner denne greenen men personlig tror jeg de venter til etter Titleist Tour 14/5. Håper i hvert fall at den er åpen etter det og at de ikke åpner den kun for den turneringen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Dere som har spilt Fana og kanskje også andre baner i området - hva syns dere? Jeg gikk årets første runde i dag og det var ingen fornøyelse. Matteutslag på alle hullene, mange fairways er fullstendig håpløse. To provisoriske greener. Veldig mye halvgjort arbeid flere steder på banen. Generelt ganske dårlig nivå. Jeg er kanskje litt streng her men jeg ble rett og slett veldig skuffet. Håper de ikke tar vanlig greenfee for tiden.

La også merke til at folk spiller fra GUR-områdene på 12 og 13. Spesielt på 13 var dette et problem og det lå mye jord og frø på green.

Dette arbeidet på 12 og 13 er jeg positiv til men når jeg ser det i dag er jeg sikker på at de burde ventet til etter Titleist Tour. Denne turneringen er veldig viktig for dem så jeg skjønner ikke at de graver opp så mye kun uker før.

Jeg skal forøvrig jobbe dugnad på tirsdag. Skal sette opp nye skilt over alt på banen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Ingen meninger om Fana? Er vi helt likegyldige?
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Fana

Post by Smilende Sam »

Jepp :-) helt og fullt furu.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Du har vel ikke vært innom der i det siste nei :D Det skjer jo veldig mye med banen for tiden så jeg trodde noen av medlemmene hadde synspunkter.

Håper forøvrig at folk jobber litt dugnad den kommende uken. Vi har litt å gjøre før Titleist Tour. Bare litt.......
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Vi er ikke likegyldige, Furu.
Vi har alle sett at banen har en del vinterskader. :(
Personlig har jeg stor forståelse for at de ikke vil åpne greenene på 5 og 6 før Titleist-touren til helgen. Det var jo nesten ikke gress igjen på dem. En uke til med provisoriske greener skal jeg tåle. Det viktigste var at banen åpnet slik at jeg fikk spille golf igjen ;)
Dessuten så viser de jo nå at det er mulig å lage provisoriske greener på Fana så kanskje vi en dag får spille golf om vinteren på denne banen? Det er lov til å håpe. :shock:
Det som de har gjort på hull 12 og 13 MÅ jo nødvendigvis ta lang tid. De har skutt bort mye fjell og holdt på med gravemaskiner. Jeg er glad for at det ble gjort om vinteren og ikke midt i sesongen. Begge hullene vil bli mye bedre når gresset kommer opp. :D
Ang. fairwayene som er vinterskadet så har jeg stilt meg selv en del spørsmål om hvorfor de har gjort slik og ikke slik. Men jeg er ingen ekspert. ikke engang en "hobbyhagemann". Derfor stoler jeg på at banemannskapet har mer peiling enn meg og har tatt de riktige grepene.
Det kommer til å gå noen uker enda før banen er i bra stand, tror jeg. Inntil da får vi heller tåle å spille med ballplassering.
Jeg har ikke spilt noen andre baner etter at Fana åpnet men jeg vil heller spille Fana slik den er nå enn å trakke i nyklippet gressmyr eller gå rundt på Sotra med driver, wedge og putter.
Meland derimot, den tror jeg er i bra stand. Har ikke hørt noe annet så DER skal jeg snart ta meg en tur. Kanskje neste helg?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Har ikke fått spilt banen enda. Hvordan fungerer det nye utslaget på 16?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Er vel ikke kommet helt i spill enda. Matten ligger fortsatt på det gamle tee-området, men helt til høyre. Må slå en liten fade fra tee. Det nye tee-stedet, som ligger litt lengre bak, holder på å gro seg til.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Foreløpig har de ikke trukket det så langt bak som de kan. De har vært snille og plassert klossene ca.3 meter lenger bak og bare litt til høyre. Du må sikte litt mer til venstre enn før men det går helt greit. Blir spennende å se hvordan de gjør det videre og ikke minst hvordan forholdet til naboene utvikler seg.

Noen som kan nevnes i denne saken; Jeg hørte i dag at klubben fikk mail fra en av de aktuelle naboene på åpningsdagen. Der klaget de over at de ikke hadde satt opp skilt på #17 med beskjed om å være varsom når det er fotgjengere på gangveien. Klubben hadde satt opp skilt og hadde bildebevis for dette men det godtok de ikke.......... Nydelig gjeng som garantert hadde tenkt å sende den mailen uansett om skiltet var der eller ikke.

Jobbet dugnad i dag, satt opp ørten stolper til nye skilt. Gikk rundt nesten hele banen og fikk selvsagt med meg hvordan tilstanden er. Det er fremdeles mye dødt men veksten virker å være ok. Jeg har allikevel ingen forhåpninger om at de skadede fairwayene skal bli bra i 2011. Når det gjelder green 5 og 6 så skal disse åpnes for oss vanlige dødelige etter Titleist Tour. Jeg tror de ombestemmer seg, de er nemlig ikke bra. Hvis de åpner dem så blir det bare en kort periode så stenges de igjen. Det er min spådom.

Flere av fairwayene er kraftig "luftet/hullet". Da mener jeg veldig, minner litt om i fjor da de gikk amok med hullemaskinen :D

Banen er helt grei, ikke mer. For å være helt årlig så tror jeg ikke Titleist Tour-gjengen blir imponert. Dessverre. Beklager hvis jeg er negativ, jeg velger å kalle det realistisk. Jeg gjør i hvert fall det jeg kan for at banen skal bli bra.

Nå er den forøvrig stengt for oss stort sett hele fredag (innspill), hele lørdag og søndag (turnering) og mandag fram til kl.15.40 (invitasjonsturnering/sponsor). Det var litt dårlig planlegging syns jeg.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Nå har ike jeg vært utpå de siste dagene men tilbakemeldingene er ekstremt varierende.

Under Titleist Tour i helgen sa folk i klubben at tilbakemeldingene fra spillerne var ekstremt bra. Beste banen de hadde spilt i år, raskeste greener osv. De virket litt oppgitt over at noen medlemmer ikke var helt fornøyd siden toppspillere syntes at den er i topp stand.

Så, i dag treffer jeg folk på treningsområdet som nettopp har spilt. Snakket med 5 spillere, alle sa at det var helt ok men ikke mer. Enten er vi for kravstore eller så er juniorene veldig høflige :D

Green på #5 og #6 er forøvrig åpnet for spill. Tee på #5 er også åpen. Noen gressutslag.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fana

Post by veggiss »

Hva har egentlig skjedd borte i Bergen i vinter? Virker som om både Fana og Meland har store problemer med å få banene i akseptabel stand?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det var ekstremt mye is her, 35-50 cm på store deler av banene og de fleste greener. Etter at det meste forsvant fikk vi vel to perioder med minusgrader, sludd, snø og is. Når det først forsvinner på Østlandet så skjer det kjapt og greit. Eller? Her er det en laaaang periode med drittvær mellom vinter og vår. Tror det kan være problemet. Men kanskje de kan lære noe av greenkeepere på andre siden av fjellet?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fana

Post by kevin »

I år har det iallefall gått veldig fort greit, ikke så rart med en periode med +20 grader og knallvær over lengre tid.

Og vi hadde myyyyye snø, godt over 1m på det meste
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fana

Post by veggiss »

I år var det ekstremt her på østlandet da, all snøen forsvant på 5 dager omtrent. Fjernet de ikke isen på greenene hos dere?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Så vidt jeg vet fjernet de ikke is. Er usikker på om Fana har kun sesongarbeidere eller om de jobber med slike ting gjennom vinteren.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Meland er i helt ok stand. Litt brune områder på noen fairwayer, men ellers bra.

På østlandet hadde dere 20+ i en del dager, mens vi hadde under 10 og nattefrost. Spesielt på Fana ble isen liggende lenge på sårbare områder. Er på bedringen vei rapporteres det.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fana

Post by kevin »

De lærde strides om man skal måke greenene og når. Men når det først ligger bare is der så trodde jeg man MÅTTE fjerne den, for å unngå isbrann
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Re: Fana

Post by Kaffekannen »

kevin wrote:De lærde strides om man skal måke greenene og når. Men når det først ligger bare is der så trodde jeg man MÅTTE fjerne den, for å unngå isbrann
Mistenker at dette handlet om kostnader. Fana har ikke akkurat levert gode tall i fjor og må spare litt.

Oi, Toms i vannet

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply