Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Alltid ledige folk i Bergen. Mer enn nok ledere fra restauranter som går konkurs hver uke. Og en fotogen leder fra FotoKnudsen......ja, hvem vet hva vi får. For å være helt ærlig aner jeg ikke hva de legger vekt på. Godt mulig at det er mer eller mindre avgjort på forhånd også.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Men hvilke kvaliteter skal en daglig leder i en norsk golfklubb ha? Hvilke klubbledere gjør en jobb som hever klubbene sine og hvilke kvaliteter har de? Hvor viktig er det at de er golfere? Trengs det strategiske ledere, salgstryner eller hands on arbeidsmaur? Helst skulle de hatt alle kvalitetene, men er vel kanskje ikke så lett å finne. Ole Bjørn Knudsen er forresten medlem på Fana, ivrig golfer og en knakandes hyggelig kar.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Stillingsannonsen var i BT i dag, lørdag.
Ny leder er ikke funnet enda så sett dere ned og skriv søknader. ;-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Siden vi var innom det i en annen tråd.

Jeg tror det går mot et tøft år for Fana GK vs. naboer. Det jeg har hørt gjennom folk i nærmiljøet og FAU er at naboene vil komme med nye krav. De står på og jeg er redd presset på golfbanen blir for stort. Det sier jeg fordi jeg føler at klubben ikke er en del av miljøet rundt her. Den ligger der og lever sin egen verden. Folk som bor 200 meter unna har aldri vært der. De har ikke noe annet forhold til golf enn det som skapes av naboene som er motstandere av golf.

For det første bør klubben aktivt bygge opp et mer positivt rykte. Få lokalavisen på besøk når det er simulatorturnering, faddere er med VTG spiller på banen, barna trener osv. Jeg har også sagt at de burde selge vafler og kaffe til turgåere nå når banen er stengt. Sett opp skilt i veien.

Uansett om det gjør dette eller ikke tror jeg de må endre på hullene. Og da ønsker jeg meg noe permanent. Langsiktig. Jeg har ikke lyst til å stå på en liten matte 1 meter fra nettet langs fortauet og vente fordi det går en person 300 meter unna. Regelen om at vi ikke skal slå når det er personer på veien kommer til å bli understreket av naboene i år. Hull 8 (gamle 17) er dødt som par 5 hull.

Og så har vi selvsagt hull 7, 15 og 17. De trenger gode løsninger for fremtiden. Ikke krampaktige forsøk på å skvise mest mulig ut av området samtidig som man tar litt hensyn til naboene.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Det er synd at naboene har ett såpass anstrengt forhold til klubben, banen og medlemmene. Men banen ligger der den ligger, det er lite å gjøre med det, jeg tror nok de fleste har insett at mesterskapsbane blir Fana aldri, den drømmen døde når man ikke fikk utvide banen med seks hull på riktig side av veien. Mulig det lar seg gjøre om 20 år, men inntil videre så må vi leve med det vi har. Det betyr at vi alltid vil ligge i større eller mindre konflikt med naboene, det bygges mer og mer i nærheten av banen, sånn er det. Vi må lære oss å leve med det. Men nettopp av den grunn så mener jeg at klubben ikke kan gi seg uten kamp, da ender vi med en par tre bane, (overdriver litt da :).

For all del, det kan sikkert gjøres mer for å forbedre forholdet til naboer, jeg tror at vi som medlemmer får gå litt i oss selv også. Hva kan vi gjøre? Kan vi ta mer hensyn? Det tror jeg vi kan klare uten å overanstrenge oss det minste.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Vi golfere har absolutt noe å gå på. Kan sikkert forbedre oss i holdninger og oppførsel.

Er det avgjort at det ikke blir nye hull på "rett side"?
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Fana

Post by Rotten »

Trist for Fana hvis nærmiljøet er så dårlig. Burde jo vært motsatt, at golfbanen er ett positivt innslag og tolket som ett fint aktivitetstilbud for alle.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:
Er det avgjort at det ikke blir nye hull på "rett side"?
Kan ikke garantere det, men mitt inntrykk var at det rett og slett ikke er mulig nå. Kommunens reguleringsplan for området der de hullene eventuelt skulle bygges falt ikke heldig ut for Fana GK sin del. Det er i alle fall det jeg har hørt.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
g0lf
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 21 Dec 2008, 22:44

Re: Fana

Post by g0lf »

Noen som er godt kjent med banen? Skal spille turnering der i mai, 19-20. Hadde satt pris på litt tips fra noen som er godt kjent :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

g0lf wrote:Noen som er godt kjent med banen? Skal spille turnering der i mai, 19-20. Hadde satt pris på litt tips fra noen som er godt kjent :)
Mange Fanaspillere her :) Baneguide på denne linken - http://www.fanagolf.no/?page_id=16

Jeg vil si at du trenger en god plan fra tee. Det er noen åpenbare driverhull der du bare kan bombe ut så langt du ønsker, men avhengig av hvor langt du slår vil fw/hybrid/langt jern være å foretrekke mange ganger. Enkelte hull ser verre ut enn de er, som f.eks. #7. Vær mentalt innstilt på hvilken kølle du skal bruke fra tee. Nå skal ikke jeg oppfordre til å bruke for lite kølle på innspill, men på så godt som alle hull har du svært lite å gå på bak greenen.

Par 4 hullene 15, 16 og 18 kan du gå for greenen men du har liten feilmargin.

Køllevalg er utrolig viktig på par 3 hullene 14 og 17

Du får en veldig rolig og grei start med #1-4.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Synd, men er ikke så overrasket slik været har vært. Håper den varmen jeg leste om i bt i dag faktisk kommer.tipper det gjør susen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Så nettopp at deler av banen åpnes tirsdag til uken. Hull 1, 2, 5, 10, 11, 18, 6, 7, 8 og 9. (Hullene skal spilles i den rekkefølgen). Resten av banen åpnes lørdag 18 mai. Samtidig som jeg skjønner at man ikke kan åpne før forholdene ligger til rette for det så undres jeg litt over hva det er som gjør at Fana konsekvent er den banen i Bergensområdet som åpner sist, år etter år. Jeg er ikke kritisk, bare lurer på hva som er årsaken. Antar at det er noen naturlige forhold som ligger bak.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Vi får aldri vite hva årsaken er. For mye regn. For lite regn. For mye snø. For lite snø. For lite sol. For mye sol. For kaldt. Ikke kaldt nok. For mye tele. For lite tele.

De kan godt være litt åpen på hva som er problemet, hva de gjør med det og hva de lærer. Hvordan forbereder de seg på vinteren? Kan noe gjøres annerledes? Bør det jobbes mer dugnad før stenging for å ta vare på banen? Bør f.eks. grøfter for drenering graves om høsten?

Åpning 18.mai har ikke noe å si for oss. Da er det innspill for Team Norway Junior Tour som går 19-20.mai.

Jeg er ikke sur :D Kanskje litt spørrende, det er alt :)
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

+1 furu det er akkurat det jeg mener. Greit nok, en må være gressnerd for å begripe halvparten av problemene, men som medlem så er jeg jo interessert i hva som kan gjøres for å forbedre situasjonen. Det krever en smule mer åpenhet rundt hva det er som er problemet for å si det forsiktig. Uten at jeg tror at manglende åpenhet er vrangvilje, jeg antar at de som gjør jobben har det rimelig travelt for å si det sånn.

Jeg heller er ikke sur, bare spørrende :) Skjønt, jeg blir ikke i godt humør av å vite at når banen endelig åpner så er det for å holde en turnering jeg ikke kan være med på. Like greit at jeg ikke er konspirasjonsteoretiker.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Helgen 25-26.mai blir første virkelige golfhelg for de fleste medlemmene. Det er en måned senere enn normalt.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Vi kan jo bare håpe at vi får igjen den måneden av værgudene en eller annen gang. Det er jo tross alt den vanvittige våren vi har hatt som skaper problemene.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana

Post by Keyser »

Vi har jo allerede brukt opp alle soldagene for i år, bare synd det var minus 10 i den perioden. Tror nok det er høsten vi ser starten på nå
</Keyser>
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Jeg husker jeg satt på verandaen min i påsken og lurte på hva straffen for dette ville bli. Må innrømme at jeg ikke synes straff og forbrytelse står i forhold ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Ekstraordinært årsmøte 2.oktober. Styret anbefaler at Bergen Golfsenter får kjøpe 2.etasjen og drive restaurant/kafe, butikk + simulatorsenter. Ja - dette vil vi ha :D

Men vi må møte opp. Styret har gjort en god jobb. Papirene er grundige og tar for seg alle motargument jeg kan tenke meg. Men motstanderne er der ute - det har jeg i hvert fall fått høre. Og de kommer. Derfor må de som vil stemme ja forstå at det er viktig å stille opp. Fullmakt er ikke tillatt.
Instagram @christianfuru
Post Reply