Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Hvis man måker greenene og det kommer kaldt vær med minusgrader, risikerer man ikke da å få tele langt nedover?
Hvis snøen får ligge så vil den isolere og telen går ikke videre nedover.
Jeg tror det er dette som er dilemmaet her på vestlandet.
Men jeg kan altså ikke dette. Jeg bare synser.
Jeg mener at greenene bør måkes. Da unngår vi å få tjukk is på grenene slik det var i år.
Denne isen har tatt knekken på gresset. Bl.a. fordi den fikk ligge lenge uten at det ble laget luftehull i den. Dermed danner det seg gasser under isen og gresset råtner.
Greenene kan måkes på dugnad. Tror ikke det hadde vært vanskelig å få folk til å gjøre denne jobben.
Er det noen som kan dette og vet hva som er riktig behandling?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det blir stadig bedre forhold.

- De nysådde områdene spirer godt men jeg tror ikke de åpnes før neste sesong.
- Hull 5 og 6 har nå åpne greener. 6 er bra, 5 sliter litt.
- Noen gressutslag er åpne og det er veldig bra. Mattene er ustabile og dårlige.
- Fremdeles en god del skader på fairways og det ser ut til at de jobber hardt med dem. Skjærer, huller og alt annet de kan gjøre. Noen av de døde områdene blir nok ikke bra før neste sommer.

Alt i alt var det greie forhold i dag. Noen greener var overraskende raske.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det blir stadig bedre på Fana men jeg syns det er langt fra gode forhold. Mulig jeg er for kritisk men jeg håper selvsagt på grønne greener uten mose og 50% brune flekker.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Det kommer nok, men skadene etter vinteren var rimelig omfattende. Kombinert med nattefrost på våren så var vekstforholdene rimelig kjipe.

Var det bløtt igår eller hadde vinden tørket opp?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det var veldig veldig bløtt mange steder. Sluttet å regne i løpet av runden min. De har meldt brukbart vær i dag og i morgen.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Snakker vi overvann på tee'er og greenen på hull 4 etc?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Jeg ble overrasket over nye priser på ballkort på rangen i dag. Har sikkert vært på gang en stund men jeg ante det ikke.

Medlemmer uten innskudd;
10 bøtter - 250,- (før 200,-)
25 bøtter - 500,- (før 500,- for 30)

De tilbyr også 50 for 900,- og 75 for 1.200,-.

Medlemmer med innskudd;
10 bøtter - 200,-
25 bøtter - 425,-
50 - 750,-
75 - 1.000,-

Prisen for medlemmer uten innskudd er ikke annet enn drittdårlig. 250,- for 10 er tåpelig, 25% prisøkning sånn helt uten videre. Dette problemet med å differensiere innskudd vs. ikke-innskudd har tydeligvis blitt løst ved å kutte på tilbudet/legge på prisen for oss uten innskudd framfor å gi et bedre tilbud til dem med.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fana

Post by veggiss »

Mange baller er det i bøtta da?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

20 baller i hver bøtte. Samme som før.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fana

Post by veggiss »

wtf...25 kroner for 20 baller? Er det Pro V1 eller?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

veggiss wrote:wtf...25 kroner for 20 baller? Er det Pro V1 eller?
Flyteballer....... gule og hvite/brune :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fana

Post by veggiss »

Det var jo svindyrt med mindre du kjøper 75 bøtter. Haga og Fornebu er vel de dyreste rangene her på østlandet, og der er det aldri mer enn én krone ballen selv om man ikke kjøper noe ballkort.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

De har hatt veldig mange besøkende på rangen i år og ser sikkert en mulighet til å utnytte det. Når konkurrenten 1km unna (BGS) har 30 bøtter (21 baller) til 500,- og 10 til 200,- så er det mulig at de skyter seg selv i foten.
Instagram @christianfuru
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Fana

Post by Santa »

Mener å huske at det koster kr. 30,- for 24 baller på Losby, det er ganske dyrt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Begrunnelsen fra klubben for denne prisendringen er at systemet koster penger og at innskuddsmedlemmene skal belønnes.

At systemet koster penger skjønner jeg men at jeg som innehaver av årskort på banen (er visst ikke fullverdig medlem uten innskudd) skal betale for det kom overraskende på.
Jeg syns heller ikke det er riktig å belønne innskuddsmedlemmene ved å ta noe fra oss andre. De får ingenting, det er vi andre som må gi det til dem.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Etter å ha spilt på Fana i dag, 1.juni 2011 kan jeg slå fast følgende:

Banen er våt

Plaskende kliss våt
:(

Overalt :evil:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det gror greit på Fana men jeg syns ikke forholdene blir spesielt mye bedre. Tiden går, får vi bra bane i år?

Greenene er preget av døde flekker mye mye jord. Noen er fine men noen er håpløst dårlige og humpete.
Fairwayene gror til men det er ikke akkurat grønt teppe vi snakker om.
Områdene rundt green syns jeg også er ganske dårlige. Hardt, mye jord og lite gress. Nærspill får en helt annen dimensjon når du bare 50% av gangene har gress under ballen.

Håper vi får en periode med forholdsvis varmt vær og bra vekst over alt på banen.

Klubben har forøvrig laget "grønn tee" på alle hullene. Kan brukes av barn og nybegynnere og er et fint tiltak.

I dag var det lite trafikk på banen men relativt stor trafikk langs banen........... Joggere og turgåere blir bare et stadig større problem. På #2 i dag gikk en mor tur med sønn og hund. Ruslet på grusveien langs fairway og litt inn på banen. Når jeg står klar til å slå inn fra 100 meter krysser de like godt fairway foran bekken. Og de valgte å bli stående på broen og kaste steiner i vannet :lol: Etter hvert gikk de videre men så fort jeg hadde slått meg inn på greenen slapp de løs hunden og gikk videre. Da jeg kom til #3 måtte jeg igjen vente siden de vimset langs venstresiden av fairway. Ellers møtte jeg noen joggere, selvsagt med propper i ørene slik at de ikke hører noe før de får nærkontakt med ballen. I fjor var problemet større enn året før og i år er det enda verre. Det er i hvert fall min mening.

Hørte også at noen av naboene på "Siljustøl-siden" lager problemer. Alle markeringene for vannhinder, OB, teeklosser ++ fjernes og legges i en haug. Merkelig oppførsel. Kan ikke tolkes på annen måte enn at de vil ha fjernet golfbanen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

12 hull på Fana i strålende vær i dag. Forholdene blir stadig bedre. Tettere og jevnere fairway. Grønt gress på greener :D Utviklingen er positiv.

Det jeg ikke liker helt er at prispolitikken deres kommer tilbake og slår meg i trynet. Før kostet 30 bøtter med 20 baller 500,-. Som tidligere nevnt gikk de ned til 25 for 500,-. Nå er det nede i 25 med 18 baller for 500,-! Altså 150 færre baller for samme pris! Dette blir nok mitt siste rangekort på Fana. Jeg er ikke innskuddsmedlem og har derfor dårligere priser. I stedet for å gi fordeler til innskuddsmedlemmene så må vi andre betale mer. De har vel ikke råd til å gi dem noe.

Så var det greenfee da. Jeg har fritt spill i år men tenkte at min far som er medlem i Vilamoura Golf Club kunne spille 9 hull med meg i morgen. Siden han ikke er medlem lokalt så koster det 400,- for 9 hull!! Det er fullstendig hinsides all fornuft så i morgen velger vi en annen bane. I stedet for at Fana får inn f.eks. 250,- for 9 hull så får de 0,- av oss. Er ikke 250,- bedre enn ingenting? Syns at det er langt mindre trafikk på banen i år og de nye prisene må ha medvirket til dette.
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Fana

Post by Fredrikkm »

Hvis innskuddsmedlemmer skulle hatt akkurat de samme betingelsene som andre medlemmer hadde det jo ikke vært noen insentiver for å bli innskuddsmedlem... Jeg syns det er helt naturlig at de har bedre priser enn medlemmer som ikke har betalt innskudd på småting som rangeballer osv.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Ja, det er riktig Fred, men det er ikke det jeg mener. I stedet for å få på plass gode priser og tilbud til innskuddsmedlemmer så setter de opp prisene for alle andre slik at de opprinnelige prisene virker å være et godt tilbud. I realiteten får ikke innskuddsmedlemmer noen fordeler i forhold til før, det er bare vi andre som betaler mer.

Eksempel. 1kg kylling koster 100,- hos Coop Obs!. I stedet for å sette ned prisen når den kommer på tilbud setter de opp prisen til 120,- for dem som ikke er medlem i Coop. Er det da et reelt tilbud?

Med de prisene de har på greenfee og den seriøst dårligere prisen på rangekort så er det heller ikke småting. 700,- for 18 hull i helgen er surrealistisk. At det heller ikke skal være mulig å kjøre ok pris for 9 hull om morgenen på ukedager skjønner jeg ikke.
Instagram @christianfuru
Post Reply