Handicap Justering

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Handicap Justering

Post by Ichbin »

Sikkert ett tema som har vært diskutert flere ganger før, men jeg fant ikke noen tråden om spørsmålet mitt.

Enkelt å greit. Skal handicap justeres etter "gjennomsnittlig" spillestyrke eller "beste" spillestyrke?

Jeg personlig har justerer handicapet mitt stort sett etter beste spillestyrke. Altså etter runder der jeg har skrevet meg ned, eller justerer i turneringer.
Nå har jeg en 10-15dager i turnering i året, så handicapet mitt er på ingen måte for "lavt". I år har jeg skrevet meg opp og ned 1 gang, begge i turnering.

Men her er "problemet" som jeg ser det. Justerer man handicapet hver gang vil man ha (i utgangspunktet) ett høyere handicap enn dersom man justerer i konkurranse eller sine gode runder. Ergo man blir kansje litt sandbagger.

-Jeg for min del spiller jevnt bedre i turnering, enn når jeg tar en selskapsrunde på hvilken som helst bane. Regner med dette er av flere årsaker, men mere konsentrert, bruker litt mere tid på puttene. Prøver gjerne ikke "risk"slagene, og forbereder meg kansje noe bedre før runden. Runder med kjenter er meget sosiale og hyggelige, men jeg i allefall mister litt fokus. Vil da da være "riktig" å skrive meg opp når man har 32-33 poeng?

-Forholdene varierer. Jeg spilte jæren i helgen og det BLÅSTE! Spiller 90 slag og 26poeng. Steinharde fairway og greener og vinden stopper ballen med vinden i mot, og blåser ballen rett over med vinden med. Hadde det vært turnering denne dagen, hadde ingen skrevet seg opp pga CAS regulering, det er jeg sikker på.
Tidlig i sesongen er også greenene i dårlig stand. Jeg har hatt runder på 32-33poeng, der putten har hoppet ut av linjen på 3-4 korte putter. Hadde disse gått i hadde jeg vært i buffersonen evnt skrevet meg ned. På hvilket tidspunkt kan man si at forholdene ikke hadde noe si og man skriver seg opp?

Problemet med å kun skrive seg ned er vel at man gjerne ikke spiller til "sitt" handicap, man vil falle tilbake for de som har en "gjevnere" handicapjustering i de fleste turneringer. Man vil også finne tillfeller dere en person har skrevet seg ned for mye i løpet av en kort periode, der alt stemte, men det viser ikke spillestyrken til denne personen. Skriver man seg kun ned på egen bane, vil jo dette kun reflektere spillestyrke på denne banen. Det er nok av tilfeller som spiller kjempebra på hjemmebanen, og klare knapt nok karre til seg tosiffret poeng på andre baner. Viser dette da spillestyrken til denne spilleren?


Jeg ser begge sider av problemstillingen, og lurer mest på om det finnes EN riktig måte å justere handicapet sitt på?
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Handicap Justering

Post by Smilende Sam »

God trådstart. Jeg har alltid trodd at det var beste spillestyrke man skal justere til. Derfor er jeg litt mer varsom med å skrive meg opp enn ned. I praksis betyr det at jeg alltid skriver meg ned, og alt for sjelden opp. Jeg blir altså i en viss grad en omvendt sandbagger - også kalt jålehandicapper. med mitt handicap vil likevel ingen si at det er jålete :-)

Det du sier om selskapsrunder og konkurranser er interessant og sikkert riktig for mange - for noen er det omvendt - for det at de får nerver.

Til spørsmålet ditt så er det neppe en riktig måte å gjøre det på, men jeg tror det riktige er at hcp skal vise noe som er ditt beste nivå eller ihvertfall "grualigt nærme".
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Handicap Justering

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg tenker at hcp skal representere ditt fulle potensiale som spiller.

For mitt vedkommende synes jeg det er lettere å spille opp til mitt hcp på andre baner enn min hjemmebane, men dette skyldes hovedsaklig at min hjemmbane er strengt slopet. På Bamble GK får jeg 2-3 tildelte slag, mens på Norsjø GK får jeg 9. Norsjø GK er en bane som er lenger enn Bamble, men lengden er ikke mitt problem. Om et hull er 20 meter lenger, så betyr det lite for meg. Videre må det sies at jeg lettere slapper av når jeg vet at jeg har råd til å få noen bogeys uten å ruinere runden.

For noen år tilbake leste jeg en artig artikkel og undersøkelse angående folks hcp og deres gjennomsnittelige spillestyrke. Om jeg ikke husker feil hadde de i undersøkelsen kommet frem til at en med hcp 9 hadde en gjennomsnittelig spillestyrke som tilsvarte ca. hcp 15.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Handicap Justering

Post by mciljoy »

Fin tråd, dette er vel noe mange går rundt og tenker på.

Min løsning på dette er rett og slett å ikke bry seg så mye om hcp. Baner, slope, vær, form, rough, green osv varier så hvorfor ikke bare se score i forhold til det. Du vet jo hva dine beste runder er så da kan du jo bare vurder mot det? Eller mot et omtrent snitt? Jeg vet at de aller fleste rundene mine er mellom 80 og 84, på noen baner litt over og på andre litt under. Er ikke det nok? Synes hcp-systemet er litt fjollete da man kan bruke 20 slag på et hull uten at det har noe særlig å si. Det er mye mer korrekt å telle antall slag.

Skjønner at hcp er et tema for de som ønsker å delta i turneringer etter Stableford, men det har jeg helt ærlig heller aldri likt. Føles ikke som noen seier å vinne over noen som spiller bedre enn deg...
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicap Justering

Post by Golffreak »

Helt enig, forholdene varierer altfor mye til at man kan tenke på om man har spilt til handicap etter hver runde. Selv liker jeg å hulle ut selv trippelbogeys, for å spille slagspill. Golf handler vel så mye om å komme seg ut av uføre, som å dunke driver for å gjøre masse poeng og plukke opp ballen på flere hull.. Dessuten så er "buffersonen" latterlig liten, på hcp 8 så skal man da variere mellom 34-36 poeng uansett forhold for å "spille til handicap"? Proffene kan jo variere sine runder med 10 slag, under samme forhold.

Er vel ikke noe fasit på dette, men skal man følge reglene så skal man vel fremdeles avgjøre om runden er hcp.tellende eller ikke FØR runden? Ettersom man skriver seg opp så lite, så vet jeg ikke om effekten har så mye å si. Hvis man får et slag ekstra tildelt etter et par oppskrivninger, så betyr det ofte 2-3 runder under buffersonen. Spiller man bare hcp tellende runder når forhold/dagsform er OK, så tror jeg ikke at man spiller seg opp så mye før man går litt ned igjen også. Går man bare opp, så har man kanskje feil hcp;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Handicap Justering

Post by mciljoy »

Vi har et prinsipp i min kompisgjeng at alle runder er hcp tellende. Vi spiller en del interne konkurranser så da er det greit å ha det sånn. Men det gjør jo sitt til at - som noen har vært inne på - hcp føles høyt. Jeg får i hvertfall mer poeng enn de jeg spiller med som oftest og jeg tror mange ikke er så nøye med å skrive seg opp/følger "beste spillestyrke-prinsippet"
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Handicap Justering

Post by Santa »

Jeg synes det er mest riktig å skrive seg opp eller ned på alle runder der man kan. Selv spiller jeg ofte alene (da jeg er den eneste i vennegjengen som spiller golf) og kan dermed ikke registrere rundene. Men når mulig så registrerer jeg det jeg kan, slik at hcp blir så riktig som mulig.
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Handicap Justering

Post by Ichbin »

Jeg personlig ser mest på score når jeg spiller, synes dette er det kjekkeste. Jeg ønsker jo å ha ett hcp som viser spillerstyrken min.
Som nevnt tidligere gjør turneringsspill jobben for min del, der justerer man hcp uansett, synes dette er en greit måte å gjøre det.

Må få sagt at hcp systemet er en kjempebra sak. Dette gjør at vi kan samles 10 kamerater som har hcp 5-54 og spille mot hverandre på relativt like premisser. Jeg pleier som regel alltid å være høyt oppe på interne turneringer, men det er mere stabilitet i spillet enn noe annet. Å det er slik det også skal være. En fersk spiller vil kunne variere voldsomt mens en lavhcp spiller vil som regel være lagt mere stabil.

Er helt enig med deg Golffreak at buffer sonen er latterlig liten. i katergori 2 er det 34-36 og kategori 1 er det 35-36. I mine øyne hade ett system der man justerte seg opp under 32 poeng vært mere naturlig, da hadde det på det jevne vist mere beste spillestyrke enn det som kansje vises i dag.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicap Justering

Post by kevin »

Svært god tråd og interessante problemstillinger.

Selv har jeg syntes at jeg får mest mulig riktig hcp ved å registrere alle runder. Men det var vel før jeg tenkte gjennom at det finnes mange forhold som kan spille inn, som vær og vind f.eks.

Noen så sikkert at jeg nevnte at jeg hadde spillt en kjemperunde( i mine øyne) nylig, men at jeg ikke kan regulere hcp fordi jeg spillte alene. Jeg syntes at den runden representerte mitt beste nivå, som jeg har opplevd 3-4 ganger. Men fordi jeg spiller alene så kan jeg altså ikke regulere hcp. Da blir ikke hcp da heller helt representativt synes jeg.

Enig ang buffersonen, den er ikke spesielt bra når man kommer ned på singel-hcp. Det er kanskje for vanskelig å skrive seg ned etterhvert?

Nå har jeg blitt mer opptatt av slag de siste årene, og ikke poeng. Men nå er det nå en gang slik at man har et hcp, og i turneringer hvor dette er med så er det viktig å ha mest mulig riktig hcp
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Handicap Justering

Post by Kaffekannen »

Jeg må innrømme at jeg ikke er en særlig stor tilhenger av det norske hcp systemet. Det gjenspeiler nemlig ikke spillestyrken som enhver har nå. Det amerikanske systemet hvor man tar et snitt av 10/20 foregående runder virker for meg som mye mer korrekt.

For min egen del varierer jeg så voldsomt i spillet at det som virker som jålehandicap ene uken blir sandbagging den neste.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Handicap Justering

Post by Keyser »

Formålet med handicapsystemet er vel at spillere med ulike ferdighetsnivå skal konkurrere på like fot? Dermed er det uinteressant om handicappet er basert på gjennomsnittlig eller beste spillestyrke. Det viktigste er at flest mulig praktiserer systemet likt, registrerer så mange runder de kan, og spiller så godt som de kan. Spillere med handicap lavere enn 11.5 kan kun justere handicap i turneringer, og man kan selvfølge diskutere om buffer-sonen er for smal (men det er likt for alle)

Feil handicap i turneringer er egentlig ikke noe problem etter min mening, da handicap stort sett blir brukt i lukkede klubbturneringer med "vafler" i premie. Når det gjelder åpne handicapturneringer med store premier (Golfliga, Nordea, DN Golfen, osv) så burde det vært krav om å ha et visst antall tellende runder siste 12 måneder for å kunne delta...
</Keyser>
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Handicap Justering

Post by Sticho »

Du bommer nok når det gjelder justering av hcp for de under 11,5 og turneringer. Den grensen er betydelig lengre nede.
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Handicap Justering

Post by Ichbin »

Grensen går på 4.5 og er kategori 1.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Handicap Justering

Post by Keyser »

Dere har rett...gadd ikke slå opp :-)
</Keyser>
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Handicap Justering

Post by GunnarBull »

Jeg sluttet å registrere rundene mine for et par år siden, litt i protest mot golfbox (som jeg synes suger), men også litt fordi jeg stort sett beholdt samme hcp om jeg registrerte eller ei. Jeg gadd normalt ikke ha med scorekort heller, telte stort sett bare hvor mange jeg var over par. Og når jeg begynte å nærme meg 10 over så gadd jeg ikke telle lenger.

Problemet var at rundene hadde en tendens til å bli kjedelige, jeg mistet gløden og gleden ved spillet.

Så i år har jeg bestemt meg for å regge alle rundene, tar med scorekort og skriver opp greentreff og antall putter. Foreløpig har hcp økt til 7,5, blir spennende å se hvordan det går utover sesongen.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Handicap Justering

Post by AkE »

fra 7,2 til 7,5 er hva jeg kaller ett luksusproblem GB! ;)
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Handicap Justering

Post by GunnarBull »

Vel takk. Men det kan bli verre enn som så. Trener lite og spiller en, kanskje to runder i uka. Med mitt spede talent er det neppe nok til å holde meg på 7-tallet.

Men poenget mitt var egentlig at ved å endre fra å kun telle slag til å regge alle runder, har jeg fått tilbake gleden ved golfspillet.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicap Justering

Post by kevin »

GunnarBull wrote:Vel takk. Men det kan bli verre enn som så. Trener lite og spiller en, kanskje to runder i uka. Med mitt spede talent er det neppe nok til å holde meg på 7-tallet.

Men poenget mitt var egentlig at ved å endre fra å kun telle slag til å regge alle runder, har jeg fått tilbake gleden ved golfspillet.
godt å høre at du har fått gløden tilbake :)
Post Reply