ballbane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
GolfMP
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 19 May 2011, 23:17
Hcp: 20
Hjemmeklubb: Arendal Omegn Golfklubb

ballbane

Post by GolfMP »

Har et spørsmål ang. ballbane. Jeg ser en liten fremgang i spillet mitt. Men når jeg ser på de beste i klubben og de på tv, så har de en ballbane som er veldig "flott". De får ballen til å stige og stige, for å så at den faller mykt ned. 90% av mine har en mye mer opp og ned bane, noe som alltid får ballene til å rulle mye. Har hørt at dette har mye med hvor fleksibelt skaftet er.. er det bare skaftet som spiller noen rolle? litt info hadde blitt mottatt med takk:)
Driver - Ping G10
Wood - Mizuno MP 3wood
Hybrid - Callaway Diablo Edge 5
Jern - Callaway x-22
Wedger - Callaway x-series (56,60)
Putter - Mizuno MP- t102
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ballbane

Post by furu »

Velkommen til forumet :D

Jeg er ingen ekspert men vil si at det er veldig mange faktorer som spiller inn.
- Skaft, som du nevner, har forskjellige egenskaper og vil sikkert reagere forskjellig på forskjellige typer sving og hastighet. Flex er også viktig.
- Køllehodet må du tenke på. SGI (super game improvement) køller skal få ballen opp i luften og lande mykt. Andre typer hoder vil gi en annen ballbane.
- Måten køllehodet treffer ballen på må også nevnes. Hvis du slår riktig ned på ballen og komprimerer den vil du lettere få en slik ballbane som du nevner - den stiger fint og jevnt. Hvis man "flipper" med håndleddene i balltreffet så vil det bli mye rett opp og ned.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: ballbane

Post by spiderboy »

Det viktigste du kan gjøre for å få den ballbanen du ønsker er å jobbe med å få bedre balltreff. Skaftet spiller selvsagt en rolle, men det spiller mindre rolle dersom du ikke treffer ballen skikkelig.
Jeg regner med at det er med jerna du ønsker en annen ballbane. Med driver er det ønskelig med lite spinn i ballen, da blir det mest rull og du unngår en ballong ballbane, som starter lavt og så stiger voldsomt opp pga mye spinn for så å falle rett ned.

Med jern og spesielt wedger er det ønskelig med mer backspinn i ballen, da får man mer stopp på greenen og det er enklere å beregne hvor den stopper.
Men de beste spillerne slår wedger med mye spinn og lav ballbane...hmmm, ser at dette innlegget kanskje ikke var så oppklarende :D

Men uansett, jeg mener bestemt at du har mest å vinne på å jobbe med balltreffet. Da er hensikten å klemme ballen mot bakken i treffet. Hvis du treffer under ballen, rett før den eller om køllehodet er på vei opp igjen i trefføyeblikket vil du få veldig lite backspinn.
Hvis du treffer ballen først, mens køllehodet fortsatt er på vei nedover, klemmer du ballen mot bakken og gir den masse backspinn. Da vil spinnet hjelpe ballen til å klatre, og gjøre at den biter seg fast i greenen når den lander.
Når du klarer dette vil riktig skaftflex gi deg det lille ekstra.

Forresten, velkommen til forumet :-) noen andre vil sikkert bidra til å oppklare rotet mitt etter hvert :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: ballbane

Post by Grønne greener »

Hvilke baller du spiller på betyr selvfølgelig også mye hvis du vil ha ballen til å stoppe på greenen.
Selvfølgelig betyr skaftet mye.
Jeg fikk en helt annen ballbane da jeg kjøpte ordentlig driver i fjor. I fjor vår var driveren faktisk den eneste køllen jeg fikk backspin med! Nå har jeg en ordentlig driver-ballbane. Og det skyldes køllen. ikke at jeg har blitt bedre.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: ballbane

Post by veggiss »

Glemt utstyret, og jobb med balltreffet, få henda foran ballen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: ballbane

Post by Long-Hit-Wonder »

@GolfMP

Spiller du med klubber som har mye offset?

Klubber for nybegynnere leveres som oftest med mye offset. Altså, dette er noe som skal hjelpe deg å få ballen opp i været, samtidig som det også skal redusere spinn.

Konkurranseklubber for viderekommende, populært kalt "smidde jern" eller "bladklubber", leveres med liten eller ingen offset. Disse klubbene gir følgelig en litt lavere og mer penetrerende ballbane, samtidig som den også spinner litt mer.

Personlig er jeg ikke hysterisk redd for å slå golfslag som resulterer i en høy ballbane. Mitt 6-jern går eksempelvis omtrent like høyt som andres 9-jern (eller enda høyere), men den klarer likevel 150-160 m i carry.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
GolfMP
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 19 May 2011, 23:17
Hcp: 20
Hjemmeklubb: Arendal Omegn Golfklubb

Re: ballbane

Post by GolfMP »

Mange takk alle sammen for gode svar. Har skjønt at jeg må jobbe med balltreffet, synd det ikke er så lett... men da hadde vel ikke golfen vært noe gøy heller:)
Jeg ser noen av dere har hva slags køller dere spiller med under svaret. Dette kunne jo vært litt greit i og med en av dere lurer på om køllene mine er mye offset. Hvor legger man inn det??

-GolfMP-
Driver - Ping G10
Wood - Mizuno MP 3wood
Hybrid - Callaway Diablo Edge 5
Jern - Callaway x-22
Wedger - Callaway x-series (56,60)
Putter - Mizuno MP- t102
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ballbane

Post by furu »

Tour Striker er enormt bra for å trene på riktig posisjon i balltreffet. Les denne tråden.

Signaturen vår med utstyr fikser du i "User control panel" :arrow: "Profile" :arrow: "Edit signature"
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: ballbane

Post by Golffreak »

Ikke tenk så hardt på køllehodene, skaftene og ballen enda. Når du føler at du har bedre balltreff, ballbane og spin så kan du vurdere nytt utstyr. Og ja, du vil både føle og se når du treffer ballen sånn du ønsker:-). Ikke minst vil du få en aha opplevelse på lengden også, hvis du flipper håndleddene mye idag.

Gå på rangen, og istedetfor å fokusere på ballen tenk på at du skal treffe et punkt 10-15cm ETTER ballen. Da vil du slå ned på ballen, treffe den på nedturen og komprimere ballen. Du skal slå ballen FØR du er i bunnen av svingen, og deretter slå opp en divot. Reis til et sted de har litt mykere/tykkere rangematter eller gressrange. Står du og slå fra beinharde/nedslitte matter som ligger på betongheller, og i tillegg med dårlige og nedslitte baller så blir det vanskeligere å trene på dette. Du må ikke trene på 150m slag, ta gjerne halvsvinger med en wedge. Har du tilgang til et sted hvor de har et bra treningsområde så er innspill fra 60-70m fint, hvor du slår rolige wedger og kan se spin/stop på greenen. Slå fra gress er uvurderlig, er en grunn til at de ikke har rangematter der hvor de har bedre klimatiske forhold...

Var vel i signatur du legger inn køllene...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
GolfMP
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 19 May 2011, 23:17
Hcp: 20
Hjemmeklubb: Arendal Omegn Golfklubb

Re: ballbane

Post by GolfMP »

Mange takk dere.. Nå ser jeg frem til å fokusere på svingen og treffet mitt, istedenfor å gå med følelsen av at køllene ikke "virker":)
Driver - Ping G10
Wood - Mizuno MP 3wood
Hybrid - Callaway Diablo Edge 5
Jern - Callaway x-22
Wedger - Callaway x-series (56,60)
Putter - Mizuno MP- t102
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: ballbane

Post by AkE »

Det er en følelse du aldri blir kvitt uansett hvor mye du prøver, køllene får alltid skylda når svingen svikter.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: ballbane

Post by GunnarBull »

AkE wrote:Det er en følelse du aldri blir kvitt uansett hvor mye du prøver, køllene får alltid skylda når svingen svikter.
Rart hvor forskjellige vi kan være. Jeg skylder aldri på køllene jeg.

Hmmm... tenke, tenke... Fordelen er selvfølgelig at jeg sparer masse penger på utstyr som ikke funker bedre likavæl. Men ulempen er at jeg ikke eier selvtillitt idetheletatt.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: ballbane

Post by AkE »

Den enkleste teorien er jo alltid den riktige ;)
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: ballbane

Post by Hiks »

det er da verken køllene eller svingen sin feil vel! er jo banen som har skylda såklart!;)
hvor ofte hopper ikke puttene ut av linja da!;p eller vannhindre som plutselig ble noen meter bredere! ;)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: ballbane

Post by Kaffekannen »

Vinden, det er alltid vinden. Spesielt på simulatorgolf er den plagsom
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: ballbane

Post by sumo »

vinden har ofte skylda. enig med du, kk :D

forutenom det så vil jeg nok bare skylde på meg selv.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: ballbane

Post by TinCup »

Ekstreeemt enig med Veggis.. jobb med balltreff balltreff og balltreff!
User avatar
GolfMP
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 19 May 2011, 23:17
Hcp: 20
Hjemmeklubb: Arendal Omegn Golfklubb

Re: ballbane

Post by GolfMP »

En gledens melding fra GolfMP.
Må nok en gang takk for gode råd. Utrolig hvor mye det hjalp med å angripe ballen på riktig måte. 8er jernet gikk som lengden jeg pleide å ha med ett 6er jern. Ballbanen helt super og sånn jeg søker etter. Skal ikke si at alle slagene var sånn, men jeg ser helt klart hva jeg må jobbe med videre.
Takk, takk.
-GolfMP-
Driver - Ping G10
Wood - Mizuno MP 3wood
Hybrid - Callaway Diablo Edge 5
Jern - Callaway x-22
Wedger - Callaway x-series (56,60)
Putter - Mizuno MP- t102
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: ballbane

Post by sumo »

det var gode nyheter, GMP :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Post Reply