Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by kevin »

Mange snakker om at golfrundene tar så lang tid og golf generelt tar mye av fritiden. Men hvor mye tid tar det hvis du får gå alene, uten kø og andre forstyrrelser?

Hvor raskt har du gått 18 hull?

Selv har jeg vel gått på ca.2.5t på hjemmebanen, kan ikke huske at jeg har gått noe fortere enn det. En gang jeg spillte Anfi Tauro på Gran Canaria var jeg inne etter 2t 35min, brukte bil. Da var jeg førstemann ute og de som tok imot meg igjen mente jeg hadde slått "banerekorden", de hadde visst ikke sett noen komme seg rundt på så kort tid :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by furu »

Gamle Bjørnefjorden gikk kjapt unna. Spilte 2x9 på 1t 40min. Spilte 18 på Fana på 3.35 tidligere i år. Er nesten umulig å spille ekstremt raskt der siden det er så langt å gå mellom hullene fra 1 til 6.
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by sirandrew214 »

2t på Nes for noen år siden. Gikk 80.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by Kaffekannen »

Husker at vi spilte 2 runder på 4 timer på gamle båstad med bil for noen år siden. Dette var svært tidlig på morgenen og vi fikk noen smilende "gale norrbagger" kommentarer fra banemannskapet
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by Knut »

I en tid der tidsproblemet virker som en av golfens største fiender, er dette en gladtråd.
Jeg har spilt Meland på 2,45, men også på 6,15.

Under P4-golfen forrige uke brukte vi 5,55.
Etter fire timer (når jeg egentlig burde drukket kaffe på terassen) var jeg midt på 12. fairway.

Hvordan skal vi klare å spille raskere?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by furu »

Slå provisorisk og spill på den. Innse at ballen er tapt. Noe av det verste jeg ser er når folk bruker fem minutter på å lete etter ballen i et vannhinder.
Slippe folk gjennom.
Gode rutiner på alt - baller, pegger, sette bag/tralle på greit sted osv.

2.45 på Meland er bra. Er jo ikke en spesielt kort bane men er vel effektiv.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by veggiss »

Aner ikke hva som er raskest, men 3.25 på Holtsmark tidligere i år i en 3-ball går under en av de raskeste.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by kevin »

3.25 på en 3-ball er bra :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by veggiss »

Spesielt på Holtsmark, det er normalt en 4.30 bane. Vi slo ut 14.50 også, så det var ikke duggpatrulje heller.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by CharlieB »

Pers er litt over tre timer på Fana, gikk aleine ingen foran og ingen bak... det var fint vær og lett og gå.

2,45 på Meland er rimelig imponerende. Men det er jo forholdsvis kort mellom green og neste tee, i tilegg så mistenker jeg Knut for å finne ballen på fairway mesteparten av tiden ...
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by Smilende Sam »

Gikk 18 hull på 3.30 i dag. Tre personer i ballen, en del leiting, men effektivt spill. Tee off midt på dagen.....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by kevin »

Knut wrote:I en tid der tidsproblemet virker som en av golfens største fiender, er dette en gladtråd.
Jeg har spilt Meland på 2,45, men også på 6,15.

Under P4-golfen forrige uke brukte vi 5,55.
Etter fire timer (når jeg egentlig burde drukket kaffe på terassen) var jeg midt på 12. fairway.

Hvordan skal vi klare å spille raskere?
Tror nok folk har veldig mye å hente individuelt. At dere brukte lang tid under en turnering er vel ikke noe uvanlig? Har inntrykk av at mange entrer "PGA modus" når de spiller turnering og bruker ufattelig lang tid. Man leser puttelinjer som ikke er der, man prøvesvinger seg sliten, man leter etter ball i alle 5 minuttene, man tenker 100 ganger mer før man svinger, man venter med å slå selv om man har vært klar i de 5min en av de andre bruker på leting fordi man ligger 2cm lengre fram.

Selv endrer jeg vel også litt oppførsel når jeg spiller turnering, og det går nok litt ekstra tid. Når jeg spiller alene og uten kø så bare fosser jeg framover.

Jeg tror at mer bruk av "Marshall/Ranger" på banene kan hjelpe litt til med å holde oppe farten.

Tror dessverre at mange ikke vet om 40-sek regelen for eksempel. Praktiseres vel ikke her hjemme, men det er noe å tenke på. Mange kan spille enda raskere enn man gjør i dag.

Tenkte å teste et par ganger hvor raskt jeg kan gå en runde, uten at det går utover spillet. Og teste med bil også kanskje
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by heikkih »

"40-sekunders regelen" er vel strengt tatt kun i spill dersom den er definert i en lokal regel (som vel normalt bare gjelder på de største turene). Har aldri timet dette, men vil tro at det skal litt til å bruke 40 sekunder på prøve-svinger etc. for oss amatører.

Ready-golf er vel mye bedre for å få god flyt, både på tee og ute i spillefeltet: Dersom man ser at man blir hengende etter flighten foran, sier man bare at den som er klar slår først.

Persen er vel 2 stk som løp Stjørdal på godt under 3 timer forrige tirsdag. Gikk ut 2045 og var inne ca 2330. Inkl litt ball-leting i skumringen mot slutten.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by Grønne greener »

Hvis jeg ikke husker feil så satte de en verdensrekord (ihvertfall prøvde de å sette rekord) på Bergen Golfklubb for 20 ? år siden.
Det må da være noen som husker eller var med på dette?
De gikk sikkert på under en time.
Knut: du som treffer dem og snakker med dem, du kan kanskje høre med Bjørn og vidar? Jeg tror de var med på dette. Ihvertfall var Vidar med.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by furu »

Jeg må ta med persen min på par 3 bane - 43 minutter på Balaia :D 2x9 hull fra 65 til 160 meter i lengde. Kompakt og fin bane, går ganske kjapt når man spiller bra.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by Knut »

Jeg var med på den verdensrekorden på BGK.
Spillere var plassert over hele banen og slo et slag hver. Gikk ganske greit unna.
Husker ikke tiden, men mener det henger et bilde i klubbhuset fra den dagen. Med klokken som viste tiden.
Tiden var kjapp. Scoren var sikkert oppimot 200. :-)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by Yorkie »

Kom over denne. Det er atlså mulig å spille en 18 hulls runde på 26 minutter og 37 sekunder, altså samme mann som slår alle slagene og huller ut. Scoren var 92.

Ca 2:45 raskere enn jeg har gått på en tom bane

Duden er litt golfgal :)
http://www.top100golfcourses.co.uk/html ... asp?id=341" onclick="window.open(this.href);return false;
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tron
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 09 Aug 2009, 13:01
Hcp: 7.8
Hjemmeklubb: Salten GK, Bodø
Location: Bodø
Contact:

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by Tron »

Jeg gikk en midnattsrunde i dag, og inspirert av denne tråden så måtte jeg ta tiden :-)
Når jeg går alene så har jeg et brukbart tempo i beina mellom slagene. Er ikke så mange å småprate med da.
Jeg slo ut kl 23.15 presis, og hullet ut på hull 18 kl. 01.17, så to timer og to minutter ble runden. Ble ikke noe leting etter ball i dag, så det var effektivt spill. 85 slag ble scoren. Greit fornøyd, bortsett fra noen sure triple bogeyer pga noen hooker, som jeg aldri pleier å ha!

Normalt spiller jeg nok banen alene på ca 2.15, tror jeg. Har også spilt banen på 2.25 som toerball, men da er det ikke mye tid til overs til leiting osv.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by mciljoy »

http://www.youtube.com/watch?v=HFzqclaZmXY" onclick="window.open(this.href);return false;

håper ikke vi får slike tilstander på norske baner ;-)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Hvor raskt har du gått en 18-hullsrunde?

Post by Smilende Sam »

Litt småsurt for fyren å bomme med 7 sekunder.......
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply