The continent's 20 leading links

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

The continent's 20 leading links

Post by Smilende Sam »

Golf world/Todays golfer har laget en oversikt over kontinentets 20 ledende linksbaner. Topp 6 er:

Falsterbo
Ljunghusen
Budersand
Fanø
Lofoten (!!)
Praia d'el Rey

Sistnevnte er jo en av mine favoritter: Praia d'el Rey omtale så det var hyggelig at den var høyt oppe, men at Lofoten var så langt oppe på lista er en hyggelig overraskelse for nordmenn generelt. Jeg får ikke lastet opp pdf. her ellers skulle jeg lagt opp hele artikkelen.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: The continent's 20 leading links

Post by Yorkie »

Morsomt med Lofoten!

Ikke overrasket over at de andre 5 er med på Topp 20, men noe overrasket at de er Topp 6 sånn sett i forhold til Golf Monthly, Top100 og Golf Digest sine verdensrankinger hvor man ofte finner Noordwijkse, Koninklijke Haagsche og Kennemer blant Topp 100 i verden (altså røkla av hede, park, skog, seaside osv baner i HELE verden), og Nederland bør vel, selv om det er mye gjennvunnet land kunne defineres som en del av kontinetet.

Så en aldri så liten digresjon, Falsterbo blir ofte omtalt som Sveriges eneste links (godt å se at noen er enig med meg at Ljunghusen også er en links, den ligger på "The Links", det er sandgrunn, man må slite med vinden, man må spille bump and run på mange hull og man får gjerne litt uforutsigbar rull på utslagene) men altså, det jeg ikke forstår er hvorfor Flommen ikke omtales som en linksbane, den har akkurat de samme karakteristikkene som Falsterbo, den ligger til og med back to back med Falsterbo, forskjellen er dog at det er mere vann på Flommen (i spilll på 17 hull, og 18 også hvis man slicer stygt) har vel aldri sett at vann kun kan være i spill på den ene siden av hullet (altså havet) for at det skal kunne kalles en Links, snodig. I min bok er ihverfall Flommen en linksbane :!:

Image
Altså, sjøen er da til høyre for strandhyttene, fyrtårnet i bakgrunnen er da på Falsterbo

Fatter det faktisk ikke!
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: The continent's 20 leading links

Post by furu »

Hele listen;

1. Falsterbo, Sverige
2. Ljunghusen, Sverige
3. Bodersand, Tyskland
4. Fanø, Danmark
5. Lofoten, Norge
6. Praia d'El Rey, Portugal
7. Troia, Portugal
8. Oporto, Portugal
9. Oitavos Dunes, Portugal
10. Verdura, Italia
11. Le Touquet, Frankrike
12. Wiemereux, Frankrike
13. Granville, Frankrike
14. Chiberta, Frankrike
15. Royal Zoute, Belgia
16. Noordwijkse, Nederland
17. Kennermer, Nederland
18. Koninlijke, Nederland
19. Lykia Links, Tyrkia
20. Alcaidesa, Spania
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: The continent's 20 leading links

Post by Kaffekannen »

furu wrote:Hele listen;

1. Falsterbo, Sverige
2. Ljunghusen, Sverige
3. Bodersand, Tyskland
4. Fanø, Danmark
5. Lofoten, Norge
6. Praia d'El Rey, Portugal
7. Troia, Portugal
8. Oporto, Portugal
9. Oitavos Dunes, Portugal
10. Verdura, Italia
11. Le Touquet, Frankrike
12. Wiemereux, Frankrike
13. Granville, Frankrike
14. Chiberta, Frankrike
15. Royal Zoute, Belgia
16. Noordwijkse, Nederland
17. Kennermer, Nederland
18. Koninlijke, Nederland
19. Lykia Links, Tyrkia
20. Alcaidesa, Spania
Mao så er dette urangert topp 20 linksbaner. Ser jo vitterlig ut som det er sortert etter land og ikke etter kvalitet.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: The continent's 20 leading links

Post by Yorkie »

I den rekkefølgen så kan den ikke være rangert, ikke snakk om at en 9 hulls bane i Norge (selv om den ligger spektakulært til) ligger 10 plasser foran Noordwijkse og Royal Zoute. Og, det ser ut som de har ett litt løselig forhold til "Links", det holder ikke at det er Links i banenavnet. Alcaidesa Links er ikke en linksbane, det er en seaside bane på samme måte som Torekov og Barsebäck (den har dog en fantastisk utsikt fra ett ganske spesiellt par 5 hull :)
Image
Alcaidesa Links 26/12/2008 by Jan_Nor, on Flickr
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: The continent's 20 leading links

Post by Smilende Sam »

Hvis man leser artikkelen så er det noen uttalelser om hva som er ekte links etc. som kan ha spilt inn på rankingen og det ser ikke ut som de har ment å la listen geografisk. Er enig at det ser litt pussig ut.

Jeg tror vel uansett at det er en god oversikt over gode linksbaner, man trygt kan spille. Lofoten scorer selvsagt svært høyt på midnattsol og natur....ikke på banen som sådan.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: The continent's 20 leading links

Post by Smilende Sam »

Helt klart links....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: The continent's 20 leading links

Post by Smilende Sam »

Image
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: The continent's 20 leading links

Post by Yorkie »

I min verden er en en linksbane:
- Den ligger på ett område mellom byen og stranden, eg. "on the links"
- Den ligger på sandgrunn og da får man gjerne litt brunt gress p.g.a uttørkinga fra vinden og dreneringa i sanda, og ballen ruller langt (og gjerne litt i hytt og dynevær)
- Man spiller langs bakken og ikke opp i lufta, eg. bump and run, front bunkere er fyfy

Og så er det noen karakteristikker som er mere estetiske. Bør være sanddyner, gjerne med langt svaiende gress, bunkere er gjerne "steep face" og sånn halvveis synlige. Skal man gnage litt, så det helst være out - in ruting, og gjerne noen skikkelig dype sandhøl av noen fairway bunkere, gjerne crossbunkere, gjerne gorse busker
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: The continent's 20 leading links

Post by Yorkie »

Og SS, regner med at det er Praia d'el Rey, og det er en linksbane, ihvertfall i min bok, ingen frontbunkere, og foregreen områder som gjør at man kan holde ballen lavt og rulle inn på greenene når det blåser hatter og høy. Og så ser fw'ene ut som de er akkurat passe bulkete. Dog, litt dårlig med Gorse ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: The continent's 20 leading links

Post by Smilende Sam »

Nok av gorse....tro meg...been there. Men den har noen av hullene i pinjeskogen så bildet lyver litt og den har ikke fairways a la skotsk links, like fullt mener altså Golf World at den er links.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: The continent's 20 leading links

Post by kevin »

Ljunghusen er definitvt også links ja. Ekstremt vindutsatt og ofte knallharde fairways, fantastisk underlag å spille på. Områdene utenfor fairway bør man holde seg laaaangt unna :D

PDR ser også ut som links ja, uten at jeg har vært der noen gang.

Morsomt for Lofoten nok en gang, hvis de i tillegg får til en god bane kvalitetsmessig og med utbygging til 18 hull som planlagt, så kan det bli en skikkelig turist attraksjon :)
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: The continent's 20 leading links

Post by Boogieman »

Tittet litt på bildene av Lofoten Links, tror jeg skjønner hva som gjør den verdig i en slik liste...
Image

Flere fantastiske bilder der, mye fra spill i midnattsol.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Post Reply