Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Driver for tiden å tar golfkortet. Å må da gå til anskaffelse av utstyr så jeg faktisk kan begynne å ta i bruk dette kortet også :)
Har lyst å kjøpe meg et ordentlig golfutstyr når jeg først er i gang, så jeg har noen år + kan bygge det ut om nødvendig.
Kikket litt og fått litt tips.
Har sett litt på Ping G15 jernsettet http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=04PN10
Burde jeg skaffe meg et sett ned til 4? eller holder 5?
Putter tenkte jeg dra i butikken og finne noen jeg ser fin ut.
Driver Callaway Diablo EDGE Tour http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=01CW26
SW tenkte jeg bare kjøpe noe billig i starten, har ikke tenkt å tilbringe mye tid i bunkern likevel :lol:

Kom gjerne med forslag hva jeg kan gjøre annerledes.
Alle tips er velkommen, som sagt er jeg en nybegynner.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by furu »

Hei og velkommen :D

Du har tydeligvis tenkt litt på dette. Ping G15 blir aldri feil. Enkle å slå med og svært god kvalitet. 4i går sikkert helt fint i denne typen jern men det blir jo en vurderingssak i forhold til pris. 4i-PW koster 800,- mer enn 5i-PW. De 800,- hadde jeg heller brukt på en hybrid, som f.eks. den meget gode Callaway Diablo Edge Tour. En hybrid gir deg et sikkert og godt valg fra tee, fairway og rough. Selv om 4i i G15 sikkert er forholdsvis enkelt å slå med så blir det nok ikke like mye benyttet som en 4h.

DET driveren er en god driver til den prisen. Nok en gang et valg som ikke blir feil.

SW brukes absolutt ikke bare i sanden. Du kommer til å erfare ganske raskt at den brukes til mange forskjellige slag. Når det er sagt så greier du deg fint med en rimelig wedge. Hvis du skal kjøpe alt hos onlinegolf.no ville jeg gått for Callaway X Forged. TaylorMade xFT er også et bra valg. Hvis du vil holde det rimelig så sjekker du Royal Golf wedger hos golfhandelen.no eller Mgolf hos golfshopen.no.

Syns ikke det er vits å komme med noen anbefalinger ut over det du har nevnt. Det er enormt mye bra man kan kjøpe og det du har valgt er en fin blanding av kvalitet og god pris. En ting du skal være oppmerksom på er at det kan bli et stort gap mellom PW og SW. Dette finner du ut av når du slår på rangen og spiller på banen. Sjekk hvor langt du slår med hver kølle, ha et realistisk forhold til det og tett et eventuelt gap med en ny kølle.
Instagram @christianfuru
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Godt å høre jeg ikke er helt på villspor :)
Trenger ikke nødvendigvis handle alt på onlinegolf nei. Også hørt noen som har kjøpt den billigste SW på XXL de fant. typ 300 kr. Bare for å fylle opp mens jeg sparer til noe senere.

Hvilken kølle blir mellom PW og SW?

Hybrider er køller man bruker på fairway med lange avstander sant? (bedre å spørre enn å være usikker :P)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by furu »

En hybrid bruker du fra tee, fairway, rough - overalt egentlig. Det er enkle køller å bruke i forhold til lange jern.

Mellom PW og SW kan man ha en Gap Wedge/Approach Wedge. GW og AW er to betegnelser på samme kølle. Den er gjerne 48°, 50° eller 52°. La oss si at du slår 110 meter med PW og 80 meter med SW så kan det være greit å ha noe som gir deg rundt 90-95 meter.

Onlinegolf.no er et bra sted å handle :D
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Boogieman »

Det var riktignok et bra tilbud på den driveren, men med mindre du kjører på med protimer vil du nok neppe få særlig bruk for den i år, det er regnet som den vanskeligste køllen å slå med.
Vil som andre anbefale å kjøre hybrid 4-5, noen av nybegynnersettene kommer i egne versjoner med hybrider inkludert (Adams V3, Cobra S3 Max Combo ++)
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Ah ok. Når du sier noen av nybegynnersettene. Hvilke sett du tenker på da? Eneste settet jeg har sett er Wilson fra XXL, disse har vell også hybrider i pakken.
Så jeg burde heller satse på 5-pw, med en hybrid som f.eks de du skrev over alle som Furu linket tidligere (Callaway Diablo) ?? Når vi snakker om hybrid nr 4, er dette køller som skal "erstatte" jern nr 4? Eller er det slik at man burde hatt begge??
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by veggiss »

Kjøp driver med en gang. Det er bedre å ligge 200 meter nærmere hullet og i skogen enn 100 meter nærmere hullet og i skogen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by TinCup »

+1
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Er vell lik så greit å få kjøpt en driver også, så jeg kan få begynt å øvd på det. Blir vell å tilbringe et par kvelder på rangen for å treffe ca ca rett fram værtfall.

Trenger jeg hybrider i starten? eller holder det å spille med jern??
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by furu »

Du trenger ikke hybriden men den kan være grei å ha. Det er greit å ha noe man slår lengre med enn 4i og 5i. Kanskje du like gjerne kunne gått for 3h? Tror det kan være et bra valg uansett om du kjøper 5-PW eller 4-PW.
Instagram @christianfuru
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Så kjøp Driver + 3H?
Igjen så spør jeg. Burde jeg gått for 4 eller 5 - PW? Veldig usikker på denne :S
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by furu »

Driver + 3h + jernsett er en god start.

Om du skal ha sett fra 4i eller 5i er vanskelig å si 100% sikkert. Køller som er så enkle å slå med som G15 er selvsagt også ganske enkle i lange jern, noe som taler til fordel for 4i. Jeg ville uten tvil valgt 5-PW og som sagt heller brukt penger på hybrid og/eller wedge.
Instagram @christianfuru
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Hvordan er Callaway RAZR X forhold til Ping G15 settet? Ser de er ganske like i pris.
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Boogieman »

Det må du nesten bare prøve ut, så vidt jeg kan huske går vel G15 for å være "Game Improvement", mens K15 går under "Super Game Improvement".
Razr X er et par år nyere modell enn G15, uten at det trenger å ha så mye å si for bruktverdi.

Etter det jeg forstår kan du vel ikke velge så mye feil blant SGI-settene til noen av de store leverandørene, Razr X, S3 Max, K15, Superlaunch, V3, MX-1000, etc., det blir mer smak og behag.
Men jeg ville som sagt sjekket om jeg kunne fått et sett med hybrider inkludert, så du f.eks. noe sånt, det gjør du f.eks. i Razr X Combo, S3 Max Combo, V3 Combo.
Personlig synes jeg det er lettere å slå 5h og nedover enn jern, så jeg ville gått for et sett med 4h,5h, 6-PW i jern, men det blir igjen en personlig vurdering.
Det koster fort en tusenlapp ekstra eller mer per hybrid hvis du ikke tar de med i settet.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Når du mener settet, så snakker du ikke om kjøpe helsett med alt sant? du tenker på å kjøpe 1 og 1 del?
Hva ville du gått for i min posisjon da? Callawaysettet eller Ping??

Frister å kjøpe hybrider også, da flere har fortalt disse er lettere å slå med, noe som er greit i starten.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by furu »

"Sett" når jeg skriver i denne tråden refererer til "jernsett" siden det er det du ønsker å kjøpe.
Instagram @christianfuru
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

Ok :)
Bare lurte om det gikk å få sett hvor man også får hybrider? Eller er det kun jernsett men kan kjøpe som et sett?
Spør dumt jeg :P
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by furu »

Ikke dumt spørsmål. Du kan kjøpe sett med hybrid + jern. Callaway Razr og Adams a7 + andre har dette.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
Instagram @christianfuru
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by Hantimilon »

ok :) Hvor får jeg kjøpt dette da? Har jo ikke noen slike sett på ogolf??
Noen andre nettbutikker dere kan anbefale? Eller koster det like mye hos en golfprobutikk?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner, trenger hjelp med utstyr

Post by furu »

Send mail til onlinegolf.no og spør om de har combosett. Mulig de har i butikken men ikke i nettbutikken.
Golfshopen.no og golfhandelen.no er to av svært få norske nettbutikker. Det er strenge regler for salg i fysisk butikk vs. nettbutikk.

Hvis du er åpen for å handle på ebay så er utvalget der veldig bra. Kan finne eksempel på bra sett litt senere i dag. Eller noen andre kan grave litt :D
Instagram @christianfuru
Post Reply