Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by viz0id »

Hei!

Nå når jeg begynner å få til å svinge skikkelige med jernsettet mitt merker jeg en sak som mangler. En Gap wedge.

Jeg kjøpte 5-P i jernsettet for å slippe å få cavityback på Gapwedgen. Ser nå at PW'en er 44* loft, og sandwedgen jeg har er 56*. Det er seriøst en GAP, og det merkes.

Hvis jeg havner et sted mellom PW og SW-rekkevidden min på banen, blir det som regel et sjansespill og ender som regel for kort eller forlangt. Jeg har tenkt å ta en ordre fra Rockbottomgolf og vil kaste med en GW?

Eneste "problemet" er at de kun har 52* av den jeg egentlig vil ha. Skulle gjerne hatt 50*.

Så kommer det store spørsmålet. Er det noe stor forskjell på 52 og 50* ? Eller vil jeg kunne dekke "Gap'en" med en 52* like bra?
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by furu »

Med moderne jernsett med sterk loft+teknologi osv. så slår mange langt og behovet for GW/AW er absolutt til stede for veldig mange. Jeg foretrekker selv en AW i samme type som jernsettet fordi dette er en type kølle jeg er mer stabil med enn en wedge som f.eks. Vokey. Slike wedger er nok litt mindre tilgivende, "jernwedger" er et godt alternativ.

Jeg har hatt både 52 og 50 Vokey. Slår 10 meter lengre med 50, syns det var en veldig mye enklere kølle å slå langt med enn å presse en 52.
Instagram @christianfuru
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by viz0id »

furu wrote:Med moderne jernsett med sterk loft+teknologi osv. så slår mange langt og behovet for GW/AW er absolutt til stede for veldig mange. Jeg foretrekker selv en AW i samme type som jernsettet fordi dette er en type kølle jeg er mer stabil med enn en wedge som f.eks. Vokey. Slike wedger er nok litt mindre tilgivende, "jernwedger" er et godt alternativ.

Jeg har hatt både 52 og 50 Vokey. Slår 10 meter lengre med 50, syns det var en veldig mye enklere kølle å slå langt med enn å presse en 52.
Jeg har egentlig ikke noe problem å slå SW'en min bra i fullsving, så tror ikke gapwedge i samme serie blir et problem (Jaws). Men føler ikke jeg kan ha både 50 og 52. Da vil jeg heller kjøpe en 60 også.

Er jo så skremmende billig på rockbottomgolf at jeg kan jo kjøpe både GW og LW for samme pris som jeg kjøpte SW'en for i Norge. Så er nettopp det jeg vurderer å gjøre.

Er bare redd at gapen fra PW'en (44) opp til GW'en (52) OGSÅ vil bli for stor.
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
Thomaseh
Forumvant
Forumvant
Posts: 94
Joined: 08 May 2011, 21:22
Hcp: 25,1
Hjemmeklubb: Groruddalen GK/Kils GK

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by Thomaseh »

Jeg har samme jernsettet som deg, og kjøpte Adams Golf Tom Watson Wedge set, 52*, 56* og 60*, jeg har ingen ting mellom PW og 52* og jeg føler ikke at jeg mangler en kølle på noen måte.
Driver: Nike SQ Machspeed Black / Fujikura R-flex
Wood: Taylormade R11 #4 wood / Fujikura R-flex
Jernsett: Callaway Razr X / 5-PW
Wedger: Adams Golf - Tom Watson - GW, SW, LW
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by viz0id »

Thomaseh wrote:Jeg har samme jernsettet som deg, og kjøpte Adams Golf Tom Watson Wedge set, 52*, 56* og 60*, jeg har ingen ting mellom PW og 52* og jeg føler ikke at jeg mangler en kølle på noen måte.
Det var jo kjekt å høre! Får nok gjerne prøve meg på en GW og en LW da :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by Golffreak »

Har blitt oppmerksom de siste månedene at loft varierer mye, og mine Callaway X-forged (forrige gen. Razr X-forged) har jo over ei kølle svakere loft.. 44 grader PW er ganske voldsomt, men spiller jo ikke så stor rolle bare man fyller på med wedger.. Du trenger ikke noe 3 eller 2-jern for å si det slik ;) . Er greit å ha ca. like stort intervall mellom wedgene, så hvis du har 44 "PW", er jo 52 og 60 riktig alternativt 50 og 56. Så lenge du har trent med de wedgene du har så spiller det ikke så stor rolle det heller, men ville nok gått for en av de to kombinasjonene. 50 og 60 blir veldig stor forskjell.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by viz0id »

En liten oppdatering. Nå hadde de ikke inne GW i første omgang, så da ble det en 60graders LW i første omgang. Så får jeg supplere med en GW etterhvert. Så får jeg se om jeg ender opp på 52 eller 50 :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by Hiks »

om du har 44 grader loft på pw trenger du jo egentlig nesten ei kølle mellom gw og pw! blir veldige sprang å ha 44,52,og 60....
det er svakheten til sgi settene siden man da plutselig har en del store hull der scoringgamet er.
50,56 er helt klart å foretrekke foran 52,60.
dersom du har bra lengde på spillet ditt burde du kanskje vurdere å ta ut en wood eller hybrid og gå for 50,56,60?
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by viz0id »

Som nevnt har jeg nå bestilt en 60. Og har en 56. Så da blir nok neste 50. Og kanskje en 52 også. Har noen ledige plasser igjen, men har fortsatt ingen wood i bag'en.
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by spiderboy »

Ikke kjøp 50 og 52, det er ganske lite forskjell. Men forskjellen er selvsagt merkbar. Kjøper du 50 trenger du ikke 52.

Jeg ville kanskje vurdert å kjøpe en 48, så 52 og 56, og gitt f.. i 60-graderen inntil videre. Da får du 4 grader mellom hvert jern. PW-en din tilsvarer jo egentlig et mizuno eller andre players/bladkøllers 9-jern.

Og seriøst, man trenger ikke en 60-grader med mindre man er en grisegod med wedgene. Det er en skummel kølle som oftere får deg i trøbbel enn ut av det.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by viz0id »

spiderboy wrote:Ikke kjøp 50 og 52, det er ganske lite forskjell. Men forskjellen er selvsagt merkbar. Kjøper du 50 trenger du ikke 52.

Jeg ville kanskje vurdert å kjøpe en 48, så 52 og 56, og gitt f.. i 60-graderen inntil videre. Da får du 4 grader mellom hvert jern. PW-en din tilsvarer jo egentlig et mizuno eller andre players/bladkøllers 9-jern.

Og seriøst, man trenger ikke en 60-grader med mindre man er en grisegod med wedgene. Det er en skummel kølle som oftere får deg i trøbbel enn ut av det.
Vel nå er 60 graderen på vei, og har spilt med det før jeg kjøpte mitt eget. Liker bedre å bruke lob wedgen rett uttafor green. Så går nok greit.

Det jeg er usikker på er hva jeg skal fylle gapen mellom PW og SW'en med. Så takk for innspillet:) får vurdere en 50grader :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by veggiss »

Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for en 60 grader, de er ofte evig mye bedre å bruke rundt greenene enn en vanlig sw pga mindre bounce.

Støtter Spiderboy ang wedger her. Kjøp en 48 og en 52. Greit da får du 5 wedger totalt, men din PW er egentlig en 9-jern.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Neste kølle. Gap wedge. Tenker jeg rett?

Post by Grønne greener »

Det betyr jo litt hvor langt du slår både pw og sw. Hvis du bare har 20m mellom dem så trenger du egentlig kun 1 wedge i mellom. Har du 30m eller mer mellom dem så har du bruk for enda en wedge.
Post Reply