Sette seg opp i en eksisterende flight..

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Tabb
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 01 Jul 2011, 15:14
Hcp: 22,9
Hjemmeklubb: Surnadal GK

Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Tabb »

Hei

Ofte har jeg ikke folk å spille med og jeg synes det er stusselig å gå alene. Hva synes dere om å sette seg opp i en flight bestående av, for meg, ukjente folk? Finnes det noen uskrevne regler her? At jeg som fjerde mann fort kan bli et "fremmed element" hvis feks tre kamerater har booket?

Når jeg ser flighter som bare inneholder èn person blir jeg også litt usikker. Har denne personen booket alene fordi han ønsker å gå alene? Eller fordi han er i samme båt som meg; Ikke har noen å spille med.

Er det noen uskrevne regler her? Hvilke synspunkter har dere på dette?
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by GunnarBull »

Hvis det er helt ledig en masse rundt 3-ballen, så vil kanskje noen føle det som at du tråkker litt nær reviret deres. Er det forholdsvis fullt så burde det ikke være noe problem.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Thomaseh
Forumvant
Forumvant
Posts: 94
Joined: 08 May 2011, 21:22
Hcp: 25,1
Hjemmeklubb: Groruddalen GK/Kils GK

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Thomaseh »

Jeg er av oppfatningen til GunnarBull, når hele familien spiller, så kjører vi en 3'er ball og en 2'er ball. Har vært borti ganger hvor det har vært ledig hele dagen bortsatt fra vår flight og allikevel blir vi 4'er ball på begge, da syntes jeg at det blir ganske kleint. Jeg går ofte selv alene også, da gjør det meg ingen verdens ting om andre henger seg på, men føler igjen at det blir kleint om jeg booker meg inn på "andre sin flight".
Ved et tilfelle spurte jeg de som skulle gå om det var greit at jeg hang meg på, og det var ikke noe problem, men spør først og book etterpå isåfall :)
Driver: Nike SQ Machspeed Black / Fujikura R-flex
Wood: Taylormade R11 #4 wood / Fujikura R-flex
Jernsett: Callaway Razr X / 5-PW
Wedger: Adams Golf - Tom Watson - GW, SW, LW
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Ichbin »

Sett deg opp rett bak, å snakk med de på tee'en før de går ut.
På den måten setter du ikke dem i en vanskelig situasjon, og du kan selv vurdere om du selv vil gå med dem.

Personlig hadde noen satt seg opp i min flight med masse ledig tid rundt, hadde jeg følt meg kansje litt snurt. Dette har ingenting med personen i seg selv å gjør, men meg og min omgangskrets følger ikke alltid korekt etiquette og er løse i snippen når dette passer seg.
Ett eksempel fra i går, så stod medspillerene å kastet baller gjennom puttelinjen min, når jeg hadde en birdieputt. Det er all in good fun, og jeg satte putten :D
Skulle en person vi ikke kjenner og har ett annet syn på måte å være, på kunne dette legge en demper på vår runde.

Men skal sies til slutt, tror aldri jeg har sagt nei til en forespørsel om at noen kan bli med i flighten :)
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Kaffekannen »

Jeg er litt delt her. Personlig synes jeg golfrunder med andre alltid er gøyere enn runder alene og vil derfor aldri vurdere å si nei eller være negativt innstilt til noen som vil gå med meg. Samtidig forstår jeg at det er noen som liker å gå alene eller kun sammen med familie/venner, og man må respektere det. Det meste løses dog av dialog og ærlighet. Hvis man vil gå alene, så sier man det.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by GunnarBull »

Er jo ganske sammenliknbart med å finne et plass på bussen. Sitter det en fyr alene med mange tomme plasser rundt, så setter man seg ikke rett ved siden av. Men er det eneste ledige plass så skulle det bare mangle.

Personlig har jeg aldri opplevd å bli sur når noen jeg ikke kjenner har satt seg opp i en ledig ball. Spennende med nye tryner :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Friedman »

Går man alene føler jeg det er ok å si at man ikke ønsker å gå sammen med noen, så lenge det er ledige andre ledige startider. Går man derimot to eller tre stykker og en singelspiller ønsker å bli med synes jeg det blir rart å si "nei du får gå alene".

Har egentlig aldri havnet i ball med singelspillere som har vært "that guy". Har egentlig bare positive opplevelser med folk som slenger seg på. Typisk singelspiller basert på mine erfaringer: Lavt hcp, bra spilletempo, ingen dårlige vitser og "morsomme" kommentarer(stort pluss i min bok), høflige.
No laying up
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Kaffekannen »

Synes ikke det kan sammenlignes med buss. Jeg, og de fleste andre, har en intimsfære som blir brutt når noen sitter ved siden av deg på bussen hvis det ikke er nødvendig(ergo ingen andre ledige seter). Den intimsfæren blir forhåpentligvis ikke invadert på golfbanen ;)

Dessuten er mitt inntrykk at de aller fleste liker (godt) selskap på en golfrunde. Jeg trives jo veldig godt i mitt eget selskap så hvorfor skulle ikke andre gjøre det :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Smilende Sam »

Det er så sjelden at de man havner i samme ball med er kjipe at jeg mener at man må tåle at andre booker seg inn. Men; jeg forsøker å unngå å henge meg på fremmede hvis det er annet ledig i aktuelt tidsrom. At andre kobler seg på i egen ball mener jeg normalt er greit - fra den første tiden på nåværende bosted vet jeg hvor kjedelig det er å spille mye alene. De to gangene jeg kan komme på at det har vært kjipt veies opp av de 200 gangene det har vært hyggelige fremmede å spille med.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Long-Hit-Wonder »

Tabb wrote:Hei

Ofte har jeg ikke folk å spille med og jeg synes det er stusselig å gå alene. Hva synes dere om å sette seg opp i en flight bestående av, for meg, ukjente folk? Finnes det noen uskrevne regler her? At jeg som fjerde mann fort kan bli et "fremmed element" hvis feks tre kamerater har booket?

Når jeg ser flighter som bare inneholder èn person blir jeg også litt usikker. Har denne personen booket alene fordi han ønsker å gå alene? Eller fordi han er i samme båt som meg; Ikke har noen å spille med.

Er det noen uskrevne regler her? Hvilke synspunkter har dere på dette?
Jeg har ikke noe problem med å sette meg på en flight med fremmede folk. Sånt sett har jeg få sperrer. Om de ikke vil ha meg med på runden, så får det heller være. Jeg vil jo ikke at de skal bli sjenerte på grunn av meg hvis de har planer om å utveksle innsideinfo seg imellom under golfrunden... ;)

Det har vel kun hendt et par ganger at flighten jeg booket meg på ikke ville ha meg med.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Golffreak »

Det har vel kun hendt et par ganger at flighten jeg booket meg på ikke ville ha meg med.
Strengt talt så har vel ikke de som booket først mer rettigheter til spilletiden enn deg, og man kan jo ikke nekte noen som har booket samme tid! Blir jo som å nekte noen å sette seg ved siden av deg på flyet, som tross alt har betalt for setet han også. Klart, er boarding ferdig så kan man flytte seg til et ledig sete så man slipper å sitte trangt. Likevel så er det ingen som kan nekte flyselskapet heller å fullbooke flyet heller. Forstår at du har spurt høflig, og heller valgt å bli med en annen gruppe så det er vinn-vinn for alle parter. Likevel så synes jeg det er merkelig å nekte folk å være med uansett når de først møter opp på tee. Er ingen menneskerett å spille alene eller bare med 1-2 kompiser. Klubben ønsker jo også å fylle opp så langt som mulig. Man må ikke prate hele tiden, og holder å snakke om golf, vær/vind og litt generell smalltalk.. Klart, har forståelse for at noen som er nybegynnere kun ønsker å spille med kompisen for å prøve å holde tiden og bli mindre stresset. Har også spilt en runde med 2 damer som haddde booket seg inn flighten vår, og trodde vi ikke skulle bli ferdige før til frokost neste morgen... Det kan være en prøvelse, men man må ha et litt åpent sinn når det tross alt er åpne spilletider og man har ingen rett til å nekte noen å spille med deg (eller sitte ved siden av deg).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by kevin »

Mange gode tips og meninger her. Er banen "tom" booker jeg meg aldri inn med noen men finner egen tid,men kan jo booke rett foran eller bak og så se om det er aktuelt ã gå sammen. Avogtil vil jeg helst gã alene fordi jeg har et visst tidsskjema og vil da gå fortest mulig.

Er alle tider tatt har jeg ingen betenkeligheter med å booke meg inn der det er ledig og passer
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Long-Hit-Wonder »

Golffreak wrote:
Det har vel kun hendt et par ganger at flighten jeg booket meg på ikke ville ha meg med.
Strengt talt så har vel ikke de som booket først mer rettigheter til spilletiden enn deg, og man kan jo ikke nekte noen som har booket samme tid!
Dette er helt riktig, men når man får den vemmelige følelsen av å være kjeppen i hjulet og direkte uønsket i flighten, så ender det med at jeg bare forlater flighten etter noen få hull. Da går jeg enten tilbake til klubbhuset eller venter på en mer mottakelig flight ved neste tee. Selvsagt kan jeg jo velge å lenke meg fast til flighten uansett hvor utstøtende og uhøflige de måtte være, men jeg har liten interesse av å gå en hel runde på golfbanen med bare masse surmuling og slengbemerkninger. Nei, da finner jeg mye heller noen andre å spille med.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by GunnarBull »

Hmm... Jeg har aldri i mitt liv opplevd å bli frosset ut av en ball med fremmede mennesker.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by kevin »

Ikke jeg heller, men har opplevd å gå sammen med mann/kone et par ganger hvor det kanskje har blitt litt "ubalanse" og da har det endt med at vi har delt oss. Et fåtall liker helst å gå sammen med folk de kjenner. Men kanskje ikke så rart når man har spillt mange hundre runder, at det ikke alltid klaffer 100%
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Kaffekannen »

Jeg har opplevd det samme med far/sønn og mor/far/sønn. De er ikke uhøflig eller noe slikt, men man får følelsen av å forstyrre familiens kvalitetstid. Kanskje det er et tips å ikke sette seg opp i flighter hvor alle har samme etternavn.

Husker forresten en gang jeg havnet som tredje hjul på en date. Det var to kleine hull før fikk stukket av.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by veggiss »

Jeg henger meg ofte på andre baller, men unngår baller hvor det f.eks. er tre stk med samme etternavn. Har enda tilgode å bli uglesett og følt at jeg trenger meg på, men det er nok mitt ekstremt sjarmerende og omgjengelige vesen som sørger for det :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Smilende Sam »

veggiss, du er jo en strålende fyr å spille med så jeg skjønner godt at ingen klager, men om noen skulle få lyst til å gjøre det så er det mulig at ditt atletiske ytre gjør at de står over uansett :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by Golffreak »

Er jo ingen "fasit" på dette spørsmålet, og alle må jo gjøre hva de føler er riktig, høflig eller mest hyggelig kort og godt. Prinsippet er likevel at klubben ønsker å fylle opp ballene, så i "prime-time" på en populær så er det ganske vanlig å få andre med seg. Da kan verken dater, familie e.l. hensynstas dessverre. Er det en del ledig så er det absolutt greit å sjekke litt og se hva som er mest fornuftig. Har ganske mange kompiser som spiller golf, så har vel aldri booket meg inn som spiller alene. Forstår likevel dilemmaet, og det er ikke noe hyggelig å være femte hjulet på vogna (selv om det er max fire i en ball...;-). Det ordner seg jo som regel da.

Har også spilt en del i ulike land, og i f.eks. Portugal og Spania så er verken turister eller lokale spesielt mer interesserte i å ha andre i ballen "sin".. Amerikanere derimot spør gjerne om de kan få være med deg i ballen (stort sett hyggelige, men en god del rare og egosentriske folk;-). I Skottland er det nok mer vanlig høflighet å være åpen for at andre kan være med og ikke bli sur for det.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sette seg opp i en eksisterende flight..

Post by veggiss »

Smilende Sam wrote:veggiss, du er jo en strålende fyr å spille med så jeg skjønner godt at ingen klager, men om noen skulle få lyst til å gjøre det så er det mulig at ditt atletiske ytre gjør at de står over uansett :-)
Sikkert derfor jeg aldri havner i bråk på byen heller :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply