Nye jern....

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
GolfMP
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 19 May 2011, 23:17
Hcp: 20
Hjemmeklubb: Arendal Omegn Golfklubb

Nye jern....

Post by GolfMP »

Hei.
Jeg er spiller som må justerte køller, så det å kjøpe nye føler jeg er vanskelig.
Jeg tenker også på hva jeg skal ha. blad, tour eller de med bred såle. Jeg må innrømme at jeg synes de med liten og nett såle er de flotteste å se på, men trenger råd.

Mitt handicap i dag er 24,8, og blir med stabil for hver gang (alt er relativt:)).
Er det dumt å satse på køller med smal såle?
Har jo et mål om å kunne komme ned til 15 i løpet av neste år, og da ser jeg mange som går over til disse typene.

Har noen der ute gode ideer til meg??

-GolfMP-
Driver - Ping G10
Wood - Mizuno MP 3wood
Hybrid - Callaway Diablo Edge 5
Jern - Callaway x-22
Wedger - Callaway x-series (56,60)
Putter - Mizuno MP- t102
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern....

Post by furu »

Ikke kjøp bladkøller. Det mener nå jeg. Du klarer sikkert å slå med dem men jeg vil tro at stabiliteten forsvinner. Køller som krever tilnærmet 100% balltreff hver gang er vanskelig å spille med, ikke bare "fysisk" men også mentalt.

Mizuno MX300
Mizuno JPX Pro
Callaway Razr Tour og Razr Forged

Der har du et par forslag.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nye jern....

Post by Golffreak »

Ville holdt meg unna rene bladkøller iallefall.. Jo, utrolig pene å se på men gis jo ikke stilkarakter i golf (ihvertall ikke på utstyret;-). Kan anbefale players irons/tour/cavity back, og mange av de nyere settene i denne kategorien er faktisk ganske lette å spille med samtidig som de gir god feedback, "workability" og komfortabel adressering av ballen. Det finnes også kombi-sett hvor de lange jernene er cavity back, mens de kortere jernene er blades (f.eks. Nike Pro combo som er veldig populære nå).. Det er jo smak og behag, men personlig så hadde jeg ikke taklet å spille med super game improvement (SGI) sett og ihvertfall ikke der hvor det er hybrider fra 6-jern og opp omtrent. Virker som disse er designet mest for de som sliter med å slå ned på ballen og få den opp i lufta, så hvis du begynner å få til svingen litt så får man gjerne litt andre preferanser. Det er sikkert mange som sier at man ikke skal bruke tour cavity back før du er nærmere 10 i hcp, men først og fremst er dette preferanse. Prøv ulike køller og se hva du liker best!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Nye jern....

Post by Ichbin »

Alle større merker har en cavity back kølle som er relativt tilgivende.

Som Furu nevner har du Mizuno Callaway sine alternativ.

Ping har i-15, evnt Anser så sant du har en velfylt lommebok ;)
Cobra har s-3
Taylor Made har CB
Titleist har ap 2.

Finn den modellen du liker å kjør på.
Men går du for en MB eller lignende, da liker du bare å gjøre ting vanskelig for deg selv:D
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
Post Reply