Regntøy og annet utstyr

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Regntøy og annet utstyr

Post by Thkarlson »

Etter akkurat og ha kommet hjem fra La Manga Club og det største sjokket av terror handlingene har lagt seg :cry:
ser jeg jo at været her hjemme ikke akkurat er golf vær men golf må spilles uansett vær...
Derfor ønsker jeg gjerne og få igang en tråd om regntøy og annet dårlig vær utstyr.

Oppfordrer derfor så mange som mulig til og fortelle om sine erfaringer med det regntøyet de bruker samt alt annet utstyr for dårlig vær

Jeg har kun Bergans jakke og bukse og dette er ikke akkurat verdens beste golfregntøy, trenger derfor nytt samt annet smart regnutstyr

Håper flere henger seg på med gode tips om klær, hatter, hansker, grep etc samt alt annet som kan være lurt og ha
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Grønne greener »

Regntøyet mitt blir vått allerede på hull 2.
Når det gjelder hansker så skal oppvaskhansker være det beste.
Jeg har også sett engangshansker med dekklister el.lignende. Kan brukes på både høyre og venstre hånd.
Når det gjelder grep så er taci-mac det beste jeg har prøvd i regnvær. Uansett produsent så er et nytt grep mye mye bedre enn et gammelt grep.
Thomaseh
Forumvant
Forumvant
Posts: 94
Joined: 08 May 2011, 21:22
Hcp: 25,1
Hjemmeklubb: Groruddalen GK/Kils GK

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Thomaseh »

Kjøpte meg regnbukse og jakke på golfstoreeurope, veldig fornøyd med kvaliteten, men størrelsene er ekstremt små. Kineserstørrelse på jakken. XXXXL jakke, vanligvis bruker jeg xl :-P

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Driver: Nike SQ Machspeed Black / Fujikura R-flex
Wood: Taylormade R11 #4 wood / Fujikura R-flex
Jernsett: Callaway Razr X / 5-PW
Wedger: Adams Golf - Tom Watson - GW, SW, LW
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Friedman »

Bruker FJ DryJoy og DryJoy Tour collection når det gjelder regnjakke og regnbukse. Godt fornøyd. Det viktigste med regntøy, bortsett fra at det er vanntett, er at det ikke hemmer bevegligheten, noe Bergans-tøy definitvt vil gjøre.

Når det regner MÅ du ha med et håndkle for å tørke av grepene før du slår. De fleste bager kommer også med regn-cover som du kan kneppe på toppen. I tillegg er det greit med en paraply.
No laying up
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Pan »

Kjøpte meg en Calvin Green jakke i fjor og er meget fornøyd med den lett og ledig og kan også brukes som vindjakke når det er litt kjølig,den var litt dyr men fikk 25% avslag på den siden det var høst
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Golffreak »

Galvin Green (Calvin er fra et annet merke ;-) er veldig bra, har det selv i jakke og bukse. Stor og solid golfparaply som festes i holderen på tralla, trekk over hele bagen, regnhanske og gode/vanntette sko. Har også skobørste på min Clicgear tralle, for å holde spikes rene og beholde fotfestet.

Det er vel så viktig HVA du gjør i regnvær, som å prøve å holde grep, hansker etc så tørt som mulig. En ting jeg skal prøve å bli flinkere til er å ta med et ekstra håndkle når det er fare for regn, som jeg henger oppunder paraplyen.

Nomis hanske gir bra grep i regnvær, men foretrekker tynnere regnhansker. Oppvaskhansker er uaktuelt, vil jo ikke se ut som en vaskehjelp på banen heller...;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Hiks »

nomishanske på begge hender og ett cordgrep og noe roligere sving gjør susen i regnvær det.
ellers så er det vel innstillingen i hodet som er folks værste fiende i regn:) javel det regner. da har du vel to valg. spille golf eller gå hjem ;p velger du å spille, så kan man jo bare gjøre sitt beste når man likevel er der:)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by kevin »

Regnhatten fra FJ er min bestevenn i regnet, sammen med paraplyen,regnbuksa fra Cross, regnjakka med kort arm fra FJ gjör at jeg fortsatt kan svinge löst uten å bli hemmet av töyet. Ha med ekstra hanske og håndkle, samt toppen til bagen
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by sumo »

når det kommer til klær så er jeg nike freak. tilnærmet lik alt jeg har av golfklær er nike.
det gjelder da også regntøyet. jeg bruker et av de settene som de selger - jakke og bukse. løst og ledig snitt som ikke hemmer bevegelser under svingen.
helt greit regntøy, men det finnes nok bedre.
neste innkjøp blir en gore tex cap, vet at peak performance har en fin en.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Thkarlson »

Noen som kan tipse om bra steder og kjøpe golfregntøy??
Trenger det kjapt og har ikke tid til og bestille på nettet samt at det må jo prøves...
Prøver og ungå Calvin Green da dette kjapt vil komme på nesten 5000,-
Jeg er mye på farta hele østlandet iløpet av de neste dagene, så kom med forslag

Og fortsett og legg ut informasjon om div dårlig vær utstyr
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by veggiss »

Jeg har en Nordheim bukse som jeg bruker på dager hvor det pisser ned. Utover det vil jeg anbefale en kortermet regnjakke som du får kjøpt i alle proshops, og evt kompresjonstøy til overkroppen for å holde varmen hvis det i tillegg er kaldt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by GunnarBull »

Så du prøvde å unngå Galvin, men jeg må likevel si dette:

Det beste regntøyet jeg har hatt er Galvin Green. Dog er det et viktig moment at du velger LightPack, som veier nesten ingen ting, og tar liten plass i tillegg. Vanlig regntøy (inkl. vanlig Galvin) er tungt og kan derfor påvirke svingen din. LightPack er omtrent som en lett vindjakke, og buksen merker du nesten ikke at den er der.

Jeg bruker altså LightPack både som regntøy, windstopper og som et ekstra varmeplagg. Genialt, nettopp fordi det er så lett og ledig.

Men det har en ulempe, og det er at det puster forholdsvis dårlig. Så lenge du bruker tekniske plagg under går det helt greit. Men hvis du sverger til bomull, bør du ikke bruke LightPack utenpå.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Friedman »

Er enig i at regn ikke er noen hindring for golf så lenge man er forbredt, både utstyrsmessig og mentalt, men man skal være litt ekstra forsiktig midt på sommeren mtp. tordenfare i forbindelse med de værste bygene. Da skal man ikke være på golfbanen.
No laying up
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Yorkie »

Helt enig med Hr. Bull her, det eneste som virkelig duger er Gore-Tex regntøy og da helst i packlite utgaven. Galvin Green, Peak Performance og Footjoy har ihvertfall dette, men det koster. Jeg har en packlite bukse, og så har jeg tre forskjellige overdeler, en kortarmet som jeg bruker om sommeren, en langarmet jakke som brukes om høsten, og en langarmet Sunderland of Scotland som er tjukkere og varmere som brukes når det blåser som ville h.., pisser ned og er grisekaldt.

Har prøvd diverse andre typer (heriblant Nike, som sugde, vannet rant tvers igjennom sømmene) men kom etterhvert til at det var bedre å legge mye penger i noe som duger, og som holder i mange år (altså Gore-Tex)

Bruker raingrip hanske fra Footjoy (har prøvd Nomis som er bedre, men den mister fasongen fort og blir slaskete (og jeg får noya når hansken sklir), og har diverse sånne små vaskekluter i diverse lommer sånn at når en er vått etter tørking av grep går man på neste. (Har også sett noen som pakker de i plastposer for å holde de tørre).

Der jeg ikke er noe særlig flink er topp eller trekk til bagen, har flere varianter av disse, men synes det blir noe herk ift lommene på baggen, og å stå der å lefle med toppen når kølla skal frem
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by spiderboy »

Raingrip hanske fra FootJoy er den beste jeg har prøvd. Er det grisekaldt, har XXL hansker til begge hender fra Galvin Green, også Footjoy har laget gode vinterhansker som ikke blir glatte i regn. Bare husk at en skikkelig regnhanske fungerer best når den er våt. Alternativet er å holde hender og køller tørre, men da trenger du en tralle med paraplyholder og et håndkle under paraplyen. Det fungerer greit for meg, bruker sjelden regnhanske.

Ellers må jeg henge meg på de andre her. Packlite fra Galvin er det beste jeg har prøvd i regn. Det er i tillegg litt stretch i stoffet, så den merker du overhode ikke at du har på.
Regnbuksa til Galvin liker jeg ikke, synes den ser helt smurf ut. Så jeg har kjøpt en Didriksons-bukse som jeg liker bedre. Men det er smak og behag.
Jeg har også en ekstremt lett Nike kortermet jakke. Den er vindtett, men på ingen måte vanntett. Men deilig å ha på hvis det blåser.
Ellers bruker jeg helst flere tynne lag med klær, superundertøy og microfleece som jeg kan ta av og på etter hvor varmt eller kaldt det blir.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Golfmikke
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2011, 23:20
Hcp: 3,3
Hjemmeklubb: oppegård

Re: Regntøy og annet utstyr

Post by Golfmikke »

For min del er dette ikke noe diskusjon engang. Beste golf regntøyet ute på markede er galving green. Det koster gris mye, men man får også grise bra regntøy som holder mange mange år.
Når det kommer til hanske, så er det mange som tror at oppvask hanske er det eneste som funker.. Med tiden og teknologien, så er dette tull. Bruker man nomis hanske eller hirzl (akkurat samme hanske, forskjellig merke bare), så får man godt grep. Men vil anbefale å ha en på hver hånd.

Så har han galvin green tøy, hirzl/nomis hanske og en caps av et slag, så blir plutselig regnet din venn når man spiller turnering :)
Nike Sumo2
Taylormade R11 3wood Tour shaft, S Flex
Taylormade cb 3-P, Project X flighted 6.0
Taylormade Rac wedger, 50,55 og 60grader
Odyssey Pt82 limited putter 34"
Taylormade penta
Post Reply