Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply

Avgjør yr.no hvorvidt du drar på golfbanen?

Ja
20
50%
Nei
2
5%
Av og til
18
45%
 
Total votes: 40

User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by wahwah »

Hørte at lederen på Evje golfklubb var ute på radio i dag. Vedkommende ville saksøke yr.no for tapt fortjeneste. Årsaken var vel at han mente det var en sammenheng mellom avbestillinger og feilaktig værvarsling på yr.no. Anslagsvis utgjorde slike feilaktige avbestillinger der yr melder dårlig vær og det faktisk er fint vær så mye som 250 000 kr i året ifølge lederen.

Spørsmålet er følgelig sjekker du yr.no før du drar på golfbanen?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by furu »

Jeg oppfordrer herved klubbene til å sette opp ett eller flere webkamera + oppdatere nettsiden hyppig med vær- og baneforhold.

Forøvrig er Yr ubrukelig.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by sumo »

sjekker alltid yr.no og storm.no, før jeg drar ut. for meg er det ren rutine.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Atlevs
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2011, 18:38
Hjemmeklubb: Drøbak GK
Location: Oslo

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by Atlevs »

Hvis jeg skal gå runde så sjekker jeg ALLTID, skal jeg på range'n ser jeg ut av vindu.
Driver - Callaway RAZR Hawk 10.5
Wood - Cleveland Hibore XLS 3w
Hybrid - Nike Ignite 3H
Jern - Mizuno MP-53
Wedger - Adams Golf Tom Watson 52, 56 og 60
Putter - Oddyssey White Ice #1
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by kevin »

Jeg ga det samme tipset som Furu, til Golferen.no og Åge Erichsen, på et annet nettsted. Klubbene må gidde å bruke tid på å informere kunder og medlemmer om forhold og vær daglig

Men jeg er helt uenig i at yr.no er ubrukelig. Det er mest sannsynlig den mest avanserte værmeldertjenesten som finnes på nett og den har ikke feil så ofte som endel hevder. At de melder 100% feil eller bare 20% riktig er tall som er tatt helt ut av lufta. Og har ingen rot i virkeligheten.

Jeg har fulgt med hver dag etter at jeg leste om dette og sjekket været mot yr.no alle de dagene etter at vi kom fra ferie. For området der jeg bor har det nok blitt meldt riktig tett inn på 90% av gangene. Litt vanskelig å måle mm nedbør eksakt men har en viss peiling på hva som er mye og hva som er lite.

yr.no brukes også flittig av blant annet svenske brukere og de jeg har snakket med digger den. Mange golfklubber i sverige bruker den som referanse. Siden golfvader.nu bruker dataene fra yr.no

Jeg sjekker endel på forhånd, men lar sjelden varselet bestemme om jeg skal spille eller ikke med mindre det skal regne i bøttevis i flere timer.

Synes hele utspillet til daglig leder på Evje er noe av det mest tullete jeg noen gang har lest og trodde nesten det var 1.april. Hvis min daglig leder hadde brukt krefter på noe sånt ville jeg stemt for å finne noen andre

Igjen, hva koster det å la en ansatt oppdatere hjemmesiden hver morgen med banetilstand og vær/værutsikter? og et par webcams på strategiske steder som viser været live. Det er koster mindre enn 2t hos en advokat som skal ta på seg et tulleoppdrag med å saksøke yr.no
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by furu »

Jeg tror ubrukelighetsgraden varierer. Det er åpenbart veldig vanskelig å melde været her i Bergen. De har problemer med å fortelle oss hvordan det blir 5-6 timer fram i tid. Det finnes sikkert steder som er enklere enn Bergen og der er selvsagt værspådommene mer relevant :D
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by spiderboy »

Opplever YR som rimelig pålitelig, så jeg sjekker alltid før jeg drar ut. Og det er lurt å sjekke tekstvarselet. Søylediagrammene og time for time-varselet er generert av en datamaskin, så det er ikke 100% pålitelig alltid. Tekstvarselet stemmer som regel etter som jeg har registrert.
Ellers er værradaren genial, der kan man se bevegelsene i nedbøren, noe som gir en grei pekepinn på hvordan det blir de neste par timene ihvertfall.

Utspillet om å saksøke YR er ellers noe av det mest pinlige jeg har hørt. Her snakker vi om å drite ut seg selv og klubben. Glad det ikke er min daglig leder....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by Friedman »

Noen områder feks. på Østlandet som opplever jevnlig lyn og torden i sommerhalvåret burde kanskje vurdere å installere anlegg som måler elektrisitet i luften, slik mange baner i USA og Asia har. Når hornet går drar man til klubbhuset, og dersom man feks ikke kommer ut igjen i rimelig tid refunderes greenfee, en såkalt rain check. I det minste bør de ansatte i klubben opplyse om været dersom det er forventet dårlig, og man bør ha tilgang til feks. værradar i proshopen. Webcam som furu og kevin sier er også en god ide.
No laying up
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by kristianffs »

Saksøke YR.no faktisk. Begynner å bli amerikanske tilstander i dette landet. Rett og slett latterlig. Yr.no er bra det, men det er klart det ikke er mulig å melde korrekt vær 100% av gangene.
Golf.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by veggiss »

furu wrote:Det er åpenbart veldig vanskelig å melde været her i Bergen.
Enkelt. "I dag blir det regn"
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
pinchcliffe
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 09 May 2011, 15:37
Hcp: 25,6
Hjemmeklubb: Asker og Holtsmark

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by pinchcliffe »

Sjekker ofte været og værmeldingen før en golfrunde, men dette kan gjøres på ulike måter. Noen steder i landet, gjerne de med mest ustabilt vær, er yr.no tilnærmet ubrukelig. Et selvopplevd eksempel fra Stavanger i sommer viste at det faktisk var mismatch mellom det været som var akkurat da, og yrs eget varsel. Da er det bare å se ut av vinduet, og ta en sjanse. Har også ringt banen og hørt med dem hva slags vær de har og hva som er meldt. Pleier å funke fint. Golfklubbenes egne webcamløsninger er i utgangspunktet billige og effektive måter å formidle vær og banestatus, men de krever høy grad av oppdatering, og er dermed ubrukelig dersom dette ikke følges opp kontinuerlig av klubben.

Helt til sist er det vel på sin plass å minne om at vi faktisk bor i Norge, og at det finnes utrolig mye fint innen vanntett og vindtett bekledning. Med mindre det er storm og regelrett uvær er det ofte deilig å spille golf når ikke solen steker. :)
danielgra
Forumvant
Forumvant
Posts: 51
Joined: 30 Jul 2010, 19:45
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Østmarka GK

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by danielgra »

Latterlig. Viser bare hvor desperate Evje er etter penger. YR er 60/40. Sjekker alltid, men lurt å ta en egen vurdering!
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg sjekker som regel yr.no og/eller storm.no før jeg reiser på banen.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by panserjohan »

sjekker i og med at jeg bor i trøndelag
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by Mathias »

Da jeg gikk en runde i dag spådde YR.no oppholds, og regn kl. 15.00 - så vi planla å bli ferdig til kl. 15. I det vi satte oss inn i bilen etter 18 hull - begynte det å regne.

Noen ganger, som i dag, funker YR ypperlig. Andre dager kan de ta veldig feil. Men ja, kombinerer å se ut av vinduet og sjekke yr.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by kevin »

yr.no er nok mer utbredt enn mange tror, tall fra de

"I juli 2011 var det 9,8 millionar unike brukarar frå 226 land innom yr.no. Det er ny rekord, både i brukarar og tal land!"

Spilte med 2 svensker på Varberg nylig og de bruker også yr.no jevnlig og var meget imponert over tjenesten. Selv om de hadde gått på et par blemmer i sommer
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by furu »

Som dere sikkert har lest har daglig leder på Evje Golfpark gått ut med at yr.no koster norske golfklubber 250.000,- hver. I dag kan vi lese at han tror klubber på Østlandet har tapt 50-60 millioner pga regnet. Jeg skal ikke bestride de tallene. Det jeg reagerer på er denne uttalelsen;
Daglig leder Åge Erichsen husker en sommerdag i juli da Yr meldte regn på Evje Golfpark mens solen vitterlig skinte fra en tilnærmet skyfri himmel. Det fikk den gode Erichsen til å nesten gå i taket.

– Den dagen hadde vi booking av 46 greenfee-gjester. 44 av de avbooket seg direkte i GolfBox. To hadde vett nok til å ringe oss, og beholdt sine tider da vi kunne opplyse at solen skinte, forteller Erichsen.

– Men i stedet for en omsetning på 25.000 kroner, endte vi med greenfee på 900 kroner den dagen, sukker han.
Kan noen av dere som er medlem i klubben fortelle dem hva et webkamera er? Eller si at det er fullt lovlig å legge ut ekstremt godt oppdaterte statusrapporter på nettsiden?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by veggiss »

Fy faen for en sutrepikk han der er...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by Procli »

Har ikke lest alle innleggene her, men et lite tips for dere som har iPhone... VG har en app som heter pent.no - den sammenligner YR.no og storm.no
Ikke noe veldig revolusjonerende (hmm, skrives det slikt?) ;) men en grei app for å sammenligne hva de 2 forskjellige melder
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bruker du YR.no før du drar på banebesøk?

Post by kevin »

Heretter kan man sjekke yr.no og storm.no på sistnevntes side, les saken http://www.storm.no/nyheter/helgarderin ... 20032.html
Post Reply