Speakers corner (furus blogg)

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Etter en egentlig til tider håpløs runde forleden er jeg nede i 24,8. Litt poeng ble det men runden forbigåes i stillhet :lol: Nå er det på tide å få til noen gode prestasjoner igjen. Har skikkelig lyst til å spille en turnering eller tre men føler fremdeles ikke at jeg er god nok. Får se i løpet av sommeren.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

De nye køllene har rett og slett vært en liten revolusjon for meg. Fantastisk, utrolig herlige! Elsker dem :D

Gikk en runde i dag og nådde nesten målet mitt - å gå under 80 slag på Bjørnefjorden. Gikk på 81. Dette er inkludert 4 seksere og en syver. Gikk åtte av hullene på par, bl.a. banens vanskeligste hull. Slet litt med hull 9/18. Utslaget er bak veien nå og jeg sliter med å treffe med hybriden min her. Prøvde en 7i men kom opp litt for kort i forhold til doglegen. Jaja, uansett en super runde med mange gode slag. Har fått mye selvtillit og følelse etter at A4 kom i bagen.

La igjen driveren hjemme, helt klart en bra avgjørelse. Må bare trene mer med den så havner den i bagen igjen. Så lenge den ikke er nødvendig på banen min så går det greit.

For forumets ivrige lesere kan jeg informere at hcp når er 22,4 (ned fra 33,8).

------------------------------

22,0 faktisk. Hadde lagt inn ett slag for mye.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by hanso87 »

Gratulerer.. Bra noen har det sånn:)
Spilt 2 runder i år.. Alle av det tragiske slaget.
Slått mye på range og da går ALT bra.. problemet er at jeg stresser for mye på banen, tar meg ikke god nok tid + på driving range putter man ikke. så da blir det bra slag!. Ser frem mot en bra golf sesong da.. Nytt sett, mye glede:D
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Keyser »

Imponerende furu....med den progresjonen er du snart mye lenger nede i hcp. Dvs, ser ut til at hcp begynner allerede å bli uinteressant ser det ut til, ser du er fokusert på slag, antall par/birdies osv. Typisk når man passerer rundt 20 i hcp og begynner å få til golfing..

Ser deg vel på turneringer snart? Eller forresten - du kan vel vente til du har spilt deg ned litt til? Slik du holder på nå kommer du til å grisebanke oss i hcp-turneringer ;)
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Takk for tilbakemeldingene :D

Du har rett i det Keyser - jeg prøver å se på annet enn hcp. Klart hcp sier noe om hvor god man er, men slagene bak tallene er viktigere. Som på hull 6 i dag, der misset jeg utslaget og hadde 165-170 meter igjen. 4h rett på greenen :D Seks GIR er jeg utrolig godt fornøyd med selv om de stort sett kom på par 3 hull.

Har tidligere vært utrolig nervøs i turneringer. Kanskje det har endret seg nå når jeg har fått opp selvtilliten og har tro på det jeg gjør. Prøver nå å spille med folk jeg ikke kjenner, rett og slett for å trene på det å ha tilskuere/kritikere/motstandere (kall det hva man vil). Melder meg kanskje på noe i juni, trolig ikke før august (i juli foregår det vel ikke noe der oppe). Og da spiller jeg helst slaggolf, stableford er ikke en konkurranseform jeg har mye til overs for.

Neste skritt er å spille Fana, Sotra og Meland for å teste om spillet mitt sitter like bra der.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Keyser »

Var selv "nervøs" da jeg begynte å spille turneringer, tok ofte noen hull med tull og tøys før jeg kom i gang. Tankene gikk ofte rundt "nå må jeg ikke drite meg ut foran de andre...." - og så gjorde jeg akkurat det :D

Min erfaring er at de andre ikke ser negativt på om en "driter" seg ut - de alle fleste er egentlig mest opptatt av sine egne slag. Og alle har hatt sine dårlige perioder...

Dersom man ikke ønsker å være nervøs under turneringer, er det egentlig bare to midler mot det:
1) Ikke spill turneringer
2) Spill så mange turneringer at man kommer over nervøsiteten

Håper med å se deg på turneringer i løpet av våren sommeren - du er ihvertfall hjertelig velkommen i Herregruppen, vi trenger "friskt blod" ;)
</Keyser>
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by JanB »

Har lyst til å dele en liten hemmelighet med familien her. Siden jeg nærmer meg en alder av 60 har jeg blitt mer og mer ydmyk til flere vitenskaper enn da jeg var ung og YAP (Young Aspiring People). Det betyr at jeg trekker informasjon ut fra andre felt og ser sammenhenger. Innenfor idrett og trening har jeg jobbet med dette i mange år og lært en hel masse.
Flere i tråden her snakker om: "Når må jeg ikke drite meg ut ....", " Nå må jeg ikke slice ...."
Det som faktisk skjer er akkurat det motsatte. Hvorfor?
Jo, fordi vår hjerne tenker og oversetter alt vi ser og hører til bilder. Ordet IKKE kan ikke gjøres om til et bilde og hjernen hopper derfor over akkurat dette ordet. Så hva skjer; jo selvsagt "Nå må jeg slice ..."
Dette fyordet gjelder selvsagt over alt. Så fort du sier til deg seg at du IKKE skal gjøre noe, blir bildet av det du skal gjøre preget inn i din bevissthet med unntak av ordet ikke.
Slett ikke noe rart at det ikke finnes ordet IKKE blandt de mer enn 3.000 kinesiske tegn.

Så teknikken er å lage deg setninger hvor man unngår ordet ikke. "Nå skal jeg gjøre en perfect draw". "Nå skal jeg pitche pent opp på green og lande 1 meter fra flagget"

Ha en positiv treningsøkt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Skal bruke den der JanB - si til meg selv hva jeg skal gjøre i stedet for å fokusere på tingene jeg prøver å unngå.

Gikk en runde på lørdag. En del folk, til tider mye kø, trege greener men nydelig vær. Tok en "ikke hcp-tellende" da jeg så hvor mye folk det var. Det ble som jeg fryktet mye venting, jeg klarte ikke å finne rytmen. Fikk ingen flyt i spillet.

Høydepunkt;
Chippet inn for birdie på hull 1.
Samlet +3 på banens fire vanskeligste hull (5/14 og 6/15).
Alle chipper var innenfor 2 meter.
GIR på hull 6 etter 175 meters hybrid fra fairway :D
Fem par + en birdie.
Utslag på hull 18 ga meg kun 95 meter igjen. Hater dette hullet. Herlig med par.

Hadde en skikkelig dårlig følelse når jeg spilte men når jeg ser tilbake på det så gikk det greit. Irriterte meg litt for mye over småting underveis. F.eks. at det rett og slett flyter med sigaretter på fairway og tee. Det er helt motbydelig. På 18 lå mitt herlig utslag faktisk plassert oppå en sigarettstump. Til alt overmål så var det to ekstremt trege spillerne foran oss (som ikke viste antydning til å slippe oss gjennom) som gikk og dampet og koste seg. Herlig. Min far var kun to meter fra å bli truffet i åpent landskap med god oversikt og jeg fikk to nær døden opplevelser (blant annet selvsagt fra rangen på hull 9). Ingen ropte fore. Ingen.

Nok klaging. Sorry :D Merker at konkurranseinstinktet tar fullstendig overhånd så snart jeg booker tid på golfbox :lol: Forøvrig så førte jeg ikke fullstendig scorekort og legger dermed ikke inn runden på scangolf.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Var på range i går. De første 30 gikk glimrende, bare treff og smil. Tenkte derfor jeg skulle prøve på noe nytt - draw og fade...... Har møtt så mange som sier at dette klarer de. Hvorfor ikke prøve? Skal gi meg selv en god grunn --- jeg klarer det tydeligvis ikke :lol: Etter 30 bomslag måtte jeg ta fram 7er jernet og bare slå noen enkelt og greit rett fram for å få tilbake litt selvtillit. Da dropper jeg det prosjektet. Tar opp igjen tråden når jeg det blir protimer til sommeren.

Jeg er ikke redd for å feile og mener det er viktig at man hele tiden setter seg nye mål. Ingen vits i å stoppe opp og være fornøyd der man er.

Gikk ni hull på hjemmebanen i dag. Som jeg sa til dem i klubbhuset - man må virkelig like golf for å få noe ut av slike forhold. Tar med meg en god del gode slag. Hcp fremdeles 22.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by JanB »

furu wrote: Slet litt med hull 9/18. Utslaget er bak veien nå og jeg sliter med å treffe med hybriden min her. Prøvde en 7i men kom opp litt for kort i forhold til doglegen.
Fikk lyst til å kommentere noe fra en post lenger opp. Så litt på baneguiden og leser at utslaget må være mindre enn 150 for ikke å gå OB. Hullet har svak dogleg venstre og er relativt smalt, spesielt for innspill.

Et typisk hull for sikre jern. Du valgte altså 7i ("Arbeidsjernet") som vi kaller det. Jeg gikk forresten 9 hull sammen med noen venner i går med KUN 7i. Litt vrient fra bunker og put, men slo dem allikevel. Nok om det.
Nå er det viktig Furu at du kan lengdene dine. I etterkant kan vi altså si at du skulle brukt 6i i stedet. De aller fleste av oss tar det jernet "vi ønsker vi skulle brukt", og det er som regel for lite for vår kapasitet. Dermed skjer det ett av to ting. 1) Ballen kommer for kort. 2) Vi tar i mer enn vi burde og ballen går skjevt

Mitt råd for deg nå er altså å konstant overvåke dine lengder med alle jern. Noter deg lengden på de slag du med sikkerhet kjenner du ikke har tatt i for mye, men akkurat passe.

Du kan selvsagt gjøre dette metodisk på drivingrangen, men det er altså viktig å vite lengdene dine med et normalt påtrykk.

En forutsetning for å kunne utnytte dine lengdekunskaper er at du til enhver tid vet de lengdene du står overfor. Det har jo ingen hensikt å "kunne jerna" om du ikke vet hvor langt det er inn til flagget.
Når du er så heldig å kunne spille så mye du ønsker på din hjemmebane, bør du kjenne hver eneste posisjon på banen. Du får ta deg den jobben og gjør deg din private "score-saver". Det er det caddier gjør på onsdager. De går opp banen, måler og lager en fortegnelse for hvert eneste hull. Du har helt sikkert sett den lille boka de har på baklomma.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Det ble litt for sikkert valg der. Er jeg usikker så faller jeg ofte tilbake på en kølle som er safe. Ellers kan jeg nevne at det er rimelig enkelt å kutte hjørnet på dette hullet. Treffer jeg rimelig bra med hybriden så har jeg 100 meter igjen. Slo ut litt kort i går også men andreslaget var kun tre meter fra green så det var helt klart greit nok.

Bruker Skycaddie på treningsrunder. Har målt opp hullene og måler også lengden på slagene mine. Veldig enkelt å gjøre det med Skycaddie - trykker en gang der du har slått fra og leser av lengden når du er framme ved ballen. Etter jeg begynte med det så har jeg blitt vesentlig bedre på planlegging og på innspill.

Takk for innspillet JanB.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by JanB »

Gratulerer med første plass på Snittscore på Scangolf. 44,5 poeng !!!! http://scangolf.no/community/rangering.asp?mode=snpo
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Fin den :D Kommer nok til å bli lavere snitt utover sesongen. Det er jo bare naturlig når jeg har spilt meg litt ned i hcp. Ser at jeg også leder min kategori i "handicapjegeren". Tar med alt positivt jeg kan få.

Gikk en uhøytidelig treningsrunde i kveld. Prøvde litt forskjellig taktikk for å se om det er noe å tjene på å endre valg av køller ved utslag.

Positive punkt å ta med;
- 5 GIR
- mange veldig bra (etter min standard) gode andreslag fra fairway
- gode chipper
- GIR på hull 3 er alltid glimrende
- 170 meter med 4h på utslag er bra (gps målt, selvsagt)

Dårlig;
- få fairwaytreff, men mange bom med kun 1-3 meter
- elendig putting, må trenes mye her

Sliter litt fra 100 meter og inn. Må skaffe meg en wedge til, trolig en 50 grader. Har PW på 45 og SW på 56. Har ikke nok ferdigheter til å beherske mange typer slag med kun disse to køllene. 50 og kanskje 60 grader må skaffes for å forbedre dette.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by kevin »

Så betraktningene dine rundt en ekstra wedge og vil skyte inn at det burde du nok. Normalt bør du ikke ha mer enn 5grader mellom wedgene dine,da dekker du de fleste lengder. Jeg gikk til innkjøp av en 52 gr Nike SV tour for 2 år siden,den utfyllte mitt reportoar fra 100->0m.
Jeg har 46gr PW,52gr GW,56gr SW og 60gr LW. Kjenner flere som har skaffet seg en sånn type wedge og blitt veldig fornøyd
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Mulig det blir et lite skadeavbrekk på meg, akkurat som kaffekannen. Etter en liten shoppingtur på Lagunen fikk jeg en trøkk i rundkjøringen. En 80 år gammel dame som seriøst mener at det var min feil at hun kjørte på meg i 40-50 km/t selv om hun valgte å fullstendig ignorere vikeplikten. Ikke følt meg helt bra i dag, må prøve en liten joggetur eller noe i morgen for å myke opp litt. Hun klarte faktisk å kjøre på meg en gang til etter det første sammenstøtet......ikke rart hvis jeg er litt stiv i ryggen :lol:

Image


På toppen av det hele så dekker forsikringen en leiebil klasse B, i dette tilfellet en Toyota Yaris. Golfbag + unge = Yarisproblem :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Solaar »

Hehehe, skylder på deg og kjører på deg en gang til? skal ikke si noe om kvinner bak rattet :P
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Kaffekannen »

aiaiai. Utrolig kjedelig det der. Problemet med rundkjøringer er det nesten alltid blir delt skyld. Uansett hvor tåpelig damen som kjørte på deg oppførte seg.

"Litt stiv i ryggen" skal du passe på. Min samboer fikk noen måneder i horisontalen etter en smell. Alt var ok, "litt stiv i ryggen", men ok. Så gikk det noen uker og det ble verre og verre. Ta en tur til fysio og få de til å kna litt. Bedre føre var osv.

God bedring!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by hanso87 »

Sånne ting er kjipt.
Jeg tenkte først: "Trenings dagboken + skadet bil = Dårlig drive, rett i bilen".

Men etter å ha lest litt skjønte jeg at det ikke var det. Min mor ble påkjørt bakfra i bil en gang, og har hatt varige skader i nakken siden den tid. Så er kanskje ikke så dumt å ta en tur til fysio med en gang.
får håpe det ikke holder deg tilbake for lenge fra golfbanen da.

God Bedring
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by barcentrale »

Kaffekannen wrote:aiaiai. Utrolig kjedelig det der. Problemet med rundkjøringer er det nesten alltid blir delt skyld. Uansett hvor tåpelig damen som kjørte på deg oppførte seg.
Vel, ut i fra bildet, så ser det ut til at dette ikke blir delt skyld - mordforsøk vil nå jeg kalle det!

Fristende å trekke fram ordtaket: "If God had intended women to drive, he'd given them some sorts of brain.."
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Mordforsøk er faktisk det jeg best kan beskrive det som ja :lol: Tegnet litt på et bilde jeg tok. Mener at det helt alvorlig bør være rimelig greit skyldspørsmål. Min bil med blått. Firkanten er der sammenstøtet skjedde.

Image


Gikk tur i dag og merker at det nok går greit. Prøver å spille litt i morgen etter en mer seriøs oppvarming enn vanlig. Legetime har jeg i slutten av neste uke....fastleger med 2000 pasienter......
Instagram @christianfuru
Post Reply