Speakers corner (furus blogg)

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

spiderboy wrote:Bra å høre at det går bedre. Det er urkjipt å slite på den måten.
Er litt i sumpa selv for tida, så godt å høre at det går å dra seg opp etter håret på den måten :)
Har ikke mer hår igjen :lol: Måtte dra veldig hardt for å komme meg opp.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Har vært stille fra meg i flere uker nå. Bare trening trening trening. Tatt protimer og fått godt utbytte av det. Føler at jeg har noe på gang. Må bare klare å komme meg det opp det siste lille stykket og få en skikkelig baksving så er jeg der.

Gikk ni hull på Bjørnefjorden i dag. Drittdårlige forhold, det pøste ned. Greenene var håpløse å putte på men det gikk allikevel overraskende bra.

Par
Trippel
Par
Par
Bogey
Bogey
Dobbel
Bogey
Bogey

Hadde gitt meg 19 poeng på ni, noe som er greit i den perioden jeg er inne i nå. Må si meg fornøyd med runden. 8 på par 5 (hull 2) var tull. Misset utslaget fullstendig. På tre av bogeyhullene puttet jeg for par men det var som sagt vrient å putte i dag. Kanskje kunne jeg klart 4-5 hull på par? Det må jo være bra for en med 21 i hcp? Birdiesjansene var ikke de helt store i dag, begrenset seg til en laaang putt og to chipper som var rimelig nær å bli veldig bra.

Neste år skal bli min sesong. Da skal jeg endelig kunne spille stødig, jevnt og pålitelig.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by JanB »

Når det gjelder puttingen, så lag deg noen noteringer på lengden av den siste og nest siste putten. Når du ser at du har sisteputten på mindre enn 2 fot gang på gang. (gjerne også mindre enn 1 fot), så snakker vi om raske forbedringer. Da er det "dagen" eller "green" som spiller inn på mange av hullene.
Når jeg oppsumerer er det først og fremst fra 50 meter og inn jeg analyserer spillet mitt. Av og til gjør jeg notater over alle gangene jeg får
"ishockey-put".

Hmm. kanskje jeg har innført et nytt golfuttrykk?.. Altså når ballen faktisk kunne/burde/definitivt har vært i hullet, slik som ved ishockey mål. Der plinger det om pucken har vært innenfor linja, uansett om den spretter ut igjen.
Vi snakker altså om at marginene ikke helt er på din side når slikt skjer. Noen ganger går den i og andre ikke. Når altså balle går rett over hullet, kunne vel tyngdekraften ha vært litt mer våken.

Stå på og konsentrer deg for hver eneste utfordring.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Ni hull på Fana med kaffekannen i dag. Vi har ambisjoner om å knuse all motstand på lørdag så litt trening må til. Ikke mye men litt.

Oppvarmingen bestod av for min del ett utslag på 15 (par 3) og litt flere forsøk fra kaffekannen ;) Spilte back nine med litt varierende resultat.

#10 Bogey etter flaks på utslaget og litt kort andreslag. Helt greit.

#11 Perfekt drive som rett og slett forsvinner på fairway. Vi kan ikke se på hvor ballen lander men driven var snorrett og ganske lang. Skuffelsen er stor og resten av hullet spiller jeg drittdårlig. Trippelbogey på dette par 5 hullet.

#12 Grei drive, andreslaget med 6i ligger pent på green. Når vi kommer bort antar vi som vanlig at det er min ball som ligger kort i roughen og kaffekannens som ligger pent på green. Gleden er stor når det viser seg at jeg putter for birdie. Vrien putt opp bakken men par er bra.

#13 Bra utslag, putter for aggresivt og ender med treputt for bogey. Treputt er egentlig historie for meg med Squarebacken.

#14 Grei drive, andreslaget slår jeg med 56* selv om jeg egentlig ville bruke 50*. Tok feil kølle, ser det, gidder ikke bytte og tar i litt ekstra. Dårlig slag, chipper fra rough. Tåpelig beslutning. Chippen er veldig bra og putter for en fin par.

#15 Litt kort, chip og toputt gir bogey.

#16 Jeg hater dette hullet..... Driven overlever men har 175 meter igjen. Vil ta to slag med jern framfor å prøve med hybrid. Tenker at dette er bra course management, bortsett fra at jeg duffer den.....og duffer neste.....og ender med 8 på dette par 4 hullet....... På dette tidspunkt hadde jeg sagt;" Vet du hva - jeg er +2 på de siste fire hullene. Det er jo bra!". Og fulgte opp med;"Vi er heldige med været, det er opplett og ganske bra temperatur". Etter det fikk jeg altså en åtter......og det begynte å pøse ned. ...... Like før kaffekannen schmokket til meg med driveren.

#17 Dårlig drive, kort i rough. Duffer hybrid, neste med samme kølle er bra og 80-90 meter gjenstår. Slår litt kort men får en merkelig sprett som sender ballen over green. Litt vrien chip nedover, ender med bogey etter å ha spilt hullet uten ett eneste godt slag. Putten fra 4 meter var bra og reddet hullet. Chip + putt gjør underverker. Chip + toputt hadde ødelagt hullet. Små marginer i golf.

#18 Ok drive, 160 meter igjen. Velger 6i, vet det blir kort men det er sikkert valg. Pitch fra 15 meter og toputt gir bogey.

Egentlig mye bra i denne runden. Har to krisehull, det ene er tåpelig fordi driven var super. Gjorde noe med hodet mitt, jeg ble irritert og litt i ubalanse. Tenkte mer på hvor surt det var enn hva jeg skulle gjøre på neste slag. Puttene er stort sett bra. Veldig nært på noen. Syns fremdeles Squarebacken er fantastisk.

Kaffekannen var i skogen noen ganger. Det var også en av køllene hans :D Som alltid hyggelig å spille med. Spiller vi opp mot vårt beste så kan vi trolig hevde oss på lørdag selv om 1/4 hcp er på grensen til sinnsykt. Alle herrer spiller forøvrig fra gult. Vi har altså to slag på spillere med + i hcp som spiller fra gult :lol: Regner med at vi må gå 3-4 under par for å bli topp tre.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Keyser »

Er det ikke 1/4 av sammenlagt spillehandicap som er vanlig i 2-manns scramble? Du og kaffekannen skulle vel da ha rundt 10 slag?
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Er litt usikker på utregningsmåten. En måte de har gjort det på før tilsier 5 slag til oss. Det er uansett ikke rare greiene vi får men det går greit.
Instagram @christianfuru
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Mats »

furu wrote: På dette tidspunkt hadde jeg sagt;" Vet du hva - jeg er +2 på de siste fire hullene. Det er jo bra!". Og fulgte opp med;"Vi er heldige med været, det er opplett og ganske bra temperatur". Etter det fikk jeg altså en åtter......og det begynte å pøse ned. ...... Like før kaffekannen schmokket til meg med driveren.
hahaha...dette er så typisk! Samme skjedde meg her om dagen. Hadde gått 6 hull uten en eneste dobbelbogey. Så sa jeg til meg selv:Dæven, ikke en eneste dobbelbogey ennå, nå er jeg i siget! Får vel klare par på neste da :D .

SÅ topper jeg utslaget og sender ballen i roughen rett foran dame-tee med tidenes komikveld utslag :lol: . Neste ballen slo jeg bra men den spratt såvidt inn i roughen langt der fremme, og vips var det hullet strøket :roll: :twisted:
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Har fått streng beskjed om å holde kjeft neste runde.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Kaffekannen »

furu wrote:Har fått streng beskjed om å holde kjeft neste runde.
Det stemmer da ikke. Det gikk jo ganske bra etter at du snakket om dårlig runden min faktisk var :roll:

Det er en grunn til at denne runden ikke ligger i min treningsdagbok og det er at den rett og slett var håpløs. Jeg kan ikke sette fingeren på akkurat hva det var, men jeg følte meg anspent og svingen føltes unaturlig. Furu spilte lenge solid før han tullet seg litt på 16 og 17. 11 kan vi bare glemme. Fin drive helt strak ned fw og bortevekke. skjønner fremdeles ikke den.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Rimelig dårlig dag under turneringen i dag. Driveren min sitter vanligvis bra men i dag gikk det absolutt ikke. Puttingen var katastrofe. Noen gode jernslag tar jeg med meg videre. Må ta med det positive og jobbe med problemene. Det går greit.

Trynte skikkelig etter siste hullet. Det er laget en liten gangvei/bro ned til flytebroen på Fana. Denne er laget av trykkimpregnert tre. Dette blir veldig glatt når det blir fullt av gress, mose osv. og blir vått når vi en gang i ny og ne får regn her i Bergen. Slik var det i dag. Jeg skled, fikk venstrefoten over kanten og skrapte den nedover kanten. Kjente at muskelen ble skvist under huden. Skjønte noe var galt. Trakk opp buksen og så en skikkelig fin kul. Blødning. Heldigvis kun bløtdelsskade, ingen brudd eller overtråkk. Men det gjør for jævlig vondt. Faktisk ubeskrivelig vondt til tider.

Bildet er tatt etter to isposer og med litt mindre hevelse.

Image

Tro meg - den kulen er rimelig svær. Banker og dunker sinnsykt der nå. Har iset ned og fortsetter med det. Skal ikke spøke med slike skader. En kompis av meg i USA fikk et spark på legge under fotballkamp, dagen etter var det like før han strøk med. Går heldigvis bedre med meg, hevelsen går litt ned hele tiden. Det eneste som bekymrer meg er at trykket har vært så stor at det er mulighet for at området ikke går helt tilbake til "normal" fasong.

Til min store irritasjon så gir Fana GK blanke i at dette skjedde på deres bane. Greit nok at min spiller golf på eget ansvar, men å holde banen med tilhørende stier og broer i god stand må være det minste man kan kreve. På andre siden av flytebroen ligger det flere kunstgressmatter på stykket opp til grusveien. På den siden jeg skled - ingen, ikke en eneste matte. Fikk heller ikke en eneste kommentar fra de ansatte i klubben. De driter i at det ligger en spiller på gulvet i klubbhuset med store smerter og en kul på størrelse med to golfballer.


Kaffekannen hadde kanskje ikke helt dagen han heller. Vi sviktet totalt på puttingen, men selv med optimal putting og nærspill så hadde vi ikke havnet i topp tre. Vi måtte spilt på -2 for å vinne (med seks tildelte hadde det blitt -8, vinnerne hadde -7). Closest to pin var et absolutt høydepunkt. Vi fikk parpremie for det men kaffekannen skal så absolutt får beholde begges premie. Nydelig slag :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Gikk ni hull i nydelig vær på Bjørnefjorden. Selvsagt ikke spesielt gode forhold nå for tiden men etterpå var alle enig om at det hadde vært en fin dag :D Jeg elsker skolestil :lol: Uansett, putting var en utfordring i dag. Ekstremt variable greener. Når vi kom til en som ikke hadde spesielt mye frost og ujevnheter så var det mye sand på den. På ni hull hadde jeg fire putter nydelig på linjen men det rullet så treigt at det var frustrerende. Men all ære til klubben og banemannskap, det er gode spilleforhold årstiden tatt i betraktning.

#1. Litt kort etter dårlig treff. Chip, toputt fra tre meter. Greit nok.
#2. Drive i fairway laangt til venstre og doglegen går til høyre. La på ca.30 meter i forhold til en "standard" drive fra meg på dette hullet. Rettet opp litt med en hybrid på neste og la et 8i like i greenkant på tredjeslaget. Chip, toputt.......fra fire meter....... Bogey er egentlig bra her.
#3. Velger 6i på dette korte par 4 hullet, og treffer herlig. Står igjen med en wedge som jeg klarer å slå litt kort og spinner ned fra forkant av green. Noen som blir overrasket hvis dette blir chip + toputt? Vel, det ble chip og treputt!!! Nærspillet mitt svikter når jeg går perioder uten nok tid på banen eller treningsfelt.
#4. GIR og enkel par. Enkelt hull men allikevel bra.
#5. Fairwaytreff men bak det vanlig treet.... Er på green på tre men klarer å treputte igjen.
#6. Misser utslag men er på green på tre. Treputter nok en gang. Denne greenen er helt håpløs. Ser ikke sol fra september til mai.
#7. Drive i rough venstre, tre i veien og må bruke et ekstra slag. Etter tre dårlige slag ender jeg med chip og toputt. Herlig med toputt igjen :lol:
#8. Drive i skogen, finner ballen og den er spillbar. Redder en bogey her etter skogstur, det er bra.
#9. GIR og par.

Ikke mye oppsummering fra min side, heller ikke interessant lesning. Måtte bare skrive det ned for min egen del for å gå gjennom det i hodet. Vanskelig forhold på greener gjorde sitt til at puttingen ble dårlig. Tar med meg at jeg ikke slår bort en eneste ball og redder meg fint inn når utslagene ikke er perfekt. Ser det som en stor forbedring at de dårlige slagene mine ikke er så dårlige som før. De beste slagene mine var like gode for 6 mnd. siden men jeg hadde ikke stabiliteten som jeg nå er på vei til å finne.

Satser på en runde eller to til denne uken. Været er nydelig for tiden.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by JanB »

Lurer litt på hva som er deres definisjon av "dårlig green". Ikke det at jeg betviler det, teksten forteller jo sitt. Du er jo ikke så svak på green.
Er det mulig å få tatt noen bilder?

Ellers har du en tendens å dytte den til venstre på denne runden. Dersom du har korrekt ballplassering (noe jeg faktisk forventer), vil jeg tippe du har en litt for rask kroppsrotasjon i forhold til nedsving. Dermed "er du ferdig og langt forbi" med kroppen i det du treffer ballen. Dermed er skuldrene dine åpne mot venstre.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

For rask rotasjon er korrekt. Det var så absolutt det som skjedde i dag. Prøvde å få en litt lengre baksving med driveren i dag. Mulig at jeg derfor slet litt med å få korrekt tempo.

De hadde tydeligvis lagt på en del sand på noen greener i dag. De gikk også rundt og kostet disse. #6 og #7 er ujevne på grunn av dårlig vekst, mye fuktighet og lite lys. De andre var rett og slett i "høstform". Syns det er veldig vanskelig å finne riktig hastighet på green med mye sand. Er som sagt fornøyd med at noen av puttene var på 100% riktig linje og endte med tap in på 50-60cm.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by JanB »

Ah.. du forklarte det selv. Du har altså gjort armbevegelsen din lenger UTEN å ta hensyn til at dette tar lengre tid. Dermed er det ikke hastigheten egentlig, men at det tar lengre tid å komme ned fra toppen. Altså kjører du kroppen din i samme rotasjonshastighet, men siden du starter i samme øyeblikk som tidligere (og ikke når armene er ved et visst punkt), så er du fortidlig med kroppen i forhold til lengden henda dine går.

Er du med på den?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Den er jeg med på. Mer snakk om timing enn tempo? Det er vel noe jeg justerer med litt trening. Kort baksving er et problem for meg. Jobber med saken og regner med litt småproblemer underveis. Takk for tilbakemeldingen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

På tide å trene putting. Gikk ni hull på Bjørnefjorden i dag. Nydelig vær og brukbare forhold. Spilte egentlig ganske bra men endte opp med 45 slag. Det høres værre ut enn det er. 21 av de 45 var putter.......... Jeg misset så utrolig mye, faktisk bommet jeg på seks parputter og en birdieputt. Utrolig kjedelig, kunne blitt en grei liten runde. Sitter allikevel igjen med en bra følelse. Putting skal jeg alltids klare å trene på inne i vinter.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by JanB »

80-90% av golfspillet er mentalt. Dette gjelder definitivt på putting. Les litt om mental trening samtidig er mitt råd.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Skal kjøpe noen bøker snart og et par av dem på listen omhandler putting og mental trening. Skal ofre litt tid på det.

Leste puttene dårlig i dag. Tre av dem gikk i hullkant og ut etter noe jeg selv så på som nesten perfekte putter. Positivt slått, hadde troen på at linjen var riktig. Tar med meg at jeg satt noen vriene returer.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Sticho »

Har du noen tips til gode golfinstruksjonsbøker?

Er dere forresten påmeldt til Chess-cup i år?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Spilte proshopturnering på Bjørnefjorden i dag. Rimelig nervøs før start, som alltid.

For å ta det viktigste først - 18 poeng på første ni, 11 poeng på siste ni. 29 poeng gir 5.plass av 21 startende. Helt greit.

Nærspillet ble min undergang. Jeg misset kun ett utslag (strøk hull 8 med to driver i skogen etter å ha prøvd meg på longest drive). Tapte mange slag rundt greenen. Det må trenes mer her. Jeg valgte litt for vanskelige og "pene" løsninger framfor å gjøre det enkelt. Puttingen var bra i dag. Ble en treputt men det var fra 15 meter opp og ned bakker på hull 2.

Kjempefornøyd med måten jeg setter ballen i spill på fairway. Benyttet meg ikke av mulighetene desverre, men det føles godt å ha kontroll på utslagene. Det paradoksale er at på utslagene tok jeg fornuftige valg mens rundt green gjorde jeg stikk motsatt :roll: Også utrolig fornøyd med hybriden fra fairway (4h). Begge andreslagene på #2 (par 5) var gode og ga meg ca.90 meter igjen.

Par på alle tre par 3 hullene på første ni syns jeg faktisk er glimrende.

Dagens mest frustrerende øyeblikk var når andreslaget mitt på #14 endte med mistet ball selv om vi så hvor den landet :evil: Bakken suger til seg baller for tiden. Rimelig bløtt.

11 poeng på siste ni skyldes rett og slett at jeg i den perioden som nevnt ble litt for fiks rundt green og tok litt for store sjanser. Hadde jeg spilt safe her så hadde jeg trolig fått 4-5 poeng til. Jaja, resultatet ble ok.


------------------------

@Sticho - Ingen Chess Cup på meg. Når det gjelder bøker så skal jeg etter hvert bestille noen som er nevnt i boktråden.
Instagram @christianfuru
Post Reply