Portugal - Algarve

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Portugal - Algarve

Post by furu »

Reiser snart til Portugal. Skal bo på Balaia Golf Village, stedet jeg tok min første protime i fjor. Pedro blir nok glad for å se at jeg har hatt litt fremgang :D Har bodd der flere ganger, utrolig bra sted - balaiagolfvillage.com. De har en liten 9-hulls par 3 bane og fine avtaler med mange baner i området.

Går glipp av turnering på Monte Rei men skal spille Quinta do Vale. Har også følgende baner på listen;
Salgados
Quinta da Ria
Quinta de Cima
Castro Marim
Palmares
Parque da Floresta
Boavista
Morgado
Alamos
Gramacho
Silves

Min far har spilt Gramacho og Salgados. Han har allerede reist ned og så vidt jeg vet booket tid på Salgados, Castro Marim og Gramacho for meg. Flott dersom dere har tilbakemeldinger på de andre eller andre forslag til baner. Mange gode "twilight" og påsketilbud for tiden.

Temperaturen ligger for tiden rundt 24 grader om dagen 8-) Begynner å glede meg. Datteren min har hatt reisefeber i en uke allerede :lol:

Dersom det er ønskelig så kommer jeg gjerne med noen "anmeldelser" og oppdateringer når vi er der nede.
Last edited by furu on 27 Mar 2009, 18:51, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Portugal

Post by stooy »

Håhå! :) Jeg har spilt Quinta da Ria og Quinta da Cima. Disse ligger rett ved siden av hverandre og er to fantastiske baner! Ria er litt kortere og enklere enn Cima. Cima er en mesterskapsbane.

Har du mulighet og penger vil jeg absolutt anbefale deg å spille Monte Rei, eller i det minste ta turen innom der for en titt. Det er et helt sykt anlegg med et fantastisk klubbhus. Dersom du betaler greenfee og drar på rangen, setter banemannskapet opp rangeballene dine i en pyramide, og snur golfbilen din mens du trener på rangen :) hehe, fin detalj..

Jeg har en del bilder fra disse tre banene som jeg kan legge ut iløpet av dagen dersom du er interessert :)
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Portugal

Post by hanso87 »

Jeg og 2 andre skal i sommer på golfreise og fikk tilbud om en tur til portogal.
Golfbutikken kom med ett tips til denne banen:

http://www.praia-del-rey.com/ - Den virker sinnsykt bra..
http://www.golfbutikken.no/htm/reiser/L ... %20Rey.htm

Men tror vi ender opp i tunisia, ettersom portogal ble noe dyrt ettersom vi var 3 personer ble leilighet noe dyrt. Kr 8400, men dette er i augst og høysesong.

Noen som har vært der?
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Vi betaler 10.000,- for 18 dager inkl. fly med KLM tur-retur, to voksne + ett barn.

Praia del Rey ligger ved Lisboa og der skal vi kun være en eller to dager. La inn "Algarve" i overskriften nå ;)

August er høysesong for ferie ja. Portugal i august er midt i fellesferien til noen titalls millioner europere og ingen god ide. Når det gjelder golf så er vel den tiden lavsesong. Altfor varmt rett og slett. For noen år siden var vi der i midten av august. Temperaturen lå rundt 38 grader om dagen, aldri under 20 om natten. Sikkert mulighet for billig greenfee midt på dagen :D

Tror jeg dropper Cima stooy. Lange baner er ikke min greie før jeg får orden på driveren. Ria virker å være en bra bane for meg. Tar sikkert turen til Monte Rei og kikker på turneringen. Mulig min far skal spille. Til 85 euro for greenfee+bil+lunsj er det vel et røverkjøp. Legg gjerne ut noen bilder fra Ria.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Portugal - Algarve

Post by hanso87 »

Det var en billig tur. Da kommer greenfee i tillegg eller?

Ferie i august er forsovidt sant, varmt og evt altfor varmt. Men har du golfbil og masse vann så er ikke varmen så ille. så fremst du slipper å spille i over 40grader.

Var i Phoenix i Sommer og planla å spille golf, men når det var rundt 43 grader i skyggen osv så bare gikk det ikke..
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Greenfee kommer i tillegg ja, men hotellet har veldig gode avtaler på nærmest alle banene. Stort sett bare Oceanico-banene vi ikke får bra priser på.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Portugal - Algarve

Post by hanso87 »

furu wrote:Greenfee kommer i tillegg ja, men hotellet har veldig gode avtaler på nærmest alle banene. Stort sett bare Oceanico-banene vi ikke får bra priser på.
Ikke dårlig:) God tur da..
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Takk :D

Eksempel på greenfee er Quinta do Vale til ca.40 euro. Ligger vel på 55-60, altså rundt 30% rabatt.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Portugal

Post by stooy »

hanso87 wrote:Jeg og 2 andre skal i sommer på golfreise og fikk tilbud om en tur til portogal.
Golfbutikken kom med ett tips til denne banen:

http://www.praia-del-rey.com/ - Den virker sinnsykt bra..
http://www.golfbutikken.no/htm/reiser/L ... %20Rey.htm

Men tror vi ender opp i tunisia, ettersom portogal ble noe dyrt ettersom vi var 3 personer ble leilighet noe dyrt. Kr 8400, men dette er i augst og høysesong.

Noen som har vært der?
Jeg har vært i Tunisia og spilt også ja:) Men hva var det banen het.... hmm... Ett eller annet med navnet på en blomst tror jeg.. Iallefall en veldig fin bane da. I nærheten ab Hammamet..
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Portugal

Post by hanso87 »

stooy wrote:
hanso87 wrote:Jeg og 2 andre skal i sommer på golfreise og fikk tilbud om en tur til portogal.
Golfbutikken kom med ett tips til denne banen:

http://www.praia-del-rey.com/ - Den virker sinnsykt bra..
http://www.golfbutikken.no/htm/reiser/L ... %20Rey.htm

Men tror vi ender opp i tunisia, ettersom portogal ble noe dyrt ettersom vi var 3 personer ble leilighet noe dyrt. Kr 8400, men dette er i augst og høysesong.

Noen som har vært der?
Jeg har vært i Tunisia og spilt også ja:) Men hva var det banen het.... hmm... Ett eller annet med navnet på en blomst tror jeg.. Iallefall en veldig fin bane da. I nærheten ab Hammamet..
http://www.golfbutikken.no/htm/reiser/El%20Kantaoui.htm

det tilbudet der. på ett 4' hotel til 6800 pr pers i august!
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by stooy »

Ok, var ikke der jeg var, men ser jo meget greit ut det der også da :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Brukbart vaer her nede for tiden. Litt vind men 20-25 grader, litt varmere i solen paa stranden :D

Spilte Quinta do Vale paa torsdag. Helt utrolig bane. Aldri sett noe slikt i hele mitt liv. Aldri sett noe saa langt heller. Par 5 hull paa 533 meter er mye for meg med mitt hcp. Par 4 oppover i motvind paa 430 meter var heller det letteste. Kom meg unna med en birdie (hull 12) og fem bogey. Resten rimelig daarlig og lett aa glemme..... Dagens beste drive fra min side maalte 274 meter. Herlig :D

Banen var utrolig utfordrende med mye mye vann. Ekstremt harde fairways med lite gress. Noen av de rutinerte spillerne mente at den blir bedre om et aar eller to. Maa "modnes" litt. Paa greenene rullet rullet rullet og rullet ballen bare du saa stygt paa den. De var helt utrolige.

En flott bane men avstanden til Albufeira der de fleste bor (1,5 time) er en ulempe. Er saa mange gode baner som ligger naermere at de nok sliter litt der borte. Naar vi spilte der (26 fra Balaia) saa vi kun to andre grupper. Runden tok ogsaa lang tid selv om vi kjorte og holdt bra tempo. Nesten seks timer er helt vanlig.

Satser paa aa spille Quinta da Ria og Cima samt Gramacho faer vi reiser. Mulig vi spiller Millenium og Pinhal med noen vi ble kjent med, men jeg vet ikke om invitasjoen var inkludert greenfee...... :lol:
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by stooy »

Flott oppdatering! :) Må si jeg er veldig misunnelig på deg nå.. :) Gi lyd om hva du nynes om Ria og Cima da. Har du vært innom Monte Rei og tatt en titt? Verdt besøket! :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Har ikke vaert innom Monte Rei. I morgen skal vi planlegge et par golfrunder. Familien skal bade i Monte Gordo (langgrunt for smaaen) en dag denne uken. Da tar jeg kanskje turen innom og ser paa Monte Rei men spiller nok en av de andre. Kjopte putter og wood til datteren min i dag. Paa tide hun begynner, hun er tross alt 4 1/2 aar. Laante min putter i gaar og satt den foerste rett i hullet fra to meter :D

Alle sier at Cima og Ria er veldig fine baner aa spille og at de er i veldig god stand. Skal klare aa faa med meg minst en av dem.

Har tatt litt bilder men faar ikke lagt ut foer jeg kommer hjem.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by stooy »

Anbefaler egentlig Ria av de to dersom det bare blir en av dem. Jeg likte kanskje den litt bedre..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Har spilt Silves, Alamos og en kveldsrunde paa Pine Cliffs. Spiller Gramacho i kveld. Kommer med noen ord om hver bane etter hvert. Altfor fint vaer aa sitte inne (25 grader og ikke en sky). Kan si at Silves var en utrolig flott bane, mye mye bedre enn Quinta do Vale og Alamos.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by stooy »

furu wrote:Har spilt Silves, Alamos og en kveldsrunde paa Pine Cliffs. Spiller Gramacho i kveld. Kommer med noen ord om hver bane etter hvert. Altfor fint vaer aa sitte inne (25 grader og ikke en sky). Kan si at Silves var en utrolig flott bane, mye mye bedre enn Quinta do Vale og Alamos.
Hvor lenge har du vært det nå :?: :o
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Har vaert her i 18 dager. Glad vi tok noen ekstra dager. Utrolig vaer naa. Naermere 30 grader i dag. Reiser hjem i morgen.

Ble forresten Pinta i stedet for Gramacho, noe som var helt greit. Flott bane. Spilte siste ni paa 45 slag, inkludert 7 paa siste par 5. Rakk akkurat aa spille ferdig foer solen gikk ned :D

Innlegg med bilder kommer paa fredag.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Første banen jeg spilte på turen var Quinta do Vale. Spilte med proen på hotellet vårt, Pedro Lemos. Han var tidligere en av Portugals mest lovende spillere og er utrolig flink både som instruktør og spiller. Jeg fikk uansett ikke noe til å stemme. En birdie og noen par ble overgått av et utall mistede baller. Mye vann og veldig hard fairway med mye rull gjorde det litt vanskelig for meg men det var uansett flaut å ikke spille bedre enn jeg gjorde.

Klubbhuset på Quinta do Vale er flott og fasilitetene glimrende. Ingenting mangler og personalet var høflig og hjelpsomme. Banen er imponerende men jeg og mange andre syns den ikke er i like bra stand som mange andre. Utfordrende layout, kanskje litt for vanskelig for høyhcp (som meg). Til tider ekstremt lite gress på fairwayene var egentlig litt skuffende og vi spilte faktisk med ballplassering. Greenene var absolutt perfekte. Hull 17 var etter proens mening tåpelig som par 5. Han spilte og 5 wood + 8 jern og var på greenen på to slag. Altfor kort dogleg venstre som var lett å kutte. Flere av spillerne var kun få meter fra greenen etter to slag.

Utsikt fra klubbhuset

Image

Image

Hull 18 så vrient ut men jeg gikk på par etter å ha misset birdieputten

Image

Alt i alt en flott opplevelse, et utrolig anlegg men litt skuffende kvalitet på fairwayene. Banen er rimelig å spille (55 euro) men lang å gå. Derfor anbefales buggy og prisen blir dermed høyere. Ligger også ved grensen til Spania og dermed litt langt unna de fleste turistene (Vilamoura, Albufeira, Lagos). Jeg skal spille den en gang til i mitt liv men bare fordi jeg vil revansjere meg. På en skala fra 1-10 ligger totalen kanskje på 6.5.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Ser at bildene blir kuttet i bredden her hos meg. Får ikke med alt :oops:

------------------------------------------------

Nesten bane var en liten tur til Sheraton og Pine Cliffs. En liten og grei 9-hulls bane. Hull seks over kløften er kjent som lillebroren til Vale do Lobo. Slo her et av mine beste slag noen sinne men misset birdieputten (som vanlig....) fra 2-3 meter.

Image

Litt skuffet over mottagelsen i proshopen. Tok betalt for tralle selv om vi sa nei til dette. Sur og lite hjelpsom.

Banen hadde grønne, myke og fine fairwayer. Greenene virket litt ujevne på hastighet men det hadde trolig med å gjøre at vi spilte sent på dagen når solen gikk ned. Veldig rent, pent og ryddig over alt. Flere interessante og morsomme hull selv om det er en liten bane. Baneguiden var flott. Alt i alt en herlig opplevelse. Kommer garantert tilbake hit (må få tak i eieren av en villa ved hull 3 for å få tilbake ballen min.....). Et glimrende alternativ for en kort tur om ettermiddagen. Søker man store utfordringer er ikke dette rette stedet, men liker man å kose seg med golf så er dette et godt valg. 8 av 10 hos meg, men litt vrien å sammenligne med de store. Misset forøvrig også birdieputter på 9 og 3....
Instagram @christianfuru
Post Reply