Portugal - Algarve

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Silves var neste på planen. Vi hadde dårlig vær 3-4 dager på turen og denne dagen var kanskje den verste. Det begynte å regne etter hull 13 men ingenting kunne ødelegge en fantastisk golftur.

Noen har kritisert Silves for å ha lite klubbhus og være litt for "enkel" når det kommer til standard. Jeg bryr meg midt i ****** om klubbhuset når banen er utrolig flott og folkene så hjelpsomme og greie. For dem som er bekymret for slikt kan jeg informere om at de planlegger nytt klubbhus ved greenen på hull 1 (som da blir 18). Det blir liggende på åsen med nydelig utsikt.

Vi betalte 70 euro og det var verd hver eneste krone. Banen var knallgrønn og etter min mening i perfekt stand. Banemannskapet jobbet over alt med småting men ikke en eneste gang ble vi forstyrret av dem. Tenkte på det etterpå at vi hadde sett dem over alt mens vi gikk til ballen eller mellom hullene, men ikke en eneste gang truffet på dem når vi skulle slå.

De har noen fantastiske hull. 13 er en par 5 rundt en innsjø. Utslag høyt oppe. Herlig følelse å gå på par her.

Image

Utsikt fra motsatt side (hull 5 mener jeg å huske).

Image

Image

Greenene var glimrende, baneguiden var hjelpsom og bra. For meg var dette en nærmest perfekt bane og et perfekt sted å nyte golf. Eneste trekket var hull 17 som jeg syns var litt kjedelig (rett fram, enda mer rett fram og mer rett fram par 5). Sikkert uforståelig for mange, men min score er 9.5 av 10 for Silves. Skal absolutt tilbake dit.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Vi tok en tur til Alamos på impuls. Anlegget her består av to baner, Morgado og Alamos. Ligger i noen daler som må være utrolig varme om sommeren. Temperaturen ved Oura (der vi bodde) var 25 grader denne dagen, ved Morgado/Alamos var 33-34.

Runden ble en skuffelse. Vi spilte twilight (15.30 eller senere) og fikk tid på Alamos fordi det var nesten fullt på Morgado. Det viste seg at Morgado absolutt ikke var full.... Flere av banene prøver å skape et kunstig inntrykk av at det er mye folk der og fordeler teetider på en merkelig måte.

Alamos var nærmest tomt for folk. Vi tok igjen en gruppe med engelskmenn etter 14 hull og dette var første gang vi møtte på mennesker. Fairwayene var til tider knallharde med litte gress. Fordel for dem som liker markkrypere og mye rull, ikke så herlig å spille for i mine øyne. Greenene var fine. Banen var dårlig merket (avstand og neste tee). Utslagene manglet flere steder merker for rødt, gult osv. Kjedelig bane som burde forbigås i stillhet. Vi betalte heldigvis kun 25 euro hver. Trøsten får være at jeg til tider spilte veldig bra.

Image

Image

Image

Dagen ble heller ikke bedre av at de nevnte engelskmennene ikke visste hvordan en rake fungerer og at de kvittet seg med bokser og flasker der de måtte ønske. Irriterende å måtte fjerne to Red Bull får man kan slå ut. Høres snobbet ut fra min side men det var en dag der småting irriterte meg.

Ikke spill Alamos. Morgado skal jeg ikke uttale meg om. Mulig den er grei. Klubbhuset er fint og betjeningen grei. 3 av 10 hos meg.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Siste runden gikk på Vale da Pinta. Anlegget består av Gramacho og Pinta og hører til samme gruppe som Silves (Pestana). Ville egentlig spille Gramacho men der var det fullt og vi fikk Pinta. Spilte twilight (16.30 eller senere) for 32 euro og klarte akkurat å bli ferdig før mørket kom.

Selv om de to banene regnes som ett anlegg så ligger det et stykke fra hverandre. De har separate klubbhus, Pinta sitt er veldig flott med god og rimelig mat på menyen. Bra piri-piri. Hyggelig betjening. Alt i orden på dette området.

De første ni hullene går blant bebyggelsen. Noen vanvittige villaer. Hvor får alle disse folkene pengene fra?

Hull 5

Image

Hull 8

Image


Grønne, myke og innbydende fairwayer. Gliste fra første stund. Syns hullene var morsomme og utfordrende. Greenene var glimrende. Rent og pent, flott baneguide, godt merket over alt. Ingenting å utsette på noe som helst.

Hull 1

Image

Hull 4 er visst nok et berømt par 5 hull. Ikke så vrient å spille faktisk. Jeg hadde en pw igjen etter to slag og gikk på fem. Noen som vet hvorfor det skal være så fantastisk?

Image

Interresant bunker på hull 11.

Image

Den totale opplevelsen min er nok påvirket av at jeg fikk siste ni på 45 slag :lol: men det var uten tvil en super bane. Anbefales. 8 av 10.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

På denne linken ligger det en del bilder fra turen til Quinta do Vale -- http://golfbalaia.wordpress.com/
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Portugal - Algarve

Post by kevin »

Nå når vinteren brer seg innover norske baner kan det være bra å ta fram denne tråden igjen. Mye god reiseinspirasjon her.

Så nettopp en presentasjon som Golf.se har gjort om området,lengter allerede til varmere strøk og grønt gress. Videoen kan sees her
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Foreldrene mine er i Portugal nå. Vært der en uke, kommer hjem i desember......... Temperaturen ligger på 20-24 grader i skyggen, 14-17 om natten. Og alle golfbanene kjører tilbud.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Portugal - Algarve

Post by veggiss »

vi blir en gjeng som drar ned 15-22 januar. skal spille silves, gramacho og pinta :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

veggiss wrote:vi blir en gjeng som drar ned 15-22 januar. skal spille silves, gramacho og pinta :)
Alle tre er baner som gir veldig mye for pengene. Jeg er som vanlig ikke misunnelig :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Portugal - Algarve

Post by veggiss »

var der for to år siden, og har spilte både gramacho og pinta, likte spesielt pinta veldig godt. silves fikk vi ikke testet, men tipper vi prøver den nå.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Silves "lider" litt av at man har opplevd dårlige tider i boligmarkedet. De hadde store planer for området rundt banen men så vidt jeg vet har utbyggingen stoppet fullstendig. Tror heller ikke at planene for nytt klubbhus er gjennomført. Skal be min far høre med både portugisere og turister om hvordan banen er nå.

Back nine på Pinta er utrolig bra :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Re: Portugal - Algarve

Post by Santa »

Hei folkens!

Jeg skal en tur til Algarve i jula, og drømmer om å få spilt litt golf så klart!
Er 43 handicapper i norge, da jeg har spilt mest alene i sommer, og derfor ikke registrert rundene mine. Blir jeg da automatisk 36 handicapper i den store vide verden? Og ikke minst, har dere noen tips til baner som kan spilles i Algarve av en fersking som meg?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Jeg har skrevet om flere baner på hjemmesiden min.

Ville spilt;
Pinta
Silves
Old Course
Millenium

Alle de tre er forholdsvis rimelige, kjører tilbud og twilight. Hvis du vil betale mer så er Quinta da Ria og de Cima fine baner. Jeg liker Quinta do Vale veldig godt men det er litt langt å kjøre (grensen til Spania) og det er en litt vrien bane. Ganske mye vann og noe lange hull.

Vila Sol er ikke dum hvis man får grei pris på greenfee, men jeg ville spilt de andre jeg nevnte før denne.

Når det gjelder hcp så blir du 28 der nede. Det er max.
Instagram @christianfuru
Terikn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 128
Joined: 12 Jun 2011, 16:55
Hjemmeklubb: Drammen

Re: Portugal - Algarve

Post by Terikn »

Er det noen som er der nede og har spilt noen baner? Skal bo i Lagos området så kommer til og spille Boavista og Palmares hvertfall. Noen som har spilt disse? Noen andre forslag til baner i nærheten som er åpne og fine?En uke til avreise blir ganske digg og spille i noe annet enn regn!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

Har vært her siden 26/6 og skal være til 24/7. Mye bra priser å få for tiden. Palmares er en kjempefin bane. Anbefaler sløyfene Praia og Lagos. Praia må du ha med deg, ikke si ja til å spille Lagos + Alvor.

Du er ikke langt unna Faldo, O´Connor og Silves. Faldo er en kjempebane, Yorkie, SirA og veggiss har vel vært der og Yorkie laget en fin banetråd. Den nye "økologiske" banen Espiche ligger litt lenger vest. Vet ingenting om den, men konseptet er litt kult og de kjører gode priser for tiden.

Sjekk greenfee her - http://www.algarvepackage.com/golf/greenfees.php
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Portugal - Algarve

Post by veggiss »

Penina ligger vel i Lagos? Det er en krembane!!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Terikn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 128
Joined: 12 Jun 2011, 16:55
Hjemmeklubb: Drammen

Re: Portugal - Algarve

Post by Terikn »

Er det noen av banene som har en proshop med noe utvalg av klær der nede? Skulle hatt en shorts og noen t skjorter som puster litt og her hjemme er det jo ikke mye utvalg!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Portugal - Algarve

Post by furu »

De har stort sett kun logoklær, altså banen eller kjedens logo på merkeklær fra Nike, Calvin Klein, Adidas osv. Ville heller tatt turen innom Nevada Bobs eller Florida Golf. Nevada Bobs har butikk på noen av banene, men jeg tror den nærmeste er langt unna deg. Er ikke sikker, du kan google litt og sjekke det. Florida Golf ligger i Almancil. Begge har bra utvalg, NB har J.Lindeberg, Under Armour, Adidas, Ralph Lauren, TaylorMade, Footjoy ++. FG har Mizuno, Oscar Jacobson ++. Du kommer ikke til å betale det som står på prislappen. Det er mulig å gjøre en bra deal her nå. 15-20% på klær og sko er standard. Jeg er nær ved å slå til på Mizuno JPX 800 Pro 5-PW til 3.800,- :)
Instagram @christianfuru
Terikn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 128
Joined: 12 Jun 2011, 16:55
Hjemmeklubb: Drammen

Re: Portugal - Algarve

Post by Terikn »

Da får jeg ta det på sparket! Gleder meg hvertfall sykt til sol og golf! Her er det vel meldt regn den neste uken. Nye køller er vel aldri dumt. Har vel endt med og kjøpe alt nytt i år jeg så kan ikke skylde på det! :)
Terikn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 128
Joined: 12 Jun 2011, 16:55
Hjemmeklubb: Drammen

Re: Portugal - Algarve

Post by Terikn »

Er det sånn att praia sløyfen på palmeras er stengt? Min far hadde spilt der i dag og hadde bare fått tilbud om alvor og Lagos sløyfene! Furu du vet kanskje dette?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Portugal - Algarve

Post by furu »

Det er ofte mye trykk på Praia og da tilbyr de kun de to andre. Min far opplevde det samme tidligere i år. Har ikke hørt noen andre ting som kan være årsak til det, men jeg skal sjekke med klubbproen i morgen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Post Reply