Har dere opplevd dette før?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Har dere opplevd dette før?

Post by iHelguera »

Ny på forumet her, og var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men jeg prøver meg her:) For nå trenger jeg virkelig hjelp!!

Jeg har 8.4 i hcp, men klarer ikke å slå en golfball lenger! Da snakker jeg ikke om at jeg ikke klarer å slå den dit jeg vil, slicer mye eller at jeg generelt er ute av form. Nå klarer jeg ikke å få ballen i lufta!! Jeg "sjænker" hvert slag. De triller/hopper/flyr bare til høyre og jeg får vondt langt inni sjela!! Men seriøst, det gjør fysisk vondt også. Kjenner en nerve sprer seg fra håndleddene og gjennom armene. Og jeg prøver ikke slå hardt heller. Her prøver jeg både halvsving, enkel chipping osv. Men jeg får ingen rene treff!!
Men hør på dette: Jeg slår mye bedre med en hånd (både høyre og venstre) enn vanlig, og jeg slår nydelige slag når jeg lukker øynene. Jeg var nemlig på rangen igår for å bli kvitt dette marerittet, og da prøvde jeg alt mulig. Først litt med en hånd, og da traff jeg ihvertfall rent selvom ballen ikke gikk så langt.. Så stilte jeg jeg meg opp som jeg skulle, lukket øynene, pustet rolig ut og svingte. Da traff jeg! Jeg åpnet øynene, så på ballen og prøvde igjen, men da var "det tilbake"..

Etter å ha gjort denne øvelsen en stund begynte jeg derimot så smått å få det til. Jeg slo jevnt og rolig 5-6 baller i "blinde" før jeg kjapt prøvde å se på ballen et sekund før jeg slo. Da begynte jeg å treffe litt. Men etter å ha slått 2-3 ganger med øynene åpne, begynte drittslagene å komme. Så måtte jeg lukke øynene igjen. Til slutt hadde jeg ikke mer igjen på rangekortet og måtte dra hjem.

Dette er helt forferdelig. Jeg går og tenker på de dårlige slagene hele veien. Visualiserer hvordan jeg slår, ballen som bare triller ut til høyre og hvordan jeg får vondt i hendene når jeg slår. Det er som et mareritt. Jeg må komme meg gjennom dette, men nå er det som jeg er redd for å slå en golfball. Redd for å se og oppleve dårlige slag. Men når jeg lukker øynene går det bra.
Golf er en rar sport. Og det jeg opplever nå er ytterst rart. Jeg har aldri oppevd slik tidligere. Jeg slo bedre aller første gang jeg bare på rangen. Helt sprøtt. Så jeg vet det bare sitter i hodet.

Skulle ønske jeg bare kunne trykke reset i hjernen og begynne på nytt. Det er som det har hengt seg opp. Tenkte at det kanskje var like greit å legge køllene vekk for sesongen, ta de frem igjen i mai neste år og håpe at hjernen hadde glemt det som nå har skjedd. Men skal på en golftur siste helga i september som jeg har sett frem til lenge, så jeg må bare prøve å komme meg gjennom dette. Men det føles som et helvete. Jeg klarer ikke visualisere at jeg får til et golfslag lenger. Og jeg skjønner det ikke.

Så, er det noen av dere som har opplevd eller hørt om noe lignende. Og som isåfall har noen tips? Skal jeg finne frem en hammer og slå så hardt jeg kan i skallen og håpe at jeg slik kan slå ut djevelen som sitter der inne og styrer dette her? hehe..
Last edited by iHelguera on 05 Sep 2011, 09:00, edited 1 time in total.
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by iHelguera »

Kan forøvrig legge til litt om "opptakten" til dette:

Spilte klubbmesterskapet for litt over en uke siden. Våknet opp med en kink i ryggen lørdag morgen. Vurderte å stå over, men etter litt tigerbalsam og ibux - fant jeg ut at jeg måtte prøve. Dette hadde jeg jo gledet meg sånn til!
Etter 36 hull lørdag, var jeg helt ferdig i ryggen. Den store scoren ble det ikke, men det skyldte litt dårlig rygg tenkte jeg - så jeg brydde meg ikke så mye. Jeg hadde spilt mange gode hull, klarte cuten greit og håpte på en god natt og klatring på tabellen på søndag. Søndag morgen var jeg like stiv, men fant ut at det bare fikk holde.
På rangen derimot virket jeg stivere, og noen dårlige treff begynte å åpenbare seg. Jeg ble litt usikker, tenkte jeg kjapt måtte slå en bøtte til for å bli kvitt dette - men snarere tvert imot, det ble verre. Hva skjer tenkte jeg!
Men jeg får bare glemme det og gå ut på banen. Jeg slo helt forferdelig ut. Og slo forferdelig videre. Sjænket ballen ut i rødt og droppet. Omsider kom jeg inn på 11 slag (et enkelt par 4) og nå begynte krisen å melde seg. Det neste par 3 hullet kunne jeg heldigvis droppe i nærheten av greenen på (selvfølgelig trillet ballen i vannhinderet fra utslaget) og kom meg innpå 6 slag. Så kom det hull 3 og etter mange slag og dropp kom jeg meg frem til der jeg bare har 100 m til flagget, men da over et vannhinder. Her låste det seg fullstendig. Man har her ingen annen vei enn over vannhinderet, men etter 10 slag i vannet var alle ballene slått bort, jeg hadde vondt i hendene og ryggen verket som et helsike - måtte jeg bare trekke meg. Det gikk ikke an å fortsette. Og siden da har jeg enda ikke klart å slå et ordinært og vanlig golfslag...

Søndagen på klubbmesterskapet opplevdes som et mareritt, jeg er fortsatt midt i det, og må bare finne veien ut av dette! Men hvordan?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by Keyser »

Jepp - har hatt dette årlig siden jeg begynte å spille (7 år) De første årene var det full krise slik som du opplever, dette kunne vare i 3-4 uker før jeg kom ut av det. De siste årene har jeg hatt dette med pitching, men i år har jeg kommet fra det med kun en dag pitche-shanking :-)

Har bare et råd - kom deg til pro! Første gangen jeg fikk stor-skala shanking, ga nesten proen opp. Men helt på slutten av økten holdt han en hånd ved siden av mitt venstre kinn når jeg slo, for å hindre at hodet og kroppen "skled" venstre før jeg traff ballen. Vips - så traff jeg igjen. Ellers når jeg har fått dette, så har jeg kommet ut av det selv, ved å jobbe meg fra kvart-slag, til halv-slag og oppover.

Har fått alleslags råd - men for meg sitter dette i hodet. Kroppen vil ikke lystre hodet men setter igang massive kompenseringer som ikke virker. Derfor tror at man må begynne helt på scratch...begynn med chipping til du treffer bra, kvartsvinger, halvsvinger osv.

Føler meg deg - lykke til
</Keyser>
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by iHelguera »

Takk for svar!!

Har "vært skikkelig ute av form" tidligere også, og måtte da som du sier bruke noen timer på rangen, begynne på 1/4 slag osv og jobbe meg opp. Da har jeg etterhvert kommet tilbake sakte men sikkert. Men det er 3 år siden nesten, så jeg tenkte at dette bare hørte med når man var halvveis nybegynner. Føler jeg har kommet et laangt steg videre siden da, så var litt utenkelig at dette kunne skje igjen, og i tillegg bli enda mer ekstremt.

Men det rareste er at jeg slår så godt når jeg lukker øynene. Da er det helt borte.

iHelguera - som skal booke protime!!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by kevin »

Kjent problem, hadde det slik på rangen i forrige uke. Shanka 2 bøtter (ca.34 baller). Alt fra PW til 4`er jern.

Gikk over til å bare slå wood,hybrid og driver. Og da shanka jeg iallefall ikke mer. Etterhvert gikk jeg tilbake til wedgene og da satt det mye bedre. Tenkte vel på alt mulig og kom vel fram til at jeg ikke hadde dagen, var trøtt og sliten osv. Men innbiller meg at det hjalp når jeg roet ned tempoet helt og bare tenkte rytme og sving.

Slo også noen baller med bare høyre arm,det funka greit også
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by iHelguera »

Både høyre og venstre arm alene funker fint for undertegnede også:)

Gikk forresten over til driveren igår en stund jeg også. Tenkte at bør jeg ihvertfall klare å treffe ballen noenlunde greit. Men det var mye rare slag der og. De gikk alle veier, men de lengste gikk ikke lenger enn 150 meter tenker jeg. Vondt i hendene var det også. Men fikk bare slått 5-6 baller før driveren ble ødelagt! Køllehodet fløy av og jeg sto igjen med skaftet i hånda. Har hatt driveren i 3-4 år nå, så mulig den har blitt slitt, men det var liksom også bare en bekreftelse på hvor alvorlig galt jeg slo ballen for at det kunne skje. Og det skjedde ikke fordi jeg slo i bakken. Det var bare så langt fra sweetspot som det aldri har vært, at driveren nok ble skremt og bare tok kvelden....
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by Grønne greener »

Jeg har hatt det slik som dere beskriver men da bare på rangen før turneringer.
Var med i Lag-NM i fjor og sto og shanket ball etter ball på rangen før start. Var derfor litt nervøs på første tee men heldigvis gikk det greit ute på banen.
Dette var ikke første gang og heller ikke siste gang. Når jeg går på range og får slike opplevelser så har det heldigvis gått mye bedre ute på banen.
Den siste måneden, eller to siste, har jeg hatt flere dårlige slag enn gode slag. Jeg treffer ikke ballen godt nok selv om den som oftest havner i fairway likevel.
Problemet, viser det seg, er og har vært at jeg beveger kroppen for mye opp/ned/sideveis.
Det eneste som nytter er at andre ( les pro) får se på svingen og kan fortelle hva som er galt. Så er det å begynne på grunntrening/basistrening igjen. Da mener jeg å lære golfsvingen på nytt. Bruke alignmentsticks, tenke vektoverføringer og alt slikt. Men kun èn ting om gangen. Når første feilen er luket vekk starter jeg med neste feil. Å skulle tenke på alt som er galt i hvert eneste slag, det fungerer ikke for meg. Jeg må ta en og en ting. På den måten er jeg trygg på hva som er riktig og hva som er galt med svingen.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by radar1 »

Ooo føler med deg Helguera. Tror det er noe alle som har spilt golf har vært borti, men din skrekkperiode var veldig lang.
Utrolig ekkel følelse stå på rangen å lure på hva i helvete som skjer.
En greie som kan hjelpe litt er å starte med kølla over ballen, sving fremover til kl.09. så svinger du tilbake til toppen av svingen uten å stoppe og slår et vanlig slag. Skjønte du den?
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by iHelguera »

Litt usikker på om jeg skjønte hva du mente der radar1, men jeg skal da holde kølla over ballen i lufta for så å svinge fremover før jeg drar den tilbake i baksvingen og så fremover igjen hvor jeg da prøver å treffe ballen? Eller starte svingen i kl 09 (eller kl 15 blir det vel?) og så slå gjennom ballen. Altså en slags 1/4 sving bare at en fokuserer på det å slå godt gjennom ballen og fullføre svingen optimalt?
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by radar1 »

hehe må lære meg klokka :?
Starter kl.15 blir det :lol: (på target siden av ballen) så svinger du tilbake til toppen, ikke lov å stoppe- gir følelsen av å svinge å ikke slå.

Hjalp det? :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by furu »

Tour Tempo :D Den får deg inn på rett spor igjen.
Instagram @christianfuru
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by iHelguera »

Her må du utdype furu! :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by furu »

Tour Tempo er et prinsipp om at tempoet er det viktigste i golfsvingen. Få dette på plass og svingens naturlige elementer faller på plass. Jeg lastet ned og har testet litt. Det ser ut til å fungere veldig bra. Gir også en veldig systematisk og fin treningsøkt.

De har sjekket tempoet hos gode spillere og funnet at det ikke er så store forskjeller i tempo. Det er noen få hovedtyper og man kan med prøving og feiling finne den som passer best.



Jeg har alltid vært fullstendig enig i at tempo er det viktigste. Man føler det godt når tempoet svikter. Å sette det i et system på denne måten kommer sikkert til å hjelpe meg veldig :D
Instagram @christianfuru
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by iHelguera »

Skjønner. Poenget her er jo at jeg slår bra når jeg lukker øynene, og har generelt spilt meget stabilt i år helt til forrige helg. Så tror ikke det er noe særlig med svingen eller grepet å gjøre. Men det er som om at når jeg ser på ballen i det jeg slår, så forteller hjernen hendene mine at de ikke skal treffe ballen rent, mens når jeg lukker øynene så mister hjernen denne "kontrollen" og den gode svingen hjelper meg gjennom slaget. For dette har kroppen gjort tusenvis av ganger før. Men det er noe mentalt som har låst seg fullstendig..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by furu »

Og det er nettopp der tempo og følelse kommer inn i bildet. Siden du sier at det tekniske er riktig så tror jeg tempo kan være verd et forsøk. Tour Tempo kan lastes ned fra PB....men det oppfordrer jeg selvsagt ikke til......
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by spiderboy »

Det er en teori om shanking som sier at det er ballfokuset som fører til shanken. Jeg har tro på at dette har noe for seg. Etter en shank kommer det gjerne flere, av den enkle grunn at man etter et sånt skrekkslag blir veldig oppmerksom på at man skal treffe ballen reint, og så begynner hjernen å gjøre korrigeringer som fører til mer shanking.
Hvis å treffe ballen blir målet, vil kroppen bevege seg annerledes enn om du tanken er at du skal slå gjennom ballen mot målet ditt.

Dersom jeg skal treffe en ball som ligger på bakken er den naturlige svingbevegelsen å komme utenfra og inn. Kanskje til og med mens knær og hofter sklir mot ballen. Da sikrer jeg meg at jeg treffer.
Dersom du tar vekk ballfokuset (lukker øynene) gjør kroppen din det den er opplært til når du skal slå en golfball, og resultatet blir bra.

Sjekk ut Shawn Clement på Youtube. Han forklarer dette bedre enn meg:


og denne:



Han gjennomgår flere mulige grunner til shanking. Men i og med at alt fungerer når øynene er lukket vil jeg tro det er hjerne din som spiller deg et puss. Enten via at den gir kroppen din i oppgave å treffe ballen (ikke slå den mot et mål) eller ved å korrigere underveis i svingen fordi du plutselig gjør noe annerledes i baksvingen. For å virkelig få funnet ut hva som skjer bør du nok komme deg til en pro.

Må si at du har min ekstreme medfølelse. Har serie-shanket før jeg også. Men ikke på langt nær så ille som det du forteller om.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by furu »

Adresser ballen ved skaftet og sving normalt. Se hva som skjer.
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by stianm »

En shank fører til frykt, som fører til fokus på at man IKKE skal shanke, som fører til at man prøver å kontrollere kølla mer, som fører til at man blir altfor forsiktig, som fører til at man svinger med for mye styring, som fører til at man shanker nok en gang :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by Grønne greener »

"Alle" mine shanker har skyldes at jeg har stått for nærme ballen. Dermed treffer jeg helt inne mellom bladet og skaftet på køllen og ballen stikker av til høyre. Løsningen for meg hvis jeg får en shank er derfor å stå for langt fra ballen på neste slag og dermed er shanken kurert. Jeg trenger bare å stå langt fra ballen på ett slag så er alt i orden igjen.
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Har dere opplevd dette før?

Post by iHelguera »

Takk for svar spiderboy og dere andre. Tror det ligger noe svært vesentlig i å flytte fokus mot målet, og vekk fra balltreffet. Når man svinger bra går det jo av seg selv. Da fokuserer en jo bare på hvor ballen skal lande. Når man begynner å gjøre noe galt fokuserer en på hva som er galt og prøver å rette dette opp ved å fokusere på balltreffet og sving.. Jeg har spilt såpass mye nå at kroppen vet hvordan en god golfsving er. Men når hjernen begynner å tvile så låser det seg. Men det er f... ikke lett å overbevise hjernen!! Har lest en del om visualisering og hvordan en kan bruke dette i trening innen idrett. Når jeg nå visualiserer meg selv slå en golfball så ender jeg med å shanke. Tror også et generelt tips kan være å filme seg selv slå gode golfslag med forskjellige køller. Så er det bare å snurre film og la hjernene ta inn over seg hvordan ens egen kropp egentlig kan og skal svinge. Problemet er at jeg bare har et par videoer i begrenset kvalitet på mobilen...

Men nå er jeg motivert til å bli kvitt dette her. Har bestilt time med pro imorgen og kan knapt vente!!

Tipset Grønne greener kom med her skal jeg også forsøke. Det hørtes ut som det kunne ha noe for seg.

Hvis jeg fortsatt shanker etter time med proen imorgen så legger vi nok køllene på hylla for sesongen...
Post Reply