Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by eivaan »

kevin wrote:Jepp, vi er alle juksere alle sammen...
Jeg jukser bare bittelitt...;)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snowman »

kevin wrote:Jepp, vi er alle juksere alle sammen...
Kall det hva du vil, jeg etterspør bare at flere bruker systemet slik det er, uten å manipulere eller lage private varianter. Jeg kommer aldri til å skjønne vitsen med ikke å bruke systemet slik det er ment og slik det er. Det er så lett så.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Ja, et system der det ikke er mulig å gå ut på en golfbane og leke seg uten å registrere runden er virkelig det sporten trenger. Vi må presse alt inn i en form, det er jo super norsk tankegang. De aller fleste spiller på riktig handicap. Hvordan de registrerer det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Hvis har lyst til å d***e i systemet av og til så gjør du det.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snowman »

furu wrote:Ja, et system der det ikke er mulig å gå ut på en golfbane og leke seg uten å registrere runden er virkelig det sporten trenger. Vi må presse alt inn i en form, det er jo super norsk tankegang. De aller fleste spiller på riktig handicap. Hvordan de registrerer det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Hvis har lyst til å d***e i systemet av og til så gjør du det.
Hvor vil du? Systemet er jo ikke slik, og du vet det godt!

Det er latterlig at det skal være provoserende å mene at systemet bør brukes slik det er, men jeg har merket at, joda, det er faktisk provoserende på en masse folk her inne. Men det er jo enkelt!

Bestem før runden om den skal telle eller ikke, og så følger du opp det du før runden bestemte deg for!

Hvor er problemet, hvis man følger den regelen og samtidig ærlig talt gjør sitt beste i tellende runder? Oj, så provoserende spørsmål!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Snowman wrote:Holdningene til å bruke hcp-systemet riktig, både ut fra dets intensjoner og slik det etter reglene faktisk skal virke, er elendig, inkl blant mange her på golfsnakk.
Ja jøss da, min holdning er bedritent dårlig.. 27 hcp justeringer i år, både opp og ned er dårlige greier.. Kanskje jeg bare skulle slutte med golf like så godt... :roll:
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snowman »

BomBom wrote:
Snowman wrote:Holdningene til å bruke hcp-systemet riktig, både ut fra dets intensjoner og slik det etter reglene faktisk skal virke, er elendig, inkl blant mange her på golfsnakk.
Ja jøss da, min holdning er bedritent dårlig.. 27 hcp justeringer i år, både opp og ned er dårlige greier.. Kanskje jeg bare skulle slutte med golf like så godt... :roll:
Da er du IKKE målgruppe for det jeg skriver. Jeg snakker om de som ikke syns det er ok å skrive seg både opp og ned, dvs som vurderer først om justeringen ble i ønsket retning før de legger den inn, dvs bestemmer seg ETTER runden om den skal skrives eller ikke.

...men en som justerer 27 ganger både opp og ned, det er jo det jeg syns flere burde gjøre, dvs samme innstilling som jeg selv har og prøver å markedsføre som den riktige.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Snowman wrote:
BomBom wrote:
Snowman wrote:Holdningene til å bruke hcp-systemet riktig, både ut fra dets intensjoner og slik det etter reglene faktisk skal virke, er elendig, inkl blant mange her på golfsnakk.
Ja jøss da, min holdning er bedritent dårlig.. 27 hcp justeringer i år, både opp og ned er dårlige greier.. Kanskje jeg bare skulle slutte med golf like så godt... :roll:
Da er du IKKE målgruppe for det jeg skriver. Jeg snakker om de som ikke syns det er ok å skrive seg både opp og ned, dvs som vurderer først om justeringen ble i ønsket retning før de legger den inn, dvs bestemmer seg ETTER runden om den skal skrives eller ikke.

...men en som justerer 27 ganger både opp og ned, det er jo det jeg syns flere burde gjøre, dvs samme innstilling som jeg selv har og prøver å markedsføre som den riktige.
Jeg har også ca 50 runder hvor jeg ikke har justert meg, selv om jeg på noen ikke fikk nok poeng, og noen hvor jeg ikke skrev meg ned selv om det sto 39p på kortet.. Når jeg smeller 3-4 baller i skogen, og de på mirakuløst vis finner veien ut igjen etter å ha gått helt flipperspill i 4 trær, da har jeg hatt mer flaks enn normalt, og da ser jeg ikke så nøye på scoren, selv om 0,6 ned hadde vært hyggelig.. Jeg spiller derimot turnering hver onsdag, der er ca 15 av justeringene, resten er div turneringer, og selskapsrunder.. Men jeg sier sjelden til meg selv at i dag er det tellende runde, har jeg spilt bra den siste tiden, og går under mitt hcp, ja da senker jeg det.. og så får turneringene ta seg av resten..
Vi må ikke bli for firkantede, da vil gleden forsvinne.. Det går an å følge reglenes hensikt, uten å bli besatt av de, og likevel holde seg innenfor, og med et riktig hcp.. :) De som ikke klarer det, kan ta seg selv i nakken.. Men de finner du få av her inne på forumet........
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by JanB »

Handicap, stableford, nettoslag handler om å tilnærme seg hva golf er. Når noen tar slike ting som HCP seriøst må jeg le. Det har ingen ting meg golf å gjøre. HCP og stableford ble laget for at alle, (du og jeg) skulle kunne konkurere på et morsomt grunnlag. Alle vet at når du har kommet under 10 i HCP er det slagspill som er golf. Alt annet er hobbygolf. Det er ok det, men legg ikke så mye seriøst i de konkurranser på det nivået. Den dagen man teller slag og ferdig med det, spiller man golf.
La de som vil leke golf holde på med det og bli god nok til å spille om slag. Bry deg ikke om omverdnen. Alle som kan noe om golf vet at det er antall slag som teller.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snowman »

JanB wrote:Handicap, stableford, nettoslag handler om å tilnærme seg hva golf er. Når noen tar slike ting som HCP seriøst må jeg le. Det har ingen ting meg golf å gjøre. HCP og stableford ble laget for at alle, (du og jeg) skulle kunne konkurere på et morsomt grunnlag. Alle vet at når du har kommet under 10 i HCP er det slagspill som er golf. Alt annet er hobbygolf. Det er ok det, men legg ikke så mye seriøst i de konkurranser på det nivået. Den dagen man teller slag og ferdig med det, spiller man golf.
La de som vil leke golf holde på med det og bli god nok til å spille om slag. Bry deg ikke om omverdnen. Alle som kan noe om golf vet at det er antall slag som teller.
4 stk betraktninger:

1) Ja, golf som seriøs idrett burde alltid være slagspill og bare det, derfor burde arrangører slutte å sette opp fine premier i Stableford-turneringer.

2) Uten fine premier i Stableford-konkurranser trenger ingen å bli sinte på dem som har kunstig høyt hcp, for da blir det like uskyldig å ha for høyt som for lavt hcp.

3) Hcp-systemet er fint som en hobbygreie, hvor de som bruker det ærlig og riktig av oss, kan ha det som en helt objektiv status for oss selv, for det ER objektivt, hvis man slutter å synse og manipulere.

4) Hcp-systemet er glimrende for å spille om kaffe og vafler for oss høy-hcp'ere :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by JanB »

Dette var godt sagt Snowman
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
hjaadd
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2012, 21:11

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by hjaadd »

JanB wrote:Handicap, stableford, nettoslag handler om å tilnærme seg hva golf er. Når noen tar slike ting som HCP seriøst må jeg le. Det har ingen ting meg golf å gjøre. HCP og stableford ble laget for at alle, (du og jeg) skulle kunne konkurrere på et morsomt grunnlag. Alle vet at når du har kommet under 10 i HCP er det slagspill som er golf. Alt annet er hobbygolf. Det er ok det, men legg ikke så mye seriøst i de konkurranser på det nivået. Den dagen man teller slag og ferdig med det, spiller man golf.
La de som vil leke golf holde på med det og bli god nok til å spille om slag. Bry deg ikke om omverdnen. Alle som kan noe om golf vet at det er antall slag som teller.


Å spille mot sitt eget handicap er for mange god motivasjon, men det forutsetter nettopp at man tar det seriøst. Når alt kommer til alt, hva er forskjellen på en lavhandicaper som måler rundene sine i slag, og en høyhandicaper som måler runden sin i poeng? For begge handler det om å måle sine prestasjoner opp mot et forventet nivå, vil jeg tro. Slik er det i alle fall for meg, derfor er jeg seriøs med handicapjusteringene mine. Le i vei, jeg koser meg i alle fall :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Franz »

Forskjellen er at spillet blir et ganske annet når du slutter å tenke "jaja, tre baller i vannet går greit - to poeng tapt", og går over til å tenke "hvordan bruker jeg færrest mulig slag på disse 18 hullene".
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Snowman wrote: 1) Ja, golf som seriøs idrett burde alltid være slagspill og bare det, derfor burde arrangører slutte å sette opp fine premier i Stableford-turneringer.

2) Uten fine premier i Stableford-konkurranser trenger ingen å bli sinte på dem som har kunstig høyt hcp, for da blir det like uskyldig å ha for høyt som for lavt hcp.
Dette, Snowman, er å treffe spikeren på hodet.. :!: Juks forekommer når "belønningen" for juksingen er stor. Ta en turnering som Nordea Pairs for eksempel, vinnerne får en uke i Portugal med golf og full pakke.. En tur som sikkert koster rundt 10 laken, minst, skulle man reist på eget initiativ.. Uten å mistenkeliggjøre noen av årets deltagere, så er det nærliggende å tro at noen har justert, eller unnlatt å justere, hcp sitt når de så at de hadde mulighet for å slå kloa i en sånn premie.
P4 Golfen hadde i år loddtrekning om hovedpremien, blant alle som kom til finalen.. Fine premier til vinnerne også, men om de har gjort et riktig grep med hovedpremien kan sikkert diskuteres det også. Tur til Florida btw.. 8-)

På den annen side kan man jo spørre seg følgende; Disse to nevnte turneringene skaper jo masse pr og engasjement hvert eneste år. Er det ikke bra med så mye pr og omtale som mulig for vår hobby, eller kunne vi klart oss helt fint uten slike turneringer. Skulle alle turneringer endret til rent slagspill, ville det blitt noe deltakelse/oppslutning blant den gemene hop, eller ville det blitt 30 stk med hcp <5 som stilte til start..??

Hvordan kan man innlemme så mange golfere som mulig, og fortsatt ha en nogen lunde rettferdig turnering, hvor de som vinner faktisk gjør det grunnet godt spill, og ikke flere tildelte slag.
Mitt forslag er at man i par-turneringer ser på laget samlede hcp, og gir ekstra slag utifra en skala, hvor f.eks 5 i samlet hcp gir 1 slag, 15 gir 3, 30 gir 6 osv.. Sikkert ikke optimalt, men da ville det kanskje blitt mindre fokus på desimaler i hcp som kanskje gir et slag ekstra osv osv.. Marginene ville blitt større, og effekten av juksing ville blitt mye mindre...

Som nevnt av andre også, man spiller ikke golf før man kun teller slag.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Post Reply