Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Jeg har i det siste registrert at de samme parene gjør det godt i parturneringer ala p4golfen, Nordea pair etc.. Det er turneringer med mange påmeldte lag, men likevel så vinner de samme lagene gang etter gang. Siste i rekken er nå i helgen da samme par vant turnering på lørdag med 50 deltakende lag og søndag med 50 deltakende lag. Det er ofte lag der ene eller begge i laget har fra 15-16 i hcp og litt oppover.

Når vi snakker seier i slike turneringer ville jeg vel trodd at begge på laget skulle hatt sin livs runde for å vinne, og det skulle egentlig bare mangle med så mange deltakere. Men at, det jeg vil kalle høyhanicapere, skal ha sin livs runde hver gang det er turnering? finner jeg mer enn litt merkelig etter 15 år med golf.

Videre tenker jeg da, er det noe poeng for oss "vanlige" golfere å delta i slike turneringer, når det alltid er noen som har sin "livs" runde? Det er ofte ganske bra premier, så jeg vil ikke si at dette kan stikkes under stol. Vil man ved å titte noen lag nærmere i kortene se at de alltid spiller tellende runder sammen? De sjelden deltar i singelturneringer? De ofte later til å ha flaks hver gang presset øker i turneringer? Personlig finner jeg dette pussig, om jeg skal underdrive.

Er det bare jeg som sitter med denne følelsen, eller er det andre med meg som har sett tendensene etter at premiene stadig øker i omfang også for oss med golf som hobby?

Til slutt vil jeg presisere at dette kun er min digresjon etter at sesongen er på hell og en del turneringer er unnagjort, og ikke beskylde noen for juks. Det er vel ingen "lov" mot flaks runde etter runde.

EDIT (sakset fra senere innlegg):

Ser det rundt på diverse nettsider henviser til at de har vunnet så mye opp gjennom. Kan ikke de som har litt oversikt lage en ny tråd eller poste her hvilke turneringer det er snakk om og når.

Presiserer at dette ikke er for å "ta" disse, men er få en oversikt over det klubben, forbund og P4golfen sitter inne med av informasjon og da kunne selv ha en oppfatning av hvorfor de mener alt er ok.

Jeg har fått med meg at de har vunnet:

- P4golfen 2011 - kvalifisering region 3 med netto 57
- P4golfen 2011 - mellomfinale på Holstmark med netto 59?
- ABX-turneringen 2011 på Holstmark med 5 poeng til nr 2.
- International Pairs i 2006 - ikke til stede under premieutdelingen.
- DN-golfen, 4-lag i 2009
- Silverturnering på Drøbak i juni 2011
- En SAS-sponset turnering i 2006
- DNgolfen på Drøbak 2008 XXX (spilte med en annen makker) hadde alene 40 poeng med 4 stryk i bestball - totalt fikk laget 49 poeng men tapte mot et lag med 50 poeng....
- Regionsfinalen P4 2010 med -13 netto.

Fyller ut etter hvert som det kommer mer eller andre lager en egen tråd.
Last edited by Leben on 14 Sep 2011, 16:25, edited 4 times in total.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by veggiss »

Det du nevner der er ene og alene grunn til at jeg ikke gidder å spille slike turneringer. Det er ynglested nr1 for sandbaggere.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

Spiller man bare slike turneringer står hcp stille.... At noen er gjentatte vinnere i flere sesonger i slike turneringer må skape mistanke. Som veggiss har jeg sluttet...
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by spiderboy »

Vurderer også å gi opp sånne turneringer. Siste parturnering jeg deltok i vant et par høyhcp som hadde gått 3 over banens par på runden!!
Har fulgt med en kar her i byen som ser ut til å alltid vinne turneringer. Og hcp hans går ned, for så å krype sakte oppover til neste turnering. Der han igjen gjør det strålende.
Da gidder jeg ikke delta mer, jeg heller.

Hva kan man gjøre med slikt da? Kjenner jo jeg blir rimelig forbanna av det.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Spillere som gjentar slike ting år etter år er et problem. At en med høyt hcp har en strålende dag og vinner en turnering, det må man akseptere. Som engangstilfelle er det fullstendig greit. Regner med at de fleste er enig der.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

Joa furu, enkelttilfeller er det alltid, men når 19 hcp'ern spiller på 7-8 over par må man jo lure....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

spiderboy wrote:Hva kan man gjøre med slikt da?
Det en kan håpe på er at de som feks arrangerer P4Golfen følger med og om si samme lag vinner kvalifiseringen, mellomrunden i sin region og så landsfinalen så mener jeg det er så godt som 100 % indikasjon på å gå spillerne i kortene (det er lag som har gjort dette, samt vunnet 2-3 andre parturneringer samme år). Ser man videre en tendens i at spillerne spiller mange parturneringer, aldri skriver tellende runder med andre enn makkeren så bør det være noe i regelverket for å kaste de ut, anmelde de for svindel (er i praksis svindel de holder på med). Premier kan fort komme opp i 50-100 000 om en vinner noen slike turneringer. En annen mulighet er å oppfordre hjemmeklubben til å justere ned hcp vesentlig (mener det er rom for det også) med bakgrunn i bevi(s)st juksing hcp. Ser selvsagt enormt mange vanskeligheter med å gjøre begge deler i praksis.
furu wrote:Spillere som gjentar slike ting år etter år er et problem. At en med høyt hcp har en strålende dag og vinner en turnering, det må man akseptere. Som engangstilfelle er det fullstendig greit. Regner med at de fleste er enig der.
Helt enig i at de med høyt hcp kan ha en strålende dag, og det er ofte lag med en høy-HCP som vinner. Har ikke noe problem med det og er vel det som gjør slike turneringer så morsomme for alle type spillere at alle kan vinne. Men når jeg ser at samme lag kan vinne 2 dager på rad med ganske knusende margin, hente "hjem" 2 turer til utlandet så blir jeg skeptisk. Når det videre viser seg at samme lag har vunnet ikke rent liten samme type turneringer i år og tidligere år så blir jeg ganske indignert. Presiserer nok en gang at jeg ikke har noe belegg for å beskylde noen for juks, lure HCP-systemet eller annet ureglementert, men at min erfaring gjennom 15 år med golf skal dette i praksis være umulig.

Til slutt håper (og tror) jeg at turneringer som P4Golfen, der 1 500 lag har deltatt får et vinnerlag der spillerne har gjort sine beste runder på lenge og fortjent kan dra til Orlando. Tror jeg vinneren er rettferdig? Usikker... Kanskje et spark til turneringsledelsen i slike turneringer til å sjekke ut vinnerlag bittelitt? Håper..
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Smilende Sam wrote:Joa furu, enkelttilfeller er det alltid, men når 19 hcp'ern spiller på 7-8 over par må man jo lure....
Kunne ikke vært mer enig. Og legger en til at de samme gjør det mange ganger på rad virker lotto mer sikkert.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Long-Hit-Wonder »

Smilende Sam wrote:Joa furu, enkelttilfeller er det alltid, men når 19 hcp'ern spiller på 7-8 over par må man jo lure....
Quoted for truth.

Noen gjør nært sagt hva som helst for å vinne en usolgt caps og tre middelmådige golfballer. Spesielt sportslige er de i hvert fall ikke, selv om de det gjelder ikke vil forstå det. De gir jo seg selv fordeler bevisst. Prinsippet er det samme som om jeg skulle kastet ballen min på greenen og kalt det for fridropp.

Det råeste enkelttilfelle jeg kjenner til var en 15 hcp'er som spillte banen (tror det var Arendal) på 2 under par.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Golffreak »

Nå kan vel ikke turneringsledelsen drive "overvåkning", ta beslutninger om diskvalifikasjon på tvilsomt grunnlag eller være noe "politi" her.. De kan jo derimot sette noen krav om at deltakerne må ha x antall registrerte hcp tellende runder siste år e.l., men de som vil jukse kan jo bare føre flere runder med oppjustering hvis de går inn for det. En ide kan jo være å sette max poengscore per spiller, f.eks. max 45 eller 50 poeng. Likevel så vil de jo spille etter "feil" hcp evt.. Et annet alternativ kan være at deltakerne fikk tvungen scoreregistrering i golfbox hele sesongen når de deltar i Stableford seriespill som P4golfen eller Nordea Pairs. Igjen, hvis de VIL jukse så kan de jo bare registrere dårligere runder enn hva de faktisk spilte..

For mange krav vil jo redusere antall deltakere også. Tror dessverre det ikke er så mange gode måter å regulere eller sanksjonere dette på, annet enn å oppfordre til god moral.. De som er interessert i golf ønsker jo å forbedre seg, ergo få hcp justert NED. Disse er jo bare ute etter å vinne premier evt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

slike turneringer burde aldri i verden ha slike premier. P4, Nordea DN m.fl burde heller spytte de pengene inn i seriøs konkurransegolf i norge, enn å sponse sandbaggere med turer jorda rundt osv

Kan ikke se at disse turneringene har vært med på å øke rekrutteringen til norsk golf, derfor burde ikke alle disse pengene brukes til slike tullete turneringer

Gidder heller ikke stille i sånt
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

kevin wrote:slike turneringer burde aldri i verden ha slike premier. P4, Nordea DN m.fl burde heller spytte de pengene inn i seriøs konkurransegolf i norge, enn å sponse sandbaggere med turer jorda rundt osv

Kan ikke se at disse turneringene har vært med på å øke rekrutteringen til norsk golf, derfor burde ikke alle disse pengene brukes til slike tullete turneringer

Gidder heller ikke stille i sånt
Nuff said. Hjertens enig.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Kevin har et virkelig godt poeng der. Titusenvis av kroner til stableford-parkonkurranser er nok ikke det norsk golf virkelig trenger.
Instagram @christianfuru
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

Smilende Sam wrote:
kevin wrote:slike turneringer burde aldri i verden ha slike premier. P4, Nordea DN m.fl burde heller spytte de pengene inn i seriøs konkurransegolf i norge, enn å sponse sandbaggere med turer jorda rundt osv

Kan ikke se at disse turneringene har vært med på å øke rekrutteringen til norsk golf, derfor burde ikke alle disse pengene brukes til slike tullete turneringer

Gidder heller ikke stille i sånt
Nuff said. Hjertens enig.
furu wrote:Kevin har et virkelig godt poeng der. Titusenvis av kroner til stableford-parkonkurranser er nok ikke det norsk golf virkelig trenger.
Kunne i utgangspunktet ikke vært mer enig. Dog tror jeg den profileringen P4, Nordea med fler oppnår med noen tusenlapper er ekstremt mye mer enn å være sponsor i mer "seriøse" turneringer. Videre må en vel kunne si at med 3 000 mennesker som har spilt kvalifisering til denne turneringen er vel denne en av norges største turneringer. Tar man videre bort slike turneringer sitter en da igjen med turneringer som kanskje virker skremmende og for seriøse for "folk flest". Poenget og sjarmen med parturneringer er virkelig der, men som alle er enige i: hva er poenget med å delta når folk med heller tvilsomt hcp alltid vinner.. For meg er poenget at det er moro å være med, spille flere baner enn jeg normalt hadde gjort og ha det moro på banen. Scramble er jo faktisk ikke så rent lite moro... Ikke helt enig i at slike turneringer, om de hadde fungert, ikke er med på rekruteringen i det hele tatt. Kanskje ikke ved rekruteringen av nye, men for å beholde de som allerede spiller. En av grunnene til at vi taper mange folk til sykkel er vel nettopp fordi er det en ting nordmenn er så er det konkurransemennesker.

Videre helt enig med Golffreak som sier at turneringsledelsen ikke kan drive overvåkning med mer. Dog mener jeg at klubbenes hadicapkommiteer som mottar mail fra tureringer, personer med videre har et visst ansvar for å følge opp. Og joda, i praksis er dette vanskelig, det er noe som har vært et problem i all tid golfen har hatt ett slikt system. Ett eksempel til etterfølgelse er det P4Golfen gjorde fra i fjor til i år: maks tellende hcp er 24 noe som har gjort det litt bedre. I finalen må begge ha 9 tellende utslag hver som ytterligere gjør det litt bedre. Det er sikkert også mange muligheter for å sette restriksjoner ved slike turneringer som andre her nevner.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Her skyter jo NGF seg selv i foten ved å ikke håndheve amatørreglene strengt nok. Man har et unntak for handicapturneringer med sponsor, hvis turneringen er godkjent av NGF. Normalt sett skal man ikke vinne premier for mer enn 6000,- for å opprette sin amatørstatus. Dermed ser man mange av de samme lagene som gjør det bra hvert år, sammensatt av folk som spekulerer i sitt hcp for å kunne vinne slike turneringer med premier som f.eks tilsvarer bedre enn en topp-10 plassering på Challenge Tour.

Dette hadde vi oppe i "juks og fanteri" tråden ang Magnus Hedman i sverige som blir beskyldt for akkurat det samme. Vinner samme turnering to år på rad med ca.50 poeng i score, uten å ha regulert sitt hcp nevneverdig i løpet av et år.

Har ikke noe imot scramble eller par-turneringer, spiller selv et par slike i løpet av året. Men da er det dugnadsturnering/avslutningsturnering osv, med en flaske vin som premie. Det er hyggelig og sosialt.

Det må jo være et sykdomstegn at man i Norge sliter med å få klubber til å arrangere Challenge Tour, Ecco Tour, Nordea Tour, mens man får store sponsorer til å spytte inn masse penger i handicap(-juks) turneringer??

Om disse turneringene er med på å holde oppe antall golfspillere i Norge er vel litt vanskelig å si. Sammenligningen med sykkel blir litt søkt. Det er vel ingen av sykkelrittene som har slike premier vel? det er mer en motegreie, det å bevise for seg selv og andre at man er tøff nok, god form osv. Mange mener at det er kult om man kan si "jeg syklet birken". Det handler ikke om premier i det hele tatt.
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by mully »

Vinnerne av P4 golfen på Holtsmark i går:

en med 23,1 og en med 18,7 vinner på -12. lukter jo ugler i mosen laaaaang vei!
TaylorMade
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

-12? Det er jo rimelig bra score :D Spiller de med fullt hcp? Må inn og sjekke scorekortet deres 8-)
Instagram @christianfuru
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by mully »

Gjør det!

Sjekk også denne linken her, tydelig at disse gutta har holdt på noen år: https://www.facebook.com/pages/P4-Golfe ... 9595914817" onclick="window.open(this.href);return false;
TaylorMade
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Bestball med 3/4 hcp....de må jo ha spilt fantastisk golf og burde melde seg på både ET og PGA tour kvalet straks :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Meget respektabel golfrunde :D 12 birdies og 6 par. Det skal ikke være mulig med de hcp spillerne har, selv om det er parturnering.

I gamle dager hadde ikke dette blitt noe problem for dem, men med internett går ryktene åpenbart veldig fort og de får et dårlig rykte raskere enn de kan si "Thailandtur". Vil virkelig P4 Golfen være bekjent med dette? De kan vel ikke ønske at turneringen skal få rykte som umulig å vinne fordi noen jukser seg til førsteplassen?
Instagram @christianfuru
Post Reply