Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Knut »

Enkelte klubber har operert med desimalhandicap mens andre har rundet opp eller ned.

Men hvis de har skrevet seg opp er det legendarisk.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

tenkte på det men det er flere spillere med desimalhcp og på P4 golfens side står det "I finalen vil det blir brukt decimal for å skille parene klarere."

Og siden de har hatt desimal hcp tidligere må det kanskje bety at minst en av de har skrevet seg opp denne uka slik at de gikk fra 41.8 til 42. Eller kanskje står det feil i golfbox,det kan jo hende...
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Sticho »

At de har skrevet seg opp akkurat denne uken er vel ikke så veldig rart, de har vel hatt litt andre ting å tenke på... :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

det skal nevnes at de på deltagerlisten forrige helg stod med 42, men på leaderboarden stod det 41.8. Kanskje har det vært små endringer i det siste
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Resultatene er klare for P4 golfen og de nevnte spillerne havnet som ventet langt nede på lista

Resultater
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Merkelig. Da kan vi vel bare fastslå at de aldri har jukset ;)

Vi legger vel bare denne saken bak oss nå. Alle er nå mer enn før klar over at folk følger med på slike ting.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Golffreak »

Var det ventet? Jeg ville jo trodd at de var blant favorittene basert på resultatene tidligere i P4golfen, eller tar jeg feil?

Enten så har de vært nervøse som aspeløv for å vise seg, hatt en dårlig dag generelt, ikke vært bedre eller spilt dårligere "med vilje" for å ikke skaper mer fokus på dem. Ikke vet jeg, men vinner du en delfinale så vil du vel naturligvis være blant favorittene? Vil jo tro at de har vurdert om de skulle stille opp eller ikke, men det ville jo delvis vært en innrømmelse hvis de ikke gjorde det. Har de ikke jukset så er det ingen grunn til å ikke delta selvsagt. Når de havnet midt på resultatlisten så var det vel nesten hva de "håpet" på uansett om de vet de har jukset eller ikke. Ville vel vært "kleint" om de vant mener jeg, selv om de skulle bli frikjent for alt. Skal ikke spekulere mer rundt akkurat disse, men skulle jo kunne forvente normalt sett at de skulle vært topp 5 basert på de tidligere rundene? Ser ikke ut til hcp.komiteen på Mikla har gjort noe med deres spillehandicap i turneringen heller, som vel de hadde mulighet til. Det ville jo vært underlig, om de basert på noen slag skulle satt en skjønnsmessig justering av dette. Ja, nå får de som skal vurdere hva som skjer videre gjøre jobben sin og så får vi håpe at dette i det minste har satt fokus på eventuelt handicap-juks.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Hvis man ligger mellom 18 og 24 i hcp er man ikke spesielt stabil i spillet sitt og vil normalt ryke på noen skikkelige blemmer. I dette feltet fantes det jo ganske gode spillere også. Og med kun 1/4 hcp tildelte slag så ville de normalt være sjanseløse. Scorene ser ut til å ha vært veldig bra

Når det er sagt tror jeg aldri disse ville vunnet uansett hvor de bra de hadde spilt, det hadde de ikke turt etter all viraken. Dessuten har de jo sagt at de stort sett feiler i finalene i P4 golfen. Nå fikk de "bevist" at de ikke er bedre,dvs de var ikke bedre enn størsteparten av feltet plasseringsmessig

Sånn sett var det ikke uventet synes jeg. Tipper denne saken dør ut nå uten noen som helst form for endringer etc
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Golffreak »

Hvis det var 1/4 handicap så forklarer jo det en del, ihvertfall når en i vinnerparet har plusshandicap;-).

Skjer det noe, så er vel det i diskre former (hcp nedjustering) men kan jo hende P4golfen vil endre på opplegget litt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kristianffs »

Sikkert ikke lett å prestere med det fokuset de har hatt på seg den siste uken. Hadde vel ikke blitt mindre fokus om de vant her i tillegg.
Golf.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by veggiss »

Jørn må jo være drømmepartneren i scramble, slår helt latterlig langt men samtidig forholdsvis rett :) Dessuten er han en veldig dyktig pro i tillegg, så han hjelper sikkert til på den fronten også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Kanskje ikke nødvendig å dra opp denne tråden igjen, men jeg kunne ikke la vær å legge merke til noen kjente navn på resultatlista (nr 10) for P4-Golfen's regionsfinale på Oppegård i dag.. Og fortsatt med samme hcp som for ett år siden, og året før der igjen også.. Selv har jeg senket hcp med 5p siden samme tid i fjor, tydeligvis er jeg et meget spesiellt unntak.. :)

http://www.golfbox.no/livescoring/leade ... &lang=1044
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Tenkte på det med Nordea Pairs og P4 finale. Ingen skandaler i år!!! :D Nesten litt kjedelig :D
Instagram @christianfuru
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Vinnerne i Nordea er kjente av meg, så jeg kan gå god for at de gutta ikke jukser med hcp sitt i alle fall.. :D
P4-Golfen fortsetter i samme spor..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Leben
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 29 May 2011, 16:42
Hcp: 8'ish
Hjemmeklubb: Evje Golfpark -Moss

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Leben »

BomBom wrote:Kanskje ikke nødvendig å dra opp denne tråden igjen, men jeg kunne ikke la vær å legge merke til noen kjente navn på resultatlista (nr 10) for P4-Golfen's regionsfinale på Oppegård i dag.. Og fortsatt med samme hcp som for ett år siden, og året før der igjen også.. Selv har jeg senket hcp med 5p siden samme tid i fjor, tydeligvis er jeg et meget spesiellt unntak.. :)

http://www.golfbox.no/livescoring/leade ... &lang=1044
Det som var minst like "morsomt" er at de har spilt 2 runder for å kvale inn til semi. Den første runden skal de ha brukt intet mindre enn 100(!) slag netto på Drøbak. Siste uka før fristen ramlet det inn en 64-runde som da kunne se ut til å bli grensen (i alle fall siste som var sikre med så høyt hcp) for å komme med videre. For å illustrere: 100 netto hadde blitt oppskrivning om 1 av de hadde gått alene på sitt fulle Hcp.

Nå kjenner jeg ikke til om begge fikk prolaps, brakk benet, gikk tom for baller etc. Jeg beskylder ingen - bare en observasjon.
Titleist 910 D2
910 13,5 FD
910 19 F
910 19 FH
Mizuno MP-650, Fujikura 17'
Mizuno MP FLI-HI 2'er jern/hybrid
Mizuno MP-59 4-P
Mizuno R12 52 og 58
Nike Drone belly
SC Studio Select2 (reserve)
Nike consept, limited masters edition (pynt på kontoret :-D)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

kevin wrote:Tilfeldig?
Godt spørsmål Kevin, nesten så jeg har vanskelig for å tro på den siste linjen Fredrik skriver, men håper jo for golfens skyld at det likevel er sant..

Jeg har, og sikkert alle andre her inne også, sett spillere som notorisk jukser.. Men jeg må ærlig innrømme at jeg sjelden har gjort noe ut av det, har vel som oftest tenkt; "tufs, du lurer jo bare deg selv"..
Kanskje skal man bli flinkere til å si fra til vedkommende man ser jukse, selv i selskapsrunder, ikke bare i turneringer. Det handler jo om grunnprinsipper, og reglene gjelder jo okke som..

Men så kan man jo stille spørsmålet, hva er det som får spillere til å jukse..? Det seg være å sparke ballen litt bortover, unngå å senke hcp eller andre former for juks.?
Vel, ta en titt på premiene som settes opp i amatørturneringer ala P4-Golfen, Nordea Pairs osv osv.. Reiser hit og dit, golfutstyr for store summer og en hel del annet.. Da kan fristelsen bli for stor til at man motstår..
En turnering med hcp blir aldri en rettferdig turnering, er min påstand, med eller uten juks..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
holmen88
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 23 Jun 2012, 17:59
Hcp: 29
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Fredrikstad

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by holmen88 »

Når det kommer til sanbagging er det veldig viktig at alle vi som er i mot det setter ned benet hardt hver gang vi opplever det.

Har selv spilt noen selkspsrunder hvor folk brått begynner å misse når poengene nærmere seg toppen av buffersonen. Så når jeg har spurt, hva skjer ? og de da sier det ikke vil senke hcp, gir jeg bare klar beskjed om at jeg ikke kommer til å signere scorekortet.

Selvfølgelig det vil ikke senke hcp til vedkommende ved å ikke signere, men gjør det kun av prinsipp sak for å prøve å endre holdningen i miljøet.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Snowman »

Holdningene til å bruke hcp-systemet riktig, både ut fra dets intensjoner og slik det etter reglene faktisk skal virke, er elendig, inkl blant mange her på golfsnakk. Veldig mange argumenterer for at man kan bruke egen synsing og private tilpasninger istedenfor å følge både systemets intensjon og bokstav.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

Jepp, vi er alle juksere alle sammen...
Post Reply