2012 og Tourene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

2012 og Tourene

Post by Smilende Sam »

Sesongen går mot slutten og det har vært en sesong med få høydepunkter blant de norske herreproffene. I år var sesongen jeg trodde Thorp skulle slå gjennom, Tage skulle etablere seg, Larsen komme tilbake og stortalentene Kofstad og Børsheim skulle debutere på Challenge Touren etter meget gode collegeår. I tillegg var det en spennende underskog med Ecco/Nordea proffer, med en ung Bertheussen, en evig ung Aronsen, en ivrig Engevik etc. NGF dro i gang Team Rio og selv om laguttaket er pussig var det kanskje en satsning.

Tage startet flott med 8 plass i SA. Kofstad kom også tidlig med topp 10 plasseringer og har fulgt bra opp etterhvert. Børsheim startet ruskete, men landet 2. plass i Kazakh og har en tour å spille på til neste år. Thorp og Larsen har slitt. Bertheussen har glimtet til innimellom og Aronsen er høyt oppe på Nordic ranking. I tillegg har evig unge Cecilie Lundgreen hevdet seg meget bra på Nordea Masters Tour. Engevik har vist at han skulle satset på golf før og at han på gode dager henger med på Ecco nivå. Blant Team Rio er stemningen trolig ganske ruskete; Lene Krog er tydelig i en blindgate, Anders K spiller ikke (skade) og Caroline Martens har dels vært skadet, dels ikke fått det til. Marianne S er tilbake men ligger og vaker i topp 20-30 på LET. Det blir man ikke rik av. Tutta leverer - som alltid.

Når sesongen heller er det egentlig to typer spenning igjen:

1. Hever Kofstad og Børsheim seg sånn at de får Tour kort på ET til neste år? Klarer Tage nok et kval?

2. Hvem gir seg fordi de ikke kan leve av golfen sin?

Jeg har en guffen følelse av at neste år blir et år uten ET kort, men håper fortsatt på de tre som er nevnt. Det som er verre er at vi kan se at mange nå gir seg. Jeg går ikke inn i sjokk om Larsen, Thorp, Kristiansen, Engevik, Krog, Aronsen og kanskje også Tage sier at nok er nok og da står vi igjen med et proffmiljø som primært består av Kofstad, Børsheim, Bertheussen + Skarpnord og Tutta. Det er ikke mye når det heller ikke er noen supertalenter på vei opp (med mulig unntak for Ventura). Man kan håpe på Mikkelsen også - han er ranket topp 100 blant amatørene, men skuffet i mesterskapene og på CT på Hauger.

Ikke ofte jeg skriver så deprimerte innlegg, men det kan bli skrale tider. Håper jeg tar grusomt feil.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: 2012 og Tourene

Post by Sticho »

Godt oppsummert Sam. Jeg blir heller ikke overrasket om det er mange som gir seg nå. Tror imidlertid ikke at Tage hopper av enda. Ikke sikkert han klarer ET-kortet igjen på tour-skolen, men han får sikkert en del wild cards på CT neste år dersom han ikke klarer å skaffe seg en god kategori via ET-kvalet.

Hva som skjer med Thorp er vel det store spørsmålet. Uansett er det vel noe fryktelig halvveis over det han holder på med, og i golf må man være 100% dedikert dersom man skal slå igjennom. Det er merkverdig lite informasjon rundt det han driver på med. Spiller ikke turneringer. Trener han? gått lei? gitt seg?

Larsen driver jo bare med turneringsgolf på deltid i øyeblikket, og mitt tips er at han må få et bra ET-kort gjennom tour-skolen for at han skal ha et ønske om å være med videre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 2012 og Tourene

Post by furu »

De neste årene vil vi nok stå igjen med kun Børsheim og Kofstad blant herrene, forhåpentligvis på ET og ikke bare CT. I tillegg til disse to blir det sporadisk turneringsdeltakelse fra en gjeng spillere - Larsen, Bertheussen, Kaensche, Tage ++. Heldigvis er de to frontfigurene i stand til å bite skikkelig fra seg :D

Det er og blir tynt i rekkene hos herrene. Min mening er at det vil ta mange år før vi ser en stabil gruppe spillere som hevder seg på ganske høyt nivå. Tenker ikke toppen på PGA og ET, men kanskje topplasseringer i mindre turneringer på ET slik at de klarer kortet uten problemer. Vi må innse at de spillerne vi nok må feste vår lit til er veldig unge. Det er ganske få golfer som lykkes i veldig ung alder og desto flere som slår gjennom som godt voksne med rutine. Ser faktisk for meg at 5-7 år fram i tid er realistisk, da kan vi kanskje se litt bedre og bredere resultater hos herrene. Børsheim og Kofstad er unntaket siden jeg mener at de allerede har vist at noe er på gang hos dem.

Forventer norske golfere - og vi som følger med - urealistiske resultater altfor tidlig i karrieren? Er de tålmodig nok? Jeg er fullstendig sikker på at veldig mange av de som lykkes satser og trener knallhardt år etter år uten å håve inn store premier. Er det for dyrt å satse som norsk proff? Kanskje en ide å flytte hele livet sitt til f.eks billige Portugal og ha det som base for satsingen?

Damesiden kjenner jeg ikke spesielt godt til. Jeg håper at Skarpnord kommer tilbake i toppen. Også her har vi jo noen collegespillere, men som jeg nevnte over er det ingen automatikk i at dette gir gode resultater på kort tid. Også her må vi nok vente en god stund før vi ser at noen hevder seg.

Jeg håper virkelig at vi får fram en gjeng proffer som våger, vil og kan satse over lang tid selv om resultatene gjerne uteblir.

Andersson Hed folkens :D Han er søren meg helten min på ET 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: 2012 og Tourene

Post by Friedman »

Sticho wrote:Hva som skjer med Thorp er vel det store spørsmålet. Uansett er det vel noe fryktelig halvveis over det han holder på med, og i golf må man være 100% dedikert dersom man skal slå igjennom. Det er merkverdig lite informasjon rundt det han driver på med. Spiller ikke turneringer. Trener han? gått lei? gitt seg?
I følge Ramnefjell, som har snakket med manageren, vil det bli offentligjort noen "planer" fra Thorp-teamet om kort tid.

Jeg kjenner hverken Thorp eller hans treningsregime på noen måte, og følger egentlig ikke med på norsk herregolf, men han virker som en smart og oppegående type og slik jeg har forstått det så velger han å bo i Bergen pga. kjæresten? Det er et ærlig og riktig valg dersom han ønsker det, men neppe forenlig med å lykkes som proff på øverste nivå.
No laying up
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 2012 og Tourene

Post by furu »

Som det står i en annen tråd her har Thorp annonsert en pause. At han egentlig legger opp. Foreløpig.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: 2012 og Tourene

Post by Friedman »

Så ikke den tråden, men ikke overraskende.
No laying up
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: 2012 og Tourene

Post by kevin »

Det begynner å nærme seg sesongslutt men det er fortsatt endel turneringer igjen.

Synes vel nå at det ser ut til at det ikke blir noen faste norske på ET neste år. Virker som det blir tøft for både Kofstad og Børsheim å klare seg innenfor topp-20 på CT. Utrolig mange om beinet og veldig mange gode spillere som er sultne på ET-kort.

Men kanskje kan man håpe på at noen klarer seg gjennom Q-school? Kan Tage klare det igjen? vet ikke helt, men han er jo ganske seig når det gjelder den "helvetes-uka" i Barcelona, så man skal aldri avskrive han

Kanskje får vi heller en håndfull spillere på CT neste år, som også får noen sjanser på ET innimellom, med Kofstad, Børsheim, Bertheussen, Tage(?). Spent på hva Aronsen og Engevik gjør også. Nå når Thorp er ute av det er det vel på tide å fylle opp den plassen i RIO 16 gruppa

Usikkerhetsmomentene er vel JAL og Kaensche, om de fortsetter hvis de ikke fortsatt ikke får noen støtte

Gledelig er det at ganske mange unge norske spillere prøver seg på kvalet til de nordiske tourene. 11 norske er påmeldt til NT kvalet nede i Skåne om vel 10dg. Mens det er 15 norske påmeldt til Ecco Tour kvalet på Himmerland samme uka. Blant annet nevnte Ventura. Jeg tror det vil være gull verdt for flere av de norske å få matchet seg der først, får så å prøve seg på Challenge Tour. NGF vil ha endel wild cards neste år også og forhåpentligvis vil de bruke de fornuftig, kanskje på noen av de som hevder seg bra på de nordiske tourene

Når det gjelder damesiden så er jo Tutta der hun skal være. Marianne Skarpnord begynner å vise bra takter og kan kanskje hevde seg helt i toppen igjen snart på LET. Hadde vært kult om Grøtvedt kunne klart finalekvalet til LPGA og fått sjansen der. Lundgreen kunne helt sikkert kommet seg inn igjen på LET hvis hun vil satse, hun er en av de aller beste nordiske som ikke spiller LET. Martens har fått prøve seg litt, kanskje kan hun heve seg noen hakk også
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: 2012 og Tourene

Post by Smilende Sam »

Bertheussen er vel avhengig av wild cards for å få spille CT, så jeg vil tro at vi kun har Kofstad og Børsheim med fullt kort på CT - før ET kvalet tar til. Tage har vel ikke CT kort men får noe ranking pga antallet spilte ET turneringer. Kaensche har hatt det tøft i år, men det har vært en del faktorer inne av ikke-sportslig karakter. Rio16 bør ta inn JAL, men jeg tror det er for sent og at han Engevik, Aronsen (og kanskje Tage og Kaensche) legger opp. Da er det plutselig ikke så åpenbart hvem som skal få plassen til Thorp.

Et annet spørsmål er hvor lenge Anders K og Lene Krog beholder sine plasser, men hvis antallet spillere som legger opp ender i worst case så er det jammen ikke mange å sette inn i "teamet".

Er enig i det du sier om de nordiske tourene - tror det er en viktig arena for de som ikke går via college (og for de som ikke kvaler inn til CT direkte fra college).

Når det gjelder jentene; Hvis Grøtvedt kvaler til LPGA så mener jeg det er mer sensasjonelt enn da HB sikret PGA kortet første gang. Tror ikke det skjer, men det hadde selvsagt vært moro om en spiller som er ranket rundt 77 på Futures skulle få seg et kort. Spørsmålet er om hun er god nok til å greie en del cut'er (ref Marianne S som slet fælt).

Skarpnord tror jeg kommer tilbake neste år - hun er på gang. Martens viste for noen uker siden lovende takter, men er alt for ustabil foreløpig. Lundgreen er god på Nordea, men i de LET turneringene hun har spilt har hun ikke hevdet seg.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: 2012 og Tourene

Post by Pepper »

Jeg synes Smilende Sam oppsummerer og beskriver situasjonen ganske så bra. Blant herrene er det dessverre ikke mye å rope hurra for, men for min egen del har jeg trua både på Kofstad og Børsheim i hvert fall på litt sikt. Jeg tviler på om de klarer ET-kortet i år, men det hadde vært veldig hyggelig hvis jeg tar feil. Hva Tage tenker vet jeg overhodet ikke, men det å klare kvalet ennå en gang ville vært nokså spesielt. Jeg blir ikke overrasket hvis han legger opp og bruker mer tid med forloveden i Stavanger. Jeg antar at både Kaensche og Larsen er sterkt inne på tanken om å legge opp, kanskje Aronsen også.

Blant damene er jo Tutta helt suveren, men Marianne begynner å vise lovende takter igjen heldigvis. Lundgreen er solid i Norden, men har ikke hatt de samme gode resultatene på ET. Caroline Martens har tidvis vist godt spill, men som andre skriver er hun foreløpig for ustabil. Lene Krogh har også spilt greit, det bare holder ikke på dette nivået, og hun har dessverre ikke noe å gjøre på Rio ’16. Benedikte Grøtvedt har spilt godt i det siste inkl Stage II av LPGA kvalifiseringen, men jeg blir overrasket hvis det holder helt inn. Hun har imidlertid den fordelen i forhold til Marianne tidligere at hun kjenner og er vant til forholdene inkl banene, klima og været, gresstyper etc. etter flere år i USA.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: 2012 og Tourene

Post by Knut »

Jeg har en bizarr følelse av at Engevik gjerne finner seg en ny hovedsponsor som gjør at han kan satse noen år til.

Pluss at jeg håper og tror at Knut får ET-kortet.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: 2012 og Tourene

Post by CharlieB »

Knut wrote:Jeg har en bizarr følelse av at Engevik gjerne finner seg en ny hovedsponsor som gjør at han kan satse noen år til.

Pluss at jeg håper og tror at Knut får ET-kortet.
Begge deler hadde vært helt knall, Kofstad har jo spilt bra hele sesongen, både han og Børsheim er definitivt gode nok til å ta kortet. Engevik imponerer meg med å tørre å satse på drømmen og gi gass. Det er utrolig tøft gjort for det er søren ikke lett.
Post Reply