Stiff eller regular?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
JacobLovesGolf
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 29 Oct 2011, 20:10
Hcp: 15,4
Hjemmeklubb: Arendal & omegn golfklubb

Stiff eller regular?

Post by JacobLovesGolf »

Finnes det andre konsekvenser med stiff skaft enn tap av distanse i forhold til regular. Hvor langt bør du slå før du bytter. Lånte en stiff driver av en kamerat og slicet mye lettere har dette noe med flex å gjøre
Driver Cleveland Launcher Sl290 9*
W Cobra Amp 3, Callaway Diablo Octane 5
H Taylormade Superfast 18*
4-pw Wilson Staff Fg-tour
52 Tommy Armour R-91
56 Wilson Staff Fg-tour
62 Cleveland Cg16
P Odyssey Backstryke Marxman
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Stiff eller regular?

Post by kevin »

Jeg byttet til Stiff når jeg kjøpte jernsett tidligere i år, etter å ha gått gjennom trackman test på Dormy og en flight scope test på Borre.

I begynnelsen føltes de litt vel stive ut for meg, balltreffet føltes litt annerledes også. Etterhvert når jeg ble vant med de så gikk det mye bedre og synes ikke jeg har tapt noe på lengdene. Men det kan jo hende at jeg treffer ballen bedre og dermed får ut mer. Synes faktisk at jeg slår lengre nå, men det kan jo hende det er fordi man slår rettere.

Driveren er også stiff, og jeg har ikke testet mykere skaft. Slicer mye og får ikke opp mye lengde, men tror det har mest med svingfeil å gjøre...tror jeg
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Stiff eller regular?

Post by furu »

Med for stivt skaft er tendensen at man ikke får køllen "square", altså tilbake rett på ballen. Da vil resultatet bli at ballen går til høyre fordi køllehodet er åpent.

Stivhet i skaftet finner man etter svinghastighet men også svingtype. En jevn og fin sving kan være rask men allikevel få best resultat med normalt skaft.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Stiff eller regular?

Post by Yngvebol »

JacobLovesGolf wrote:Finnes det andre konsekvenser med stiff skaft enn tap av distanse i forhold til regular. Hvor langt bør du slå før du bytter. Lånte en stiff driver av en kamerat og slicet mye lettere har dette noe med flex å gjøre
Helt umulig å svare på, men slice/ lavt slag til høyre indikerer typisk at skaftet er for stivt i forhold til din sving fordi du ikke klarer å lukke køllehodet ved balltreff. 2 personer med omtrent lik fysikk og svinghastighet kan bli tilpasset til 2 helt forskjellige skaft. Stiff og regular overlapper hverandre med alt fra skaftprodusent til skaftmodell (samme produsent)

Jeg gjorde en test av 10 forskjellige skaft i samme køllehode for noen år siden og sto til slutt med et valg mellom Aldila NVS i regular eller Aldila Gamer i Stiff..

Prøvde forleden 2 like Cobra S3 drivere, en med R-flex og en med S-flex. Jeg slo lengre og beinere med S-flex...

Svaret er egentlig at du må finne en kølle hvor du liker køllehodet visuellt slik at du slapper av og svinger skikkelig, samt få det tilpasset av en med peiling slik at du får en loft og et skaft som passer til akkurat deg
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply