Orginale golfskaft youtube video

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Orginale golfskaft youtube video

Post by Yngvebol »

Jeg kom over et videoklipp som viser kvaliteten på et "Orginal" skaft som kom orginalt med en driver.

http://www.youtube.com/watch?v=szSwodaqfpw

Utrolig forskjell på kvaliteten, er det noen som har fått knekt sitt orginalskaft og fått det erstattet eller opplevd at 2 like køller oppfører seg helt forskjellig?

Dette viser et driverskaft, men for noen år siden kjøpte jeg et Callaway X-18 jernsett og fikk disse målt hos køllemaker.
Settet var kjøpt med 2* upright, 1/2" forlenget med Dynamic Gold S300 skaft.
Måling hos køllemaker viste at jeg hadde fått Dynalite Gold S300 skaft som er lettere og går mye høyere, i tillegg var det kun 2 av køllene som hadde riktig loft og 1 av køllene som hadde riktig lievinkel.

Har du enkelte køller i settet ditt som oppfører seg annerledes enn de andre køllene?
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by veggiss »

Dynamic Gold S300 er S300 om du kjøper det løst eller ikke. Derimot kan skaftet være softsteppet/hardsteppet eller tippet i et sett for å påvirke ballflukten. At du har feil loft og lie på et ferdigsett er derimot ganske vanlig, det er toleranser opp mot 2 grader +- på settene, og hvis de ikke går via en køllemaker for tilpasning og sjekk før du får de fra fabrikk så kan "feilene" være store.

Det er en kjent sak at et "Made for"-skaft ikke er de samme som man får kjøpt løst, og at stock-skaft suger.

Den videoen er derimot helt ubrukelig som "bevis" for noe som helst siden han ikke a) sammenligner samme skaft (altså OEM vs orginal) og b) forteller hvilket skaft det er.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by furu »

Han fyren der er 100% upålitelig når det kommer til slike påstander. Han slenger dritt om alt annet enn det han selv selger. Han har blitt diskutert på Golfwrx og andre forum og er mildt sagt dårlig likt. Videoen er like ubrukelig som nærspillet mitt - altså det suger noe voldsomt og har ingen åpenbare muligheter til å imponere noen som helst :D

Ja, det er forskjell. Ja, 'off the rack' har toleranser som tilsier at ikke alle vinkler er korrekt. Nei, du skal ikke tro på det han sier om golfskaft. Nei, tester beviser ingenting annet enn at han vil tjene penger.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by Knut »

Det ser ut for meg som han setter den første skaftet fast lenger "oppe".
Da er det vel tykkere der og får mer press?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Orginale golfskaft youtube video

Post by furu »

Det stemmer, han "tester" dem på helt forskjellig måte. For å gjøre dette skikkelig må man bruke en maskin som gir jevnt trykk på samme sted på skaftet. Det er fullt mulig å lage en slik test men den ville vært umulig å manipulere.


iPad Tap
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by veggiss »

Det er jo bare helt tåpelig, da det første skaftet kan være hva som helst. Er jo ingen tvil om at det er forskjell på skaft, men så lenge han ikke sammeligner et orginalt navngitt skaft mot tilsvarende "Made for" så har den videoen like stor nytteverdi som danglebær.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by furu »

Problematikken med 'made for' skaft er ikke så kjent her hjemme som i USA. På HP og Golfwrx hater de 'made for' og det diskuteres ofte. Hver gang en ny kølle dukker opp på spyshots er et av de første spørsmålene - er skaftet ekte vare? Jeg skjønner jo problemet, hvis man tester f.eks. PX 5.5 med fitting på Bergen Golfsenter og så kjøper en driver et annet sted med PX 5.5 så er det kanskje et helt annet skaft. Samtidig så blir de originale skaftene så dyre at driverne fort hadde kostet 1.500,- mer enn de gjør i dag.

Men, det er en del drivere med originalskaft. Adams er kjent for å putte originaler i driverne. Samme med Cleveland og Srixon som bruker sine egne Miyazaki.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by Golffreak »

For en stund siden så sjekket jeg mye på golfwrx angående Fujikura Motore skaftet i TM R9 Supertri driveren min, og det var flere der som hadde fått bekreftet av Fujikura, TM og andre at det var samme skaftet men med annen lakkering. Nå står det ikke "made for" heller da riktignok.. Jeg liker driveren min, men er jo generelt nysgjerrig på effekten av andre skaft. Får se om jeg tar en tur opp til Tom på Losby på vårparten.

Er nok helt sikkert noen skaft som ikke holder samme kvalitet, men samtidig flere ganger at det faktisk er samme skaft. Det jeg da ikke forstår er at OEMene faktisk får dem lakkert i andre farger, men sannsynligvis snarere skaftprodusenten som krever det...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by Yngvebol »

Jeg syntes mye i videoene så veldig bra ut, det eneste inntrykket jeg fikk var viktigheten av å prøve utstyret og få det sjekket før man tar det hjem, ikke at han var den eneste som solgte det eneste gode på markedet.

Min forrige driver var en Cobra SZ med Aldila NV skaft, garantert et fake skaft, for den var utrolig vinglete sammenlignet med en jeg prøvde med det orginale NV skaftet..
Jeg hadde tilsvarende opplevelse når jeg prøvde noen Taylormade TP wooder for noen år siden, paralellt med at jeg prøvde "sivil" varianten.
2 like køller med "samme" skaft og samme flex, helt forskjellig pris og en vannvittig stor forskjell i feel.

Jeg tror absolutt at dette har noe for seg, og det er vel omtrent samme ideen som Mads Moder prediker når han selger tilpassete køller av god kvalitet
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by Kaffekannen »

Liker avataren din Yngve :D Er den i glassmontèr på peishyllen?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Orginale golfskaft youtube video

Post by Yngvebol »

O jea... Den er sentralt plassert i stuen. Kjekk gimmick fra Titleist. :D
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply