Åtvidaberg

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Åtvidaberg

Post by Yorkie »

Åtvidaberg er liten "doldis"slik den ligger midt inne i Östergötland, så det blir ikke en bane man "tar med på veien", men den er verdt turen, om enn bare for å spille hull 11, Stora sjö. Banen har en morsom historie, den er lagt på en tidligere gartnerskole av grunneieren Baron Adelswärd som på den tiden var formann i Svenska golfförbundet, og da må man jo nesten ha sin egen bane må vite. Visstnok så fikk folk i Åtvidaberg lov til å spille på banen mot en avgift på kr 5 pr år. Banen er designet av Douglas Brasier, først 9 hull i 1957 og så 9 til i 1963. Peter Nordwall tegnet om banen i 1994 med en rekke nye hull og ny banestrekning. En klassisk parkbane med en harmonisk blanding av nye og gamle hull, ikke lett å se hvilke som er hva. Ett par hull som ikke her helt vellykkede om man legger moderne design til grunn (hull 5 f.eks) og noen hull som er svært bra (9, 11, 14 og 17). Banen er meget velholdt (det hører med til historien at banen siden åpningen kun har hatt 2 headgreenkepers, far og sønn Delbom) og kan absolutt anbefales om man skulle befinnes seg på den kanten av Sverige en gang.

Image

Image
Åtvidaberg - 2nd

Image
Åtvidaberg - 3rd

Image
Åtvidaberg - 5th, approach

Image
Åtvidaberg - 7th

Image
Åtvidaberg - 10th, greenarea

Image
Åtvidaberg - 11th

Image
Åtvidaberg - 13th

Image
Åtvidaberg - 14th

Image
Åtvidaberg - 16th

Image
Åtvidaberg - 17th

Image
Åtvidaberg - 18th
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Tom
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 09 Dec 2011, 18:32

Re: Åtvidaberg

Post by Tom »

Det var fine bilder og ser ut som en flott bane også. Stikker gjerne innom der om sjansen byr seg.. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Åtvidaberg

Post by kevin »

Flott review som alltid Yorkie. Jeg får vel legge den på minne når jeg er i Linköpings traktene :)
Jtull
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2011, 14:38
Hcp: 27,5
Hjemmeklubb: Selje GK
Location: Lierskogen

Re: Åtvidaberg

Post by Jtull »

Dette er en bane som absolutt er verd å spille.
Jeg er gift med en ifra Åtvidaberg og har spilt den flere gang.
Jeg vurderte seriøst om jeg skulle ta meg en runde på morningen den dagen jeg skulle gifte meg der - men ble nedstemt :-)
Jeg har bare å legge køllene på rygge og gå 5 minutter før jeg ved kiosken mellom hull 9 og 10.

Er man i området så må man legge turen innom - er ikke langt ifra Linköping, men pass på det er en masse fotobokser på veien dit.
Bare en liten korreksjon Yorkie - hull 11 heter Långa sjö og ikke Stora sjö :-)
I baggen:
Driver: Callaway Big Bertha Diablo
3 wood: Callaway Razr X Black
5 wood: Callaway Razr X Black
6 hybrid: Taylor Made
4-PW: Callaway X-22
Wedge: 51 - 56 - 60: Cleveland
Putter: Scotty Cameron Newport 2
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Åtvidaberg

Post by Yorkie »

Jeg legger meg langflat og beklager Jtull ;) Men du, neste gang du er på de kanter må du få tatt ett bilde fra utslaget på hull 10 og lagt det inn her. Jeg ble så satt ut at jeg faktisk glemte å ta bilde fra utslaget, innspillet, og fikk ikke summet meg får jeg hadde nådd green. Hadde vært morro å sett det igjen!
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Jtull
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2011, 14:38
Hcp: 27,5
Hjemmeklubb: Selje GK
Location: Lierskogen

Re: Åtvidaberg

Post by Jtull »

Jeg reiser over dit i julen - kan se om jeg ikke kan få tatt et fint vinterbilde :-)
Det blir nok ikke noen tur dit på nyåret før til sommeren.
I baggen:
Driver: Callaway Big Bertha Diablo
3 wood: Callaway Razr X Black
5 wood: Callaway Razr X Black
6 hybrid: Taylor Made
4-PW: Callaway X-22
Wedge: 51 - 56 - 60: Cleveland
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Jtull
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2011, 14:38
Hcp: 27,5
Hjemmeklubb: Selje GK
Location: Lierskogen

Re: Åtvidaberg

Post by Jtull »

Bare en ting Yorkie - hvordan i allverden kom du over denne banen?
Som du sier så er ikke den en bane man på veien.
I baggen:
Driver: Callaway Big Bertha Diablo
3 wood: Callaway Razr X Black
5 wood: Callaway Razr X Black
6 hybrid: Taylor Made
4-PW: Callaway X-22
Wedge: 51 - 56 - 60: Cleveland
Putter: Scotty Cameron Newport 2
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Åtvidaberg

Post by Yorkie »

Jeg surrer rundt i Sverige 3 uker hver sommer og spiller i hytt og pine :) Hadde spilt meg via Jönköping på kryss og tvers til Gotland (må nesten nevne http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=4&t=2184) og Öland, spilte så Kalmar http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=4&t=2287 før jeg snudde nesa mot Oslo, og da hadde jeg tenkt å få med meg Åtvidaberg og Bråviken (ikke postet enda) på veien. Har lister da vettu, og Åtvidaberg var på lista siden den er en av banene i Peugot boka, og så snakker jeg jo gjerne med folk jeg spiller med, og det er flere som har nevnt Åtvidaberg som en fin bane, så da måtte jeg jo nesten :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply