Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Hvem er det som får alt opp i henda i golf-Norge? Jo, det er vi menn som har mellom 10 og 25 i hcp! Vi er ivrige nok og mange nok til at vi legger igjen mye penger, så det er vi som dekker inntektssiden i budsjettene. Siden alle vet dette, er det oss det tas hensyn til.

Nybegynnere, æsj, gjør som han skribenten i Norsk Golf, skriv og kall det en uting med 4 ferskinger i samme flight, for de sinker oss som må få det som vi vil, og vi irriterer oss over seine nybegynnere!

Juniorer, ok, men bare hvis det ikke går ut over oss voksne menn. Selvsagt kan vi ikke ha det som i vanlige idretter hvor det er juniorene som okkuperer anleggene i prime time på ettermiddagen, på treningstider reservert av klubben! Men herregruppa må få ha sånn tid!

Damer, ok, men skiltene med tegning av hullene, sted for å vaske køller og baller, drikkestasjoner, ja, alle sånne ting, så flott at de alltid står ved gul tee!

Toppspillere, ok, men de må'kke tro de har spesielle rettigheter eller skal tas ekstra hensyn til. De får innordne seg det vi hobbygolfere holder på med, så de må'kke komme her og komme her!

Gamlinger, greit nok, men best at de spiller på dagtid hverdager slik at de ikke går i veien!

Er jeg ironisk? Selvsagt, men jeg er altså selvironisk, for jeg tilhører selv den gruppa golf-Norge er tilpasset. Jeg har det altså glimrende rent personlig!

Men jeg innser at idretter som satser på ungdom, på kvinner, på topputøvere eller på rekruttering, de hadde ikke prioritert slike som meg så høyt som vi er prioritert i de golfklubbene jeg kjenner til!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by furu »

Det er noe i det du sier. Hvem satser de på i fotballklubbene? Herrer 35+?

Golf er veldig spesielt med tanke på hvem som styrer, hvem som driver med det og sikkert også hvor pengene går.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Ja, bare forestill deg en fotballklubb hvor de gunstigste treningstidene ble gitt til oldboys-laget! Men i golf anses dette helt naturlig, så vi voksne gutta har det fint :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by furu »

I fjor var det et innlegg i Norsk Golf om at det er seniorene som skaper inntekter for klubbene gjennom handling i proshop, de spiller mange runder og bruker penger i klubbhus/kafe/restaurant. Jeg husker ikke dette 100% - håper noen kan oppfriske hukommelsen min - men det gikk på noe sånt som at siden de gjorde dette så fortjente de å få mer igjen. Nei, egentlig ikke. Det kan ikke fungere slik. Det er for mange grupper i golf som hele tiden vil ha sitt og de sterkeste får det. Det er mitt inntrykk. Med sterkeste så mener jeg gjennomslagskraft på årsmøter, i styrer og i daglig drift.

Jeg skal innrømme at jeg selv har vært egoistisk noen ganger og hatt lyst til å sette min hobbyrunde framfor barne- eller juniortrening på banen. Når jeg så tilbake på det så var det egentlig litt pinlig.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Der det er tett mellom baner og klubber, bør det kunne gå an at forskjellige klubber har ulik profil! Og så må man være klar på hvem man er til for, hva som er viktige målgrupper, og så gjøre noen valgt som ikke bør være de samme i alle klubber og på alle baner. Tenk bare på festtaler som bare er festtaler, f.eks. mht at man vil ha inn mange nybegynnere! For hvem vil egentlig det? Jeg fant nå fram Norsk Golf nr. 7/2011, side 93, artikkel skrevet av Halvor Kleppen med tittel: "Belek, et golfeldorado". Der står denne påstanden:

"Det er en misforstått snillhet når man slipper fire ferske spillere ut i samme gruppe."

Smak på den der! Les den flere ganger og tenk gjennom hva det synspunktet betyr for nyrekruttering til golf. Det er en oppskrift MOT å få rekruttert mange nye til sporten. Og den oser av den type irritasjon vi menn med hcp 10-25 er veldig gode på. Så stå på du Halvor Kleppen, for du taler min sak! Vi må jammen få slippe for mange av disse irriterende nybegynnerne!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by furu »

Har foreslått for klubben min at de får slipper ut firerballer med nybegynnere men at vi skyter en for hver fjerde hull hvis de ikke spiller fort nok.
Last edited by furu on 07 Jan 2012, 23:32, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Hehe :-D

... god ide!!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by eivaan »

Haha, da sender jeg bort en haug med flighter til dere så fort sesongen starter...;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by furu »

Det går fint. Jeg har trent på disse joggegruppene med menn i overgangsalderen. Treffer jeg dem i fart så går nok en fersk golfer ganske greit :D
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Jeg var i barnedåp i dag, og tror dere ikke det var en type der som spurte meg ut om golf, fordi han hadde lyst til å begynne? Jeg klarte å være høflig, så han merket ikke noe, men hva er det han innbiller seg? Tror han virkelig at vi 10-25-gutta vil slepe rundt på en nybegynner? ;-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by furu »

Snowman wrote:Jeg var i barnedåp i dag, og tror dere ikke det var en type der som spurte meg ut om golf, fordi han hadde lyst til å begynne? Jeg klarte å være høflig, så han merket ikke noe, men hva er det han innbiller seg? Tror han virkelig at vi 10-25-gutta vil slepe rundt på en nybegynner? ;-)
Jeg vet du tuller. Eller jeg tror du tuller. Håper du tuller :!: :D Send ham til par72.no og alt materialet vi har lagt ut for nybegynnere ;)
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Hele denne tråden er laget for å tulle, men det er fleip med alvorlig undertone om noe som faktisk eksisterer, you see :-)

... for det er noe med hva vi ikke helt tør å sette ord på engang, vi 10-25-gutta, men som ligger under der og murrer, som følelser om hvordan vi helst vil ha det. Så det jeg startet med, at det er oss det blir tatt hensyn til framfor alle andre grupper, det er jo så sant som det er sagt, og bra for oss, men ... hmmm?? ... bra for golf-Norge??
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Morsom tendens til å karakterisere hverandres innlegg her inne :-)

Jeg er rookie som har vært på forumet under ei uke. På de få dagene har jeg allerede fått høre dette om to av innleggene mine:

- "garantert å vinne premien for årets mest innsiktsløse og stupide innlegg"

- "det mest fordomsfulle innlegget i forumets historie"

Sjarmerende velkomst på forumet, hehe, nesten som sånne meldinger nybegynnere får på golfbanen hvis de spiller litt seint :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by furu »

Ta det med ro Snowman (kan man skrive '8' for å forkorte det?). Det er internett. Og her er vi snille :D
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Skriv gjerne 8, for det er sånn Snowman skrives i scorekortet :-D og jeg har hatt noen sånne, skjønner du :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Golffreak »

Jeg er mann men tydeligvis ikke i målgruppen, så får komme med noen betraktninger jeg også da...;-).

- Ballvaskere etc: Det er dyrt å plassere det på alle teesteder, så hvorfor ikke rett før man kommer til første teested? De fleste klarer vel å huske på at de trenger å vaske utstyr da. Tips er nå uansett å ha med håndkle, vannflaske og evt en børste så fikser du det selv på banen underveis. Da slipper du å vaske hele bagen ved hvert fjerde hull... Sett noen som sinker gruppen med det også jeg. Utstyret står nok litt sjåvinistisk plassert på enkelte baner, men det kan fikses..

- Regulering av antall nybegynnere i en gruppe: Dette er et evig diskusjonstema. Ja, alle ønsker jo nybegynnere velkommen (man ønsker jo inntektene..), men samtidig så er det jo et faktum at golf er en litt spesiell sport hvor man er avhengig av andre for å holde et visst tempo. Om man er nybegynner eller scratchspiller, så ønsker de færreste å bruke 5+ timer på en runde. Da blir man sulten, sliten og kommer for sent til middagen hjemme etc. Her er det likevel noen som må "ta seg en bolle", da man ikke kan forvente å kunne løpe rundt alene på 3t midt i prime-time.. Litt avhengig av bane og antall spillere der ute, så er 4-5t helt vanlig. Man bør være nærmere 4 enn 5 men man kan heller ikke gå ut fra at det ikke kan ta 5t. Hvis er firer med nybegynnere klarer å holde seg innenfor dette og holde følget med alle andre på banen, evt. slippe forbi 1-2 grupper, så ser jeg ikke noe problem med det. Erfaring viser dessverre at mange nybegynnere ikke klarer dette, og enkelte klubber har derfor satt begrensninger. Det er heller ikke noe hyggelig med strenge "marshaller" som maser og skaper dårlig stemning. Det er en vanskelig balansegang, men har inntrykk av at klubbene setter færre hcp begrensninger enn før. Er jo slik at hvis det "alltid" går tregt på en bane, så blir det et rykte og færre reiser dit for å spille. Det er kort og godt satt en begrensning for å tilfredsstille så mange som mulig, og dermed maksimere inntektene.. Jeg tror dog at det er bedre å åpne opp for alle og heller informere om at man bør prøve å holde tempoet, slippe forbi etc. Personlig så anbefaler jeg nybegynnere å starte på 9-hullsbaner, baner/tider med mindre folk, enklere baner etc. Det er mye morsommere når man er nybegynner. Det er ikke morsomt første gang du står på ski og debutere på blankholke i bratthengene i Kvitfjell..

- Herre-/dame-/juniorgrupper: Her har jeg liten erfaring selv, da jeg stort sett er "greenfeespiller" på diverse baner og ikke deltar i "herregruppa" e.l. Har dog registrert at en del spilletid er reservert for visse grupper, og her er det sikkert "makta" som bestemmer i mange klubber.. Hvilke tider de ulike gruppene får reservere er sikkert litt forskjellig fra klubb til klubb, og det er jo litt ulike behov. Det er jo slik at trening i hovedsak gjøres på treningsfasilitene, men at man kan spille treningsrunder med flere baller etc hvis det er slik at det ikke er stor kø på banen. Er jo ikke slik at 10 ulike skiklubber med juniorer får lov å erobre hele Hafjell en helg i vinterferieuka heller, for å dra den parallellen. Samme med badebasseng. Golfanlegg er kommersielle idrettsanlegg som er avhengige av store inntekter, og det er vanskelig å i stor grad prioritere elite-/juniorsatsning på medlemmenes bekostning (ja, menn med 10-25 hcp..). På samme måte som Skistar ikke kan la juniorer ta over hele alpinanlegget en helg. Det er jo vanskelig nok å arrangere profesjonelle golfturneringer i Norge, for ingen klubber ønsker å stenge banen for medlemmer/greenfeespillere ei uke.. Golfforbundet kom omsider til vettet og garanterte for den økonomiske siden slik at vi fikk en Challenge tour til Norge.

- "Toppspillere", gamlinger, damer og andre som ikke er menn 10-25 hcp: Akkurat "toppspillere" klarer seg nok, og ser ikke helt problemet her med unntak av det jeg skrev over at klubben vanskelig kan reservere banen for trening. Det er heller ingen toppspillere som hindrer noen på sine treningsrunder som regel, så ser ikke helt at det er noe problem heller. Gamlinger ja, de er vel i stort flertall i de fleste klubber og vet ikke om det er så synd på de heller. Hvorvidt man er nybegynner, gammal og skrøpelig og/eller rett og slett dårlig til å spille golf så må man jo ta hensyn til andre mennesker (les over om spilletid). Vanskelig å gå i veien ellers. Samme gjelder for damer.

Det handler kort og godt å ta hensyn til hverandre, og golfens dilemma er at man er avhengig av andre for å komme seg rundt banen iløpet av en fornuftig tid. Det er fullt mulig å spille på 4t selv om det er 4 nybegynnere i en gruppe, men da må de kunne de små tingene som gjør at ting flyter og muligens plukke opp ballen et par ganger. De som venter litt bak må også ha en viss tålmodighet, har sett at en gruppe har klaget når de plutselig måtte vente 2min på hull 14. De ventet verken før eller etter, og da blir det for dumt... Det er selvsagt synd hvis ledelsen i klubber styrer kun etter egeninteresse, men da er det jo bare en ting å gjøre. Møte opp på årsmøte, snakke med daglig leder/styre etc og fremme forslag til endringer! En golfklubb er en demokratisk organisasjon, og alle medlemmer kan fremme forslag til årsmøtet.. Jeg er slett ikke en sånn "gretten mann" som vil ha banen for meg selv, men prøver bare å forklare de litt praktiske sidene ved noe av det du (indirekte) mener her.. ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

@Golffreak

Et bra og innholdsrikt innlegg fra din side, som demonstrerer mye god vilje og gode intensjoner, og som også peker på noen viktige dilemmaer og utfordringer. Kanskje det kan bli en konstruktiv dialog her i tråden, selv om sikkert også dette forumet er dominert av oss priviligerte 10-25-gutta :-)

En liten tilleggskommentar til de ballvaskerne etc. Jeg har selv hcp 19 og hadde i fjor med ut 14-åringen med hcp 47 (han tok kurset i høstferien). Vi havnet i fligh med et hyggelig ektepar, og så valgte vi mennene, begge to 10-25-gutter, å spille fra rød slik at hele flighten fikk samme utslagssted. Da var det damen vi spilte sammen med som fikk opp øyenene mine for hvor skilt, vaskere, drikkestasjoner etc. var plassert.

Når hullene lå etter hverandre i lengderetningen sto de naturligvis ved gul tee, for da gikk vi jo forbi gul tee for å komme til rød. Men selv der spilleretningen skiftet 180 grader, slik at vi kom først til rød tee før vi skulle slå ut andre veien, måtte vi da gå forbi rød tee, nesten bort til gul, for å komme til den type ting. Det virket jo rart, men jeg hadde jo aldri lagt merke til det før, siden jeg ellers spiller fra gul.

Når det gjelder det med nybegynnere, der har jeg et par konkrete forslag til når og hvordan de bør prioriteres.

- Store klubber bør, hvis mulig, ha en egen 9-hullssløyfe hvor alle vet at ting foregår på ferske spilleres premisser. Det kan være en egen nybegynnervennlig 9-hullssløyfe som den på f.eks. Holtsmark, eller det kan være den ene sløyfa av 3 stk likeverdige 9-hulls i 27-hullsanlegg. Men på f.eks. Haga, hvor de har 18+9 hver uke, brukes da 9-hulls til "medlemmene", folk som har spilt lenge, og ikke som en mulighet strategisk prioritert for nyrekruttering til golf.

- På yr.no, og hvis jeg husker riktig også i golfbox, oppgis en definert tid for solnedgang. Det varierer med geografi og kalender når dette er. Jeg har ennå ikke sett noen klubb gjøre 9-hullsrunder, på 18-hullsbane, til et strategisk tilbud tilpasset ferske spillere. Jeg syns man burde definert at fra 3 1/2 time før solnedgang, da satset klubben på at ferske spillere kan spille 9 hull, både egne medlemmer og greenfee-gjester til gunstig pris. Det ville bety at vi 10-25-gutta ikke lenger kan jogge rundt med for kort tid igjen, med konstant press på flighten foran, for å rekke flest mulig hull før det blir for mørkt.

- Hvis man gjorde starttider fra 3 1/2 time før solnedgang til ferske spilleres arena for 9-hull, da burde man de stedene det ligger til rette for det, bytte på om dette er første eller siste 9, for å gi nybegynnerne variasjon. Hvor kan dette gjøres? Jo, der det er 2 stk 9-hullssløyfer som begge kommer tilbake til klubbhuset, type Bogstad, Tyrifjord og veldig mange andre steder. Der kunne man omdefinere banen til å være 9+9 og bytte fra uke til uke hva som er front-9. For det ville da bli front-9, vekselvis hver sløyfe, som hadde blitt 9-hullsrunde for ferske spillere mot kvelden.

Selvsagt mener jeg ikke at disse 9-hullsrundene bare skal være for ferske spillere. Poenget er bare at de da må være på deres premisser, og det er de ikke i dag, for jeg har selv sett at den type folk som presser på bakfra, bare blir mer og mer agressive når det nærmer seg at det blir for mørkt, siden de vil rekke så mye som mulig.

Til det med å foreslå denne type ting på årsmøter, vel, det gidder jeg ikke. Jeg har jobbet mye for andre som ildsjel i 25 år i 3 andre idretter, så når jeg nå spiller golf, er det min tur til å være egoistisk - kall det gjerne egotripp :-) Og nå er jeg jo inne blant 10-25-gutta, og vi har det veldig fint både i egen klubb og overalt hvor vi drar :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Fieldy
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2011, 21:31
Hjemmeklubb: Meland GK

Post by Fieldy »

Jeg undres ... alt dette pratet om ferske golfere og trege flighter. Nu har jeg ikke spilt golf så altfor meget dog nok til at et par episoder kommer til sinns.

Jeg kan jo starte med å hevde en nybegynner ikke er seriøst opptatt av hvordan scorekortet hans ser ut, for ham kan jo handicap bare gå ned eller forbli uendret. En annen kar med middels handicap kan derimot være dødens opptatt av å benytte sine fulle, fem minutter til å finne igjen en ball som vedkommende sopte ut i skauen i et tappert forsøk på å kutte en dogleg for å spare et slag. Og denne oppvisningen av mot over evne bør jo ikke koste vedkommende to straffeslagslag etter at man overtalte ham til å spille provisorisk ball slik at nybegynneren i flighten også kunne få slått ut sin ball. Etter at en annen tålmodig sjel i flighten har lett og tilslutt funnet ballen til vedkommende kan man avvente ytterligere fem minutter mens man lytter mindre engasjert til en intens disputt over hver bidige en av golfens regler slik at vedkommende ikke trenger å erklære ballen i skauen for uspillbar, hakke den ut av tua den sitter fast i før han biter i det sure eplet og forsetter fra omtrent det samme stedet et ferskt men fornuftig golf-hode la det første slaget sitt. Av erfaringer fra akkurat den runden vil jeg først og fremst trekke frem de tusen rådene jeg uoppfordret fikk angående min egen sving, grep, oppstilling etc. De hjalp spillet mitt sånn ca null og niks.

Jeg og bror har spilt mye sammen, vi begynte med golf samtidig, og vi slipper forbi flighter både titt og ofte når vi er ute på banen. Vi har derimot aldri, jeg gjentar, aldri blitt sluppet gjennom. Hvor mange ganger har vi ikke stått på tee mens tre-fire fortapte sjeler roter rundt i skogkanten 200m lenger fremme. De enser oss ikke der vi står og røyker, skrubber jord og skit av wedger og jern, pegger opp ball, tar oss ut hver vårs siktelinje - prøvesving, ny prøvesving ... diskuterer strategi, hindre som bør unngås, tar oss en røyk til ...

- Har de funnet ballen enda, mon tro? Å, ser man det. De velger å droppe. Ja, hvorfor ikke...

Jeg har faktisk opplevd fire flighter tilstede på et og samme hull. Jeg og bror står på utslag, en annen flight venter bak oss, vi venter på gutta som just slo ut og de venter på tullingene som enda ikke har klart å spille seg frem til green. Og hva gjorde vi..? Vi slapp forbi flighten bak oss. Fra det jeg har erfart er tregt spill ikke nødvendigvis relatert til ferdighetsnivå men de valg som tas når spillet ikke går som planlagt, d.v.s. mistet ball etc. Noen insisterer på å finne den igjen og de trenger overhodet ikke være nybegynnere.
Titleist 910 D3
Nike VR Pro Combo
Cleveland CG-15
Ping Anser Milled
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Snowman »

Fieldy wrote:Jeg undres ... alt dette pratet om ferske golfere og trege flighter. ... Fra det jeg har erfart er tregt spill ikke nødvendigvis relatert til ferdighetsnivå men de valg som tas når spillet ikke går som planlagt, d.v.s. mistet ball etc. Noen insisterer på å finne den igjen og de trenger overhodet ikke være nybegynnere.
Hører du Halvor Kleppen?? Leser du her inne, eller bare det du selv skriver i Norsk Golf?? Det aktuelle sitatet var altså fra Norsk Golf nr. 7/2011, side 93, artikkel skrevet av Halvor Kleppen med tittel: "Belek, et golfeldorado". Der står denne påstanden:

"Det er en misforstått snillhet når man slipper fire ferske spillere ut i samme gruppe."

Jeg steilet da jeg leste dette!! Golf er jo en sosial greie, og hvis 4 venner går på golfkurs sammen, er det jo fullstendig idioti hvis de ikke skal få gå ut og spille golf sammen etterpå. Det sier jo litt om holdningene i både norsk golf og Norsk Golf (altså både miljøet og bladet) at den type ting havner på trykk.

Men Halvor Kleppen er en av oss 10-25-gutta, og han er en ridder for våre interesser :-D Han er nemlig medlem av Norsjø GK med 15,8 i hcp :-D
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Menn med mellom 10 og 25 i hcp

Post by Golffreak »

Jeg er enig i mye av det du skriver Snowman, men det er jo ikke slik at menn hcp 10-25 som du nevner er noen fæle mennesker som vil nybegynnere alt vondt....:P. Det har jo bare blitt sånn, og det med ballvaskere etc burde være en enkel sak å fikse litt på. Det kan jo stå ved det første teestedet man kommer til, uavhengig av om man går med eller mot spilleretningen.

Ideen om "twilight golf" som er på nybegynnernes premisser synes jeg er en god ide. Kanskje for å unngå at noen menn 10-25 "fristes" til å prøve å pushe inn 18 hull, så burde man kanskje åpne 9 (eller så mange hull man klarer å spille) først 3t før solnedgang?

Jeg tror ikke "problemet" kun er at noen menn 10-25 hindres av nybegynnere, men at nybegynnerne blir stresset og ikke synes golf er så gøy og sosialt som det burde være.. Det skal være en positiv opplevelse, men hvis man bare blir maset på og må plukke opp ballen på 16 av 18 hull så er det jo ikke så gøy. Jeg husker jo selv når jeg akkurat hadde tatt grønt kort og spilte med kompiser som hadde spilt noen år, man blir jo halsende bakerst og hakke ballen rundt. Verste jeg visste var at de nevnte med en gang hvis det var noen som dukket opp bak.. Ja, vi slapp igjennom folk igjennom naturligvis men bli påminnet om at man må spille raskere når man jo bare prøver å klinke kula så langt ut på den fairwayen som mulig var jo både irriterende og frustrerende. Det er derfor jeg oppfordrer de fleste nybegynnere til å spille 9 hull på typisk Ballerud, nybegynner sløyfene på Holtsmark og Haga (ja, de har det også..). Hvis man aldri har stått på ski før, så starter man ikke i utforløypa på Kvitfjell. Man ville jo kommet ned på ett vis, men det er ikke gøy.. Velger du å booke spilletid midt i prime-time på Losby, Miklagard, Holtsmark, Hauger etc etc så går du jo der på de litt mer "etablerte" golferne sine premisser.. Er jeg på Ballerud så kan ikke jeg klage på at det tar lang tid og at det er mange nybegynnere. Uansett hva som skjer ute på banen, så gjelder det å være littegrann tålmodig og hyggelig mot andre mennesker. Er nok "idioter" i trafikken etc, så på golfbanen får vi slappe bitte litt av :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply