Nye wooder og nye lengder

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Nye wooder og nye lengder

Post by Pan »

God kveld alle sammen :)
Skal kjøpe meg en wood i vinter og er inne å kikker på diverse golf sider og leser om nyhetene som kommer og er kommet,ønsker jo å være oppdatert og å kjøpe det beste utstyret. :D
Utstyret er jo viktigt og det er jo alle enige om :o ,men det er iallefall en ting som skurrer litt i hodet og det er at den etter den andre går så mye lenger enn tidligere.
Er kruttet funnet opp på nytt eller er det som noe eg har gått glipp av? Tenker da spes på wooder
Håper noen kan gi en fornuftig forklaring på det :D -
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Nye wooder og nye lengder

Post by Yngvebol »

De nye driverene går lengre enn din gamle og mye beinere (punktum) :)

Jeg tror at flexen går litt ut av skaftene etterhvert som de eldes, dvs det samme for golfkøller som for meg, samt at dette med perimetervekting gir litt mere vridnigsstabile køller, spesiellt med tå eller hel-treff på køllen.
Det som har skjedd på wooder de siste årene er større køllehoder (mere masse ut i sidene og større sweet-område) samt at køllene har fått lavere køllehode slik at ballen er lettere å få opp i luften.

Når du kjøper wood trenger du jo ikke absolutt en 3-wood. Det kan godt være at du slår lengre og mere stabilt med en med mere loft, f.eks 4 eller 5 wood. Ulempen med større køllehoder er at det kan være verre å få kontakt med ballen når den ligger i rough.

Det viktigste du gjør er å få tilpasset woodene dine på lik linje som de nye Titleist jernene... :D
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye wooder og nye lengder

Post by furu »

Det nye nå - selv om mindre merker nok har hatt dette tidligere - er at f.eks. TaylorMade og Adams har klart å presse grensen for hva en fairwaywood kan prestere. De er helt på max av det som er tillatt COR. COR er hvor "effektivt" sammenstøtet mellom to objekter er. To bowlingballer er knallharde og har høy COR - 1.00 kanskje - mens myke ting som to skumgummiballer fra gymtimen har lav COR. I golf er vel grensen 0.830, det er altså så effektiv de har lov til å lage køllene. Energioverføringen er 83%.

Drivere har hatt dette lenge. Fw og hybrid kommer der med ny teknologi som Speed Pocket og Velocity Slot, disse kanalene du ser under og på toppen av køllehodet. Og selvsagt bruk av nye materialer som f.eks. kan gjøre slagflaten tynnere.

De har ikke funnet opp kruttet på nytt, bare laget noe som eksploderer litt sterkere. De gamle woodene er fremdeles supre, jeg er usikker på om vi kommer til å se en lengderevolusjon med RBZ og Fast12. Noen vil nok oppleve forbedring, jeg er i hvert fall spent på å teste dem. Fast12 skal testes om forhåpentligvis ikke altfor lang tid :)
Instagram @christianfuru
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Nye wooder og nye lengder

Post by Pan »

yngvebol wrote
Jeg tror at flexen går litt ut av skaftene etterhvert som de eldes, dvs det samme for golfkøller som for meg.

Håper du har rett gir meg iallefall en god grunn til å kjøpe ny driver :D
Leste en int. artikkel i mygolf idag der de hadde prøvd identiske driver med 2" forskjell i skaftlengde resultatet var nesten ikke noen reduksjon lengden men "acturacy"retningstabiliteten var 28% bedre med de korte skaftene. Stemmer det så er det vel bare å for kortere skaft :o
Visst du ikke gir så mye gass utav svingen så blir flexen din bedre også skal du se :)

Titleistene er ikke blitt justert enda ,tar det når svingen er blitt bedre eller mest sannsynlig så blir det på den nye driveren Titleist ??? :D kanskje :D
Furu
Skal du teste F12 eller? :)
Er også spent på om det blir så mye mer lengder som de skriver eller om det er ett pr gimmick til å fange oppmerksomheten,for det får de hvertfall
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye wooder og nye lengder

Post by furu »

Ja, F12 skal testes.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nye wooder og nye lengder

Post by veggiss »

Pan wrote: Leste en int. artikkel i mygolf idag der de hadde prøvd identiske driver med 2" forskjell i skaftlengde resultatet var nesten ikke noen reduksjon lengden men "acturacy"retningstabiliteten var 28% bedre med de korte skaftene. Stemmer det så er det vel bare å for kortere skaft :o
Det stemmer ja. Du kan lese boken "The Search for the perfect golf club" av Tom Wishon så tar han for seg det i detaljer om du er interessert i mer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye wooder og nye lengder

Post by furu »

MGS sin artikkel er fin, men de har selvsagt begrenset med ressurser og kan ikke kjøre en stor nok test. 6 spillere er ikke nok til å trekke konklusjoner. Jeg har lest en test der de kom fram til at tapt presisjon med lengre skaft var minimalt høyere. Disse småtestene er ikke gode nok til å si hva du bør gjøre.

Mitt beste tips - slå ut med fairwaywood. De fleste slår mer enn langt nok med fw og har mer kontroll med den. Det er ikke bare det lange skaftet som er årsaken til det, det meste tror jeg ligger i den vanvittige viljen og innsatsen vi legger i det når vi svinger med driver.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Nye wooder og nye lengder

Post by Yngvebol »

Jeg lipper og limer litt fra tidligere innlegg:
veggiss wrote:
Pan wrote: Leste en int. artikkel i mygolf idag der de hadde prøvd identiske driver med 2" forskjell i skaftlengde resultatet var nesten ikke noen reduksjon lengden men "acturacy"retningstabiliteten var 28% bedre med de korte skaftene. Stemmer det så er det vel bare å for kortere skaft :o
Det stemmer ja. Du kan lese boken "The Search for the perfect golf club" av Tom Wishon så tar han for seg det i detaljer om du er interessert i mer.
Helt enig, jeg har erfart dette både ved spill og prøving av nye drivere..
furu wrote:Jeg har lest en test der de kom fram til at tapt presisjon med lengre skaft var minimalt høyere. Disse småtestene er ikke gode nok til å si hva du bør gjøre.
Jeg tror at presisjonstapet du får med et lengre skaft gir forskjellig resultat alt fra ferdighet. En golfer som nettopp har begynt å spille eller har relativt høy hcp har større variasjon i resultatet med et lengre skaft enn en med lavt hcp. Golf handler tross alt om presisjon og sannsynlighet for at ballen lander innenfor det ønskete landingsområdet på banen.
furu wrote:Mitt beste tips - slå ut med fairwaywood. De fleste slår mer enn langt nok med fw og har mer kontroll med den. Det er ikke bare det lange skaftet som er årsaken til det, det meste tror jeg ligger i den vanvittige viljen og innsatsen vi legger i det når vi svinger med driver.
Jeg tror det samme, men jeg tror at årsaken er en annen. Fairwaywood har kortere skaft og mere loft enn en driver, det gir mer presist treff og mere backspinn i ballen, derfor mer forutsigbart resultat.
En annen ting som ikke skal glemmes er at mange "slår på" ballen med driver i stedet for å svinge gjennom ballen.

Når jeg begynte å spille golf ble det anbefefalt å vente med driver til jeg klarte å slå fairwaywood fra fairway. Nye drivere er blitt så lettspilte og tilgivende at det er bare å kjøre på. Problemet til de fleste er at de ikke klarer å svinge køllehodet vannrett eller oppover gjennom ballen og derfor ikke får høy nok ballbane og så lav spinn som mulig. Slår du ned på ballen får du mye spinn og lite carry. En annen typisk feil er at man velger køller med for stivt skaft og for liten loft.

Rådet for driver og fairwaywood er det samme som for alt annet. Tilpassing av driver på en spille-simulator gir ikke ønsket resultat. Få hjelp til å finne en kølle som gir deg best resultat, prøv den ute og helst med de ballene du helst spiller med (jeg antar at du helst spiller med samme type ball hele tiden) og bruk gjerne penger på et oppgradert skaft med riktige egenskaper og riktig kvalitet for akkurat deg :)
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply