Monte Rei

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Monte Rei

Post by Yorkie »

Skjønner godt at denne banen er høyt ranket. Ikke ett svakt eller kjedelig hull. Jack har vel brukt omtrent alle triksene i boka her, og med en solid dose humor. I Nicklaus by Design skriver han; "If my design works has any hallmarks, I would say they are visibility and containment. By visibility I mean; Try to let the golfer see the hole. Show him where he should be going and show him the trouble that's out there. By containment I mean: Use design to encourage keeping the ball in play. A good example is putting concave slopes in the sides of a fairway to keep decent shots in, or putting a bunker beside or behind the green, not as a penalty but to keep the ball from getting into worse trouble - like woods or water."

Image
Monte Rei course map

Image
Monte Rei 1st

Image
Monte Rei 1st green
Litt myk start på runden, medium par fire med god plass, men selvsagt ikke uten trøbbel, jo mere venstre man legger ballen jo mere kommer greenbunkeren i spill på innspillet, og fw bunkerne ligger veldig godt plassert lengdemessig.

Image
Monte Rei 2nd
Her ser man "containment" venstre side har en slope ned mot fairway (som man finner igjen på alle hull med vann høyre på Monte Rei). Tradeoff er selvsagt at man står med ballen lavere, og da kommer det jo gjerne en liten fade, legg derfor merke til kanten ned mot vannet, ballen spretter godt på den seige bermuda semi roughen og triller villig videre. Tror nok at han gliste litt i skjegget når han tegnet hull 2, 12 og 18. Legg også merke til approach bunkerne 80 og 30 meter fra green som gjør at avstandsbedømmelse på innspill blir vanskeligere (og også fanger opp litt dårlig slåtte slag for de langtslående som prøver å nå på to)

Image
Monte Rei 3rd

Image
Monte Rei 3rd approach

Image
Monte Rei 3rd green
Legg merke til bunkeren ved bilen, en funksjonell bunker for å holde ballen i spill.

Image
Monte Rei 5th
Fiiine runoffs

Image
Monte Rei 6th

Image
Monte Rei 7th green
Solide runoffs på begge sider, og med en tiered green kreves den en veldig følsom chip når man bommer green (ikke spør om scoren min på dette huller er du snill :oops:

Image
Monte Rei 8th
Igjen containment og fw bunkere godt plassert for de som vil ta ut greenbunkeren.

Image
Monte Rei 9th
Ikke så mye tvil hvor man helst skal lande ballen

Image
Monte Rei 10th green

Image
Monte Rei 11th
Utrolig hvor langt ett par 3 kan spilles i sterk motvind ;)

Image
Monte Rei 12th

Image
Monte Rei 12th green
Så en av Jack's preferanser, "The drivable par four" 230 for tørr ball, 270 til green. Her har han også vært "cheecky" ved å legge en funksjonell bunker på høyre side green

Image
Monte Rei 13th
370 meter par fire, og ett godt eksempel på atlengdekontroll er viktigere enn lengde. Tee er høyt over fairway, og den ruller ballen langt nedover. Man skal slå ballen til plåtået ved fw bunkerene, over kanten er ingen god ide

Image
Monte Rei 14th
Nydelig par tre, Yorkie 2 meter fra koppen, Veggiss 2 meter fra koppen, Yorkie misset og Veggiss satte putten, fin småfugl.

Image
Monte Rei 15th

Image
Monte Rei 15th approach
Mitt favoritthull på banen, to bunkere og litt vann, så enkelt kan det gjøres. Greenen ligger litt skrått i spilleretning så det er fordelaktig å ligge så nærme fw bunker som mulig (litt mye fade eller en liten push og ballen ruller ut i bekken). Er man litt feig på innspill (som man lett kan være med vann foran og en lite snill semi foran green) ligger greenbunkeren der og er sulten. Rett og slett glimrende!

Image
Monte Rei 16th
Fin liten bekk som krysser fw, og igjen en finurlig approach bunker

Image
Monte Rei 17th approach
Så en annen av Jack's preferanse, ett "Heroic" hull. Vann foran tee med en forced carry på 140 meter m.a.o ikke i spill med mindre man slår ett fryktelig dårlig slag, men det legger seg jo i bakhuet ;)

Image
Monte Rei 18th

Image
Monte Rei 18th approach

Puh, ferdig! Eh, kan jeg få spille en runde til?
Last edited by Yorkie on 08 Feb 2012, 11:02, edited 2 times in total.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Monte Rei

Post by veggiss »

*applaus*

Ja, du får en runde til, neste år :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Monte Rei

Post by Smilende Sam »

Imponerende materiale. Kudos til Yorkie. Reisefølget hans burde gi ham fradrag i scoren når han har vært travel med dette på hver runde......
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Monte Rei

Post by veggiss »

Yorkie har vel strengt tatt aldri vært travel på en runde, men har får masse cred for rapportene sine om ikke annet :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Monte Rei

Post by sirandrew214 »

OK, fradrag i score kan han da gjerne få, på bruttoscore gir jeg ham 10 slag fradrag pr runde. Hjalp det?? Ikkje myyyye. :D
Fin rapport ihvertfall! :)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Monte Rei

Post by Yorkie »

At jeg fada ballen i vannet fire ganger i løpet av runden må jeg ta på min kappe SS, kan dessverre ikke skylde på at jeg brukte 10 sekunder på å ta ett bilde. Dog, tanken er god, burde kanskje kreve 10 frie mulligans på WO turene i forhold til all tid jeg bruker på å planlegge og å dokumentere tidsplaner, oppmøte, hvilke baner som skal spilles osv, vel egentlig til ingen nytte siden ingen av de medreisende kan lese i særlig grad ;)

(Måtte redigere litt så jeg, er vel snart på tide at jeg lærer meg forskjellen på høyre og venstre....)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply