Ny tid for en proshop

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Ny tid for en proshop

Post by furu »

Jeg laget en liten post på bloggen min om Sola Proshop. De er aktive på Facebook og det liker jeg. Er det noen andre som driver litt "moderne"? Bruker alle de mulighetene de har til å nå ut til potensielle kunder?

At de ikke alltid klarer å konkurrere på pris må de leve med, men de kan i hvert fall bruke alle midler de har til å ta opp kampen.
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Ny tid for en proshop

Post by Fairway »

Sola golfshop bruker vel også finn.no for å legge ut annonser for proshopen..http://www.finn.no/butikk/solagk1?previous=31978194

Mange proshopper burde virkelig prøve å opprette noe lignende.. facebook er da gratis å bruke..

synes samtidig flere burde ha hjemmeside for proshoppene, der de kan legge ut aktuelle tilbud, hva de har i butikken og eventuelt ta imot bestillinger med mulighet for frakt...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny tid for en proshop

Post by furu »

De færreste har så veldig lyst til å shoppe når de først er på golfbanen. Hvis vi kan sjekke utvalget hjemme fra sofaen så kan det hende vi får lyst på noe og bruker litt mer penger når vi er der.
Instagram @christianfuru
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Ny tid for en proshop

Post by aileron »

Er helt enig i at en fornyelse er på plass. Idag er det meste en ønsker tilgjengelig på nettet, og rene nettbutikker kommer til å ligge foran hva det gjelder pris, men veldig mange vil også se på hvor raskt en kan få noe i henda.
Jeg stikker gjerne til en fast butikk selv om jeg kan spare noen kroner på nettet, men bare hvis jeg vet at de har varen jeg ser etter.

Golfexperten har f.eks. fått en fin start med tilbuds katalog, men jeg hadde veldig gjerne sett et større utstyrs utvalg.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Ny tid for en proshop

Post by Kaffekannen »

Hvis proshopper skal ha livets rett så MÅ de tilby noe mer enn nettet kan gjøre: Service og kompetanse. Opplever dessverre mangel på begge deler av og til og da taper de til alternativene som nettet og golfsentre. Vet om flere steder hvor de proshoppene er tapsprosjekter for klubbene grunnet til dels store varelagre
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Ny tid for en proshop

Post by Pan »

Har ikke spilt lenge men er av den oppfatning at proshopene bør holde seg til er baller,pegger,regn/vind klær utstyr.
Køllene har vi jo brukt 2 år på å finne den rette og det blir ikke ikke i proshopen,det blir hvor du får best hjelp,service og etc, og etc blir det mange av etterhvert,konklusjonen min så langt er at søk råd i favorittbutikken og spør på hva du har på hjertet-
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny tid for en proshop

Post by Golffreak »

De rene proshopene må i større grad fokusere på custom-fit og bestilling etter ordre. Ikke noe poeng å sitte med store varelagre som de må selge på salg i september/oktober. De vil med mindre volum aldri kunne konkurrere på pris på lagervare mot utenlandske nettbutikker, sportskjeder eller større golfbutikker forøvrig. Alle klubber kan ikke ha en fulltids køllemaker med bakgrunn fra ET, men jeg tror likevel at klubbproen eller den som er ansvarlig for proshopen kan ta litt kurs og få hjelp fra distributørene til å kunne gjøre custom-fit og selge utstyr til sine lojale medlemmer etc. En pro man har tatt instruksjon hos i lengre tid kjenner jo svingen din, og man slipper å oppsøke enda en person.. Det er ikke snakk om rakettforskning eller sofistikert arbeid, men de må ha grunnleggende utstyr som trackman e.l., loft/lie maskin, utvalg skaft og hoder etc. Distributørene i Norge/Norden må i større grad hjelpe sitt eget salgsapparat med å holde varelager og selge custom-fit. De kan sende løse hoder med de skaftene som kunden har bestilt, så fikser den lokale proen resten. Noe av problemet er vel at OEMene ikke selger hoder og skaft løst til distributørene heller, og at det dermed er store mengder standardvarer som "skal" dyttes ut via disse salgskanalene..

Proshopene kan selvsagt ha klær, sko, baller, hansker, bager (sære farger på bestilling) og øvrig tilbehør på lager. De må selvsagt være på web med grunnleggende informasjon og aller helst en webshop med info (lager) om hva de har inne i butikken også. Dette koster ikke all verden idag hvis man går for noen standardløsninger.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply