Golf i Sør-Sverige

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by JanB »

Inspirerende og godt fortalt innlegg fra en vel utnyttet golf-tur.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Morsom lesning og godt å høre at dere har hatt en fin tur. Litt overraskende at dere var skuffet over Torekov. Jeg spillte den tidligere i år og da var den i perfekt stand og nydelig å spille. Men som du skriver,vinden kan være en skikkelig utfordring,samt at links/seaside-banene er spesielle både når det gjelder omgivelser,underlag og vind. Har ikke vært på Båstad ennå,men håper å få spillt den og snart
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

JEG er ikke skuffet over Torekov. Jeg syntes det var en kjempebane med masse utfordringer og spennende layout. Kompisen min derimot likte den ikke. Han var rett og slett litt blendet av "teppet" på Båstad. I tillegg er han relativt sett en nybegynner selv om han scorer ganske ok og Torekov er vanskeligere enn Båstad mtp. harde fw`s og greener.

jeg anbefaler på det sterkeste Torekov hvis man er ute etter en god linksbane utenfor GB.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Har vært og spillt Rya GK ved Helsingborg i dag,en av mine favoritter i Skåne. Seaside/parkbane,alltid i svært god stand. Klubben og banen er fra 1934 og feirer 75 år i år. Har svært bra fasiliteter,flott klubbhus,restaurant,proshop,garderober,treningsmulighet etc

Har regnet mye her nede i det siste,så det var litt bløtt endel steder. Fairwayene er kortklippte og flotte,men endel løv fra trærna rundt omkring. Greener i utmerket stand,korteklippte,jevne og raske. På siste 9 regnet det endel og noen av de hadde litt overvann...ble nok litt mye nedbør til slutt.

Alt i alt en flott runde,lite vind for en gangs skyld her nede. Runden unnagjort på 2t 40min,var nesten alene på banen og hadde bra tempo. Greenfee er 400,- nå i oktober,eller ca.320 nok :D

Tok ingen bilder denne gang
Fra hjemmesiden,hull 16...par 3 på 151m,og ofte kraftig vind
Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Er en tur i Malmö denne uka,ikke for å spille golf. Det hadde nok ikke vært mulig heller her nede,det er snø og minusgrader her også. I natt har det kommet ca.10cm flere steder i Danmark og deler av Skåne,oppå det som lå her fra før

Så det drøyer med golf på denne siden også dessverre......
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Etter 1 mnd er det fortsatt uforandret status i syd,masse snø og kaldt. http://www.webbkameror.se/golfkameror/index.php er et litt trist syn,selv så langt sør som Falsterbo og Bedinge. Ingen vits å ha med seg golfutstyr til Malmø neste uke nei :twisted:
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Det var et godt tilbud ja. Har spilt 3 av de banene og kan skrive under på at Torekov er en kanonbane.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Banene i Skåne har så smått begynt å åpne eller planlegger å åpne til påske. Snøen begynner å bli borte,men det er fortsatt litt kaldt der nede med minusgrader på natten.
Noen baner har åpnet med vintergreener inntil videre,som Örestad,Öresund,Oxie(kunstgress tees/greener),Rya GK.
Baner som Ljunghusen og Torekov regner med å åpne til påske,det samme med Rönnebäck.

Lengre nord kommer det nok til å ta lengre tid,som f.eks Dynekilen som skriver på hjemmesiden at de tidligst åpner i midten av april.

Nå vil vi ha regn og sol om hverandre,og ikke minst jevnt med plussgrader :D . Spesielt siden det drøyer her hjemme fortsatt en stund til tror jeg
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Kjørte nedover til Malmø på søndag og passerer et stort antall baner på veien. De fleste baner langs kysten har åpnet nå. Mellom Svinesund og Gøteborg finnes det mange åpne baner,men fortsatt litt grått gress ennå. Men sikkert ok spilleforhold. Når man nærmer seg Hallands län sør for Gøteborg blir det litt grønnere og frodigere.

Kjørte innom Malmö Burlöv på vei inn i Malmö. Den ligger bare 5min fra sentrum,ganske nære motorveien og diverse industri. Ligger i et gammelt jordbruksområde med elven Säge som slynger seg gjennom banen. Banen passer godt inn omgivelsene,selv om motorveien litt unna og diverse utsikt til industri kan være litt skjemmende. Banen minner meg mye om noen av de public-banene jeg har spillt i USA. De har 27 hull nå,3 forskjellige "slingor" som er "rød,gul og blå". Ganske vanlig i sverige. Pga turnering på hull 19-27 så rakk jeg ikke komme meg dit før de gikk ut,så jeg spillte den gule sløyfa 2 ganger. Den er 3010m lang,så runden ble på over 6000m,noe som er relativt langt fra gul tee.De har i tillegg en liten korthullsbane med 3 hull,god driving range,treningsgreener og et moderne klubbhus med alle fasiliteter. Like ved,ca.1min å gå ligger Scandic Segevang,bodde ikke der denne gang men gjør kanskje det neste gang :D

Tees: flotte grønne tees stort sett. Noen av de har nylig fått nytt gress så klossene var flyttet litt. Veldig bra skilter på hver tee

Fairways: grønne og fine,ikke helt sommer-stand,men meget bra vår-stand. Mye bedre enn det som finnes her hjemme sålangt.

Greener: overraskende frodige,grønne,jevne og bra hastighet. Veldig flotte faktisk så tidlig på sesongen :D

Greenfee: 320,- sek hverdager (100,- rabatt før kl.08) Jeg spillte fra kl.0630 og betalte 220,- sek = ca.185-190,- nok
350,- sek helg (100,- rabatt etter kl.15)

Alt i alt en hyggelig opplevelse. Designen og kvalitet er selvfølgelig ikke i toppklasse i Skåne,hvor det finnes utrolig mange bra baner. Har selv spillt noen av de og har planer om å spille flere i løpet av året. Men denne banen var et godt alternativ pga reisetid fra sentrum,billig greenfee og faktisk en fin og morsom bane å spille.
Rakk ikke spille flere runder på denne turen dessverre,men skal nedover igjen om 3 uker :D

Green hull 17
Image

Foran green til hull 11 (legg merke til hvor innspillet havnet,mellom bunkerne)
Image

Hva slags kjøretøy har svenskene til å samle inn baller på rangen? :lol:
Image
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Kult :) Men fikk du ikke tatt bilde av hotell-hullet?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Solaar wrote:Kult :) Men fikk du ikke tatt bilde av hotell-hullet?
Jeg spillte ikke den delen av banen pga turnering,dessverre
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

kevin wrote:Solaar har svart på det meste på en meget god måte,men jeg kan supplere med info fra vårt nylige besøk i Skåne:

- som nevnt over her så bodde vi på Scandic St.Jörgen,3 netter for ca.1600,- SEK. 2 pers i db rom

Rönnebäck GC:
Her spillte vi på onsdag denne uka. Et fantastisk anlegg,med en meget vakker og super parkbane med noen litt mer kuperte hull. Banen ligger ca.15 min fra Malmø sentrum og er enkel å finne(spesielt med gps i bilen :lol: ). Vi hadde bestillt med golfbil siden min sambo hadde fått skikkelige gnagsår på hælene etter runden dagen før. Golfbil kosta 200,- SEK mens greenfee var 450,- SEK.

Banen var i kanonbra stand,greenene var helt supre,faktisk noe av det beste jeg har spillt noen gang. Den dagen målte de 9,5 på stimpmeteret,var helt grønne,jevne,raske etc.
Fairwayene var også helt utrolig bra,grønne og fine,kortklippte og som fløyel å bevege seg på(også med bil :lol: ). Det er en herlig design med relativt åpne og fine hull,vann og bunkere i spill.
Absolutt en bane å anbefale,og helt klart en bane jeg skal spille igjen ved en senere anledning

Hull 8 fairway,skrått oppover til green
Image

Fra tee hull 9 og utover(green hull 8 rett nedenfor)
Image


Ljunghusen GK
Her spillte vi på torsdagen. Banen ligger lengre sør enn Malmø,ca.30min med bil ut mot Falsterbo.
Ligger nære havgapet i ekte linksmiljø med flott og vill natur,samt et rikt dyreliv.
Vi måtte ha bil pga gnagsårene til sambo igjen,men de leier bare ut bil mot legeerklæring. Vi ringte og sjekket og forklarte situasjonen og fikk dermed leie bil allikevel,god service.
Å leie bil kosta bare 150,- SEK og greenfee var 500,- SEK.
Dette er en av sveriges absolutt beste baner,rangert som nr.5 av golf digest de siste årene. Anlegget består av 27 hull,fantastiske treningsområder,et utrolig flott klubbhus med alle fasiliteter. Vi spiste lunsj i restauranten,på terrassen,etter runden. Dagens var biff stroganoff med ris,brød og inkl.lettøl/ramløsa vann til den nette sum av 85,- SEK. Maten var utrolig bra,servicen ligeså.

Banen,som sagt en ekte linksbane med ganske tøff natur rundt. Knalltøffe bunkere,mange pottebunkere(også på fairway). Roughen var blanding av halvhøyt siv/gress,lyng og andre buskvekster. Var man utenfor fairway kunne det bli skikkelig tøft(ja jeg var der ofte). Greenene var jevne,raske og fine. Fairways var ikke så estetisk fine alltifd som på Rönnebäck,men kortklippte og flotte å spille fra. Ganske harde med god rull. Vinden spiller også en stor rolle her,det blåser godt inn fra havet her og det å bedømme vinden kan være ganske vanskelig. Som f.eks når jeg fikk medvind på hull 17 og slo over 150m med 8`er jernet...bomma green med 30m :twisted:. Ellers kunne det være tungt å komme inn på to slag på par 4 som ikke var spesielt lange,her gjaldt det å ta ekstra jern i motvind og slå lavere.
Det ble litt for tøft for oss denne dagen,men banen og området er utrolig flott og anbefales på det varmeste

Hull 17(bildet blir litt forminsket her)
Image

Ellers så var vi innom på Flommens GK og titta. Den ligger nede ved Falsterbo,og like ved den ligger en utrolig flott strand.
Solaar: du burde la dama dra på stranda der mens du spiller Flommens eller Falsterbo
Var på Rönnebäck igjen mandag denne uka. Banen er i kanonbra stand,helt fantastiske greener allerede nå første uka i mai :!: Sveriges golfforbunds banekonsulenter var på inspeksjon senere på dagen og slo fast at denne banen har sveriges beste greener for øyeblikket. Morsom bane,utfordrende og ikke minst i sjukt god stand :D
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Rönnebäck såg jo veldig fin ut, kan ikke huske den banen fra den tiden jeg bodde i Skåne, hvor gammel er den? Fant ikke noe info om det på hjemmesidene deres.

Ang dame og strand ved Flommen og Falsterbo så var det planen ifjor sommer men vi endte opp med en todagers heisatur til Bornholm i stedet, det ble ikke noe golf men du verden for noen strender det er der nede. Jeg husket at de var fine men ikke at de var sååå fine. Hvorfor skal man dra til Syden når man har Skanör/Falsterbo og Bornholm så nært? :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Spillte Öresunds GK på torsdag. Den ligger langs motorveien,der veien er nærmest havet. Ca.10min sør for Landskrona. Da jeg kom dit på ettermiddagen spurte jeg dama i proshoppen om jeg rakk å spille 18 hull før det ble mørkt,hvorpå hun sa nei ganske bestemt. Det blir mørkt ca.2015-2030,litt avhengig av skylaget etc. Så jeg betalte for 9 hull og så fikk jeg spille sålangt jeg kom,bra deal. I tillegg fikk jeg med en gratis baneguide(normalt 30,-sek) som ekstra service. Gikk ut uten annen oppvarming enn endel prøvesvinger. Rakk alle 18 hullene med glans,vi gikk veldig raskt. 2t 45min :!:

Banen er en helt åpen parkbane,ganske nære havet,paddeflat. Noen tricky bunkere og vannhinder finnes det,men ellers er det ganske straight forward,snill rough. Noen OB finnes det,men da skal man slå virkelig skjevt. Vinden er selvfølgelig en betydelig faktor her,og dagen før hadde det ikke vært mulig å spille. Da var det helt for jævlig med vind.

Tees: stort sett veldig fine
Fairways: helt perfekte,kortklippte,bra med rull til tross for mye regn de siste ukene
Rough: kortklippet,finner alltid ballen,passe seig å slå fra
Greener: nydelig,jevne og veldig raske. Siden jeg ikke rakk å prøve de først putta jeg et par meter forbi første gangen. Etter det fikk jeg justert meg inn.
Bunkere: stort veldig bra,fine å slå fra

Banens hull 13 er signaturhullet,en tro kopi av TPC Sawgrass`17.hull. Svært likt faktisk,bare litt kortere vei ut til hullet. De har tilogmed den lille bunkeren på høyre side med. Der slo jeg over greenen og i vannet bak. Droppa på veien,putta meg til 20cm fra og satte bogey`n :lol:

Bildet tatt med dårlig mobilkamera
Image

Kanskje ikke den mest spennende layout`n,ganske enkel,men i veldig bra stand. Morsom fordi man kan virkelig score bra her hvis man har flyten. Det er par 71,og jeg gikk på 84 slag,det er vel en av mine aller beste runder noen gang. Kanskje derfor jeg likte den :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Det er kanskje litt tidlig å rope ut at det er mulig å spille golf i skåne ennå, men det er plussgrader og mesteparten av snøen har smeltet rundt malmø og syd mot falsterbo.

Ljunghusen har åpnet 9 av hullene med ordinære greener og 18-hullsbanen er åpen med vintergreener. Oxie GK, banen med kunstgress-greener og tees, har åpnet også.

Det er vel fortsatt en hvis fare for mer vinter også der nede, men sikkert positivt at det finnes noe som er åpent allerede nå for de som bor på de kanter, eller som skal nedover dit
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by veggiss »

faen jeg er kåt på å dra en weekend ned til sverige om et par uker for å få litt gress under bena!!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Som nevnt i "jakten på sesongen" tråden så spillte jeg 2 runder i Skåne sist helg

Søndag spillte vi Söderåsens GK som ligger ikke langt fra Helsingborg. De hadde nylig åpnet banen, med ordinære greener. Helt grei range og treningsområde, har også 4 matteutslag under tak. Men rangeballene var stort sett dårlige. Det var veldig bløtt på rangen og man måtte plukke baller selv. Klubbhus og fasiliteter ellers så veldig bra ut, veldig flott restaurant også.

Banen er litt ganske typisk skogs/parkbane, hvor frontnine er mer kupert enn backnine. Men ikke mye. Relativt tøff start med de 3 første hullene, spesielt hull 2 hvor man trenger et utslag med litt fade for å få vinkel inn mot greenen. Den voktes av vann delvis foran og en bunker i bakkant som dekker hele baksiden. Rett bak der er det OB.
Backnine føltes også som litt lettere i tillegg til flat. Men banen har relativt mye hvite staker, spesielt langs skogkantene. Litt mye syntes vi, men det kan nok være det er slik for å unngå mye leting. Men fairways er relativt brede og man burde holde seg unna skogkantene ganske greit.

Det var meget bløtt mange steder, spesielt på backnine. Man spillte med null rull og banen fløtes myyyyye lengre enn sine ca.5700m fra gult. Ballen ble også plugget relativt ofte, også på greenen et par ganger. Men det var spillbart og man ble anbefalt å bruke vintermatter (20x30cm) som var til utlån. Brukte en slik der var altfor bløtt til å finne fritak. Vi likte banen godt og kunne godt tenke meg å spille den under sommersesongen også. Tok ingen bilder derfra dessverre. Kun 200,- sek i greenfee i hele mars :!:
Det var masse biler på parkeringsplassen og mye folk på banen
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mandag spillte vi Rönnebäck som jeg har skrevet om tidligere i denne tråden. Utrolig bra greener til årstiden å være, imponerende bra :D Se bilder i den andre tråden.

For de som vurderer å spille i Sverige før sesongen her hjemme starter opp kan det være greit å følge med på Golfguiden hos Golf.se. Den er ikke helt oppdatert da det er klubbene som har ansvaret for å oppdatere statusen. Men mange har gjort det.

Her er noen eksempler på åpne baner(bekreftede) med ordinære greener:
Abbekås GK
Bedinge GK
Kristianstad GK Västra
Rönnebäck GC
Söderåsens GK
Öresunds GK

Er man ikke så kresen på greener og ikke vil reise så langt så finnes det noen alternativer lengre nord med provisoriske greener, som rundt Göteborg. Legger ved noen bilder jeg fant fra banen i Uddevalla, som viser at det er så og si snøfritt litt over 1 time fra grensa. Ganske utrolig at det er så stor forskjell fra Østlandet. Men det nærmer seg :D

Image

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Snødde litt i sverige i går og flere av banene måtte stenge igjen. Men i dag var det vel tilbake i normalt gjenge. Ljunghusen har også åpnet alle sine 27 greener nå.

Leste på FB siden til Rönnebäck i stad at noen hadde kjørt fra Norge for å spille 36 hull i dag, for så å kjøre hjem igjen i dag :shock: Trodde det var bare vi som var så gale, men vi hadde tross alt en overnatting sist helg
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by AkE »

Vet hvem de er, og de er langt i fra noe mindre golfgale enn oss her inne..
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Nå åpnes det baner som bare det i Skåne og seneste tilskuddet er Barsebäck masters course på lørdag....hmmm :D
Post Reply