Utstyr i Norsk Golf

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Jeg vil gjerne ha en tråd der vi kan diskutere det jeg gjør med utstyrsdelen i Norsk Golf. Håper det er i orden for foruminnehaver :)

Det første jeg må nevne er at det nok kommer noen endringer underveis. Jeg vil ha på plass faktaboks med de tekniske detaljene som noen har etterlyst. Dette håper jeg å få med f.o.m #3.

Hva vil dere se av tester? Vi har selvsagt køller, køller og mer køller. Kom med merker og modeller dere vil se. TaylorMade og Callaway er på vei. Et par "nye" og litt ukjente merker kommer nok også.

Jeg har noen "tematester" på gang, disse håper jeg å få i gang fra #3.

#2 er utstyrspesial, men grunnet dårlig tid til planlegging så mangler det kanskje et skikkelig samlende tema. Det har vært hektisk i starten og vi har fått overvekt av utstyr fra enkelte leverandører. Kommer Ping, Nike og TaylorMade i #2 + testing av noen andre ting enn køller.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by stooy »

furu wrote:Jeg vil gjerne ha en tråd der vi kan diskutere det jeg gjør med utstyrsdelen i Norsk Golf. Håper det er i orden for foruminnehaver :).
Selvsagt, kjør på! :)
User avatar
oka
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 149
Joined: 18 Jun 2009, 14:25
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Saltnes (Råde)

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by oka »

Skriver du også om golfklær?
Hva skal egentlig til for at du vil skrive om dette ?
Golfhilsen
OKA_Woods :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

#3 er utgave med mote og klær. Jeg har sendt noen forespørsler om klær. Får se om jeg får tilsendt noe. Det er litt vrient for klær kan jo ikke sendes i retur slik som jeg gjør med køller Har også noe jeg har kjøpt inn selv. Vi jobber med #3 nå.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
oka
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 149
Joined: 18 Jun 2009, 14:25
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Saltnes (Råde)

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by oka »

Kunne jo vært artig med litt omtale fra firmaet jeg jobber for New Wave. Vi eier Cutter & Buck som det Amerikanske Ryder Cup laget har kontrakt med.
Kan jo være at vi kan sende noe.
Er ikke mitt område da jeg bare er IT-ansvarlig i firmaet men hva type klær er interessant da ?
Golfhilsen
OKA_Woods :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

CB ble nevnt sist vi hadde møte.
Instagram @christianfuru
User avatar
oka
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 149
Joined: 18 Jun 2009, 14:25
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Saltnes (Råde)

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by oka »

Morro :)
Ellers veldig bra artikler Furu.
Vi er 13 menn som reiser til La Finca nå på lørdag. Selvfølgelig fullt oppkledd i klær fra C&B.
Golfhilsen
OKA_Woods :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by Golffreak »

Jeg forstår at du ikke har hatt et år til å planlegge disse artiklene akkurat, og som det har vært kommentert på dette og det andre forumet så er jo testene subjektive og basert på hva som passer/funker for deg (og de du evt. bruker som testpersoner ellers). Selvsagt kommer man ikke utenom at "custom-fit" er det beste, og at man da finner hode, skaft og spesifikasjoner som passer til hver enkelt. Har du mulighet til å leke litt med ulike skaft, innstillinger (kanskje distributørene eller en lokal køllemaker kan bidra med fittingen) og skrive litt om resultatene av dette? Forstår at distributørene ikke er spesielt keene på en direkte sammenligningstest, men at du tester ulike køller i hvert nummer og poster en del basistall må jo være greit? Er jo ikke slik at et par meter carry ekstra alene medfører noe salgsboom vil jeg tro? Personlig synes jeg det er mest interessant med spin-tallene, noe som også kan variere med skaftene. Spesielt på "tour" versjonene hvor du kan bestille med ulike skaft så er dette et poeng. Spesielt utstyr for litt bedre spillere blir litt meningsløst uten å poste noen konkrete tall. Jeg tror at de lokale distributørene hadde tjent på en sånn vinkling, da man får litt mer fokus på tilpasning av utstyret fremfor bare "tekno-hypen". Kundene kan jo lett kjøpe utstyret på nett, men de får ikke kjøpt tjenestene og kompetansen.. Noe er jo relativt teknisk, men jeg tror at mange forstår hva backspin er og at det finnes noen optimale verdier for dette. Man skal ikke undervurdere leserne, og kanskje man kan vinkle artiklene litt ulikt om man snakker om utstyr til høy-, mid- eller lav-handicappere?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Alle tester på alt er i verden er subjektive. Mygolfspy.com har svært gode tester. Jeg har et ønske om å bevege meg i den retningen etter hvert. De har et panel på seks spillere som tester. Det blir helt mulig for oss å få til. Det er altfor tidkrevende og dyrt. Det interessante er at MGS nå endrer på ting for å dekke mer utstyr. En av dem skal teste masse utstyr alene og så skal de ha noen "supertester". Jeg finner nok konseptet etter hvert.

Faktabokser med spinn osv. kommer. Jeg fikk det bare ikke i orden til #2. Basistallene kommer altså så det skal dere få. Sammenligning mellom tour og standard i f.eks. RBZ hadde vært interessant.

Custom fitting vil jeg ikke bevege meg så mye ut på med enkelte køller. Jeg vil ikke gi noen fortrinn i forhold til andre. Med et av merkene hadde jeg tilbud om å få en form for fitting men det ville blitt feil å gi dem den sjansen og ikke de andre. Jeg syns det er viktig og riktig å teste køllen med det skaftet som er standard fra butikkhyllen. Det er dette skaftet som er aktuelt for et svært stort flertall. Hvis det selges 3.000 RBZ drivere i år, hvor mange tror dere har standard skaft? Jeg er ikke mot fitting, jeg har en artikkel om det i neste nummer og syns det er veldig bra å få gjort dette. Men, testene sikter mot å teste det de aller fleste kjøper og jeg mener helt ærlig at dette er riktig måte å gjøre det på. Det er jo en grunn til at produsentene putter akkurat det skaftet i driveren, hybriden osv? De mener jo at det er et godt skaft som passer til den?

Jeg føler ikke at jeg undervurderer leserne i det jeg skriver. Har en del tekniske detaljer og begrep som sikkert er litt over det de har fått servert før.

Tester av utstyr for bedre spillere skal vi gjøre en interessant vri på. Tror vi skal få til noe bra der.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by veggiss »

Du burde gjøre en sammenligning med et sett som er tilpasset deg, og et som ikke er det, men det bør være samme merke og modell. Både jern og driver.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by Golffreak »

Enig i at standardskaftet er det som 99% vil velge, men de norske distiene/forhandlerne ville jo tjent på å gjøre fitting for å få frem forskjellene. Med det sagt så er jo stort sett alle "non-tour" versjoner kun tilgjengelig med ett skaft.. OEMen bruker jo et skaft som passer "folk flest", samt hva som gir mest "value" for dem (cost/marketing value). Det er ikke slik at dette skaftet er et "vindunderskaft" nødvendigvis ;).

Hvis du hadde fått til noe hvis du skal teste "tour" versjoner så hadde jo det vært interessant. Spesielt ettersom OEMene tilbyr 2 skaft eller mer for samme pris(?), og at det er de ulike egenskapene ved skaftet som avgjør om du skal ha det ene eller det andre. Blir litt som at du skal ha dekk som passer sportsbilen, kjørestilen og de klimatiske forholdene, du kjøper liksom ikke ballongdekk fra Kina til en BMW M5... For slikt "utstyr" så leser du jo kanksje dekktester som har litt vitenskapelige fakta, ihvertfall litt mer interessert enn å bare kjøpe de første dekkene som forhandleren sier er "gode".. Kanskje ikke beste sammenligningen, men du skjønner hva jeg mener sikkert ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Jeg skjønner hva du mener og skal se hva jeg får til. Noterer meg også forslaget fra veggiss.

Jeg regner med at tilgjengelighet til utstyr blir bedre etter hvert, at jeg kan be om konkrete ting med annet skaft enn det som er standard. Å ha et godt forhold til leverandørene her i Norge og utlandet tar mye av tiden min.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by Golffreak »

Skal leverandørene ikke bare konkurrere på pris med utenlandske nettbutikker (og andre lands distributører), så må de jo trekke folk inn hos kompetente fitting-sentere lokalt slik at folk kan få noe mer enn hva som likevel er billigere og enklere å handle på nett.. Da bør de absolutt fokusere på hva de lokale forhandlerne kan hjelpe dem med og hva de får. Prisene kan selvsagt være litt høyere enn å handle på nett inkl. frakt/mva etc, men ikke tre-gangern naturligvis. Hvis eneste hjelpen du får er "denna driveren er bra vettu, og jeg har den i butikken til 5000 kr" så kan du jo like godt bestille fra gokk og få levert på døra fra andre siden av kloden på 3 dager.. De må jo ha en anelse om hvor mye som privatimporteres, og det er ikke ubetydelige summer de går glipp av.

Må jo være glimrende PR for dem å kjøre på med fitting i Norsk Golf!?! Forstår at det ikke er så relevant for de køllene de kun tilbyr en skaftmodell. Tross alt så går jo bladet ut til samtlige golfere i det norske markedet.. Hvis de ikke forstår dette og låner deg utstyr du trenger for å skrive om dette, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si.. Du får ta opp dette på en penere måte;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Kristin hadde en sak om fitting i #1. Jeg har skrevet en sak om fitting til #2. Vi er inne på det, men vi må være litt nøytrale også her i forhold til merker/proshop/golfsenter og ikke gi noen for mye oppmerksomhet. Det er en balanse der og jeg må være litt forsiktg. Jeg kommer til å høre med leverandørene nå når vi har etablert et bra samarbeid. Det løser seg sikkert.

Har fått nei fra et merke fordi de kun vil ha med køller som er tilpasset personen som skal teste.

Har notert meg;
- Fitting vs ikke på samme sett/kølle
- Tour vs standard
- Mer fakta og tall fra testene

Håper dere også er interessert i f.eks. treningsdingser, klær, sko, bager ++ :)
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by Golffreak »

Forstår faktisk det merket som ikke ville levere hvis de ikke fikk tilpasset utstyret til testerne... Blir jo litt som å teste glid med ulike ski, uten at produsentene har fått målt deg og skiene for å finne riktig lengde, spenn, modell ift teknikk/ambisjonsnivå etc etc. Klarer du å tråkke godt i frasparket så kan du kanskje ha litt mer spenn f.eks. for å maksimere gliden. Jeg er dog ingen skiekspert..

Tror jeg vet hvilket merke som ikke vil være med forøvrig.. Håper de forstår at dere ikke har kapasitet til å gjøre det akkurat nå, og at det ikke er noe hard feelings hvis det skulle bli aktuelt senere.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Og jeg må bare presisere at grunnen til at vi ikke kan teste et bredt utvalg skaft med full fitting ikke er at merkene er vanskelige. Det er lite demoutstyr tilgjengelig i Norge. Mye av det jeg får blir sendt fra utlandet. Dere må bare tro meg når jeg sier at vi jobber med det vi har for øyeblikket, lager så gode omtaler og tester som mulig og ser verdien i informasjonen som kommer ut.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Nå har jeg fått køller fra John Letters. Nytt bekjentskap for meg. To drivere, to typer hybrid, to jernsett, en wedge, fw og putter. Og bag.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by CharlieB »

Har dere noen planer om å teste baller?

Kan alltids lese Golf digest, men synes Hot List er lite informativ - i den forstand at jeg ikke kan lese den og ha noen ide om hva jeg skal investere tid i å teste.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Har fått 20XI X og S. Callaway Chrome er på vei. Regner med at det også blir noen ord om Penta TP3 og TP5. Det er vel de tre mest interessante typene for 2012. Skal teste holdbarhet på skallet og få noen gode spillere til å teste spinn under så like forhold som mulig. Vil også gjøre noe med rimelige baller, er tross alt ikke alle som vil kjøpe toppmodellene.
Instagram @christianfuru
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by Ichbin »

Hva med komponent køller? tenker i retning av Hireko og Wishon. Hadde jo blitt en sammenligning mellom billig og dyr komponent feks.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
Post Reply