Valg av Wedger

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Valg av Wedger

Post by JensK »

Hadde absolutt hatt bruk for nye wedger, og har mest lyst til å kjøpe LW, SW og GW i samme serie, har ein teori om at det kan vere smart. Ser rockbottomgolf.com opererer med 3-wedge sett til ok prisar. Har sett meg ut disse kandidatane:

http://www.rockbottomgolf.com/cleveland ... e-set.html

http://www.rockbottomgolf.com/nike-golf ... e-set.html

http://www.rockbottomgolf.com/scratch-g ... e-set.html

Nokon som har erfaring med disse? Skulle sjølvsagt ha testa sjølv før eg bestemte meg, men det er ikkje alltid like enkelt å få til. Korleis er rbg å handle med?
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Valg av Wedger

Post by Yngvebol »

Schratch golf, ukjent merke for meg, men det er vel en av PGA tour spillerene, Ryan Moore, som er eller var inne på eier-siden.

Cleveland og Nike: Du kan ikke gjøre noe feil med noen av disse.

RBG er helt supre, bestill og det kommer hentelapp i posten etter en stund. Fraktprisen har gått opp, men det er vel ikke RBG sin feil.
Kjøp gjerne litt ekstra godis når du først har kredittkortet fremme. Jeg har kjøpt mye fra dem og pleier å ganger dollarpris med 10. Da har jeg omtrentlig dekket frakt og mva..
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Valg av Wedger

Post by heikkih »

Når man velger wedger bør man få sjekket spranget ned til pitchen, og vurdere om det feks hadde passet bedre med en jern-GW?

Jeg gikk for trippelsett med 52, 56 og 60 Vokeys i fjor. Selve køllene er jeg veldig fornøyd med, men i etterpåklokskap burde jeg nok fått disse tilpasset litt bedre til jern-settet mitt.

Eksempel:
Min AP1 PW er 46* (justert en grad opp fra standard 45*)
Det betyr at jeg i dag har et merkbart hull og 6* mellom PW og GW. Hvis jeg fortsetter i samme serie som jeg har nå burde jeg kanskje i stedet gå for følgende sammensetning
- AP1: PW 46* og GW 50*
- Vokey: SW 54* og LW 58*
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Valg av Wedger

Post by Molly »

Jeg var veldig fornøyd med Nike når jeg fikk dem, men syntes dem ble veldig fort slitt..

Har gått for Trusty Rusty i år, men man får dem kanskje ikke i sånn god pris sett??
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Valg av Wedger

Post by JonasB »

Molly wrote:Jeg var veldig fornøyd med Nike når jeg fikk dem, men syntes dem ble veldig fort slitt..

Har gått for Trusty Rusty i år, men man får dem kanskje ikke i sånn god pris sett??
E-bay :D
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Valg av Wedger

Post by JensK »

heikkih wrote:Når man velger wedger bør man få sjekket spranget ned til pitchen, og vurdere om det feks hadde passet bedre med en jern-GW?

Jeg gikk for trippelsett med 52, 56 og 60 Vokeys i fjor. Selve køllene er jeg veldig fornøyd med, men i etterpåklokskap burde jeg nok fått disse tilpasset litt bedre til jern-settet mitt.

Eksempel:
Min AP1 PW er 46* (justert en grad opp fra standard 45*)
Det betyr at jeg i dag har et merkbart hull og 6* mellom PW og GW. Hvis jeg fortsetter i samme serie som jeg har nå burde jeg kanskje i stedet gå for følgende sammensetning
- AP1: PW 46* og GW 50*
- Vokey: SW 54* og LW 58*
Min PW er på 46,5*, så ein 52* ville passe bra meinar eg. No har eg ein 50* som ikkje blir brukt fordi den er for nær PW i lengde. Jerna mine er 10 år gamle, Callaway X14, så det lar seg neppe gjere å få tak i GW i denne serien uten å kjøpe noko gammalt utslitt rask (GW i denne serien er 51*)
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Valg av Wedger

Post by Yngvebol »

JensK wrote:
heikkih wrote:Når man velger wedger bør man få sjekket spranget ned til pitchen, og vurdere om det feks hadde passet bedre med en jern-GW?

Jeg gikk for trippelsett med 52, 56 og 60 Vokeys i fjor. Selve køllene er jeg veldig fornøyd med, men i etterpåklokskap burde jeg nok fått disse tilpasset litt bedre til jern-settet mitt.

Eksempel:
Min AP1 PW er 46* (justert en grad opp fra standard 45*)
Det betyr at jeg i dag har et merkbart hull og 6* mellom PW og GW. Hvis jeg fortsetter i samme serie som jeg har nå burde jeg kanskje i stedet gå for følgende sammensetning
- AP1: PW 46* og GW 50*
- Vokey: SW 54* og LW 58*
Min PW er på 46,5*, så ein 52* ville passe bra meinar eg. No har eg ein 50* som ikkje blir brukt fordi den er for nær PW i lengde. Jerna mine er 10 år gamle, Callaway X14, så det lar seg neppe gjere å få tak i GW i denne serien uten å kjøpe noko gammalt utslitt rask (GW i denne serien er 51*)
Callaway X-14 er gammel klassiker med god feel og spillbarhet. Hvis du ønsker en Gap-wedge eller A som Callaway kaller de kan du gjerne bruk en A-wedge fra f.eks X-18,20 eller 22, men jeg tror du treffer inner-tier med 52,56 og 60 fra Cleveland eller Nike. En SW på 54 har litt for sterk loft.

Eneste ulempen med de wedgene du har sett på er at de er smidde og blir fort slitte hvis du trener mye i bunker. Jeg har egne wedger som jeg bruker ved bunker-trening for å "spare" de vanlige wedgene mine.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Valg av Wedger

Post by JensK »

Gode køller, men begynt å bli litt slitt no, så vurderer forsåvidt å bytte dei ut...

Trur eg har bestemt meg for Cleveland... Takk for innspill :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Valg av Wedger

Post by Franz »

Yngvebol wrote: Eneste ulempen med de wedgene du har sett på er at de er smidde og blir fort slitte hvis du trener mye i bunker. Jeg har egne wedger som jeg bruker ved bunker-trening for å "spare" de vanlige wedgene mine.
Alle de wedgene det er linket til er støpte.
De fleste er det for tiden. Vokeys også, selv om mange tror de er smidde.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Valg av Wedger

Post by Yngvebol »

Franz wrote:
Yngvebol wrote: Eneste ulempen med de wedgene du har sett på er at de er smidde og blir fort slitte hvis du trener mye i bunker. Jeg har egne wedger som jeg bruker ved bunker-trening for å "spare" de vanlige wedgene mine.
Alle de wedgene det er linket til er støpte.
De fleste er det for tiden. Vokeys også, selv om mange tror de er smidde.
Jeg måtte surfe og det har du helt rett i.. Da bør jeg kanskje begynne å bli mer forsiktige når jeg bøyer loft&lie på wedgene.. :o
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Valg av Wedger

Post by Franz »

Yngvebol wrote:
Franz wrote:
Yngvebol wrote: Eneste ulempen med de wedgene du har sett på er at de er smidde og blir fort slitte hvis du trener mye i bunker. Jeg har egne wedger som jeg bruker ved bunker-trening for å "spare" de vanlige wedgene mine.
Alle de wedgene det er linket til er støpte.
De fleste er det for tiden. Vokeys også, selv om mange tror de er smidde.
Jeg måtte surfe og det har du helt rett i.. Da bør jeg kanskje begynne å bli mer forsiktige når jeg bøyer loft&lie på wedgene.. :o
Veldig mye myter og gammel kunnskap om hverandre på dette feltet. "Alle" mener Vokeys er smidde.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Valg av Wedger

Post by furu »

Tror det er bruken av ordet "milled" som gjør at folk tror de er smidd. Ligner jo litt på "forged".

Det er mye bra rimelige wedger der ute. Callaway Jaws og X Forged kan man få til god pris. Bridgestone West Coast. Utgåtte Cleveland. Snake Eyes. Dynacraft.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Post Reply