Problem med å bytte grep.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

veggiss wrote:Det viktigste er jo at man har noenlunde samme svingvekt gjennom hele settet, med noe høyere i wedgene (vanligvis). Om det er C2 eller E2 spiller ingen trille så lenge du er komfortabel med følelsen.
Helt enig. Poenget mitt var bare at den metoden vi bruker til å måle svingvekt er utdatert. Hvis trådstarter gjør som han planlegger, og skifter grep, og så måler svingvekt vil han trenge bly på hodet for å balansere ut grepet. Når den REELLE svingvekten ikke har forandret seg vil han sitte igjen med en kølle som føles tyngre, men på vekta er lik resten av settet.

Vi trenger en ny skala. Den vi har nå er fra hickory-tiden. Vi må måle midt på grepet eller noe. Eller så kan du jo like godt slenge med hansken, ringen og klokka di på vekta - du kjenner jo vekta av disse også når du svinger?
ronlarsen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 06 Mar 2012, 11:15
Hcp: 9,9
Hjemmeklubb: Sandefjord

Re: Problem med å bytte grep.

Post by ronlarsen »

Da er nytt grep på plass! :)
Måtte ha hjelp av en pro og til og med han sleit litt med å få det på.
New decade grepet er ikke spesielt tøyelig for å si det sånn.

Jeg måtte selvsagt en tur på rangen for å teste om jeg kunne merke noe forskjell i forhold til dette med svingvekt.
Det er helt sikkert mulig å måle forskjell, men jeg kunne ikke merke noen forskjell når jeg kadde køllen i hånda.
Det eneste jeg kunne merke var tykkelsen på grepet, men det var glemt etter et par slag.
Så jeg tror ikke man skal være så sykt opptatt av å endre vekt i grep-enden, ihvertfall ikke når det er snakk om kun 10gram.

Så nå er jeg superfornøyd og gleder meg til åpning av banen her i Sandefjord 31/3 :)
WITB:
Driver: Callaway Razr Fit
3W:Cleveland FL 15
3-4h Mizuno mp Fli-hi
5i-PW:Mizuno mp59
Wdgr:Mizuno mp-t11 50 og 56
Mizuno mp-r12 60
Putter: Odyssey metal-x #7
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Problem med å bytte grep.

Post by Franz »

Bra det ordnet seg. Det gjør som regel det. ND'ene er harde i butt'en og veldig myke i den farga delen, så de kan være vanskelige. Særlig med trykkluft - de oppfører seg som ballonger hvis man er uforsiktig.

Har lest meg kraftig opp på svingvekt de siste dagene. Om man kjenner noen forskjell ved grepskifte er det ikke svingvekten. Det er og blir "dødvekt". De som er pirkete på svingvekt måler uten grep, og regner med 52 gram ekstra uansett type grep.
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Problem med å bytte grep.

Post by TaylorMadeGolfer »

Hadde selv problemer med New Decade grep da jeg startet å bygge selv, kan være veldig vanskelige om du er sparsom med "solvent" eller bruker billigere tape(Jeg startet selv med noe som løste seg opp før jeg gikk over til Golfworks sin).

Når det kommer til svingvekt føler jeg at det er litt ubrukelig hvis man har skaft som ikke veier likt. Det VIL føles annerledes hvis skaftene ikke er tilnærmet like i både oppbygning og vekt. Derimot er det kjempeviktig når det gjelder et sett at svingvekten er enten lik eller øker ettersom køllene blir kortere. Selv spiller jeg D2 i jernene og D4(omtrent, brukt blytape for å få den opp fra D2). Liker litt lettere hode i wedgene i forhold til det som er standard i dag, føler at jeg kan styre hodet og "lagge" og skape spinn lettere. Anbefaler alle å teste wedger med forskjellig svingvekt.
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
Post Reply