Kjøp av nye wedger.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Kjøp av nye wedger.

Post by Hantimilon »

Tenkte å bytte ut mine 99kr wedger fra XXL i år.

Har sett litt på Vokey og Jaws.

Noen nettbutikker dere vil anbefale å handle fra?? Noen sikre "users" å handle fra på ebay??
Kan være jeg skal handle 2 sett (jeg har sett på vokey, og min bror jaws), så greit å funnet en plass som kan sende alle wedger som en pakke og spare litt frakt.

Eller noen andre wedger dere vil anbefale? Har helst ikke lyst på "billig" merker.

Hadde tenkt å kjøpe 52 og 56. (har PW på 45', kansje jeg bør gå for 50?)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by eivaan »

Spiller med TM sett, men har alltid vært mest fornøyd med Cleveland i wedger, jeg har CG15 black pearl med tour-zip grooves, laser milling i 52, 56, og 60 grader( buker pitchen til TM ) Har prøvd Vokey, Jaws og TM sine wedger men kommer alltid tilbake til Cleveland :)
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by g0bben »

http://www.rockbottomgolf.com/ har det meste og sender til norge.
Jeg sitter selv og vurderer bestilling av ny Driver + Hybrid derfra nå.
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Hantimilon »

Har handlet fra rockbottom tidligere. Kjøpte et par Drivere der i fjor. Veldig bra side, så har ikke noe problem å handle her igjen.

Men virker ikke som de har 50-52' på vokey.
Blir litt stort hopp opp til 56 :P

Ser at Cleveland har 52,56. Men egentlig frister Voket messt, blir at man låser seg fast på en type køller :P

Det med bounce. Hvor viktig er dette?
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by CharlieB »

Hantimilon wrote:Har handlet fra rockbottom tidligere. Kjøpte et par Drivere der i fjor. Veldig bra side, så har ikke noe problem å handle her igjen.

Men virker ikke som de har 50-52' på vokey.
Blir litt stort hopp opp til 56 :P

Ser at Cleveland har 52,56. Men egentlig frister Voket messt, blir at man låser seg fast på en type køller :P

Det med bounce. Hvor viktig er dette?
Du bør ha ca 4 grader mellom wedgene, i alle fall ikke mer enn 5. Siden Pw er 45, så er 50 og 54 mer riktig for deg. Vokey har 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62 og 64 - de fleste med forskjellige bounce varianter. Jeg ville gått for 50, med 08 i bounce og 54 med mellom 11 og 14 i bounce, helst 14 for da blir den enklest mulig å bruke ut av sanden.
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Hantimilon »

Ingen som vet om noen sider som har gode priser og kan ha Vokey i 50, 54. Ser de fleste har 52,54 wedger.
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by hanso87 »

Hantimilon wrote:Ingen som vet om noen sider som har gode priser og kan ha Vokey i 50, 54. Ser de fleste har 52,54 wedger.
Onlinegolf.no har bra priser for øyeblikket på de gamle Spinned milled (http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=05TI03) men ser de er utsolgt for både 54 og 50.
De de har er jo 48 og 52 da, men ikke helt som det du så etter.

De har 48-60* av den nye typen (http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=05TI04).

Jeg kjøpte nettopp derifra og de har upåklagelig service, selvom nettbutikken er noe enkel.

Spiller idag med Titleist spinned milled 54* og 60* av den "gamle typen" og 50* av den nye, det er noe forskjellig utseende på de, men jeg kjenner ingen forskjell ellers. Løp og kjøp;)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
ronlarsen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 06 Mar 2012, 11:15
Hcp: 9,9
Hjemmeklubb: Sandefjord

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by ronlarsen »

Hvis du ønsker mulighet til å kjøpe custom fit wedger så er golfstoreeurope.com en kurant side.
Jeg har handlet en del derifra og har alltid blitt fornøyd.

Bestillte sist Mizuno sine mp59 jern og en mp-r 12 wedge og hadde de custom bygget og levert på døren 12dager etter bestilling.

Spiller selv med Mizuno sine mp-t 11 og Mp-r 12 wedger og er meget fornøyd.

Bare mitt lille tips :)
WITB:
Driver: Callaway Razr Fit
3W:Cleveland FL 15
3-4h Mizuno mp Fli-hi
5i-PW:Mizuno mp59
Wdgr:Mizuno mp-t11 50 og 56
Mizuno mp-r12 60
Putter: Odyssey metal-x #7
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Yngvebol »

CharlieB wrote:
Hantimilon wrote:Har handlet fra rockbottom tidligere. Kjøpte et par Drivere der i fjor. Veldig bra side, så har ikke noe problem å handle her igjen.

Men virker ikke som de har 50-52' på vokey.
Blir litt stort hopp opp til 56 :P

Ser at Cleveland har 52,56. Men egentlig frister Voket messt, blir at man låser seg fast på en type køller :P

Det med bounce. Hvor viktig er dette?
Du bør ha ca 4 grader mellom wedgene, i alle fall ikke mer enn 5. Siden Pw er 45, så er 50 og 54 mer riktig for deg. Vokey har 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62 og 64 - de fleste med forskjellige bounce varianter. Jeg ville gått for 50, med 08 i bounce og 54 med mellom 11 og 14 i bounce, helst 14 for da blir den enklest mulig å bruke ut av sanden.
PW på 45* Gap på 50* og SW på 56 er helt perfekt. Min erfaring er at SW på 54 grader er lite loft til å funke bra i sanden. Med dagens sterke loft i jern, burde man kanskje kjøpe GW som hører til jernsettet, bøye denne litt sterkere og komplettere med 52,56 og 60 men det blir jo litt lite plass i baggen etterhvert.

Det var nettopp en annen tråd her inne med en som vurderte Cleveland CG14 (trur eg) eller Nike fra Rockbottom. Jeg har handlet masse derfra og kommer garantert til å kjøpe mere
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by CharlieB »

Yngvebol wrote: PW på 45* Gap på 50* og SW på 56 er helt perfekt. Min erfaring er at SW på 54 grader er lite loft til å funke bra i sanden. Med dagens sterke loft i jern, burde man kanskje kjøpe GW som hører til jernsettet, bøye denne litt sterkere og komplettere med 52,56 og 60 men det blir jo litt lite plass i baggen etterhvert.
Godt poeng, for min del så blir det litt preferanse i det. Jeg vil helst unngå så stort gap mellom wedgene, blir fort 5 meter ekstra mellom 50 og 56 som skaper større problemer for meg enn bunkere. En annen side av saken er jo at bunkersanden på Vestlandet er av så varierende kvalitet at det noen ganger er enklere å lobbe ballen ut med 60 grader eller chippe den ut med en 9 er.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Franz »

Jeg tror ikke trådstarter skal henge seg for mye opp i grader og hvor tette steg det er mellom wedgene. Skaff deg noen wedger du liker og lær deg hvor langt de går. Naturligvis lurt å ikke ha altfor stor avstand fra pw til gap, men husk at gradene som står på kølla ikke betyr alt - du må bare vite hvor langt DU slår den.

Jeg syns i det hele tatt det er overdrevet mye fokus på å ha tette, jevne avstander mellom wedgene.

Hvor ofte havner man på disse avstandene?
Må man ikke uansett manipulere de fleste slag med wedgene?

En hel haug proffer har større avstand mellom wedgene enn resten av bagen.
PW 46, GW 52 og SW 58 er nærmest en ny standard.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Franz »

CharlieB wrote:
Yngvebol wrote: PW på 45* Gap på 50* og SW på 56 er helt perfekt. Min erfaring er at SW på 54 grader er lite loft til å funke bra i sanden. Med dagens sterke loft i jern, burde man kanskje kjøpe GW som hører til jernsettet, bøye denne litt sterkere og komplettere med 52,56 og 60 men det blir jo litt lite plass i baggen etterhvert.
Godt poeng, for min del så blir det litt preferanse i det. Jeg vil helst unngå så stort gap mellom wedgene, blir fort 5 meter ekstra mellom 50 og 56 som skaper større problemer for meg enn bunkere. En annen side av saken er jo at bunkersanden på Vestlandet er av så varierende kvalitet at det noen ganger er enklere å lobbe ballen ut med 60 grader eller chippe den ut med en 9 er.
Hvorfor bøye en wedge som hører til jernsettet?
Den følger jo allerede de avstandene resten av jernsettet har.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by CharlieB »

Franz wrote:
Hvorfor bøye en wedge som hører til jernsettet?
Den følger jo allerede de avstandene resten av jernsettet har.
For å redusere avstands gapet mellom de forskjellige køllene. har du en GW på 50 så bøyer du den til 51 så er avstanden opp til en 56 grei nok, ett par meter for en god spiller. Har du for stort gap (loft) mellom køllene dine så får du store huller i forhold til lengde. Det er ikke gøy å ha 90 meter igjen til flagget og du kan velge en pitch som går 105 meter eller en SW som går 75, for å sette det helt på spissen.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Franz »

CharlieB wrote:
Franz wrote:
Hvorfor bøye en wedge som hører til jernsettet?
Den følger jo allerede de avstandene resten av jernsettet har.
For å redusere avstands gapet mellom de forskjellige køllene. har du en GW på 50 så bøyer du den til 51 så er avstanden opp til en 56 grei nok, ett par meter for en god spiller. Har du for stort gap (loft) mellom køllene dine så får du store huller i forhold til lengde. Det er ikke gøy å ha 90 meter igjen til flagget og du kan velge en pitch som går 105 meter eller en SW som går 75, for å sette det helt på spissen.
Det skjønner jeg, men her var det snakk om motsatt; å bøye den sterkere. Dét skjønner ikke poenget med.

Og ang 90 meter: Ikke legg deg på 90 meter da! :) Poenget var jo bare at man uansett vil måtte kunne slå manipulerte slag med wedgene. Jeg skjønner poenget med å ikke ha for store gap, men jeg skjønner ikke hvorfor de må være jevne.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by furu »

I disse sterke PW-tider vil jeg foreslå at begynnere og til og med den gjennomsnittlige golferen velger GW/AW fra jernsettet. 4(eller 5) til PW + GW/AW. Min erfaring er at disse wedgene er lettere å være stabil med både på lengde og retning. Hvis vi ser på amerikanske nettbutikker og selgere på ebay så er det veldig vanlig å selge settene med GW/AW. Håper norske forhandlere kommer etter der og at man ikke må spesialbestille den ekstra wedgen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Yngvebol »

Franz wrote:
CharlieB wrote:
Yngvebol wrote: PW på 45* Gap på 50* og SW på 56 er helt perfekt. Min erfaring er at SW på 54 grader er lite loft til å funke bra i sanden. Med dagens sterke loft i jern, burde man kanskje kjøpe GW som hører til jernsettet, bøye denne litt sterkere og komplettere med 52,56 og 60 men det blir jo litt lite plass i baggen etterhvert.
Godt poeng, for min del så blir det litt preferanse i det. Jeg vil helst unngå så stort gap mellom wedgene, blir fort 5 meter ekstra mellom 50 og 56 som skaper større problemer for meg enn bunkere. En annen side av saken er jo at bunkersanden på Vestlandet er av så varierende kvalitet at det noen ganger er enklere å lobbe ballen ut med 60 grader eller chippe den ut med en 9 er.
Hvorfor bøye en wedge som hører til jernsettet?
Den følger jo allerede de avstandene resten av jernsettet har.
Jeg tror at avstanden mellom de korteste køllene er litt i lengste laget i et "moderne" jernsett og at en ny GW går like langt som en typisk PW
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Yngvebol »

Franz wrote:
CharlieB wrote:
Franz wrote:
Hvorfor bøye en wedge som hører til jernsettet?
Den følger jo allerede de avstandene resten av jernsettet har.
For å redusere avstands gapet mellom de forskjellige køllene. har du en GW på 50 så bøyer du den til 51 så er avstanden opp til en 56 grei nok, ett par meter for en god spiller. Har du for stort gap (loft) mellom køllene dine så får du store huller i forhold til lengde. Det er ikke gøy å ha 90 meter igjen til flagget og du kan velge en pitch som går 105 meter eller en SW som går 75, for å sette det helt på spissen.
Det skjønner jeg, men her var det snakk om motsatt; å bøye den sterkere. Dét skjønner ikke poenget med.

Og ang 90 meter: Ikke legg deg på 90 meter da! :) Poenget var jo bare at man uansett vil måtte kunne slå manipulerte slag med wedgene. Jeg skjønner poenget med å ikke ha for store gap, men jeg skjønner ikke hvorfor de må være jevne.
De fleste ønsker vel jevne gap mellom køllene, jeg prøver å ha 10-15 meter mellom alle køllene i baggen, et fullt slag som lander som forventet er aldri lengre unna flagget enn 7,5 meter på lengderetningen :!: I hvertfall fall hvis alt går som jeg vil...
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Franz »

Yngvebol wrote: De fleste ønsker vel jevne gap mellom køllene, jeg prøver å ha 10-15 meter mellom alle køllene i baggen, et fullt slag som lander som forventet er aldri lengre unna flagget enn 7,5 meter på lengderetningen :!: I hvertfall fall hvis alt går som jeg vil...
Ja, man ønsker vel det. Jeg syns bare det blir litt hysterisk noen ganger. Hvorfor ikke være 2 meter unna på ett hull (og sette putten) og 13 meter unna på et annet hull (og toputte)?

Jeg skjønner greia, men tror trådstarter kommer til å ha det NØYAKTIG like moro på banen med en 52-grader som med en 50-grader.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by Yngvebol »

Franz wrote:
Yngvebol wrote: De fleste ønsker vel jevne gap mellom køllene, jeg prøver å ha 10-15 meter mellom alle køllene i baggen, et fullt slag som lander som forventet er aldri lengre unna flagget enn 7,5 meter på lengderetningen :!: I hvertfall fall hvis alt går som jeg vil...
Ja, man ønsker vel det. Jeg syns bare det blir litt hysterisk noen ganger. Hvorfor ikke være 2 meter unna på ett hull (og sette putten) og 13 meter unna på et annet hull (og toputte)?

Jeg skjønner greia, men tror trådstarter kommer til å ha det NØYAKTIG like moro på banen med en 52-grader som med en 50-grader.
Enig med du :)
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kjøp av nye wedger.

Post by CharlieB »

furu wrote:I disse sterke PW-tider vil jeg foreslå at begynnere og til og med den gjennomsnittlige golferen velger GW/AW fra jernsettet. 4(eller 5) til PW + GW/AW. Min erfaring er at disse wedgene er lettere å være stabil med både på lengde og retning. Hvis vi ser på amerikanske nettbutikker og selgere på ebay så er det veldig vanlig å selge settene med GW/AW. Håper norske forhandlere kommer etter der og at man ikke må spesialbestille den ekstra wedgen.
Helt enig, litt merkelig i grunnen at man selger sett 5-Pw, når de fleste Game improvement og super game improvement settene har Pw rundt 44 / 45 grader.
Post Reply