Hobbykøllemakere

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Hobbykøllemakere

Post by Franz »

Tenkte å åpne en tråd for å fiske etter køllemakertips.

Hva gjør folket selv?
Hvor mye verktøy/utstyr har man?
Gode tips for å gjøre ting uten verktøy/utstyr?

Kan begynne selv:

Jeg har hittil meget god erfaring med Locktite Metal Epoxy fra f eks Clas Ohlson.
Kan bli nokså stygg finish, men funker som fjell hvis man vil slippe å bestille spesiallim til en rep.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hobbykøllemakere

Post by veggiss »

Jeg har tidligere gjort det meste selv (bytte skaft, grep), men nå har jeg litt plassproblemer, så da får jeg heller f.eks. Customgolf til å gjøre noe hvis jeg trenger det. Satser på at det er plass til en benk hvor jeg kan ha litt crap i boden på det nye rekkehuset.

Har klemme, og div forbruksvarer. Det som står på innkjøpslisten er en vekt, svingvekt, og kanskje også en loft/lie maskin hvis jeg føler meg rik en dag.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Hobbykøllemakere

Post by Zeph »

Einaste eg gjer sjølv er å byte grep. Har Pure-grep på heile baggen unntatt putteren. Drar av det gamle grepet, fjernar all tape og taperestar, monterer nye grep utan tape med trykkluft. Gjort på 1-2-3.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hobbykøllemakere

Post by furu »

Trykkluft til grep er genialt :D Har noen Pure grep jeg og men det funker jo med andre merker også. Å skifte grep er noe man absolutt bør prøve selv. Det er veldig tilfredsstillende og artig når man gjør det, som å få nye køller egentlig :) Skrustikke og gummiklemme er en litt dyr og en veldig billig ting man trenger. Men hvorfor ikke sjekke om noen du kjenner har dette slik at du kan låne det?

Har ellers det jeg trenger til å skifte skaft men skulle nok hatt en "shaft puller-greie". Og så har jeg saker til stempling og maling i 7-8 farger :D
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hobbykøllemakere

Post by Franz »

Til de som evt er skeptiske/mangler utstyr:

Det går helt fint å skifte grep "på frihånd" også.
Jeg skifter både med tape/white spirit og trykkluft ved å dytte mot en håndklebylt i et hjørne.

Keep it coming.
Skulle gjerne hatt shaft puller selv. Tør ikke ta grafittskaft uten.
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Hobbykøllemakere

Post by TaylorMadeGolfer »

Holder på å bygge opp et lite "verksted" selv for småjobber for meg selv og venner.. Bytter grep og skaft, stamper wedger,og øver meg på wedge grinds.

Bytter grep med golfworks grip tape og golfworks grip solvent, føler at tapen er mer som papir og at grepet glir lettere på.

På ønskelisten står svingvekt, men for nå holder det å teste litt med bly i form av tip weights og tape og finne det som føles riktig. :)
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
ronlarsen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 06 Mar 2012, 11:15
Hcp: 9,9
Hjemmeklubb: Sandefjord

Re: Hobbykøllemakere

Post by ronlarsen »

Jeg bytter også grepene mine "på frihånd". Ikke noe problem.
Har sikkert byttet på en 6-7 jernsett og en 4-5 wooder.

Ellers har jeg eksprimentert litt med finishen på en putter. Litt nye farger og slikt.
Men sliter med å få lakken til å sitte på undersiden.
Så hvis noen har tips til hvordan man får en holdbar finish på en putter så kom gjerne med innspill.

Men det jeg har funnet ut er at det stort sett går fint å fikse det mete selv.
Finnes jo så mange instruksjoner både i skrift og på video på nettet.
WITB:
Driver: Callaway Razr Fit
3W:Cleveland FL 15
3-4h Mizuno mp Fli-hi
5i-PW:Mizuno mp59
Wdgr:Mizuno mp-t11 50 og 56
Mizuno mp-r12 60
Putter: Odyssey metal-x #7
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hobbykøllemakere

Post by Golffreak »

Eneste jeg gjør er å bytte grep selv, og har nå kjøpt trykkluft så jeg raskere kan dra av de gamle grepene. Tror jeg fremdeles kommer til å dytte på de nye med white spirit, men får se. Skulle det blir småskeivt så er det jo bare å blåse av igjen grepene, så sikkert veldig kjekt å ha ja:-).

Når det gjelder øvrige jobber så ser jeg ikke helt behovet for å fikle med det selv. Jeg skifter jo ikke skaft i tide og utide (som visse andre som har et visst forbruk her inne...hehe), og kan like greit sette ut den jobben til noen som kan det og har utstyret for å få gjort det skikkelig. For å få av skaft så må du jo fort ha en shaft-puller og/eller varmepistol? En loft/lie maskin av en viss kvalitet er jo grisedyr, så jeg ser ikke helt poenget. Hvor ofte tweeker du på loften din liksom.. Klart, litt justering frem og tilbake på lie hvis du endrer svingen litt kan jo ha noe for seg, men da bør du nok også få noen råd fra pro og køllemaker kanskje. Hvis man liker å teste litt ulike skaft på wooder så har jo det blitt enklere med adapterene nå, og vurderer å kjøpe noen r9 adpatere hvis jeg skulle finne på å leke meg litt med ulike skaft. En ting er jo å lime på dette, men du skal jo gjerne kappe grafittskaftet og ikke minst veie/måle svingvekt etc. Det å finne riktig skaft, og ikke minst få testet en del, fordrer jo gjerne litt hjelp av en som kan dette. Klart, kjøpe et billig skaft på ebay for å teste er jo greit nok, men personlig så vil jeg heller bruke litt penger på å finne ETT skaft som funker for meg og la det være med det.

Forstår at en køllemaker må ha litt betalt for tiden det tar å skifte grep, men hvis du gjør det selv så sparer du en del penger. Ikke minst så er det like fort gjort som å reise frem og tilbake til en køllemaker hvis du skal bytte 4-5 grep. Man kan jo koste på seg nytt grep litt oftere også. Kanskje noen golfbutikker i Norge burde solgt løse grep til en OK pris for oss som skifter selv?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Hobbykøllemakere

Post by TaylorMadeGolfer »

ronlarsen wrote:Jeg bytter også grepene mine "på frihånd". Ikke noe problem.
Har sikkert byttet på en 6-7 jernsett og en 4-5 wooder.

Ellers har jeg eksprimentert litt med finishen på en putter. Litt nye farger og slikt.
Men sliter med å få lakken til å sitte på undersiden.
Så hvis noen har tips til hvordan man får en holdbar finish på en putter så kom gjerne med innspill.

Men det jeg har funnet ut er at det stort sett går fint å fikse det mete selv.
Finnes jo så mange instruksjoner både i skrift og på video på nettet.
Gjort litt av det samme selv, mest med wedger... Det viktigste for å få ny finish på en kølle er å få vekk den gamle, og de fleste køller som selges i dag har finish som krever større operasjoner. Man kan også få kjøpt noen "flasker med finish" som fester seg oppå gammelt finish, men det holder ikke like bra.

Rustne wedger er de enkleste, eller wedger med raw finish. Her er det bare å få vekk rusten(Cola, sandpapir og wd40), og smøre på krem/veske til man har oppnådd ønsket finish.

En annen type finish som både er pen og holder på det meste av køller er hvis du "torcher" den med gassbrenner. Avhengig av hvor varm den blir kan du få forskjellige farger. Man kan også putte den varme køllen i olje, og avhengig av oljen kan man få massevis av forskjellige finishes. Kan poste bilder av en jeg selv torchet og avkjølte i olje. :)

PS: Husk altid å tørke av køllen godt for å unngå fingermerker!
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hobbykøllemakere

Post by veggiss »

Glemte at jeg har en shaft-puller også faktisk :)

Golffreak: Har du mulighet til å blåse av mine grep nå i nærmeste fremtid? Skal bytte skaft på jern og wedger, og er lite keen på å donere 10 omtrent ubrukte grep til søpla.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hobbykøllemakere

Post by Franz »

Golffreak wrote:For å få av skaft så må du jo fort ha en shaft-puller og/eller varmepistol?
Man trenger ikke shaft puller. Det er tricky med grafittskaft, men stål er null problem. Kan ta dem i stekeovnen tilogmed, hvis du ikke har varmepistol.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hobbykøllemakere

Post by kevin »

Golffreak wrote:Kanskje noen golfbutikker i Norge burde solgt løse grep til en OK pris for oss som skifter selv?
Er ikke det vanlig? Golfshopen som ligger like ved der jeg bor selger grep fra Golf Pride løst iallefall
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hobbykøllemakere

Post by Golffreak »

veggiss wrote:Glemte at jeg har en shaft-puller også faktisk :)

Golffreak: Har du mulighet til å blåse av mine grep nå i nærmeste fremtid? Skal bytte skaft på jern og wedger, og er lite keen på å donere 10 omtrent ubrukte grep til søpla.
Seff, kjøpte en sånn starthjelp med kompressor greie og hvis de skal kunne fylle i bildekk så regner jeg med at man kan blåse av noen små gummigrep også :). Kjekk å ha i bilen iallefall, og tenkte jo at kompressoren også var gull til grepbytter, sykkeldekk etc. Skal muligens slå noen baller på Fornebu på mandag etter jobb, kunne jo tatt det der? Resten av uka så er jeg ute og reiser.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hobbykøllemakere

Post by Golffreak »

kevin wrote:
Golffreak wrote:Kanskje noen golfbutikker i Norge burde solgt løse grep til en OK pris for oss som skifter selv?
Er ikke det vanlig? Golfshopen som ligger like ved der jeg bor selger grep fra Golf Pride løst iallefall
Tja vil jeg si. Golfbutikkene her som har kølleverksted har jo grep på bakrommet som du sikkert kan få kjøpt løst om du spør. Det jeg tenkte på var jo noen kasser med ulike grep ute i butikken så du kan plukke selv og ta med til kassa. Skjønner jo at markedet for køllemaker-ustyr er for lite for retail i Norge, men grep og tape burde de jo hatt. Hadde de tilbudt grepskifte med en gang også så tror jeg de hadde solgt mer. Er litt pes å levere og komme tilbake for å hente, da er det jo bedre å bare gjøre det selv hjemme..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hobbykøllemakere

Post by veggiss »

Golffreak wrote:
veggiss wrote:Glemte at jeg har en shaft-puller også faktisk :)

Golffreak: Har du mulighet til å blåse av mine grep nå i nærmeste fremtid? Skal bytte skaft på jern og wedger, og er lite keen på å donere 10 omtrent ubrukte grep til søpla.
Seff, kjøpte en sånn starthjelp med kompressor greie og hvis de skal kunne fylle i bildekk så regner jeg med at man kan blåse av noen små gummigrep også :). Kjekk å ha i bilen iallefall, og tenkte jo at kompressoren også var gull til grepbytter, sykkeldekk etc. Skal muligens slå noen baller på Fornebu på mandag etter jobb, kunne jo tatt det der? Resten av uka så er jeg ute og reiser.
Hmm...jeg har jo faktisk en slik kompressor selv når jeg tenker meg om, dette må undersøkes!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hobbykøllemakere

Post by furu »

Har prøvd med liten kompressor og det funket dårlig. Kjøpte en sak til 899,- hos Biltema.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hobbykøllemakere

Post by Golffreak »

furu wrote:Har prøvd med liten kompressor og det funket dårlig. Kjøpte en sak til 899,- hos Biltema.
Jeg har ikke så mye peiling på kompressorer, men jeg kjøpte denne
http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk ... sor-37905/

Ser at den du kjøpte har maks arbeidstrykk 8 bar, mens den jeg kjøpte her har 18 bar (!). Vet ikke om det kan stemme, men tenkte at denne greia er det jo meningen man skal fylle opp bildekk med langs veien så da burde det jo holde..? Trenger jo ikke så mye trykk for å blåse av grepene iallefall, når jeg dro av originalgrepet på Nike putteren min så stakk jeg bare ned luftpistolen på Miklagard som du bruker du til å rengjøre skoene med... :D. Er jo ikke rare fisen i de greiene men det holdt. Må nok ha litt mer trykk for å få grepet PÅ da..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Hobbykøllemakere

Post by apehest »

Liter per minutt er det som gjelder.

Altså trenger man ei presse med tank.
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Hobbykøllemakere

Post by g0bben »

TaylorMadeGolfer wrote: En annen type finish som både er pen og holder på det meste av køller er hvis du "torcher" den med gassbrenner. Avhengig av hvor varm den blir kan du få forskjellige farger. Man kan også putte den varme køllen i olje, og avhengig av oljen kan man få massevis av forskjellige finishes. Kan poste bilder av en jeg selv torchet og avkjølte i olje. :)
Når du varmer stålet sånn så endrer du strukturen på molekylene i stålet, dvs at du endrer egenskapene til stålet. Jeg vet ikke om det er merkbart, men ville bare gjøre deg obs på det.
Du endrer enda mer når du putter den i olje og faktisk.
pass på så du ikke ødelegger favoritt kølla di nå ;)
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Hobbykøllemakere

Post by TaylorMadeGolfer »

g0bben wrote:
TaylorMadeGolfer wrote: En annen type finish som både er pen og holder på det meste av køller er hvis du "torcher" den med gassbrenner. Avhengig av hvor varm den blir kan du få forskjellige farger. Man kan også putte den varme køllen i olje, og avhengig av oljen kan man få massevis av forskjellige finishes. Kan poste bilder av en jeg selv torchet og avkjølte i olje. :)
Når du varmer stålet sånn så endrer du strukturen på molekylene i stålet, dvs at du endrer egenskapene til stålet. Jeg vet ikke om det er merkbart, men ville bare gjøre deg obs på det.
Du endrer enda mer når du putter den i olje og faktisk.
pass på så du ikke ødelegger favoritt kølla di nå ;)
Har en del backups å eksperimentere med ;)

Kan gi en mer "clicky" feel, står mye om det her: http://www.mygolfspy.com/torch-flaming-golf-wedges/
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
Post Reply