Jern og lengde

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Jern og lengde

Post by Flopp »

Jeg leste med stor interesse Furus tetser av Nike og Ping jern i siste Norsk golf. Jeg stusser imidlertid på om det er 0,5 - 1 kølle i forskjell i lengde mellom VRS forged og de "råere guttene i gaten". Hvilke køller er det som tilbyr så mye mer lengde, forutsatt at det er samme loft? Jeg trodde den største forskjellen på lettspilte og mindre lettspilte jern først og fremst var følelse vs lengdetap, eller mangel på lengde tap, ved dårlige treff. Er det slik at følelse og lengde ikke kan forenes i samme jern? Kan forskjell i lengde like gjerne komme av hvilket skaft som passer spilleren best? jeg bare lurer. Er i modus for å kjøpe nye jern, så jeg er takknemmelig for synspunkter!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jern og lengde

Post by furu »

Produsentene jobber veldig med jern for tiden, de skal ha de råeste på lengde. Da er det ikke bare loft som teller, derfor har de satt samme folk som har utviklet drivere til å jobbe med jern. De skal bringe noe av dette over i jern.

6i Cobra S3 og VRS Forged er begge 28*. S3 skaftet er 0.25 tommer lengre. Ikke rare forskjellen der altså. Jern som S3 og RBZ har mye "hottere" slagflate (mangel på bedre norsk ord). Det er mer effekt i slaget. De blir dermed også vanskeligere å beregne lengde med, slagene kan variere ganske mye i lengde og man får kanskje noen skikkelig lange når man ikke trenger det. Jern av typen VRS er ikke blant de korte guttene i gaten men mer presise og stabile.

Min mening er altså at det er mer enn loft og skaftlengde bak lengden man får med de ekstreme jernene.
Instagram @christianfuru
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Jern og lengde

Post by Flopp »

Takk for ekspeditt svar! Hvordan er lengden mellom g 20 og vrs? Må legge til at jeg synes testene dine er grundige og gode!
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Jern og lengde

Post by Pointmonaco »

Spilte TaylorMade i fjor og spiller Ping Anser i år... Ser jeg på spesifikasjonene på jernene tilsvarer loften på Ping 4'er jernet loften på 5'er jernet til Taylormade. I tillegg til en springeffekt i TM sine jern. Problemet et bare at lengden på TaylorMade jernet varier voldsomt noe jeg ble veldig klar over når jeg testet jernene mot hverandre på Trackman... Ping går likt gang på gang (gitt at jeg treffer selvfølgelig), mens TM spres mer på lengde... Spørsmålet blir om du ønsker 10 m ekstra, eller litt mer kontroll. For min del ønsker jeg å vite hvor langt jeg slår... Scoren min avgjøres alikevel med wedger og putter rundt greenen, samt at jeg ikke har problemer med å slå et 4'er jern der andre i flighten slår 5'er :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Jern og lengde

Post by Franz »

Er det noen som vet hvor stor lengdeforskjell det er snakk om på jernkøller? Har noen data fra robottest, f eks?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Jern og lengde

Post by veggiss »

Hadde det vært noen seriøse testere der ute så hadde de tatt alle 6-jernhodene fra produsentene, bøyd de til lik loft, satt de på et standard S300 og kjørt robottester...kommer nok aldri til å skje er jeg redd.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Jern og lengde

Post by Franz »

Nei, det skjer vel neppe. Jeg mistenker at det er meget små forskjeller. Tipper heller det vi merker er at våre møkkatreff får mer hjelp, og dermed opplever vi at to køller med lik loft gir forskjellig lengde.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jern og lengde

Post by furu »

Jeg er troende og mener at det er forskjell på jern. Lik loft i forskjellige køller kan gi forskjellige lengder.5i RBZ har en stor klump på baksiden - spiller ikke det inn? Det er nesten en minihybrid. Jeg har også troen på det arbeidet de gjør med å få mer effekt på jern, slik som de har gjort med drivere.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Jern og lengde

Post by Golffreak »

Prio 1 Balltreff og følelse
Prio 2 Lengdekontroll
Prio 3 Lengde

Sliter du med lengde så tren mer for å forbedre teknikken... Derimot så har de færreste av oss perfekte balltreff hver gang, og hvis lengden varierer 10m ofte så blir det vanskeligere å treffe greenen. Har en kompis som skryter av hvor lite kølle han slår på ulike lengder... Har forsøkt å forklare at GI jernene hans kanskje har både sterkere loft og hjelp fra hodene, men han synes det bare er tøft at han slår 1 kølle "mindre" enn meg. At han treffer greenen sjeldnere har tydeligvis ikke like mye å si...hehe.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Jern og lengde

Post by Sharky »

Kjenner meg igjen der Golfreak, er mange som liker å dra fram en kølle mindre enn de andre for å forsvare at "jeg" kan slå langt ^^
Har gjort det samme opptil flere ganger selv, men på et tidspunkt skjønner en at det ikke har så mye å si hvilket nummer som står på køllen, men heller om du treffer greenen eller ikke :D
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Jern og lengde

Post by JanB »

Driiiit opp i hvilken lengde du har på de forskjellige køllene. Det viktigste er at du gjør tingene likt hver gang og at du vet hva du får med de forskjellige verktøyene. Du har tross alt 13 køller å gå med utenfor green. Selv er jeg ganske snart 60 år og har vel kommet ned i det jeg vil karakterisere som 75% av mitt maksimale power. (svinghastighet og baksvinglengde). Dermed er jeg forstsatt på en nøyaktighet i "min" lengde på +/- 5 meter.
Utall av ganger har jeg demonstrert at jeg kan gå lenger med enhver kølle, men da med en "lucky" på kanskje 40%. Det har jeg ikke råd til og tar derfor heller 30 meter mindre med driver. Med mine 75% power er jeg nå oppe i >90% gode hit.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Jern og lengde

Post by Franz »

JanB wrote:Driiiit opp i hvilken lengde du har på de forskjellige køllene.
Ingen fare - les tråden, så ser du at folk stresser lite med lengdene sine.
Spm er hvorvidt to jern med lik loft EGENTLIG gir særlig ulik lengde.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jern og lengde

Post by furu »

Ja, jeg syns to jern med lik loft gir ulik lengde. Leste en artikkel tidligere i år om TaylorMade og RBZ. Finner den ikke igjen nå....... Der ble det snakket om hvordan de har puttet driverfolkene over på utvikling av jern for å gi dem lignende egenskaper dersom det er mulig. De driver jo på med forskjellige tykkelser på slagflaten og forskjellige materialer, dette kan påvirke resultatet. Jeg mener også at masse/vekt i køllehodet direkte bak ballen vil kunne gi lengre slag. Prøvde RBZ 4i og 5i i dag. Det er rett og slett mellomting mellom jern og hybrid. Driving iron er kanskje beste beskrivelsen. Det er så mye mer enn loft som påvirker lengden at jeg er sikker på at jern med samme loft kan gi ulik lengde.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Jern og lengde

Post by spiderboy »

Produsentene eksperimenterer med forskjellige materialtyper og kombinasjoner i face og hode, både for å få mer lengde, launch og tilgivenget på offcenter treff. Så at det burde bli forskjell på lengder med jern etter hvert er helt naturlig.
Jeg sliter med å chippe med jernkøllene mine, nettopp pga at det er brukt carpenter steel i face. Dette gir en følelse av at ballen spretter av køllehodet, noe som er fint på lange slag og tilsvarende drit på korte. Det er ekstremt lite følelse når jeg chipper, og innimellom også perverse lengdeforskjeller med minimalt mer kraft i tilslaget. Av den grunn har jeg gått bort helt fra å bruke annet enn wedger rundt greenen. Så ja, jeg tror det funker. Om det er et framskritt får bli et annet spørsmål. :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Jern og lengde

Post by Zeph »

Lengde er eit resultat av hastighet, launch angle og spin rate i alle retningar. Om desse er identisk vil ballen gå like langt. At det er lik loft på to køller betyr ikkje at du svingar dei heilt likt. Dessutan er det fleire som har registrert forskjell i loft i modellar frå forskjellige produsentar som i utgangspunktet er merka likt. Det kan og vere forskjell i lengde og vekt på køllene.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Jern og lengde

Post by Franz »

Sier du det, ja...

Jeg lurte i grunnen mer på hva som er mest sannsynlig av...

...teknologien gir økt lengde på gode treff.
...teknologien gjør dårlige treff bedre, og dermed i snitt mer lengde.

Eller for å si det på en annen måte: Går ballen til Tiger lenger med en SGI-kølle enn hans gamle blades, gitt at det er samme loft (og selvfølgelig samme lengde på skaftet).
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jern og lengde

Post by furu »

Ikke nødvendigvis med en SGI kølle. Jeg ville heller gått for GI køller som RBZ, Burner 2.0 og S3. Ja, jeg tror han ville fått mer lengde med en slik kølle enn bladkøllen. Er det snakk om ballhastighet? Kan det være at disse moderne, teknologiske køllene gir litt mer fart på ballen selv med samme svinghastighet?
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Jern og lengde

Post by sirandrew214 »

Med mine Cobra SZ og NIke VR, så merker jeg ganske stor forskjell. Mulig ballen går akkurat like langt ved like bra treff med begge, men snittet er at Cobra går jevnt lengre, sikkert pga at den er mer tilgivende, og at jeg ikke treffer like godt med Nike hver gang. Men som sagt, ved likt bra treff, så har jeg samme lengder der ihvertfall.
Men jeg tror helt sikkert jeg kan være enig i at køller som er designet som driving-irons nok har mer futt i frasparket! Mer masse bak ballen?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Jern og lengde

Post by Franz »

Flere kommer tilbake til at mer masse bak ballen gir mer lengde. Da er i tilfelle bladkøller suverene for å gi lengde. Hele poenget med GI/SGI er jo å fjerne masse bak ballen, slik at man kan refordele den rundt kantene (som naturligvis gir mer masse bak ballen ved dårlige treff, men jeg lurer altså på gode treff, da det var der vi begynte).
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jern og lengde

Post by furu »

Ja, de har definitivt mer masse i ytterkantene men de må jo ha mer bak ballen også? Har du sett de nye 4i og 5i fra TM RBZ? Jeg har dem i bagen nå, det er rett og slett minihybrider.
Instagram @christianfuru
Post Reply