Kaffekannens spillblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

:lol: :lol: :lol:
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by furu »

Tror de har lagt inn armeringsjern i trærne på Fana.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Sticho »

60 graderen min knakk tvert av midt på skaftet forrige gang jeg var der, så de har tydeligvis spandert litt armering i fairway også.. :)
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by AkE »

Kunne vært morsomt med noen bilder av dette!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Grønne greener »

Det var ikke morsomt i det hele tatt. :(
I utgangspunktet ønsket jeg å nå greenen men når jeg ikke fikk full baksving skulle jeg bare litt fremover. Gadd ikke bytte kølle og tok oppi grenene i fremsvingen. Det var da 3w knakk. Det hører også med til historien at jeg svingte litt for langt i baksvingen og tok borti grenene sånn at jeg bommet 100% på ballen.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Grønne greener wrote:Det hører også med til historien at jeg svingte litt for langt i baksvingen og tok borti grenene sånn at jeg bommet 100% på ballen.
det var egentlig det som var det morsomme :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

En stund siden forrige oppdatering. Har vært litt småsyk og det går rett og slett utover golfgleden. gårsdagens golfkveld begynte med testing av royalkøller, The Hammer, TM superdeep BBLB og ikke minst Nike VR ImageImageImage Det kommer nok artikler om disse testene på Furusiden etter hvert

Etter dette tok vi ni hull på Fana og det er noe som ikke stemmer med golfen min fortsatt. Jeg treffer lite greener og roter litt på hvert hull:

Hull 10. Par 4 321 meter.

Driver litt for langt i forhold til linjen og går i fw bunker. 120 meter inn og 8i som legger seg i rough til høyre for green. greit slag, men dårlig siktelinje. må hakke meg ut av rough til fringe og setter så neste chip 2,5 meter forbi hull. setter putten for bogey

Hull 11. Par 5 384 meter.

God drive ned midten, men et "oi" fra Furu gir bange anelser. Ballen har truffet noe på fw og hoppet rett opp og til høyre til semirough i bratt kant. ukult :( Har ca 175 meter igjen og prøver 4h mot hull(treningsrunde). trekker ballen litt lenger til høyre og ligger i tykk, tykk rough. nytt kakk inn og ballen går ca 7 meter forbi hullet. Denne greenen var veldig mye tregere enn jeg forventet og jeg putter 2 meter kort og bommer igjen for bogey. grusomt nærspill

Hull 12. Par 4 320 meter

Driven er ok men litt til høyre. ca 145 meter inn. Ligger på hard jordbunn og skulle nok droppet meg litt vekk. Det gjorde jeg ikke og ble straffet med smerte i håndledd og ett middels slag med 6i. pinhigh ca 10 meter til venstre for green. Chip inn med 9i får mer fart på green enn forventet og har 3 meter til hull. god retning med 20 cm kort og bogey

Hull 13. Par 3 121 meter

9i som jeg trekker til venstre. Dårlig slag hvor jeg slipper releasen for tidlig. Vanskelig pitch fra tykk rough inn over vei og rough til flagg som står kort. Går ca 6 meter lang. returputten er ok og tap-in for bogey

Hull 14. Par 4 241 meter

Kjempedårlig drivertreff som legger seg flott til på fw 60 meter fra flagg. 3/4 sw og en flott swoop under ballen med torv som går 30 meter og en ball som går 20 :roll: . Siden det er en treningsrunde prøver jeg et alternativt slag med en halv push med pw som om det var trær jeg måtte under. trekker ballen mer til venstre enn jeg trodde og må putte over haug på green til hull i nedoverbakke. Går kort og 1,5 meter igjen med knekk. marginal bom og dobbel

Hull 15. par 3 120 meter

9i som lander 2 meter fra pinnen og gir meg 3 meter putt fra fringe. legger den inntil og par

Hull 16. par 4 343 meter

Trekker 3w til venstre til semirough. står med ball halv meter lavere enn meg og 165 meter inn. Bomslag med 5i og 120 meter inn. 9i til midt på green og flagg på platået over. Treg green og kraftig stigning ender i for kort putt og til slutt en dobbel

Hull 17: Par 5 444m

kort drive igjen(mye vilje og lite futt) men er i fw med ca 240 meter igjen. slår god 3w til 40 meter igjen fra fw. ser flagg og skal slå en halv sw over en gresshaug til green, men treffer tynt og går bare halve distansen. neste er chip med 9i som snisser hull men går3 meter langt. putt er god men 2 cm kort og og bogey igjen

Hull 18: Par 4 338 meter

Drive er til høyre. dessverre i tykk rough og ball høyere enn meg. prøver likevel en direkte linje mot green fra ca 125 meter over vei, OB og et lige fjell. Går som det må gå og OB. dropp ligger litt bedre og jeg tar samme linje og går rough bak green. god pitch inn og 1 meter til hullet. gidder ikke hente putter og plukker for dobbel


Oppsummering: Vet ikke helt hva som er galt, men det er mye course management som kunne vært bedre. Det fikser jeg til en runde som teller. Det som bekymrer mer er at jeg slår minst et dårlig slag pr. hull. Forhåpentligvis hjelper dem med litt trening.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Spilte ny runde i går. Spilte omtrent identisk. sliter med å treffe greener og ligger stort sett meteren utenfor der jeg tidligere lå på. Med rough rundt greener og varierende putter betyr det bogeygolf for alle penga. Innimellom slår jeg også et skikkelig bomslag som gir meg dobbel eller verre på enkelte hull. Dermed bruker jeg en del slag flere enn jeg skal. Tror jeg rett og slett må bite i det litt sure eplet og ofre noen baneturer for skikkelig fokusert rangetrening.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Gikk 12 hull i går på Fana. Fortsetter med de samme problemene. For mange direkte feilslag. duff eller kakk innimellom med wedger. en slice eller hook innimellom med jern og en slice eller hook med woods. Det eneste som var stabilt bra var, mot normalt, putteren! Jeg forsøkte å være mer bevisst på preshot rutinen, men det hjalp ikke. Slår innimellom noen veldig gode slag. Blant annet hadde jeg birdie på 13 og 15 etter gode utslag og fine 3 meters putter.

Tror jeg må gå en runde som teller snart. Må spille en handicaptellende en i morgen eller i helgen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Nå begynner det å stemme litt igjen. Feilen var, som alltid, på en av de elementære tingene, nærmere bestemt i grepet. jeg har gradvis, ubevisst, åpnet grepet mitt. Når jeg leste tipset til JanB tidligere i dag og koblet det med hvordan jeg faktisk holdt køllen fikk jeg en aha-opplevelse. Dette justerte jeg etter første ni på bjørnefjorden i dag som endte på +12. De siste ni gikk jeg på +4 og hadde 6 GIR med høydepunkt birdie på hull åtte etter 160 meters innspill til en drøy meter fra pinnen. En god følelse når ting stemmer igjen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Veldig bra og morsomt å lese også
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ble 18 hull i går i dundrende bakrus. Skjelven på første 7 hullene med bl.a. tre bommer fra under meteren. Klarte ikke å holde putteren rolig. Kom seg etterhvert og hadde 6 par på siste ni. Endte til slutt i buffersonen og verken opp eller nedskrivning. Er god venn med jern og hybrid mine, mens driver og 3w er litt knotete og ustabil. Putteren var bra når fyllanervene ga seg :lol:. Veldig klar for en runde på Meland denne uken.

Memo to self: Si høflig nei til nachspiel når du har booket golfrunde neste dag :roll:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ble 18 hull på Meland. Kan vel med litt godvilje si at det endte uavgjort denne gangen. 33 poeng og riktignok 100 slag etter en del stryk på første ni er ok. Puttingen var bra, innspillene fra 120 eller kortere var bra. Trekøllene mine trenger hjelp. Hadde tenkt å ta en hull for hull, men blander hullene litt sammen, så det hadde ikke blitt riktig. Glemte også å notere statistikk på putter(sikkert godt under 30 ;) ) slik at det blir litt mangelfullt på scangolf også.

Må skryte litt av Meland. Fantastisk stand på banen for tiden. Har du sjansen til å besøke banen nå bør du ikke la den gå til spille. flotte fairways, raske og jevne greener, fint preparerte teesteder og seig rough.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Noterte meg en spesiell ting fra innlegget ditt; nemlig notasjon på puttestatistikk.
Her vil jeg absolutt anbefale at du bruker en notasjon jeg hatt stor glede av
Foruten masse informasjon på hvert hull, avslutter jeg med å skrive:
1.) Antall slag
2.) Antall put
3.) Antall fot på SISTE put

Se forøvrig mitt innlegg på : JaSol Golf Coaching
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ble litt golf i går likevel. Tok turen ned på golfsenteret og tok en liten time med Knut i ett forsøk på å reparere driver og 3w svingen min som har blitt stadig verre utover i sesongen. Rettet på en del elementære ting;

Svingen min var altfor bratt og dermed brukte jeg armene for å få moment i stedet for å vri skuldre/overkropp
Grepet mitt var altfor åpent. justerte til sterkere grep
Armene mine var for langt foran ballen i oppstilling. Det er ok å knekke håndledd i stance med en wedge, ikke med en driver
Vekten står igjen for mye på høyresiden slik at jeg ikke har en finish
Manglende release med håndledd som nok henger sammen med feilt grep

Slo en del slag på simulator etter timen og begynte å få taket på det etterhvert.

Senere på kvelden ga jeg en god f... i møkkaværet og tok en tur på Fana. Bestemte meg for å spille fra hvit tee siden jeg trenger treningen på det før hordatour. Det var kanskje feil dag å satse på hvit tee :roll: regnet øste ned og jeg var sliten i armene etter veldig mange driverslag på simulator. Jeg slo ganske nøyaktig hvert annet utslag bra og hvert annet utslag med en snaphook :cry: Presterte å slå vekk 9 baller på 11 hull :oops:

Gleder meg til en runde i ok vær.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Har vært en tøff uke for golfspilleren Kaffekannen :( Svingen min bestemte seg i forrige uke for å ta en lengre ferie uten å verken informere meg eller sørge for at en dugandes vikar var på plass. Dette sammenfaller selvsagt med at jeg skal stille i min første rene slagkonkurranse uten handicap. Jeg har allerede skrevet om runden min på onsdag i forrige uke og på fredag tok jeg en runde med GG som gikk et eller annet sted mellom "møkkarunde" og "dette er ikke min idrett". Det eneste jeg kan si meg fornøyd med er puttingen som blitt litt og litt bedre gjennom hele sesongen egentlig. Status etter fredag var:

wedge: pull/duff
Jern: Litt av kvarje slaget
hybrider: snaphook
3w: snaphook/slice
driver: snaphook/slice/kort og rett

I helgen fant jeg frem mitt gamle treningsskaft og trente på timing i svingen i stuen hjemme. Treningsskaftet er ett skaft med en tennisball i enden som er ca 40cm langt. Dermed kan jeg svinge innendørs og trene på hofte --> skuldre --> armer --> finish etc.

På søndag ble det en runde på Fana fra gul sammen med andre hyggelige medlemmer.
Hull 1 og 2 ble bare tull. På 1 bommet jeg innspill og havnet i griserough som jeg brukte 3 slag ut av og på hull 2 slo jeg første ball OB før jeg var uheldig med ball nummer 2 og plukket opp før jeg slo mitt 7 slag. På 3 begynte det å ligne på noe og jeg hadde en snorrett drive, et godt innspill og et solid par.
Jeg fortsatte med bogey på 4 og 5 etter litt putter som skifter retning på hullkanten.
På 6 ble det en dobbel etter at jeg spratt uheldig i vannet.
7, 8 og 9 var solide par etter siste putter på under en fot.
10 ble bogey etter chip og to putt.
11 var hårfin bom på birdieputt til par. God drive til 150 meter inn
12 var utslag som spratt 5 meter venstre til vannhinder og dobbel
13 ble en birdie etter dagens beste slag 30 cm fra hullet
14 bogey etter badetur
15 par med fin up and down
På 16 var jeg 2 mm fra et fint par, men endte på bogey
17 og 18 var solide tap-inn par etter henholdsvis gode førsteputter

statistikken fra scangolf sier:

Putter 1,667 (30)
Puts pr. GIR 2
GIR 6 (33,3%)
GIR+1 14 (77,8%)
Fairwaytreff 7 av 13 (53,8%)
Scramble/greenbom 4 av 12
Scramble/fw.bom 2 av 6
Sandy -
Chipsave 6 av 10 (60%)


Oppsummert var gårsdagens runde en opptur for meg. Starten er shaky, men jeg finner tilbake til svingen i løpet av runden. Er mer optimistisk nå ift. neste helg og satser på at min "bedre i konkurranse enn på trening" form holder seg.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Gikk 18 i går sammen med bl.a. Sticho fra forumet. Fortsetter med mitt håpløse spill. siste ni var bedre enn første, men det skyldes ene og alene at første ni var helt forferdelig. 94 slag fra gul på Fana er mildt sagt ræva. Gruer meg til helgen. Var for sein til å melde meg av hordatouren:(
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Sticho »

Det var ikke mye form på noen av oss igår. :?

Du må uansett ha lykke til i helgen dersom du ikke skaffer deg en medical exemption pga brudd i svingen. ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by furu »

Det går helt greit til helgen. Feltet er ikke mer enn ok (Vetle har forresten meldt seg på) og du havner dårligst midt på treet. Du har allerede sagt nei til tilbudet om caddie :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Jeg sa ikke nei... jeg spiller gjerne med caddy. Tror du vi kan låne oss en skikkelig staff bag og klistre på navnet mitt :lol: :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply