Kaffekannens spillblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by furu »

Hyggelig økt i dag. Takker for hjelpen. Må si at jeg er imponert over svingen og balltreffene dine. Kjempefint tempo. Er som du sier bare et spørsmål om å få det til å sitte også når det gjelder.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Fy f... for et drittspill dette er :evil:

Oppsummering av dagens runde.

Ut: 10 poeng
Inn: 23 poeng

Sta...stabi...atabili. stabilllitett. Nei, det er et fremmedord for meg.
Hull for hull:

1. Greit utslag med hybrid om noe kort. 100 meter inn og ligger i litt tykt vått gress. PW, men problemer med tilstrekkelig høyde. Spretter i bakkant av green og fester seg inntil steinknaus i langt gress. To kakk for å komme på green. 10 fot og 2 fot for dobbel. Kjipt å miste poeng på ett av min sikreste hull

2. Driver. Kjempehook på første og OB. Andre ball ca 200 meter på fw litt til høyre. Hybrid kort ca 140 meter og blir liggende bak eneste tre på fw. Det er knapt med grener så jeg prøver gå rundt med liten draw med pw. Treffer noen blader men det ser ut som det går greit. Ballen spretter like til høyre for green. Når jeg kommer bort har ballen sprettet(sprutte?) tilbake og lagt seg i vannhinder. Må tilbake og chipper inn og toputter for 8. Når jeg tenker tilbake ble det skrevet feil på scorecard her. Det var notert stryk, men 8 er faktisk poeng. :shock:

Her åpner plutselig himmelen seg og det begynner å hølje ned :( Jeg går i t-skjorte og fryser.

3. Driver. Ny kjempehook og OB(faens drit). 2 ball 230 meter midt på fw. ca. 120 inn og 8i. Duff og ca 80 meter inn. 52 grader og 5 meter til høyre for hull på green. Går for hullet som ligger akkurat i knekk og går altfor langt. Putt tilbake som ligges nært og 8. :x

4. usikker på køllevalg her. Det regner kraftig og er svak motvind. Går for 8i i stedet for 9i. Duff igjen og elven. Dropper i kort gress og 54 grader 60 meter til green. 20 fots putt til 1 fot og dobbel

5. Tee er flyttet tilbake til ca 200 meter og umulig å gå for green på utslag. Faktisk umulig å gå for fw :shock: Mellom tee og fw er det to trær med grener og blader ca. 5 meter over bakken. Mao. må man faktisk punche ballen for å holde den unna trærne. Jeg tar hybrid, knekker håndledd litt og slår rolig rett frem. Ballen går i rough og jeg må stå ca. en halvmeter over ballen. Får hakket meg ned til 15 meter fra green og gjør en god chip/pitch med 54 grader som gir meg 3 fots putt. Setter den for par.

6. Legger utslag med hybrid litt til høyre men på kortklipt. Dessverre er det et tre som forstyrrer baksvingen min såpass at jeg slår 2.slag 10 meter kort for green. Flagg er plassert helt i forkant og jeg har dårlig gress frem til green. Jeg tar 60 grader og legger ballen ca 1 fot kort av green. dårlig putt inn og 5 fots nedoverputt for bogey

7. Slår hybrid 1 meter for kort på utslag. Det er nok til at den ruller en 5-6 meter tilbake. slår 54 grader til green, men er pysete og har ca 18 fot igjen. Hullkant og tap-in for bogey

8. Katastrofehull og nesten ødelagt kølle. Utslag trukket langt tilbake og jeg tar 8i. Duff for n`te gang i dag og 40 meter igjen til hull. Tar 60 grader og skal kontrollere inn. SHANK og rett i vannhinder 3 meter til høyre for meg. Dropp og SHANK. 60 graderen flyger gjennom skogen med en illsint kaffekanne etter seg. Vurderer å knekke den, men kommer til konklusjonen at den har vært snill tidligere. Det skal sies at den på dette tidspunktet lå dårlig an. Stryk

9. Grei drive med liten fade. Treffer utstikkende grein fra tre og blir liggende ca. 140 meter fra green. 6i og duff. 80 meter inn, 52 grader og shank. 54 grader fra tykk rough og bakkant av green inntil fjellvegg. kakk og over green. Vurderer å knekke samtlige køller i bagen og gi opp golf.

Solen kommer frem :)

10. Hybrid til midt i fw. ca 170 meter inn. Ny hybrid og 5 meter kort av green. Pitch med PW og 10 fots putt. Hullkant og tap-in for bogey

11. Driver midt i fw ca 200 meter. Skal slå transport bort til 100 meter inn men duffer igjen og har ca 130 inn til høy green. 7i og litt tynt treff. Blir liggende i bakken. 60 grader ca 30 meter og 3 fot til hull. Klarer å bomme den :oops: og får bogey

12. Driver med litt slice. Ligger helt greit mellom fw med ca 180 inn. Prøver hybrid men topper og får ca 105 meter inn fra tykt gress. 9i og legger meg til høyre for green. Lite green å jobbe med og rough mellom meg og green. Slår 54 grader med spinn som legger seg 2 fot fra flagg. konsentrasjon denne gangen og bogey

13. Utslag langt bak igjen og frem med 8i. Pegger opp denne gangen ettersom det var mer sand enn gress på tee. Får litt tynt treff og havner i forkant av green. 9i chip ettersom flagg var i bakkant. Blir kort og har 15 fots putt. blir litt pyse og har en fot igjen for bogey.

14. Bomslag med hybrid på utslag og havner i vann. Droppsone og 8i 120 meter på green. over 30 fots putt med knekk og flagg midt i bakke. 3 putter for dobbel.

15. Flagg står helt i forkant av green. Jeg tar 9i og legger meg 3 meter kort av green. Chip inn med 54 grader og 1 cm fra birdie. Tap-in par.

16. Grei drive igjen ca. 200 meter, men blir liggende litt tykt. Tar 5i og har ca 40 meter inn. 54 grader og ca. 15 fot til høyre. dårlig putt inn til 6 fot som jeg legger i for bogey

17. Driver ca 220 meter midt ned i sentrum. Litt dårlig treff med hybrid på 2. slag som gir meg ca 80 meter innspill. Jeg tror dette innspillet er 60 meter og setter ballen ca 15 meter kort av green. Har i tillegg ca 10 meter med nedoverbakke på green. 54 grader som jeg chipper inn, lander perfekt en halvmeter inne på green og ruller hele veien rett i koppen for pinseeker birdie :mrgreen:

18. Ganske sterk motvind og jeg bestemmer meg for å sikre. Slår derfor rolig driver til høyre og ligger greit på fw ca 170 meter fra hull. Topper hybrid og har ca 100 meter innspill. PW og litt til venstre for green. chip inn med 54 grader til ca 5 fot fra hull. Fryktelig putt og tap-in for dobbel.


Havnet til slutt på 7 plass med 33 poeng. Vinneren som stakk av med HP mininote hadde kun 40 poeng og jeg føler vel at jeg burde klart det. Fornøyd med siste ni og spesielt hull 17 hvor jeg måtte ta en liten birdiedans :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

@kaffekannen
Inspirerende lesning og jeg tror din svake front 9 skyldes konkurransenærver og ikke minst nysjerrighet.
I 11 av 10 tilfeller duffer man når man ser opp FØR ballen. Det er dårlig odds. Årsakan er at høyre skulder faller ned og dermed blir det kortere vei ned til "den store ballen". SE NED
Jeg kommer tilbake til noen momenter du skal sjekke for å få vekk fete slag.

Trodde jeg var på feil bane da jeg kom til hull 5 og du skriver: "Tee er flyttet tilbake til 200 meter ...." Mulig jeg har oversett noe men i følge Fana GK sin baneguide er dette hullet 359 meter. Har lest et sted at de har forandra dette til et par 3 hull men fant tråden ikke igjen.

Back 9 var jo slett ikke verst. Du får vel ca 26 slag på Fana og når hull 17 har index 8 blir det akkurat 2 på den. Birdi suuuger med en 5 poenger.

Så litt til dine feil i dag. Duff og shank har mye til felles men jeg tar de hver for seg.

"Den store ballen før den lille ballen" :
Oppstilling: Ballen er plassert for langt foran i stance.
Positur: Det kan hende du ikke holder høyden din konstant. (opp og ned med hodet). Vær nøye med hvordan kroppen din står. Husk: Rompa ut og rett i ryggen. Har du en svai øverst er det umulig å holde hodet på samme sted.
Sving: Du har for mye sideveis vektforskyvning. Dersom dette kommer for tidlig, treffer du bakken først. En annen feil kan være for tidlig release. Altså at du retter ut håndledd-knekken for tidlig.

Shank:
Oppstilling: Står for nærme ballen. Skuldre er til venstre for mållinjen (åpne skuldre). For hardt grep og stive armer. For mye vekt fram på tåballene. Dette er noen av årsakene i oppstillingen.
Sving: Igjen er det at man har for hardt grep og stive muskler i armene. Dersom man har et svingspor som enten er "Utenfra og Inn" eller "Innenfra og Ut", kan man treffe ballen feil. Dermed kan køllebladet komme for langt ut og du treffer med overgangen mellom bladet og skaftet (hosel).

Som jeg sa innledningsvis tror jeg denne runden bar preg av konkurransenærver og at du skulle vise deg litt. Neste gang driter du i alt og kjører pene svinger og får de andre i ballen til å se for deg. Du skal bare se ned og ha en vakker sving.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by furu »

Veldig bra back nine. Den skal du "ta med deg videre". Profetien din om 2 og 3 ser ut til å ha vært ganske korrekt....desverre. Normalt plukker du vel poeng på 8 og 9 så det var jo skikkelig kjedelig når du fikk det til å stemme så bra på slutten.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Takk for tilbakemelding som vanlig.

hull 5 har vært kortet ned til norges sikkert korteste par 4 grunnet problemer med bolighus rundt og stygge slicer.

Det stemmer selvsagt at jeg ser etter ballen. Er litt ivrigere enn vanlig og blåser egentlig en god dag på duffing. Slår jo driveren mer stabilt enn noensinne(med unntak av hookene i starten), chippingen er bra og puttingen er ikke forferdelig.

Tror jeg må ha meg en tellende runde i morgen uten at det er i konkurranse. Noen som vil være med?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ny runde i dag og det ble forsåvidt en hyggelig tur med min onkel. Nok en gang på Fana. Hadde jo en god følelse etter siste ni i går og håpet på en bedre start. Det gikk jo rett til det varme stedet jeg ikke tror på.

Hull for hull

1. Hybrid ut igjen. midt i fw. 100 meter inn og pw. Lander på fringe, men er litt uheldig og går i rough. chipper over green, duffer neste, chipper inn og putter 3 fot for dobbel :(

2. God drive midt i fw. ca. 210 meter. Blåser hybrid rett til høyre og i vann. Dropp, shank og ny dropp. 90 meter rough og pw. går til høyre på green. toputter for 8. begynner å bli rimelig irritert.

3. God drive midt i fw i motvind ca 200 meter. 150 meter inn. kakker ballen med 5i til 100 meter og rough. 9i og til venstre for green. Så følger en liten gruppe med forferdelige putter før jeg tar en happy gilmore med putter på ballen og får rundt 50 meter inn i skaugen. :evil:

4. Massiv slice med 8i. Her sier min onkel(35 hcp) at det ser ut som jeg står veldig bøyd over ballen. Jeg funderer på dette mens jeg går ned på fw til hull 3 og finner frem min 52 grader(hvordan lager man gradetegn. Den lille rundingen??). Passer her på strak rygg og hevet hode og får godt treff. treffer litt for langt til venstre og spretter av green. Chip inn og grusom 2putt for dobbel

Pause ferdig. oppdaterer etter kamp. Kan si såpass at fra nå gikk det bedre :D
Last edited by Kaffekannen on 22 Jun 2009, 10:44, edited 1 time in total.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by furu »

alt + 0176. Den kan jeg faktisk :D

Søk etter charmap i Windows så finner du de utrolig usannsynlige snarveiene. Jeg får ikke til å bruke alt+0176 for grader i Firefox. Kan like gjerne bruke *, 52* wedge funker vel.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Kamp ferdig. 1-1 er greit resultat på Viking Stadion, men koffor skal vi bli så defensiv etter vi scorer :?:

Hull for hull fortsetter

5. puncher hybrid ned på fw og har ca 110-130 meter inn(mangler avstandsmål foreløpig). Tar 8i og får dagens første gode jern treff. Ligger med en meter for langt til høyre på green og får dermed ikke trill ned mot flagg. God putt på 45 fot legges 6 fot fra hull og par

6. Gult utslag trukket tilbake til hvit. God hybrid ut midt i fw. 80 meter inn og 52*. Legger meg på fringe nært hull. Bommer med 3 cm på putt og tap-in for nytt par.

7. Hybrid til green. ca 15 fots putt til tap-in for nok et par.

8. Tenker litt for sikkert ift. bunker som ligger foran høyre del av green + litt sidevind og legger meg 3 meter til venstre for green. Chip inn med pw og ca 15 fot igjen. legger innenfor 1 fot og bogey

9. God driver igjen 200 meter. Litt uheldig med sprett i fw og blir liggende bak en stor gran(?) som sperrer utsikten mot green. Har 100 meter inn og bestemmer meg for å gamble. Åpner 9i godt og går rundt treet og ligger midt på green. En beregnet fade som fungerte :lol: :) :D :mrgreen: . Sjelden vært så fornøyd med et slag som ikke gikk i koppen. hull helt til høyre på green og legger 20 fots putt ca 2 fot kort. setter den for par

10. Giret av forrige hull tar jeg for mye i med hybrid og går godt til høyre. Har ca 230 meter inn i motvind og oppoverbakke. Prøver å være taktisk og går for 6i. Er litt nonchelant og ligger uheldig og havner i elv ca. 100 meter fra hull. Ballen ser spillbar ut og jeg gjør en dårlig vurdering om å spille som den ligger. Det dårlige slaget får bare ballen opp i kanten i tykt vått gress og jeg ligger betydelig dårligere enn om jeg hadde tatt straffen min og droppet. Slår ballen inn på fw ca 60 meter fra hull. Tror flagg står nærmere enn det faktisk gjør og legger med 25 fot kort. Putt til 6 fot og putt i for 7

11. God drive igjen ca. 210 meter i fw. Skal slå rolig slag ca 80 meter for best mulig innspill. Nonchelant igjen og topper transportslaget :oops: . Har ca 135 meter igjen til høy green. tar 6i og får dessverre en shank. den spretter inn i tykt gress. Jeg forsøker å slå den ut, men slår den dypere inn. Melder uspillbar og slår opp på green med 60* og bommer 10 fotsputten med 1 cm for 8 og nada poeng.

12. Gult utslag trukket tilbake til hvit. Dagens første slice på drive. Ikke mye, men nok til at jeg havner i fwbunker. Her ligger ballen fin på toppen av sanden og jeg slår den vel 90 meter med 8i. Ligger dessverre i rough i litt bakke. Ca 85 meter inn. PW og litt lavt slag. God retning, men jeg kan ikke se green. kommer over kant og ser ballen en halv meter fra flagg. tupper den nedi for par.

13. Gult utslag trukket tilbake til hvit. 8i som jeg treffer litt tynt og legger den såvidt inn på green. hull helt i bakkant og 30 fots putt. legger den 5 fot forbi. Setter den for par

14. Fryktelig utslag med hybrid i vannet. droppsone, 8i og green ca. 20 fot til høyre for flagg. Legger 1 putt ca 3 fot til høyre for hull. nedoverbakke og jeg sier at jeg bare huller ut. dårlig treff og bom :oops: putter 1 fot tilbake for dobbel

15. Litt til høyre med 8i og bunker. 54* til fringe. Chip in og 2 fots putt for bogey

16. Drive 200 meter rett frem. Ligger litt til venstre og har ca. 150 meter inn i svak stigning. Tar roolig hybrid og legger ballen til venstre 5 meter forbi flagg i fringe. chipper inn og har nedoverbakke hele veien mot hullet. Den stopper litt tidlig, men 6 fot og god sjanse for par. Tar 180 grader rundt hullkant og tap-in for bogey

17. Drive midt ned fw ca 230 meter. Hybrid som jeg dessverre drar litt til høyre. 80 meter inn og tar 52*. Legger ballen på greenkant. ca 30 fot til hull. bommer såvidt og har tap-in for par.

18. Spiller driver sikkert i motvind og legger meg til høyre 150 meter fra flagg. grunnet bunker bak green tør jeg ikke ta hybrid og velger 5i. Dårlig treff og ligger i rough til høyre ca 40 meter kort. Ballen ligger langt over stance og jeg våre ikke kompensere nok og havner helt til venstre på green med hullet til høyre. slår en god 20 fots putt og tap-in for bogey

Dermed ble det 38 poeng og 0,8 ned. Nytt hcp 23,6 :D Og det med 2 poeng etter de første 4 hullene. 7 par er nok pers også. Setter som vanlig pris på kommentarer :)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Fusion »

Gratulerer med en veldig flott runde! Imponerende av deg å få så mange poeng når du starter så dårlig. Fortsett å spille så veldig godt samt at du får bort noe av de nonchelange slagene som du skriver om så blir dette veldig bra! ;)
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

JanB wrote:@kaffekannen

Positur: Det kan hende du ikke holder høyden din konstant. (opp og ned med hodet). Vær nøye med hvordan kroppen din står. Husk: Rompa ut og rett i ryggen. Har du en svai øverst er det umulig å holde hodet på samme sted.
Dette var nok feilen. Som nevnt sa min onkel at jeg så litt krokrygget ut. Jeg konsentrerte meg derfor om å dytte skulderblad bak og strekke nakken. Etter det gikk det stort sett greit.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Jeg pleier å demonstrere "krom i ryggen" ved følgende.

Hold høyre hånd rett framfor deg, flat hånd og med tommel mot deg. Gjør en skrå vinkel med underarmen og håndflaten lik den som er på ryggen din ved riktig positur. Tenk deg at ryggen din er hele hånda. Hodet ditt sitter på tuppen av langfingeren. Strake fingre.
Skru så hånda slik at du ser rett inn på håndbaken (øversiden av hånda). Dette skal illustrere toppen av baksvingen. Det er viktig og holde samme vinkel på hånda. Nå kan du kjøre svingen og vri hånda 180 grader slik at du ser inn i håndflaten.
Dette er en komplett sving.
Gjør dette mens du ser på "hodet". Du ser at hodet står helt stille gjennom svingen.

Så gjør du samme øvelse, men nå knekker du litt i de to øverste leddene på fingrene. Hva skjer nå når du skrur opp til baksvingen? Jo, Det er komplett umulig å holde hodet på rett plass.

Fikk du det til?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

JanB wrote:Fikk du det til?
Lettere med neven enn med golfkøllen ;) Skjønner prinsippet og det er en jo veldig synlig feil som du ikke nødvendigvis merker selv.

Nok en gang tror jeg dette handler om god pre-shot rutine. Har man feil på oppstilling(kroppspositur), plassering, grep eller siktelinje så blir ikke resultatet bra.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ny 18 hulls runde i dag. ble mer en treningsrunde hvor vi tok et par ekstra utslag på enkelte hull og testet litt alternative måter å spille enkelte hull på. Derfor blir det ikke hull for hull.

Gikk tilfeldigvis sammen med noen folk jeg kjenner perifert fra før som har singelhcp. Han ene registrerte at jeg har av og til har altfor lite vektforskyvning mot venstre fot i svingen. Noen ganger var jeg faktisk nesten tilbakelent i det jeg avsluttet svingen... Dette er nok blant årsakene til duffing og tykke treff som jeg av og til har med jernene. Det er alltid noe nytt :?

Puttingen var solid i dag og jeg hadde blant annet en 20 fots birdieputt med knekk på hull 6. Var veldig fin på lengde og hadde 4-5 gimmies etter lang førsteputt.

Driveren er fortsatt stabil slik den var i helgen og jeg er ikke lenger nervøs for lange slag. Hadde 250 meter på hull 16.

Hytten i helgen og lite golf.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by furu »

Kan være enig i det med vektforskyvningen. Så det litt når vi var på rangen forleden.

250 på 16 er rett og slett utrolig bra. Gode putter med det klenodiet du putter med er også imponerende :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Hadde nå bare putteren min kunne vært definert som et klenodie... Den var ræva når jeg fikk den og den er ræva nå. :cry:

Glemte å nevne en ting, og det er at jeg har lagt meg til en backspin på høye jern :o På 4, 8, 15 og innspill til 17 hadde jeg 1 - 2 meter backspin på green. Det kjipe var at jeg var litt kort av flagget i utgangspunktet og backspinnen ga meg vanskeligere putt og sågar på 8 spant jeg av green...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Da ble det en ny runde i går. Faktisk sammen med Furu fra forumet. Utgangspunktet vårt var en treningsrunde hvor vi skulle prøve litt forskjellig. Greenene var akkurat spiket, luftet og fylt med sand og vi fikk beskjed om at putting kunne være litt bingo. Furu fikk også redusert greenfee.

Jeg vet ikke om jeg vil gå noe nærmere inn på første ni. Denne "treningsholdningen" var ikke en bra ting for noen av oss. Man blir litt ukonsentrert og det ble i det hele tatt mye tull. Når greenene i tillegg humpet og spratt ble det ikke mye god golf. Noen par ble det på par3 hullene og enkelte gode slag innimellom var det, men ikke noe å skrive(hjem om).

På vei til hull 10 ble vi enig om at vi kjører en slagkonkurranse over siste ni. Store mengder pepsi til Furu hvis han vant og en flaske vin til meg ved seier. Siden dette er treningsdagboken min burde jeg egentlig kun skrive om egne resultater, men jeg tviler ikke på at Furu kjapt retter på eventuelle feil jeg måtte gjøre.

Hull for hull siste 9 - Slag Furu vs Kaffekannen

10. Begge slår ut med hybrid og har ca. 160 meter inn. Furu slår først og legger en prosjektil 1,5 meter over bakken ca 110 meter fremover. KK pusher ballen litt til høyre og ligger 10 meter til høyre for green i tykk rough. Furu kommer ikke riktig under innspill og slår over green. pitcher inn igjen og ligger litt kort. KK klarer kunststykket å chippe ballen en meter bakover fra tykk rough. Får så spilt inn til ca 6 fot og toputter for dobbel. Furu toputter også for dobbel.

11. KK trekker ballen til høyre med driver og har ca 190 meter inn. Furu er smart og legger en hybrid midt på fairway med ca 225 meter igjen. Neste slaget til Furu legger han like over 100 meters merket midt i fw. KK derimot befinner seg i nedoverbakke og rough. Prøver å legge seg inn omtrent der Furu er med 9i, men får ikke tak i ballen dytter den 40 meter rett frem til ny rough. Denne gangen med ball mye lavere enn stance. Tar frem hybrid, kompenserer mye for lie og smacker til. Går over furu(Det store treet, ikke personen) og legger seg i fringe ca 7 fot fra hull. Dagens slag for KK. Furu har ca 70 meter inn og ønsker seg en gapwedge. Slår i stedet en rolig pw som blir litt kort og chipper inn på green med slag 4. Begge putter på to og bogey: Furu, par: KK

12. Utslag er trukket tilbake til hvit og dermed ca 340 meter. KK slår igjen med driver og legger seg litt høyre i kort rough uten trill med 165 meter inn. Furu tar hybrid, får trill og har ca 170 meter inn. Dessverre får Furu tynt treff og slår ca 40 meter frem. KK tar hybrid, får godtreff, og havner 30 cm utenfor bakkant av green. Furu slår en flott 7i over trær som legger seg midt på green, og toputter for bogey. KK slår putter inn på green og legger seg altfor kort, neste går i kant og bogey her også. Forbanna lufting av greener.

13. KK slår en flott 8i rett til venstre over vei via et tre til en ubestemt lokasjon. Furu legger seg kort på green. KK slår provisorisk til midten av green, og går litt motvillig for å lete etter ball. Furu er overraskende ivrig i letingen :o , og finner den litt kort og til venstre for omtalte tre i tynt høyt gress. Det er en liten åpning på en meter mot green og KK forsøker med 60 grader og sær oppstilling grunnet trær i baksving. Det går fint og KK har ca 1 meter lengre putt enn Furu, ca 20 fot. KK slår først og legger seg på høyde med hull. Furu legger seg litt for kort, bommer neste og 3 putter for bogey. KK setter sin retur for bogey også.

14. KK tar altfor mye i med hybrid og slår i vann. Furu slår fint til fw. KK, droppsone med ny matte, 8i og god retning. Kommer en furu(treet igjen) på slutten og dytter til høyre. Furu slår wedge og går litt skjevt i samme tre og ligger til venstre. Begge chipper inn på green. Furu har 12 nedover, KK har 5 fot oppover. Furu slår ca 5 fot forbi. Begge to putter fra den posisjonen(forbanna lufting av greener) og dobbel.

15. KK slår 8i mot flagg i bakkant av green. god retning, men bittelitt backspin gjør at ballen ruller 5 cm av green. Furu legger seg litt til høyre og litt kortere, men på green. KK toputter for par mens Furu fireputter :!: for bogey.(de herlige luftede greenene :lol: )

Mellom 15 og 16 for KK litt ufrivillig latteranfall når Furu påpeker at han har brukt 15 slag på de tre siste hullene og 10 av slagene har vært putter :mrgreen:

16. KK dæljer ballen 45 grader til venstre i vannet. Furu slår hybrid rett frem i samme element. Begge til droppsone. KK skal forsøke sin hybrid 18* han fant i boden og skal slå hardt. Total bom i ned vannhinder omtrent 5 meter til venstre og 1 meter frem :oops: Furu slår jern inn til ca 130 meter inn. KK tar 22* hybrid(den jeg liker) og slår ca. 180 meter fra vannhinder til 40 meter fra green. Furu slår 7i og pusher den ut i helvetesrough på høyre side av fw. Dropper ny ball og legger på fringe. Godt slag. KK slår 56* inn på green ca 12 fot kort. Furu chipper inn til under en fot fra pin og 8 slag. KK legger putt i hullkant og får 7.

17. KK trekker ball igjen til høyre og i vannhinder(jeg begynner å se hvor jeg roter denne runden). Furu slår flott drive midt i fw. KK finner droppsone og slår hybrid kort av elv(bomslag). Neste slag fra KK går til høyre for green med ca 30 meter igjen inn. Furu har ca 230 meter inn og slår en hybrid han treffer tynt. har ca 100 meter inn over trær og ligger i tykt, men relativt kort gress. Låser seg litt og slicer ballen bort til der hvor KK ligger. Slår deretter ett flott slag til ca 6 fot fra pinn. Psyker dermed ut KK som slår kort av green. Pitcher inn til 3 fot og putter for 7. Furu toputter for 6 og får honnøren.

18. Tee er trukket langt tilbake og man må ha vel 190 meter flight for å komme over vann. Furu smeller til med driver som går ca 15 meter rett frem og inn i siv. KK dæljer til og legger seg nesten på green til hull 17. Furu slår to driver til som nesten går over vannet(den en var virkelig nær ;) ). KK slår en til så hardt han kan og den er bare borte. KK finner første ball i litt rough og slår seg inn på fw ca 90 meter fra green. Skulle hatt 52*, men den er som kjent MIA, så jeg slår 3/4 pw. Den legger seg pin-high i fringe. toputt for bogey og seier.

Furu kommer vel med sine kommentarer etterhvert, men det var skikkelig artig. Vi er i alle fall skjønt enige om at det må være litt konkurranse for at konsentrasjonen skal være på topp. Av andre detaljer kan jeg nevne at jeg prøvde Furu sin Nickent driver rundt hele runden, og er mindre imponert nå enn da jeg prøvde den på range. Temperaturen var også ganske intens med 29 grader og 99,9% luftfuktighet(eller noe der omkring) når vi gikk ut og 27 grader når vi kom inn ca. 22:30.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Keyser »

Artig lesestoff.....

Er enig med at treningsrunder ofte blir litt tull, såfremt man ikke faktisk skal trene, men spille...
Pleier ofte spille "konkurranser" på slike uhøytidelig runder, gjerne match med pils i potten til vinner, samt til longest drive/closest to pin. Som oftest spiller man best med litt skjerpings...
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Glemte selvsagt å nevne at det kom visse antydninger om fordel av hjemmebane og at det er påkrevd med Bjørnefjorden Invitational og muligens en kvitt eller dobbel
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Keyser »

Mulig jeg blir nødt til å utfordre vinneren .... 8-)
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

*dobbel*
Last edited by Kaffekannen on 01 Jul 2009, 14:53, edited 1 time in total.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply