Wedger og bounce

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Wedger og bounce

Post by Flopp »

Det lille jeg (tror jeg) kan om bounce er følgende: Mye bounce er hensiktsmesig fra myke flater og mindre bounce er hensiktsmessig fra harde flater. Det kan derfor være hensiktsmessig med mye bounce på SW, men skal du spille inn 80 meter fra hard fairway, er kanskje ikke dette den optimale Wedgen (?). Jeg har videre fått med meg at den enkeltes sving, bratt/flat, også vil være et parameter i forhold til ønsket bounce.

Spørmålet blir så: Hvor mange grader er lite, middels og mye bounce, på de ulike wedgene. Vil den optimale wedge sammensetting være at man har wedger med ulik bounce? Jeg håper at dette forumets ubegrensede kunnskap kan opplyse meg :-) Jeg har forøvrig også fått med meg uttrykket effektiv bounce, noe som gjør forvirringen fullstestendig....
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Wedger og bounce

Post by furu »

Jeg har skrevet noe jeg selv syns er bra info om dette. Du finner det på par72.no som jeg skrev litt for før. Har ikke direktelink foran meg nå men du kan søke på siden.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Wedger og bounce

Post by sumo »

ganske riktig det du skriver her. lite bounce på harde flater, mye bounce på myke flater(våte fairwayer eller bunker etc). grunnen er enkel. harde fairwayer trenger en såle som kan grave litt, altså lite bounce, mens våte fairwayer og bunkre trenger en såle med mye bounce slik at køllen spretter opp igjen. dette forhindrer at kølla graver seg ned og du vil få verdens største torv, eller omtrent bli sittende fast i sanda i bunkern.

den optimale wedgen fra 80m inn til green er uvtvilsomt en gap wedge, eller også kalt approach wedge. denne er som regel 50-52 grader, med 8 grader bounce. dette er perfekt for en passelig hard fairway. 8 grader bounce er medium bounce, den perfekte mellomting mellom lite(4 grader) og mye(12 grader).

ang svingplan og ønsket/anbefalt bounce, så er det noe som heter sliders og diggers. dette kommer an på hvor bratt du kommer ned på ballen.
desto brattere du kommer ned på ballen, desto mer bounce. og da selvfølgelig motsatt med lite bounce.

jeg vil tro at en sammensetning av forskjellige wedger med forskjellig bounce er det beste for den vanlige, dødelige golfspilleren.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Wedger og bounce

Post by Flopp »

Takker for svar! Det må vel bety at 12 grader bounce er "vanlig" på en 56 grader wedge? Mener vel at en av årsakene til å topping med wedgene kan være at man duffer og at kølla spretter opp foran ballen. Vil lite bounce på en hard fairwai være det mest tilgivende mot dette?
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Wedger og bounce

Post by sumo »

ja, 12 grader bounce er ganske vanlig på en sandwedge.
det er absolutt ikke umulig at du kan duffe og dermed toppe i tillegg pga for mye bounce på køllen, men dette er ikke hovedårsaken. årsaken til topping generellt er at man løfter kroppen ubevisst i nedsvingen. det er en klassiker.
lite bounce på en hard fairway er det optimale, men vil påstå at medium bounce er et tryggere valg. grunnen er at hvilken som helst fairway kan bli litt "soggy" til tider, og da er det uansett greit med litt mer bounce. medium bounce er uansett ikke for mye til at det vil fucke opp så jævlig mye for deg.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Wedger og bounce

Post by veggiss »

skal du bruke en wedge med mye bounce fra hard fairway så legger du bare ballen litt bak i stancen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply