Lei av utstyrsfokuset..

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Lei av utstyrsfokuset..

Post by Shankermaker »

Er nok et i-lands problem dette også. Men synes at golfutstyr har alt for stor fokus blant golfere. Dette gjelder både på nett og irl. Golfsenteret jeg var på i vinter bugnet over av folk med nye rbz køller. Og her så har utstyrstråden mange ganger flere treff og svar enn det som virkelig er viktig, TRENING. Skjønner ikke hva det hjelper høyhc (15+) å ha en rbz wood som gir dem mye lenge, når de ikke er i nærheten til å kunne slå to like slag på rad og det er et guesstimat på hvor langt de liksom skal slå den. Tror ikke jeg har sett en 15+ hc blitt bedre etter kjøp av nytt golfutstyr. Hadde de heller brukt litt av de pengene på en pro heller, så hadde resultatet blitt mye bedre. Har du en god teknikk så har det ingen ting å si på hvilket utstyr man bruker. De som spilte på 70-tallet gikk på par de også. Det er nok derfor vi ikke blir bedre i golf, folk venter bare på at de nye køllene skal komme å redde deres noe ustabile sving år etter år i stedet for å ta tak i seg selv.

Nå er det jo litt ironisk at jeg har kjøpt meg nytt utstyr ann mass i år, men kinakopier i fire år er nok :)
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by furu »

Hvorfor skal det ene utelukke det andre? Kan vi ikke ha begge deler?

Jeg er en av dem som gir golfutstyr mye fokus på nett og ellers i golflivet. Det er både en jobb og en interesse for meg. Kan ikke noen gjøre det samme for trening? Starte en blogg og skrive om det for å få det fram? Kan ikke de norske proene bli bedre synlig? Du finner dem jo stort sett bare på undermenyer av undermenyen på hjemmesiden til klubben. Lag en egen blogg. Lag små videoklipp. Legg ut noen tips 2-3 ganger i uken. Ta i mot videoklipp fra folk og analyser dem. Gjør et eller annet. Er vel Mark Crossfield som er veldig i vinden for tiden men mange slike løsninger. Få trening fram så vil folk lære mer og bruke det mer. Man kan ikke forvente at interessen vokser uten at man gjør noe.

Utstyrsfokuset er helt greit. Hvorfor skal ikke en med 34 i hcp få kjøpe seg en RBZ fw og nyte det? Leve i drømmen og håpet om lange slag :D Jeg tror du undervurderer folk. Det er mange som tar protimer, det er mange som trener målbevisst. Og en annen ting - det ligger ingen automatikk i at man blir bedre i golf ved å gå til en pro. På samme måte som det finnes feil køller for deg så finnes det feil pro for deg.

Vi kan si "ja takk, begge deler" til denne "problemstillingen" men vi kan ikke gjøre det ved å la treningsbiten ligge der uten å dra den fram i lyset.

At utstyrsforumet har flere tråder enn treningsforumet er helt naturlig. Det er utrolig mye mer å snakke om og ikke minst lettere å snakke om når det gjelder utstyr.

Jeg fikk lyst til å lage en blogg som heter golftrening.com :D Lage oversikt over norske proer. Legge ut videotips og øvelser. Eller vil noen andre gjøre det? Er det en dårlig ide? Vil det bare få fokus på egentrening?
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Friedman »

Da er vel kanskje ikke "Utstyr"-seksjonen på et golfnerdforum det rette stedet å henge eller :lol:

Du har for så vidt rett, i alle fall til en viss grad, men du kjemper nok en nytteløs kamp. Utstyr vil alltid appellere til folk, uansett hvilken hobby man driver med. Slik er det bare.

Når det er sagt er blir det feil å si at innovasjon på utstyrsfronten ikke hjelper folk. Mer lettspilte køller bør, alt anne likt, føre til lavere scorer. Om folk har blitt bedre til å spille golf er et annet spørsmål, men en gjennomsnittlig hobbygolfer vil score bedre med køller anno 2012 enn med utstyr fra 70-tallet. Det er andre variabler som også spiller inn som gjør at scorene ikke blir lavere og lavere for hvert tiår som går.
No laying up
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Shankermaker »

Nå hørtes jeg kanskje litt mer negativ enn hva jeg egentlig er. Elsker jo selv å lese om nytt utstyr og slikt, men vet jo i mitt hode at det egentlig ikke er noe forskjell på disse køllene. Det er vel mer det at trening får for lite fokus. Skjønner bare ikke tankegangen på de som har hatt samme hc i mange år, som bruker mye tid og penger på golf (spille runder og kjøpe nytt utstyr hvert år). Når bare litt trening hadde gjort at de hadde fått en mye bedre opplevelse på banen.

Min teori var at vi mistet golfboomen fordi det ble for kjedelig for Ola Nordann og gå rundt å toppe/slice ballen i 5-6 timer. Og dermed så gikk de over til de svært teknisk vanskelige sykling/ski (ironisk her, red anm). Hvor treningen skjer direkte mens man utøver de. Mens man i golf må sette av litt tid på range/nærspillområde for å få utvikling.

Og en treningstipsnettside er jo gull Furu. Og få satt sammen alle tipsene på nett til en litt mer lettfattelig oversikt tror jeg mange ville ha dratt nytte av. Trodde kanskje NG og Golfnews skulle ha noe slikt fokus, men der er oppdateringene alt for sjeldne.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Molly »

For meg så er utstyr en del av morroa. Sånn er det med det meste av hobbyer som jeg har hatt. Å sånn tror jeg det er for mange andre også.
Det er jo ganske kult når du har det nye gromme.
All idrett er ganske mye show også. ikke bare go.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by vBildoy »

Som nybegynner tror jeg at jeg forstår poenget til Shankermaker.
Når ting går trått er det lett å bli fristet av dyre wooder, drivere og jernkøller. "Hva om det finnes køller som gir meg mer lengde". Sannheten er at om man slicer eller hooker så er det mindre gunstig å gjøre det med en ballbane på 200 meter, for da finner man aldri ballen igjen.
Når det er sagt så vil jeg fraråde alle nybegynnere å kjøpe det aller billigste møkkasettet man finner. Ingenting er så frustrerende som å måtte gå 50 meter ut på rangen for å hente køllehodet på 6-jernet sitt.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Shankermaker »

Jeg sier ikke at man skal spille med skitkøller og slutte og følge med på utstyrsfrodnten. Men det virker for meg som om alt for mange er mer fornøyd med å få kjøpt nye køller enn å ha fått en god opplevelse på en treningstime og skjønt litt mer av hvordan man skal gjøre det.

Og jeg vet jo at vi lever i overflod her i Norge, slik at slike innkjøp er noe alle har råd til, og at problemet er enda større i ski og sykkelmiljøet. Men jeg skulle ønske folk tok litt mer tak i treningen og dermed kunne få oppleve litt bedre golf på banen. Det er det som gjør en til en bedre spiller, ikke nytt utstyr.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by veggiss »

Golf handler mye om selvtillit også, og da kan utstyret hjelpe på :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Shankermaker »

Tja, er vel ikke helt enig. Selvtillitt er noe jeg får gjennom å ha slått et par gode slag (og som jeg mister tvert etter et dårlig), men som Haugsrud sa, så er det bare å kaste driveren hvis man ikke liker å se på den. Og det er jo klart man skal ha utstyr man trives med, men å bytte ut til det nye hotte hvert år for å tro at det er løsningen, det er det jeg vil minske fokuset på. Har man god teknikk kan man spille med alt, og har man dårlig teknik så er det ingen køller som kan hjelpe deg (hvis man ser på utstyret på 2000 tallet som de fleste har i dag). De vil kanskje få litt mer lengde på tåslag og litt mer høyde som tar bort litt spinn, men de dårlige slagene som spretter bortover bakken 10 -20 meter vil være like og driven som slicer 100 til høyre vil gjøre det samme. Og det er der problemene til de jeg snakker om ligger. De er slike slag de har flest av.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Franz »

Jeg vil i utgangspunktet si et samme om proer.

Det er ikke slik at en protime er en protime.
Ei heller er det slik at en pro er en pro.

Protimer hjelper lite hvis proen er dårlig, eller hvis du kommuniserer dårlig med proen.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Shankermaker »

Der er jeg enig, mye rart og generelt så synes jeg proene har feil fokus. Nesten ingen som forteller de hvordan de skal gjøre det, kun flikker litt på hvordan svingen deres er. Så har de samme sving med en liten endirng og er egentlig like clueless etter timen.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Sharky »

Er litt på motsatt tanke jeg.

Har et lite intrykk av at mange proer lærer elevene sine den "samme" svingen, hvor du bør være "her" på toppen av baksvingen og "svinge" køllen slik.
Vil nok tro at de flinkere proene rundt omkring har en bedre evne til å jobbe ut ifra det standpunktet som elevene har istedenfor å tvinge kølla i ein posisjon som ikke er naturlig i det hele tatt for enkelte personer.
"The more i practice, the luckier i get"
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Molly »

Du bør ha litt selvtillit før du slår ballen også. Tror ikke du får det visst du går å tenker på at utstyret ditt ikke er bra nok...
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Kaffekannen »

Kanskje er jeg ræva i golf, men så lenge jeg har penger til det er det i alle fall ikke utstyret det skal stå på...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by vBildoy »

Ha ha. Jeg blir alltid provosert av dere med lavere HCP enn meg som sier dere er elendig i golf! :P
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Hantimilon »

HCP har ikke alltid med hvor god man er. Møtt mange på banen som ikke spiller til sitt hcp. "oi i dag slår jeg dårlig"

Og angående utstyr, så syns jeg det er morsomt å kjøpe litt utstyr. Syns golfen handler litt om å kjøpe utstyr jeg ;)
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Hagen »

furu wrote:Hvorfor skal det ene utelukke det andre? Kan vi ikke ha begge deler?

Jeg er en av dem som gir golfutstyr mye fokus på nett og ellers i golflivet. Det er både en jobb og en interesse for meg. Kan ikke noen gjøre det samme for trening? Starte en blogg og skrive om det for å få det fram? Kan ikke de norske proene bli bedre synlig? Du finner dem jo stort sett bare på undermenyer av undermenyen på hjemmesiden til klubben. Lag en egen blogg. Lag små videoklipp. Legg ut noen tips 2-3 ganger i uken. Ta i mot videoklipp fra folk og analyser dem. Gjør et eller annet. Er vel Mark Crossfield som er veldig i vinden for tiden men mange slike løsninger. Få trening fram så vil folk lære mer og bruke det mer. Man kan ikke forvente at interessen vokser uten at man gjør noe.

......

Jeg fikk lyst til å lage en blogg som heter golftrening.com :D Lage oversikt over norske proer. Legge ut videotips og øvelser. Eller vil noen andre gjøre det? Er det en dårlig ide? Vil det bare få fokus på egentrening?
Mark Crossfield synes jeg også har veldig fine snutter på youtube, både på utstyr og trening. En annen som har bra forklarende treningsvideor er Paul Wilson, han svarer også om du lurer på noe. Særlig for de som meg som har litt høyt hc forklarer han fint.

En treningsblogg hadde vært veldig bra Furu, kanskje dere kunne fått med en pro og laget noen videor på par72? Er jo noen treningstips der. Det jeg savner mest er tips til forskjellige øvelser en kan gjøre, som man ser progresjon i. I fjor hadde vi herretrening en gang i uken i klubben min, hvor vi fikk forskjellige øvelser vi skulle trene på, det hjalp meg masse. Tror det er viktig at nye golfere får et mål med treningen, ikke bare står å slår på range på måfå.

Når det er sagt, bruker jeg nok mer tid på å lese utstyrstester enn treningstips.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Hantimilon »

Enig med Hagen. Hadde vært kjempeide med treningstips på sidene.
Startet i fjor å spille golf, å er begrenset hvor mye tips man får på VTG. Har som oftest ikke tid til å være med på treninger med klubb.
Så hadde vært greit med råd og tips på øvelser man kan gjøre på rangen.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by Shankermaker »

Anbefaler også Shawn Clement på youtube. Veldig flink til å koble golfsvingen til andre aktiviteter, og man slipper alt det som fort kan bli litt for teknisk.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Lei av utstyrsfokuset..

Post by hanso87 »

Tror det er stort sett likt mellom folk som brenner for sin hobby og flere bruker en del penger på den. (folk med dyre sykler, folk med dyre skipakker, dyre fotballsko osv...).

Det er det som er morro og få seg noe nytt utstyr. Jeg personlig har i år hatt en del trening med pro igjennom en golfgruppe på jobben. Det har korrigert en del feil, og ser frem i mot sesongen å starte å spille.
Selvom svingen har blitt bedre falt det meg ikke inn å spille med samme driver enda en sesong. Det lå i mitt hode at den ikke fungerer og jeg måtte kjøpe ny når jeg har råd.
Det ble en RBZ 9.5* driver med STiff flex og ser frem til å spille med den i sommer. (og helt sikkert slå en del slice)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply