Folk som ikke roper FORE!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Folk som ikke roper FORE!

Post by Long-Hit-Wonder »

vi lærer fra grunn av viktigheten ved å bruke varselrop når en ball er på avveie,men bruken dabber dessverre av merker jeg flere ganger. folk som ikke roper når ballen skrur ut mot et område andre mennesker pleier å oppholde seg.

utallige ganger har jeg opplevd dette.engang sneiet en ball hodet mitt med bare et par tommer, da jeg kjeftet på flighten og spilleren etterpå lot de som de ikke hørte når jeg kjeftet. senest idag var det en ball som kom fykene forbi meg uten at noen ropte. jeg vet at mange føler ydmykelsen blir for stor å bære da man ved å rope "fore" offentliggjør et sleivslag,men dog avlikevel. det er som vi sier under jakta; "det er bedre å ha skutt engang for lite enn en gang for mye". dette kan lett konverteres til golfen; "bedre å rope en gang for mye enn en gang for lite".

ROP "FORE" FOR FAEN FOLKENS!!!
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by furu »

Du har absolutt helt rett. Har hatt mange episoder de siste rundene jeg har gått. Mulig at folk er i vintermodus fremdeles og ikke vant til at det er mye folk på banen.

Det som irriterer meg er når de kommer fram til ballen og ser hvor nærmt de var å treffe noen så er det altfor mange som ikke unnskylder seg. Roper du fore eller ikke så kom uansett med en liten beklagelse. At man anerkjenner det hjelper mye på humøret mitt.

Å heller rope en gang for mye er et godt tips. Jeg ser sikkert ut som en tulling når jeg roper fore og lander 30 meter unna dem men det får nå bare være. Er tydeligvis ikke så flink til å bedømme avstand :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by JanB »

Det er ganske vanlig å pegge opp en ball som har kommet på avveie og ganske nær deg. Når den som har slått ballen kommer fram til sin ball, vil han ganske ettertrykkelig forstå at "hmm... dette var trolig ganske nærme de som stod her".
Det hjelper jo lite å kjefte høylydt til den som har gjort sleivslaget når den allerede har landet bare noen meter fra deg.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by furu »

Kjefter aldri. Du har rett i at det ikke hjelper. Et lite smil og en vennlig kommentar om at den var litt nærmt så skjønner vel de fleste. Blir det ikke litt teit å pegge opp ballen? Folk har forskjellig oppfatning av hva som er nærmt. Fikk en kommentar en gang om at jeg landet litt nærmt. Da snakker vi et par 4 hull på 230-240 meter og slo ut med 8er (120-130 meter for meg).

Skal ikke vri tråden over på det, men når er det vanlig å slå ut? På par 4 hull kan det vel ikke være noe problem å slå ut når de foran nærmer seg greenen. 100-150 meter mellom må vel være greit?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by kevin »

Støtter opp rundt oppfordringen til å rope FORE,når det er behov for det. Man bør rope hvis man ikke ser nedslaget og i sammenheng med at det er den minste lille mulighet for at det er folk der(også turgåere,hvis du er virkelig skjevt ute). Men det er dessverre slik som det er nevnt over her at enkelte "skammer" seg over et dårlig utslag og ikke roper,eller blir så opptatt av selve det dårlige slaget at man ikke tenker på å rope. Noen snur seg bort og slår kølla i bakken tilogmed,eller bare ser ned i bakken og banner. Det har man selv sett på de store tourene,og med det resultat at tilskuere blir truffet.

Her er mine tips:
- rop FORE og pek gjerne hvilken vei ballen går,høyre/venstre.
- ikke slå ut med mindre du har GOD margin til de foran
- ikke spill inn mot green når folk holder på med putting,selv om du legger deg opp på 20-40m foran green. Det kan være forstyrrende,og hvis ballen får en sprett på et sprinkellokk eller annnet kan det allikevel være "fare".
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by JanB »

Jeg vil bare påminne om at ALLE i ballen har PLIKT til å rope Fore. Det er ikke bare den som har sendt ballen avgårde.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by Kaffekannen »

JanB wrote:Jeg vil bare påminne om at ALLE i ballen har PLIKT til å rope Fore. Det er ikke bare den som har sendt ballen avgårde.
Jeg må innrømme at jeg har fått noen stygge blikk fra medspillere når jeg roper FORE(jeg har rimelig kraftig røst) på deres slag. Slår man skjeivt inn i område uten sikt hvor det kan være folk SKAL man rope. Heller en gang for mye enn for lite.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Ted
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 30 Mar 2009, 10:05
Location: Kløfta

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by Ted »

Bare at rope FORE gutter og jenter.

Er helt enig med dere..
chipp-duff er det verste jeg veit.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by Long-Hit-Wonder »

furu wrote: Fikk en kommentar en gang om at jeg landet litt nærmt.
jeg for min del har vært det nærmeste man kan få det. har truffet 2 spillere igjennom mine 11år som spiller. ropte fore begge gangene. den ene fikk ballen i armen og den andre nedi korsryggen. sistnevnte hørte ikke at jeg ropte dessverre pga sterk vind. fikk beklaget til dem begge.

jeg har også blitt truffet selv. latterlig nok av min bror som slo ut fra paralellhullet. et driverslag sendte ballen rett i magen så hardt at jeg falt sammen som en potetsekk på fairway idet ballen traff.
jeg hørte det gjallet fore og mine medspillere som gikk foran stupte plutselig til hver sin kant uten at jeg fortod noen ting. det neste jeg hørte var et høylytt klask før jeg følte en sviende smerte.
Last edited by Long-Hit-Wonder on 20 May 2009, 11:10, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by Kaffekannen »

Long-Hit-Wonder wrote:jeg har også blitt truffet selv. latterlig nok av min bror som slo ut fra paralellhullet.
Kan dette ha vært en bror du plaget littegranne når dere var yngre ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by Long-Hit-Wonder »

neida, vi er så gode venner;P

selv om han slo fra ca 120-130m unna så svei det noe helt for jævli. somsagt så falt jeg en kort tid sammen og gispet luft. traff like under midtgulvet.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by stooy »

Jeg har blitt truffet av Steffenakk her på forumet i leggen, og jeg har selv truffet Bjermis her på forumet i leggen :)
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by hanso87 »

Quote en sur kar når vi slo en skeiv ball, men viste slaget var var trygt
"Det er gratis og rope FORE"

Spilte en runde med en kar som hadde fått ballen til Henrik Bjørnstad i hode.. .Han var der etter spør du meg. litt vimsete og "fortullet" spør du meg..
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by JanB »

Har truffet meg selv engang. Hadde spilt litt skjeft og ballen rullet ned en skråning med trær, steiner og alskens kaktus. Jeg hadde vel omtrent 10 meter opp til fairway og bratt var det. Fant en klaring mellom trær og tok GW og siktet godt. Det jeg ikke hadde sett var en stein som stakk opp som en mur bare 1 meter fra ballen - i min spilleretning. Resultatet ble fatalt. Ettersom jeg ikke hadde trukket noe fra i svingen gikk ballen omtrent med 100 km/t rett tilbake i mellomgulvet.
Det ble bloduttredelse umiddelbart. Det svei og jeg trodde noe hadde gått galt der inne. Etter 15 år med karate er musklene i solar plexus ganske bra enda. "Skuddmerket" var synlig i godt over en uke.
Jeg rakk i hvert fall ikke rope FORE.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by stooy »

JanB wrote:Jeg rakk i hvert fall ikke rope FORE.
:lol:
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by hanso87 »

hehehehe.. JanB.. Den der tror jeg skal bli vansklig å slå.. En arbeidskollega engang gjorde noe av det samme med Drivern. Slo rett i ett tree og den kom tilbake rett i karen. Hvor ballen traff er jeg usikker på..

Har opplevd noe annet litt spesielt.. Resulterte ikke i noen skader da. Men bare en meget god prestasjon.
En dame står på Dame Tee og skal slå 140 meter å tar frem Driveren (så vi stopper opp og ser slaget.. Driver og 140m)
Resultatet er en kjempehøy peg + Drivern slår rett i matta.. Og gjett hva.. Ballen går RETT opp. og ca 10 meter BAKOVER!.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by bjermis »

stooy wrote:Jeg har blitt truffet av Steffenakk her på forumet i leggen, og jeg har selv truffet Bjermis her på forumet i leggen :)
Ka tid du traff meg i leggen? jeg også har blitt truffet av steffenakk.. Tror han var sur for jeg slo han den dagen :) hehe
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by stooy »

Du var ute på rangen og plukka baller, og jeg slo et sleivslag rett i leggen :) Lenge siden...
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by Fusion »

Husker en gang da vi hadde seriespill på hjemmebanen min da det var en som slo en skjev drive og ropet fore. Vi satte oss på huk, og en på flighten min fikk ballen rett i skjermen på capsen. LUCKY!
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Folk som ikke roper FORE!

Post by furu »

Hadde en skikkelig nær-døden-opplevelse i dag. Var på hull 6 (BJGK) og hadde stilt meg opp for innspillet fra ca.135 meter. Akkurat i det jeg skal svinge smeller en ball i bakken, ikke mer enn to meter unna, fra tee på hull 7. Hørte suset og smellet - hørte ikke "fore". Ble rett og slett skjelven. Jeg har aldri kjeftet på noen på en golfbane men denne gangen var det langt over streken. "Jeg ropte fore" var kommentaren jeg fikk når jeg sa at han hadde prøvd å ta knekken på meg. Dette sa jeg etter at jeg hadde gått mot dem og på en måte gitt dem sjansen til å se at jeg kom fra der ballen landet og dermed unnskylde seg.

Dette var uten tvil en type som syns det er pinlig å rope fore for jeg hørte ingenting. Min far sto litt nærmere dem og kunne høre at de sa noe men ikke høyere enn vanlig snakking. "Hører jeg ikke at du roper fore så roper du ikke høyt nok", var min kommentar.
Instagram @christianfuru
Post Reply