Leven Links

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Leven Links

Post by Yorkie »

Leven Links er hjemmebanen for to golfklubber, Leven Golfing Society og Leven Thistle golf club. De første 9 hullene ble lagt i 1820, og 9 til i 1868, så altså den 11 eldste klubben i verden. I 1909 ble klubben delt på midten, 9 hull til Leven og 9 hull til Lundin, og så ble det lagt til 9 hull på hver av banene. I dag spiller man til hull 5 for man hilser respektfullt på naboene på Lundin Links, og snur nesa hjem mot klubbhuset. Leven har en karakter som man finner igjen på mange klassiske linksbaner i Skottland, vinden er selvsagt en faktor, men Gorse er ett like viktig element på banen om man ikke er helt rett fra tee. Relativt kort, men med 4 par fire på +420 meter på back skal man slå lang og rett, selv i vindstille, hull 18 er 420 meter par fire med en gigantisk green, i front slynger the Scoonie Burn seg rundt green, glimrende matchplay hull.
Leven (og Lundin) ligger ca 25 minutter før St.Andrews og ca 50 minutter fra flyplassen i Edinburgh, glimrende til eller fra alternativer.


Image
scan0021

Image
Leven_H1

Image
Leven_H2

Image
Leven_H3

Image
Leven_H4

Image
Leven_H5

Image
Leven_H6

Image
Leven_H7

Image
Leven_H8

Image
Leven_H9

Image
Leven_H10_green

Image
Leven_H11

Image
Leven_H12

Image
Leven_H13
Hull 12 og 13 er da 430 meter par 4, spiller man backtee (medal) er de ca 20 meter lengre og par fem....

Image
Leven_H14

Image
Leven_H15

Image
Leven_H16

Image
Leven_H18

Image
Scoonie
Hull 18 er forøvrig 1 meter kortere fra medal tee...]

www.leven-links.com
Last edited by Yorkie on 04 May 2012, 10:08, edited 1 time in total.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Leven Links

Post by stianm »

Memories! Spilte selv denne banen for ettpar år siden, og jammen husker jeg ikke flere av hullene. F.eks det korte blinde par3 hullet :) Mener å huske at banen var relativt trang og fairwayene ikke var av den bredeste sorten på endel av hullene.

Når jeg ser dette skjønner jeg at det er på tide å dra tilbake til Skotland og spille litt links igjen!

Var fortsatt "rangen" 5 stk matter og nett ? :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Leven Links

Post by Yorkie »

Riktig det Stian på begge, relativt trang og mye gorsebusker rundt, jeg begynner å bli herda så klarer å leite og slå i de, men Kingben fant raskt en slik, og trudde ikke på meg når jeg sa at de stikker som hel..., raskt inn og ut fulgt av "#&&%!# "faen, ball i gorse er jo ny ball jo" :) Og rangen er fremdeles nettet :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply