Kevin Na, tidsbruk og straff

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by furu »

Mange har hisset seg opp over Kevin Na og hans noe sære "rutine" når han skal slå. Jeg aksepterer ham som en skrue og vi trenger skruer :D

Jeg tenkte på noe når jeg så Ben Curtis stå og prate med caddien i to minutter. Bruker Kevin Na faktisk mer tid enn de andre? Eller bruker han bare tiden på en annen måte? Noen småprater med caddien om vær, vind og føreforhold og det går unektelig mye tid der. Prater Na like mye + at han bruker tid med waggles +++?
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by JanB »

Ikke for å kapre tråden, men jeg tenkte på noe da jeg så Na i helgen. Han tok prøvesving og det bare noen cm over ballen. For det første har jeg alltid lært at det ikke er lov med prøvesving i "tee-boxen" (altså den delen av tee som er definert som det er mulig å gjøre utslag fra).
For det andre trodde jeg at et slikt slag rett over ballen måtte bli ansett som slag (en Bjørnstad bom). Er dette bare gamle regler som er blitt borte?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by furu »

Det er lov å avbryte svingen men fullføre bevegelsen. Ikke straffeslag for Na.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by veggiss »

Cluet er om han forsøker å slå ballen eller ikke.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by Martin899 »

Jeg forstod det slik at Na ikke brukte noe særlig mer tid enn de andre, men at han erstattet caddy-praten med tullet.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by Hagen »

Jeg synes de var strenge med Na. Synes også det var utrolig sterkt av ham å slå så bra etter den den vinglinga. Publikum hadde vel heller ikke behandlet han bra. Det jeg så, så virket det som om han ikke pratet like mye med caddien som enkelte andre. Men det var jo ikke noe Fowler fart over Na.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by kristianffs »

Kjedelig med den vinglinga i evigheter. Rødt kort neste gang!
Golf.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by kevin »

Na og endel andre spillere bryter 40sek regelen hele tiden, og tiden er inne for å begynne å dele ut straffeslag. Bøter hjelper ingenting, med mindre vi snakker 6-siffer for disse gutta

Jeg synes litt synd på fyren, men det er liksom ikke nok. Han må skjerpe seg kraftig, eller tåle å få straff. Andre spillere som har slitt med det samme har jobbet med idrettpsykologer for å bli kvitt problemet, det må sikkert Na også. Omar Uresti var en sånn tidligere på touren, Harrison Frazar har også hatt lignende problem.

Over 1min for å få avgårde ballen er uhørt og helt unødvendig.


Har ikke lagt merke til om han prater mindre med caddien, men tviler vel litt på det. Han bruker også caddien til å sjekke oppstilling/sikte ofte.

Men som sagt, Na er langt fra den eneste som bruker lang tid. Det er mange flere som fortjener å få tilsnakk/straff. Men hos Na blir det veldig synlig fordi han er egentlig klar til å slå, og bryter han 40sek regelen. Mens noen kanskje er raskere når de først har stilt seg opp, men bruker kanskje lengre tid i forkant.

Uansett bør man teste ut noen tiltak. Det første de bør gjøre er å innføre stats på hvor lang tid hver spiller bruker i snitt, fra de har valgt kølle og burde være klar. Så ser man fort hvem som er synderne og ber de komme seg innenfor 40sek grensa iallefall. Hvis ikke blir det straff
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by Kaffekannen »

Jeg likte forslaget som kom tidligere i år fra John Hawkins(golf channel) om å synliggjøre synderne. Legg ut statistikk på tidsbruk på lik linje med andre viktige statistikker. Hans påstand er at de fleste av proffene er litt forfengelige og en slik synliggjøring vil ha mye større effekt enn straffeslag og bøter som aldri blir gitt likevel.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by CharlieB »

De trenger strengt tatt ikke gjøre mer enn å bruke regelverket de allerede har. De gjør det på lpga og der funker det.

Grunnen til at det ikke brukes er nok at der redd for kritikken.. for et par år siden så fikk Harrington beskjed om at han var "på klokka" og slo kontant en ball i vannet. Tapte turneringen og Tiger vant.. og kritiserte dommerne etterpå. Det var "feil" måte å vinne på....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by kevin »

Morgan Pressel tapte i Sybase matchplay i dag etter å ha fått straff for sakte spill. Les saken her.

Kanskje spillerne får seg en vekker nå
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by furu »

Og Pressel fulgte opp med å prøve å få en straff på Munoz på greenen på hull 15. Sa at hun hadde berørt puttelinjen. Veldig voksent.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by CharlieB »

kevin wrote:Morgan Pressel tapte i Sybase matchplay i dag etter å ha fått straff for sakte spill. Les saken her.

Kanskje spillerne får seg en vekker nå
Dessverre, tror ikke gutta på PGA bryr seg, regelverket brukes på LPGA - med hell - eller uhell alt etter hvordan man definerer det. Det er forholdsvis sjelden at damene er treige. De har det samme regelverket på PGA, men der er praksis *helt* annerledes. Flighter blir satt "på klokka" fra tid til annen, men at noen har tapt hull eller fått straffeslag har aldri skjedd på PGA. Konsekvensen kan vi se.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by furu »

Det er ikke så lenge siden de delte ut et straffeslag for tidsbruk på PGA Tour. Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn 1995, synderen het Glen Day.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Re: Kevin Na, tidsbruk og straff

Post by CharlieB »

furu wrote:Det er ikke så lenge siden de delte ut et straffeslag for tidsbruk på PGA Tour. Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn 1995, synderen het Glen Day.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
I stand corrected, bytt "aldri" med 17 år. :-) For øvrig så hadde de fem tilfeller av straffeslag for tidsbruk på lpga i fjor...
Post Reply