Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig valg

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig valg

Post by Simmyr »

Jeg er helt blank på det meste med golf, og nå har jeg bestilt meg et sett uten å ha så mye forkunnskaper om hva som passer til meg.. Så jeg endte med et sett på tilbud som virket bra for nybegynnere:

http://www.golfshopen.no/tommy-armour-b ... t-787.html

Jeg er 1.80 høy og er vel i relativt god form (trener en del styrke). Så vil det gå veldig dårlig sammen med kjøpet mitt, eller vil det bare være en tilvenningssak med grafitt!?. Har jo ikke spilt noe særlig med stål uansett, så vil jo ikke føles som en overgang sånn sett!

Leste litt rundt og det så det at det var kanskje mer anbefalt for de eldre/junior som ikke hadde så mye kraft i slagene :lol:

I bunn og grunn: Gjorde jeg et bra eller et dumt kjøp?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by furu »

Grafitt er for alle så det er helt greit. Du vil trolig oppleve at hele køllen føles lettere med grafitt. Hensikten er å få opp svinghastigheten og dermed mer lengde på slagene. Noen liker best følelsen man får med stål - litt mer "connected" med køllehodet - men det er helt klart fordeler også med grafitt.

Min erfaring med helsett er at grafittskaftene ofte er litt mykere enn angitt flex. Uansett - mitt råd vil være å bare svinge løs og ikke tenke så mye på slike ting nå :D

Når du utvikler svingen din litt må du tenke mer på riktig flex og type skaft. Alle har forskjellige egenskaper. Slike ting fikser en proshop eller golfsenter/golfbutikk.

Og velkommen til forumet :D
Instagram @christianfuru
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Simmyr »

Takk for svar =)

Det hørtes bra ut.. Ville vært litt kjedelig å ende med "bestefarutstyr" i en alder av 25 ^^

Så da gleder jeg meg til å klinke til i sommer :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by furu »

Det er generell oppfatning at grafitt er for akkurat de du nevner men jeg tror flere hadde valgt det hvis prisen var lik stålskaft. Det blir gjerne 1.000,- ekstra på et jernsett. Ikke veldig mye penger når man først kjøper golfkøller vil noen si, men tusen er nå tusen. Blir mye golfballer av det :)
Instagram @christianfuru
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Simmyr »

Så sant, så sant! Sjekket prisen på settet litt rundt og virket som en ganske allright pris ihvertfall, så kan ikke klage da :) Kanskje det hjelper meg litt at jeg ikke kan knuse så hardt til å fokusere litt mer på teknikk ;)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Golfspilleren »

Ny på golfsnakk, men her må jeg si meg litt uenig med Furu.

Grafittskaft på "billigkøller" er som oftest av meget svak kvalitet. Spesielt vil det være mye torsjon i skaftene, noe som vil føre til dårligere slag enn med stålskaft.
Og i tillegg, som Furu skriver, er skaftene myere enn det som er oppgitt. Noe som garantert ikke vil hjelpe en sterk 25-åring.

Gjør ditt beste for å bytte køllene til stålskaft, er min mening.
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Simmyr »

Er bestilt og betalt, så får nesten bare prøve det ut denne sessongen og så hvis det viser seg umulig å spille med så blir det finn.no til vinteren og nytt sett til neste sommer ;)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Golfspilleren »

Er jo ikke en kjempeinvestering...
Lykke til og velkommen til golfsporten.
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Simmyr »

Nei hvis jeg taper en tusenlapp på det denne sessongen så er ikke det verdens undergang. Håper heller på at jeg kan få noen meter ekstra på de lette køllene og irritere kompisene mine ;)

Og takk for det! Første erfaring på banen i dag var fantastisk med 25C og sol! Gleder meg til flere slike dager...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by furu »

Jeg skal ikke være uenig med deg Golfspilleren. Egentlig er du uenig for å være uenig? Jeg sier jo også at flex ofte er mykere på grafittskaft i slike helsett. At jeg ikke går inn på torsjon og andre tekniske begrep tror jeg de fleste kan forstå.

Jeg prøvde å være positiv til noe en ny golfer har kjøpt og betalt. Det er heller ingen av oss som har grunnlag til å avfeie dette settet som ubrukelig/dårlig uten å ha direkte kjennskap til det. Når det er sagt - Golfshopen har fysisk butikk. Du kan returnere dette settet, det er jeg helt sikker på. De har sikkert noe annet til god pris, kanskje et tilsvarende sett med stålskaft. De aller fleste, om ikke alle, som kjøper et helsett og fortsetter med golf beveger seg ganske raskt over til dyrere køller. Det er egentlig det som er fordelen med disse rimelige settene - de får folk inn i sporten.
Instagram @christianfuru
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Golfspilleren »

Er ikke uenig for å være uenig. At stålskaft er bedre enn grafitt for en 25-åring kan det ikke være tvil om.
Samtidig er det fint med nye golfspillere uansett hva køller de spiller med.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by furu »

Det riktige skaftet er det beste - uavhengig av materiale. Vi er sikkert egentlig veldig enig :)
Instagram @christianfuru
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Simmyr »

Syntes det bare er bra dere er helt ærlige folkens! Jeg skal se om jeg får byttet det i morgen før de shipper det, så tror ikke det skal være noe kjempeproblem :) Slenger jeg på 500 kr ekstra får jeg et stålsett så det skal nok ordne seg :D
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Simmyr »

14 dagers angrefrist gjør susen, så det var jo derfor jeg kom hit ok spurte så jeg ikke gjorde noe dumt :lol:

http://www.golfshopen.no/golfkoller/her ... herre.html

Da blir det her det jeg sitter igjen med siden det ikke var noe andre stålsett i samme prisklassen...
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Golffreak »

Simmyr wrote:J
Jeg er 1.80 høy og er vel i relativt god form (trener en del styrke). Så vil det gå veldig dårlig sammen med kjøpet mitt, eller vil det bare være en tilvenningssak med grafitt!?. Har jo ikke spilt noe særlig med stål uansett, så vil jo ikke føles som en overgang sånn sett!

Leste litt rundt og det så det at det var kanskje mer anbefalt for de eldre/junior som ikke hadde så mye kraft i slagene :lol:

I bunn og grunn: Gjorde jeg et bra eller et dumt kjøp?
Selv om du er bodybuilder evt. så er det langt fra sikkert at du har høy hastighet på kølla (i mange tilfeller tvert imot... ;) ). Det krever teknikk og motorikk, men også smidighet å generere høyere svinghastigheter. Nå aner jeg ikke hvordan du svinger eller er trent, men mange av "bole-gutta" med 2m over skuldrene klarer ikke automatisk å svinge kølla noe særlig fort... Mulig at disse skaftene er "myke" evt, men ikke tenk for mye på dette nå som du har vært inne på. Kos deg på golfbanen, og utstyrsinteressen kommer fort nok hvis du blir skikkelig bitt av golfbasillen.... :P . Bare spør en håndfull mennesker her inne om det med utstyrsfokuset ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Simmyr »

Heldigvis er jeg langt fra noe bodybuilder haha! Eksamenstiden setter nok litt for mye spor på magen til det, men jeg liker å trene styrke jevnlig, så sånn sett er jeg vel ihvertfall over gjennomsnittet i formen :)

Tar det veldig med ro og tror jeg får en fin golferfaring uansett med stål,grafitt, sølv eller gull ;) Neste år blir det økning i lønningsposen når studiet nærmer seg slutten, så da kan jeg investere litt i noe litt mer ordentlige saker uansett!
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Rotten »

Synes det blir litt dumt å kommentere køllekjøpet, det viktigste etter min mening er at du kommer i gang med spillingen og får god-golf følelsen på gress. Dersom du liker sporten og blir bitt av basillen som oss andre, kommer du snart til å få et bevisst forhold til egen sving og hva du ønsker.
Når det er sagt, så er jeg enig med foregående talere at jeg ville gått for stålskaft da jeg personlig synes dette gir en mye bedre feedback og kontroll. Ett annet moment som ikke er å kjimse av er at man ikke kjøper noe som er alt for jalla, har faktisk opplevd blant kamerater at køller brekker/løsner i festet mot hodet selv med vanlig spill. Det er utrolig kjedelig, og potensielt farlig. Har dog ingen formeninger om at settet du har kjøpt er i den kategorien, kjente merker er "alltid" ok.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by raffener »

Jeg tror det viktigste er å følge det du tror på. Hvis du tenker at du har gjort et godt kjøp og blir fornøyd, så gå for grafittkøllene. Hvis du fra første stund går og tenker "hva om jeg hadde hatt de andre", så gå for de andre. Kort sagt; de som gir deg best selvtillit når du tar fram et jern.

....Og hvis du går for grafittkøllene så kan du jo også bruke de resterende kronene på ekstra greenfee eller et par protimer, noe som slettes ikke er noe dårlig valg heller :)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by spiderboy »

Tommy Armour-settene er helt kule sett. Har prøvd det aktuelle settet, og det er mer enn bra nok for en nybegynner. Olyo er også helt ok, men jeg tror ærlig talt ikke skaftene er det som skiller mest her. Uansett vil det byttes ut rimelig snart om du blir hekta....

Grafittskaft eller ikke-diskusjonen har vært oppe en del ganger før. Du kan søke litt rundt for å finne flere tråder om emnet. Men grafittskaft på billige sett, spesielt på wooder, er som regel ikke det aller beste. Men det er nå en gang billige grafittskaft på woodene i Olyo-settet også....

Jeg er for øvrig stor fan av grafittskaft (har steelfiber grafittskaft i jernkøllene), og tror alt for mange spiller med for tunge stålskaft. Å slå lengre enn den macho kompisen med 140-grams stiffskaft er definitivt morro.
Kos deg med golfen i finværet :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Nybegynner og har bestilt utstyr. Var grafitt et dårlig

Post by Simmyr »

+1 for kundeservice hos Golfshopen.no ihvertfall. Veldig hyggelig fyr som sa det ikke var noe problem i det hele tatt å bytte. Han sa han hørte på stemmen min at jeg var i "stålaldersgruppen! :) Så da ble det dette istedet:

http://www.golfshopen.no/golfkoller/her ... herre.html
Post Reply