Norsk mediedekning av golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Vijay
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 02 Jan 2009, 13:25

Norsk mediedekning av golf

Post by Vijay »

Hva synes folket om den norske mediedekningen av golf? Etter min mening er den en vits. Er det ikke slik at golf er den 3. største idretten i norge (målt i antall medlemmer i forbundet), etter fotball og ski? Det er iallefall ikke slik at golf får like stor mediedekning som fotball og ski.

Jeg mener at dersom mediedekningen hadde vært større så hadde norge utviklet bedre golfspillere også. Spillere som er interesserte i å prestere for å "imponere" vertsnasjonen. Tipper det er et fåtall av de norske borgerne som vet hvem for eksempel Henrik Bjørnstad er.

Nei her har norge mye å ta tak i! Hva synes dere?
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by hanso87 »

Det er sant. Dekningen er dårlig. Golf.no er jo en underkategori til Aftenposten.

Syns Norge har mye å lære når det kommet til gode nyheter som kommer med en gang. Har en tendens til å komme sent eller ikke å komme.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by stooy »

Golf.no har kommet med 2 nyheter den siste uken tror jeg, så golfavdelingen i aftenposten er ikke i nærheten av så stor som den burde være mener nå jeg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by furu »

Enig med deg Vijay. Det er utrolig dårlig. Når det først blir skrevet noe så er det gjerne gamle nyheter og i tillegg hentet fra andre nettsider/aviser. Har de innslag på tv så er det 10 sekunder med Tutta. Ikke bra.

Hvordan skal man så få endret på dette? Vi har rett og slett ikke nok proffer og profiler til å være konstant i nyhetene. Bjørnstad har ofte spillefri, Larsen og Tage Johansen spiller sjelden på ET. Kun Suzann Pettersen som er med på høyt nivå hele tiden. Det blir rett og slett for få storsaker og dermed klarer de ikke å skvise ut håndball, fotball, ski osv.

Vi skulle hatt en "serie" her hjemme i Norge. En serie med bra pengepremier og spillere man kan få et forhold til. Samarbeid med media og jevnlig dekning må være en mulighet. Snakker ikke om store tv-produksjoner men dekning på nettaviser og tv-innslag fra et hull eller to.

Når det gjelder antall golfspillere som det opereres med fra forbundets side så er nok det faktiske tallet mye lavere. Doble medlemsskap og spillere med grønt kort som sjelden eller aldri spiller blåser opp tallet.
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by eaglebooger »

Jeg jobber i NRK, og kan fortelle noe av bakgrunnen til den dårlige dekningen:

Da jeg begynte redigere for sporten, så tenkte jeg at nå skal jeg pokkern meg sette søkelyset litt på Golfen, og prøve få endel forsidestoff og hovedsaker om golf når det skjer store ting med Norge eller spektakulære ting internasjonalt. Men, problemet er at NRK ikke har noen rettigheter til å vise så mye som en duff fra internasjonal golf engang, og dermed blir det lite interessant nyhetsstoff med kun et stillbilde og en reporter som prater over. Når det gjelder fotball og ski, så har de fleste kanaler utveksling og stort sett det meste kan vises uten problemer.

Det er her jeg og stianm kommer inn i bildet føler jeg. Desverre bruker vi for mye tid på å spille golf fremfor å vise det, men kanskje vi skal sette igang skikkelig igjen til vinteren
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Kaffekannen »

Det går også på golf som sport sådan. Jeg må innrømme at før jeg spilte golf var det ugudelig kjedelig å se på. Man fikk ikke noe inntrykk av vanskelighetsgraden. Det var ikke det helt fengende tempoet og man kjente ikke spillerene. Flere har nevnt at golf muligens er den 3dje største sporten i norge basert på antall utøvere. Det har dessverre ikke så mye å si for mediadekning. De fleste som ser på ski eller fotball på tv er ikke akkurat aktive utøvere(kanskje snarere motsatt :) )

Selvfølgelig hadde dette endret seg hvis vi hadde hatt flere utøvere som konstant var i verdenstoppen og kjempet mot Tiger, men det blir litt sånn høna og egget.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by stooy »

Personlig synes golf var meget interessant å se på før jeg selv startet med golf, og jeg har flere venner som mener det samme, og som faktisk følger med på turneringer uten å selv spille golf :)

En kompis av meg var i militæret sammen med Peter Kaensche, og følger en del med på hvordan han gjør det ute i den store verden...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by furu »

Hva kom først? Hønen eller egget? Skal det kun dekkes idretter som allerede er populære eller skal man bygge opp interessen for f.eks. golf? Det er sikkert utrolig vrient i Norge. Det er tross alt et veldig lite land, vanskelig å gi oppmerksomhet til alt. Se forsøket med BLNO. Havarerte grundig selv om TV2 satset ganske mye på det.

Jeg ønsker meg først og fremst bedre dekning på de store nettsidene (vg.no, dagbladet.no og nettavisen.no).
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by hanso87 »

stooy wrote:Personlig synes golf var meget interessant å se på før jeg selv startet med golf, og jeg har flere venner som mener det samme, og som faktisk følger med på turneringer uten å selv spille golf :)

En kompis av meg var i militæret sammen med Peter Kaensche, og følger en del med på hvordan han gjør det ute i den store verden...
Jeg er og den som syns golf har vært kult å sett på.. Bor med noen nå som hadde 0 formening om golf. Etter å ha sett TW i aksjon på Bay hill kjøpte han mitt første nybegynner sett for noen hundre lapper og pratet litt om å starte.

Tror bare det å sende litt. Få mer søkelys på golfen blir flere folk gira på den sporten.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by kevin »

Det er mange årsaker til den labre dekningen og mange måter å angripe det på.
Det ene er det eaglebogger nevner,at norske kanaler har begrenset mulighet til å vise golf. Golf er fra "gammel" av en tv-sport som det skal betales for...mye. Men NRK sendte US Masters minst et par år,vet ikke hvor vellykket det var. Vi nordmenn skal jo helst ha med noen av våre egne for at det skal være skikkelig interessant. Og det har vi jo ikke,og har vel aldri hatt det. Vi var svært få enere...vinnerskaller,innenfor golfen. Tutta har gjort det veldig bra på LPGA,men selv Viasat golf sender jo nesten ikke damegolf,hvordan skal man da klare å profilere damegolfen? Som nevnt over,10sekunder med klipp fra en putt, i sportsrevyen, er stort sett alt man får se. Vi mangler de som virkelig stikker seg ut,som slår til med fantastiske resultater,som stikker seg ut som person,som inspirerer og som gjør det verdt å satse på å vise golf. Å bare ha golfen tilgjengelig på viasat golf gjør ihvertfall ikke at dekningen blir noe bedre. I tillegg så er våre største stjerner,Tutta og Henrik,relativt mediesky. Tutta har sin suzann golf challenge på sommeren,mens det eneste man hører og ser fra Henrik er det man leser i bloggen hans.
Her synes jeg NGF har gjort en altfor dårlig jobb med å profilere proffene våre. Hva med å få laget en reportasje som følger Eirik Tage Johansen på Europatouren? Han er jo utrolig utadvendt og deler tanker og historier rundt livet på bloggen sin. Jan-Are Larsen også. Hva med en reportasje/serie om våre beste juniorer som går på college i USA,og som drømmer om PGA touren? Vi har mange unge lovende som er ute i verden og som planlegger å livnære seg av golfen.

Marianne Skarpnord,en kommende stjerne som allerede har etablert seg på LET,og fått sin første seier. Hennes historie er utrolig interessant. Hun prøvde seg på LET i 2006(tror jeg),og falt helt gjennom. Etter et meget godt år på den svenske Telia touren så kom hun tilbake,og er nå med i det gode selskap. Det er en historie om suksess,fiasko og suksess...det profflivet handler om.

Nettstedene "stjeler" stort sett bare nyheter fra hverandre og fra debattforum. Mange av de som figurerer på debattforumene har bedre kontroll på hva som rører seg i golfverden,enn de etablerte journalistene på divere nettsteder...det er jo nitrist. Det er jo omtrent ingen som driver undersøkende journalistikk lengre,ingen som får tak i de gode historiene...annet enn fra et annet nettsted/forum.

Skulle gjerne også sett de store satse mer på golf,prøve noe nytt. VG har Trygve Sundbø som skriver endel om golf,Nettavisen har sin golfside,Aftenposten har sitt golf.no som blir bare dårligere og dårligere. Men det finnes endel golfnyheter fra lokale aviser,jeg snapper ofte de opp på golfforbundet.no som har en liten nyhetsseksjon på høyre side,der dukker det avogtil opp bra lokale golfnyheter.

Så oppsummeringen min blir:
- vi må få golf på norske kanaler som nrk og tv2,i en eller annen form
- vi må få fram de rette typene,de som er interessant å følge. Enten Daly-typen som driver herfra til månen og feirer med en flaske whisky(slutta med det nå da), eller en type a la Northug,som har verdens beste selvtillit og som sier at målet er å bli best i verden.
Tutta er en slik person,men hun byr lite på seg selv og eksponeringen er særdeles lav.
- Når det gjelder dekningen av det ypperste av golf,så må vi få noen flere norske inn der,først da blir det virkelig interessant for norske tv-kanaler å skaffe seg rettigheter.

Til eaglebogger: norge rundt har vel vist reportasjer fra rideleirer,hestesenter og kanskje "heste-safari" eller hva man vil kalle det. De burde vel kunne lage reportasjer om unge som er på golfskole på sommeren.
Program som "Puls" burde kunne fremme golf som helsebringende idrett/aktivitet,gjøre reportasjer som viser hvor bra det er å spille golf,for helsa etc.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Kaffekannen »

Jeg tror eneste løsningen er... Trommesolo:

Realitygolf :mrgreen:

den indre kampen, de skjulte bunkers. Kampen for handicappet. Osv.

Tv2 og tvNorge skal få denne ideen gratis av meg.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by furu »

Kaffekannen wrote:Jeg tror eneste løsningen er... Trommesolo:

Realitygolf :mrgreen:

den indre kampen, de skjulte bunkers. Kampen for handicappet. Osv.

Tv2 og tvNorge skal få denne ideen gratis av meg.

"Small Break Norge" :D God ide du har der. Tror faktisk at det ville vært populært.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by furu »

Mediedekning her i Bergen har fått et kraftig oppsving i dag;

BA

BT
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Smilende Sam »

Jeg ser at vår mann i NRK skylder på rettigheter. Det blir litt feil. Jeg vet at det finnes rettigheter til klipp/nyheter å få kjøpt - mens det er ive rettighetene som er dyre og opptatt. NRK har dessuten stoffutvekslingsavtale med Viasat som har PGA/ET - så det finnes godt med muligheter. LPGA og ET er vel mulig å få bilder fra mye rimeligere.

Dessuten; CT, NM etc etc - kan lett dekkes....ihvertfall nyhetssiden. Men nei NRK og TV2 gir beng.

Hvorfor? Jo fordi vi er altfor få som vil se golf på tv - for de fleste er golf mosjon - og ikke en interesse - så vi får nok som vi fortjener.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by zibiri »

Tror aldri vi får se golf på NRK eller TV2 i og med at, åssen skal de få plass til 5 timer med golf inn i alt det andre de har i program fra før? Pluss at det er heftig begrensa hvor mange av de 4 mill som bor i norge som vil se på golf en hel dag, kanskje en stor tunerings finale e.l men ikke drøbakk open 5-6 timer på skjermen. :P Men om de fakitsk hadde NOE annet en fotball på nyhetene og i sporten i VG så tror jeg det hadde vært til en god start !
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by furu »

TV2 har jo en haug med sportskanaler der de stort sett sender repriser.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Smilende Sam »

TV2 har ikke penger til bussen hjem for tiden....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by furu »

Sant det Sam. Det er ikke akkurat tiden for å satse på nye ting. Eller kanskje det er akkurat nå man bør gjøre det? Nordmenn setter jo helst penger i fond når det er på topp og selger seg ut når det er på bunn. Når kassen til TV2 er bunnskrapt så kanskje det er på tide å tenke nytt?
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by Smilende Sam »

Enig, men det er ikke Alf Hildrum. Han bød ikke på ET rettighetene denne gangen ihvertfall.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Norsk mediedekning av golf

Post by zibiri »

Et eksempel på hvordan de kunne gjort det er alle fotball kanalene til TV2 f.eks (fotball 1, fotball 2 osv) sånn at man kan følge med på flere forskjellige turneringer på en gang. Noe i den duren tror jeg ville vært bra.

På den dagen på Golf 1 så er det US open, Golf 2 viser drøbak open, Golf 3 viser dame touren, Golf 4 viser junior OL osv .
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
Post Reply