Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Slicern
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2012, 11:54

Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by Slicern »

Hei

jeg er relativt ny innen golfsporten men skal i sommer virkelig gå inn for å få spilt en del. Til nå har jeg bare lånt køllesett og spilt med det...
Skal nå kjøpe nytt, og lurer på hva ekspertene her inne mener;
1. Kjøpe hel/halvsett ala Royal Golf, Top Flite etc
2. Heller gå for et bedre jernsett med en gang (har sett på Callaway Razr X HL), legge til en putter og heller ta "resten" når det måtte passe seg spill- og pengemessig...?

Alle tips mottas med takk!
MatsJ
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 05 Mar 2011, 16:43
Hcp: 11.7
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by MatsJ »

Tja, dette er alltid et interessant spm :).

Jeg ville gått for alternativ 2, gitt at du har noen tusenlapper flere liggende klare :) Kjøp et bra jernsett som er tilgivende, type "Super game improvement" (SGI) eller "game improvement" (GI), som du kan spille deg nedover med og ha mange sesonger. Når jernsettet er i boks, skaff en putter som føles bra ut, og en 3-wood kanskje. Ville muligens ventet med driver da denne pleier å skape mer problemer enn nytte for nybegynnere (vet ikke hvilket nivå du ligger på nå da).

Titt og ofte dukker det opp supertilbud på f.eks XXL. Ser at de kjører kampanje på dette jernsettet fra nike som er bra for nybegynnere: http://www.xxl.no/golf-racket/golf/jern ... tt-1083213. Der får du også Nike Method putter til 499 som er en bra pris.
TM Tour Preferred MC Forged
Titleist Vokey + TM wedger
TM Rossa putter
TM RBZ Tour 9
TM Burner 3w og 4h
Cobra Baffler 3h
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by sleggen »

Må si meg enig med MatsJ. Alternativ 2 er det jeg ville gjort om jeg begynte i dag. Kjøpte selv et helsett nettopp og har tilgode å bruke driver og hybrider på bane. Det har litt med at banen jeg spiller på ikke har de lengste hullene, men samtidig at det ville kostet meg flere slag enn det ville reddet. Det eneste positive er at jeg har køllene i bagen og kan øve med dem på range selvom køllene ikke er gode. Bedre å spille seg stabil med gode jern du ikke trenger skifte ut med det første. Dette er mitt tips som nybegynner, men folk er forskjellig. Uansett lykke til :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by Kaffekannen »

Jeg ville valgt alternativ 3. Kjøp ett brukt sett med gode jernkøller, putter, en hybrid og gjerne en driver(driver er gøy). Det vil koste omtrent det samme som helsettene du nevner, men du vil få betydelig mer for pengene.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Slicern
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2012, 11:54

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by Slicern »

Takker for svar. Jeg er relativt høy, og må nok forlenge et jernsett. Derfor jeg har tenkt å kjøpe nytt.
Har dere noen tipd til sett som evt er bedre en Callaway Razr X HL til omtrent samme prisen...?
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by Golffreak »

Slicern wrote:Takker for svar. Jeg er relativt høy, og må nok forlenge et jernsett. Derfor jeg har tenkt å kjøpe nytt.
Har dere noen tipd til sett som evt er bedre en Callaway Razr X HL til omtrent samme prisen...?
Blir alltid noen meninger om dette, alle råd her er velmente og noen små forskjeller i meninger..:-).

Hvorvidt du trenger å forlenge køllene avhenger litt av flere ting enn bare kroppshøyden (bla. høyden fra hendene og ned, har du lange armer så trenger du kanskje ikke forlengning..). Svingen din har også en del å si, dette finner en køllemaker enn bra golfbutikk ut av. Er du høy så ville jeg sjekket ut det med det samme, ikke noe vits å gjøre dette spillet noe vanskeligere enn det allerede er...

Det er alltid gøy å kjøpe nytt, og vet ikke hvor mange lapper du hadde tenkt å bruke på golfutstyr (foreløpig.. ;) ). Hvis du har litt begrensninger i budsjettet så ville jeg personlig ha 1) kjøpt bra jern brukt fremfor noe som er litt "jalla" nytt, 2) kjøpt en BRA putter! Her må du teste og føle deg litt frem. Finner du sjelevennen din, så bytter du den aldri.., 3) kjøpt bra wedger med en gang. Dette, sammen med putteren, er scoringskøllene og det er STOR forskjell på det som er bra og det som er litt "jalla", 4) kjøpt EN kølle du kan slå lengre utslag med, være seg enten driver, FW eller hybrid. Sistnevnte er lettest å slå med, ikke minst fra fairway/rough. Spiller du en lang bane så gå heller fra rød tee.., 5) få gjort en grovtilpasning av jernkøllene (skaftlengde, lie-vinkel, riktig greptykkelse).

Tror de fleste her inne har erfaring med at det første settet har du kanskje bare 2-3 år uansett og er ikke noe vits å investere masse i noe du kanskje endrer litt mening om. Man får gjerne noen preferanser, ideer eller vrangforestilinger om hva du vil ha/kan spille bedre med uansett... ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by Thkarlson »

Jeg ville gått for ett jernsett jeg, ikke helsett
Hva med Callaway X22, det er ett sett som skal passe de fleste, både nybegynnere og gode spillere, flere jeg kjenner som har kjøpt dette og de er kjempefornøyd
De har det hos golfshopen til 3999,-
http://www.golfshopen.no/golfkoller/her ... il-pw.html
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by Nerd »

Et lite råd vedrørende 3 Wood
- Denne er utmerket som "driver" for de fleste av oss, men ubrukelig fra fairway med mindre spilleren har en club speed i området 100 Mph eller mer.
Den har for lavt loft til at vi kan løfte den til den høyde den skal ha i flighten om club speed er lavere. Mitt råd er derfor styr bort fra 3W
Mange satser også rent "klassisk" og kjøper en 3W på 15* og en 5W på 18/19* mens de ville hatt langt større glede av 4W på ca 17* og en 7W på 21*
- Spesielt 7W kan jeg ikke snakke varmt nok om, for den blir dessverre ofte glemt, og en lav loftet hybrid på ca 18* er ofte erstatter.
Det mener jeg er en litt gal prioritering som ikke gavner så mange av oss, da hybriden på 18* er like vanskelig og få opp og fly som en 5W på 18*
Hybriden er god som erstatning for de lange jern, men hvem av oss har bruk for et 2 jern ? Det er det en hybrid på 18* erstatter, så til alle som vurderer en 18* hybrid sier jeg, prøv en 7W på 21 grader, for den slår distansen en hybrid på 18* klarer, men den er lettere og få opp og fly fra fairway da den har mere loft, og derfor stopper den også riktig godt på green.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by veggiss »

Hear hear!!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Slicern
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2012, 11:54

Re: Nybegynner helsett eller jernsett+putter...?

Post by Slicern »

Da ble det Callaway jernsett på meg!
Gleder meg til å få det i havn og testet det ordentlig. Følte det var like greit å kjøpe noe litt mer "ordentlig" med en gang og heller legge til de køllene jeg trenger i begynnerfasen.
Post Reply