Rangeballer på treningsområdet

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Pakkemafia
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 01 Jul 2011, 21:54
Hcp: 21,8
Location: Trondheim
Has thanked: 1 time

Rangeballer på treningsområdet

Post by Pakkemafia »

Noen klubber tillater ikke å bruke rangeballene på chipping/pitchinggreen og puttinggreen.

Hva er meningene rundt det?

Personlig ser jeg ikke poenget med hvorfor det ikke skal være tillatt.
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by Drizzit »

Jeg tror hovedårsaken til dette er at de ikke vil at rangeballene skal spres utover områder der de ikke kan bruke plukkeytstyret sitt.
Hvis det blir spredd rangeballer utover hele treningsfeltet så vil det være mye mer tidkrevende for dem å få plukket dem.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by sirandrew214 »

På en bane i portugal (penina?)fikk jeg ikke lov til å bruke mine egne baller på chippinggreen. Rimelig spes...
Men å bruke rangeballer burde være greit.
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Rangeballer på treningsområdet

Post by Boris »

Og selvfølgelig også at folk ikke gidder å plukke de opp etter seg så lenge det ikke er deres egne baller. Slik de er vant til fra rangen. Så blir de liggende i veien da og det kan også være vanskelig å finne igjen sine egne man har chippet inn midt inne i haugen. Rangeballer er for rangen, og jeg må si jeg ikke helt skjønner problemet med det. Har ikke folk tre baller selv?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by veggiss »

Rangeballer er dessuten ubrukelige til chipping og putting, så at de ikke ligger strødd på treningsområdene er helt greit.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by furu »

sirandrew214 wrote:På en bane i portugal (penina?)fikk jeg ikke lov til å bruke mine egne baller på chippinggreen. Rimelig spes...
Men å bruke rangeballer burde være greit.
Flere baner/klubber som har samme regel der nede. De fleste av dem har "ekte" golfballer på rangen så da går det greit.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by CharlieB »

veggiss wrote:Rangeballer er dessuten ubrukelige til chipping og putting, så at de ikke ligger strødd på treningsområdene er helt greit.
Helt enig, men for noen så er en ball kliss lik en annen ball. I alle fall en stund...
Pakkemafia
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 01 Jul 2011, 21:54
Hcp: 21,8
Location: Trondheim
Has thanked: 1 time

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by Pakkemafia »

Det er vel ytterst få av de som bruker rangeballene på chipping/puttinggreen som ikke plukker dem opp etter seg, men det vil alltid være noen som lar ballene ligge.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by sirandrew214 »

For de som er medlem på mikkemus-baner med ubrukelige rangeballer i alle varianter, så er det ikke noe vits i å bruke de nei. For de andre som har en klubb med gode rangeballer og som står og trener lange pitcher/chipper og bunkerslag er det greit å ta med seg en bøtte med gode rangeballer og bruke disse! De aller aller fleste tar med seg disse når de er ferdige.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by kevin »

finner avogtil rangeballer ved chipping/pitching-området....og ute på banen.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by Golffreak »

Er nok flere rangeballer ute på banen på "mikke mus baner".. På chippinggreenen opplever jeg at det er baller på nesten hver klubb. På Mikla f.eks så tar jeg de ballene som ekstra trening og slår dem rett ut på rangen, gjør jo banemannskapet en tjeneste. Ganske frekt at folk tror banemannskapet ikke har annet å gjøre enn å plukke opp baller etter folk overalt, det er jo ressurskrevende nok å ha folk til å kjøre plukkemaskin flere ganger om dagen og siste runde relativt sent på kvelden. Bortkomne baller må jo også erstattes. Dette er jo enkle ting som sparer klubbene for noen kroner, og folk kan jo heller ta treningen å slå ballene ut på rangen etterpå!

Jeg bruker ikke rangeballer til chipping og putting uansett hvor bra de er. Bruker samme ballen som jeg spiller med på banen, så tar man den lille faktoren ut av verden iallefall... Er jo også rundt og på greenene at forskjellen mellom premium- og enklere/rangeballer er størst, så skjønner ikke de om står og trener med rangeballer. Man bør jo heller ikke stå og chippe 30 baller på rad fra samme sted..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Tynwald
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 27 Dec 2011, 08:56
Hjemmeklubb: Tingvoll golfklubb
Location: Nordmøre

Rangeballer på treningsområdet

Post by Tynwald »

Hva er en "Mikke Mus-bane"?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by veggiss »

It's Mickey Mouse, man. Spurious. Not genuine. And it's worth... ****-all.

Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rangeballer på treningsområdet

Post by Golffreak »

Tynwald wrote:Hva er en "Mikke Mus-bane"?
Det er et litt nedlatende uttrykk om "mindre bra" baner, gjerne formidlet fra de som er medlem i klubber med feite årsavgifter og litt heisann-sveisann holdning... ;)

Litt spøk til side, så finnes det jo litt forskjellige baner og takk og lov for det. Enkelte baner er ikke så godt likt av de såkalte "bedre" spillerne spesielt, fordi de har vanskelige og litt "tilfeldige" utfall etter slaget. Stikord kan være korte, men trange skogsbaner hvor terrenget ikke er planert i like stor grad og hvor ballen kan sprette i alle retninger. Jo, enkelte er bedre likt enn andre og enkelte er kanskje også bedre enn andre.. På de såkalte "mindre gode" banene så er det også gjerne en del nybegynnere (litt merkelig i og for seg, fordi de såkalte "mikke mus" banene er jo jævlig vanskelige for nybegynnere som sliter med retningsstabiliteten..). Såkalte "bedre" baner trenger jo ikke være enkle, men de har andre hindre og vanskeligheter enn skog, kratt og blomsterenger..

På enkelte av "Mikke-mus" banene så ser jeg flere rangeballer liggende ute på banen, og ikke vet jeg om nybegynnere ikke vet at de ikke skal bruke dem på banen. Burde ikke være så vanskelig å skjønne at de jo er avhengig av at de plukkes opp igjen for at det skal komme baller inn igjen i ballautomaten..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply