Lage unødvendig krevende baner

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Lage unødvendig krevende baner

Post by Shankermaker »

Vi har hatt en bane i Trøndelag som har alltid vært preget av å være veldig morsom og spille. Da de har hatt god kontroll på roughen og man tilbringer sjeldent mye tid etter å lete etter ballen. Det er åpent og fint. Siden de andre banene i Trøndelag er av det litt motsatte slaget, så har dette vært kanskje den artigste banen å spille. Banen har likevel flere vanskelige hull, slik at den ikke er så lettspilt som man skulle tro og min score der er nogenlunde lik som de jeg får på de andre banene her oppe.

Nå har de fått tak i en ny greenkeeper som har bare gjort banen vanskeligere og vanskeligere. Den har blitt smalere for hver gang jeg har vært der, og semiroughen begynner nå å bli 10-15 cm høy, mens roughen er 50 cm høyt gress (tykt som fa#n). Samtidig er det "sådd" igjen mellom hullene, slik at alle feilslag (les. Slice/Hook) nå ender med at man må slå alt man kan for at ballen skal sprette seg ut på fairway. Men det største problemet er ikke at man blir ordentlig straffet av å slå feil, selv om det og begynner å tære på meg, men det å lete etter baller som spretter 2-3 meter av fairway. Det å tilbringe dagen etter å lete etter gode utslag er ikke morsomt.

I tillegg så har han også barbert greenene, slik at de nå er ekstremt kjappe og putter ruller av greenene bare man bommer bittelitt med farten. Dette er forsåvidt ikke et så stort problem (egentlig bra), hadde resten av banen vært noe "bedre (enklere) " satt opp. Merker at jeg klarer meg bedre og bedre på greenene jo mer jeg blir vant til å putte på raske greener. Men det er flere greener hvor putten kommer tilbake hvis man ikke slår den perfekt, og da ruller den også gjerne av greenen og det blir rett og slett for dumt.

Nå kan jo dette bare avblåses som sutter og at man skal trene mer, men når jeg spiller en "ok" runde (og får 27 poeng) og mine makkere som også er nogenlunde likt meg også har akkurat samme følelsen. Så lurer jeg hvorfor skal noen på død og liv lage banene vanskeligere og vanskeligere? Hvor mange er det i Norge som synes at banene er for lette og føler at de burde blitt mer straffet for feilslag og dermed bruke mer tid på å lete etter baller? Jeg vil tro at hvis de fortsetter med dette US openproofingen på banene, så vil de miste mange spillere. Jeg ser ikke noen god grunn til å komme tilbake på en stund i hvert fall. Golf er vanskelig nok fra før og selvtillitten må bygges opp igjen og det tar tid...
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by GunnarBull »

Har ikke tid til et langt svar, men er veldig enig med deg. Dette minner meg litt om da de bygde Hauger på midten av 90-tallet. Det virket som om mange trodde at en vanskelig bane var synonymt med kvalitet. Det er selvfølgelig bare tull, og det har de nok innsett selv også for lenge siden.

Raske greener er morsomt hvis greenene er designet for det, men det krever også edruelige hullplasseringer.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by sirandrew214 »

Som på Bogstad i helgen... Var nok siste gangen jeg gidder å bruke 2 hele dager der, OG betale for det. Det er ikke morsomt å bli knust på en golfbane i 4 runder, fordi du må slå perfekte slag HELE tiden, i regn og vind. Så god er ikke jeg, og det var tydeligvis ikke 98% av de andre heller...Vinnerscore så vidt under 10 over par..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by furu »

Mange norske golfbaner og greenkeepere er mer opptatt av en merkelig form for stolthet de oppnår ved at banen slår spillerne. Tenk mer på opplevelsen, mestringen og kvaliteten.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by kevin »

Når det gjelder turneringer på litt høyere nivå i Norge, så virker det som om man tror at det at banen er på sitt aller vanskeligste er sånn det skal være. Det må være en stor misforståelse og mangel på kompetanse. Er banen våt og ballen nesten ikke ruller på fw, bør man absolutt sette fram noen tees for å gi spillerne sjansen. Blåser det i tillegg, er det ekstra moment. Det er slik man gjør det på nordiske tourer og opp til PGA/ET. F.eks ville aldri TD sette opp Bro Hof til ET på sitt lengste, den er rett og slett for lang da. I tillegg har den vært myk pga nedbør disse årene de har hatt turneringen der, da må de sette fram noen tees. Dessuten vil man gjerne ha litt spenning på enkelte hull. Da setter man gjerne fram litt ekstra slik at de langtslående kan prøve å nå green. Men det er mye avhengig av vær og vind, og fra hull til hull.

Når det gjelder norske baner til vanlig så er mitt inntrykk også at man gjerne kunne vært litt snillere. Hoftehøy rough er sjelden smart rett utenfor fairway. Det skaper mye frustrasjon, mye leting og tregt spill. La det heller være et passe bredt felt med snill semi-rough, før man evt kommer ut i tøffere saker.

Jeg liker raske greener, men da må man tenke seg godt om før man setter flaggene. Kan ikke gjemme de på små platåer eller i skrånende områder, det blir bare tullete.

De baner som har mye skog tett på spillefeltet bør tynne ut litt hver år hvis det er slik at baller havner uti der endel. Det letter på leting og holder oppe tempoet. Og gir en bedre følelse.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Kaffekannen »

Snakket med noen karer som hadde spilt region tour på en av de korte nihullsbanene rundt Bergen nylig. Teeklossene var trukket bak i hjørnet av tee, roughen var tjukk som f... rundt de små greenene som var steinharde, knusktørre og humpete. Og så var flaggene satt i helninger på green så tett til greenkant som tillatt. For å oppsummere. Vinneren gikk tosifret over par. Arnøy som endte topp 10 i nordea open to uker etter gikk +19...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Shankermaker »

Godt å høre at dere også mener dette er tull. Får se om noen får snakket med klubben for å høre om det er noe de kan gjøre med det i år. Det er ikke så mange baner her, så vi trenger de vi har. Men enig i at raske greener er morsomt, så lenge hullplasseringene er gode. Problemet er når man vender tilbake til normale greener og kommer opp for kort på de 7 første hullene..
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by kevin »

og så bør de ha lik hastighet, ellers er det ikke veldig moro :)
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by BomBom »

Alt for mange GK'ere som plasserer flagg og tee-klosser som fulle sjømenn.. Spilte en liten turnering forrige uke, og der var det flagg i hellinger, og tee-klosser hvor man ble blokkert for å gå mot flagget.. Og enkelte steder var klossene satt så tett sammen at man knapt fikk plass i mellom de.. Er det ikke jobben deres å sette opp banen slik at de som spiller der går av med et positivt inntrykk.. Flaggplasseringer/Teesteder er etter min mening som fotballdommere; om de ikke diskuteres etterpå, så har de vært bra.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Yorkie »

Det er jo ikke sikkert at gk slipper opp rough fordi de skal gjøre banen vanskeligere, det er ett stort element av økonomi i hvor ofte man kan klippe greener, fairways, semi og rough, snu bunkersand osv osv. Når det gjelder flagg og tee plasseringer så ser jeg ofte at de blir plassert for å spare greens og tee's og kanskje ikke ofte nok med en tanke på spillelinjene de da gir.

Men, er helt enig med Kevin, man behøver ikke å slippe opp roughen til latterlignivå, sette flagget 2 meter fra greenkant inne i hjørner osv fordi det er turnering. Og til vanlig bør rough være sånn at man finner ballen, men sliter med annet enn å komme seg tilbake på fairway, bommer man enten pga av dårlig slag eller dårlig plan så bør det koste, men, ballen bør være greit finnbar, de fleste spiller vel golf for å slå ballen, ikke røre rundt i fortvilet leiting.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Skjelven
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 17 Jun 2011, 01:38
Hcp: 54

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Skjelven »

Du snakker om byneset sant? Er brutalt der ute nå, men det er vel fordi de jobber mot ET?
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by sirandrew214 »

Ganske sikker på at ET ikke vil ha villniss-rough, hvor spillerene har lost-baller.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Shankermaker »

Ikke byneset nei, Stjørdal (er vel ikke noe å holde hemmelig lengre). Mener du at de har gjort det vanskelig på Byneset også? En kompis som gikk begge banene i helga, mente Stjørdal var mye værre. Har ikke testet Byneset selv, så kan ikke sammenligne selv. Men av erfaring så er jo roughen ille der, men den har blitt mye tynnere enn hva den var for en del år siden. Og greenene har jo aldri vært spesielt kjappe.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Skjelven
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 17 Jun 2011, 01:38
Hcp: 54

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Skjelven »

Jeg har ikke spilt stjørdal, byneset er jo en tidvis brei bane, men der det e tjukt er det jo helt håpløst. Finner du ballen er du heldig, og du greier ihvertfall ikke å slå den :)
H1N1
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 17 May 2012, 18:37
Has thanked: 1 time

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by H1N1 »

Trøndelags beste rull, på trøndelags dårligst utformede greener. Med den rullene de legger opp til i dag må opptil flere av greenene rett og slett bygges om for at det ikke skal bli en parodi og putte.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Golffreak »

Akkurat som at noen veier har 60 mens andre har 100 km/t (og burde hatt 130), så burde jo noen baner hatt "fartsgrense" på greenene.. Er det ekstreme onduleringer så har banearkitekt designet den slik, nettopp for at man skal "breake" ballen og ikke nødvendigvis ha 14 på stimpen. Fri fart i trollstigen funker neppe så godt...;-).

Man må forstå banens natur og designfilosofi tror jeg, før man tar på seg jobben som greenkeeper.. Skal det være harde eller myke greener? og fairways? lang eller kort rough? Hvor raske bør greenene være? Er det noen åpenbare risk/reward slag? hvordan skal fringer være? Hva er utfordrende hullplasseringer, men hvor du kan slå et godt og kontrollert slag og få betalt? Hvordan spretter og ruller ballen under ulike forhold? Hva blir mest rettferdig? Hvem er målgruppen/brukerne av banen, og hva ønsker de? Hva er budsjettet, hvordan er klimaet og fornuftig drift?

Sikkert mange greenkeepere som har tenkt på noe av dette da, men høres ut som de enten 1) ikke har penger til å klippe, eller 2) bommer litt på målgruppen etc når det gjelder Stjørdal.. Har dog aldri spilt banen så kan ikke uttale meg mer forøvrig..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Shankermaker »

Enig i det du skriver Golffreak. Og slik som greenene er på Stjørdal nå, så kreves det svært mye av putteren for å få en respektabel score. Og dette er pga av greenen ikke er designet med tanke på slike hastigheter.

Og roughen er mye værre på Stjørdal enn den er har vært på byneset de siste årene. Og jeg tror ikke det er økonomien, men rett og slett en måte for å hindre at man benytter seg av andre hulls fairwayer. Og dermed så bommer de nok på målgruppen. Er kanskje litt vell negativ her, og hadde jeg spilt litt bedre på back nine så hadde jeg sittet med et litt bedre inntrykk, men får teste den senere å se hvordan jeg føler det da.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by Golffreak »

Etablere tjafse-rough eller sette opp OB-staker for å "hindre" at folk slår skeivt og på andre fairwayer er det latterligste jeg ser på golfbaner... Er de redde for at noen skal "utnytte" litt dårlig banedesign og bruke andre fairways (og dermed skape farlige situasjoner), så får de plante trær. Da mener jeg bjørk eller helst furu som beskjæres slik at de stopper baller i lengderetning, men faller ned.. Legg gjerne litt bark rundt trærne også, så blir det litt vanskeligere men ikke umulig.

Hvis det skaper farlige situasjoner å sikte i roughen så er det dårlig banedesign, samme hvis det lønner seg å klinke ut på andre fairways. Tror likevel ikke at folk vil skape farlige situasjoner med vilje for å klare en bogey fremfor dobbelbogey..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by spiderboy »

Nå er det riktignok et par uker siden jeg spilte Stjørdal, men jeg synes den nye GK har gjort en rimelig god jobb. Det er utrolig god og jevn rull på greenene. Vanvittig raskt til tider. Og enkelte steder har han kuttet ned rough, mest rundt greenene, mens andre steder har han latt den vokse litt lengre. (mest mellom hull, slik som på Byneset). Kan ikke huske at det er høyrough helt inntil fairway noe sted???? Det har alltid vært slik at man innimellom mister ballen i kortrough på Stjørdal, mitt inntrykk er at dette ikke har blitt verre i år. Men som sagt er det et par uker siden siste besøk.
Det som er mer graverende er at en god del av greenene er for dårlig designet for så mye fart som de nå får. På et par hull finnes det faktisk ikke en eneste fornuftig flaggplassering igjen, spesielt gjelder dette hull 4, som alltid har vært et dritthull. Jeg hadde for øvrig en 7-putt på hull 10 sist jeg var der. Ballen rullet tilbake til der jeg stod hver gang (og da snakker vi 4 meter fra hullet). Men det er kun idiotisk flaggplassering, for der er det faktisk mulig å finne steder med mye mindre ondulering. Slik det er nå blir det innimellom skikkelig komikveld på greenene, men jeg synes jo det er gøy med fart og jevn rull da :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Lage unødvendig krevende baner

Post by sirandrew214 »

spiderboy wrote: Jeg hadde for øvrig en 7-putt på hull 10 sist jeg var der.
7-putt ruler!! :lol: :shock:
Post Reply